Å før 1948?
Fra : Peter Loumann

Dato : 04-10-07 14:09

Hej eksperter

En købmand her i byen, født 1890, død 1954, skrev så langt tilbage jeg kan
se sit fornavn "Åge". Jeg gætter på det har været en personlig markør, men
kan han være døbt sådan?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 04-10-07 18:02

Peter Loumann wrote:
> [...]
> se sit fornavn "Åge". Jeg gætter på det har været en personlig markør, men

Hej

Det kan han sagtens. Hvis du ved, hvor han er født, kan du selv se efter
på Arkivalieronline. Den ældste, jeg har set, er fra november 1872 og
døbt i Læborg, men han er formodentlig ikke den første.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : baskholm

Dato : 04-10-07 18:05

On 4 Okt., 15:08, Peter Loumann <loum...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> se sit fornavn "Åge". Jeg gætter på det har været en personlig markør, men

Det er vist et spørgsmål der ikke umiddelbart kan besvares. Men tænk
hvis manden er døbt i Sverige, så er den go nok.

På den anden sider har å været brugt her i landet - bl.a. af Rasmus
Rask, hvor det ses i hans "Orbog åver de fynske bøjers språv" eller på
dansk "De fynske Bønders Sprog" som han samlede mens han gik på Sct.
Knuds katedralskole i øens hovedstad.

) Børge

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 04-10-07 18:20

Peter Loumann skrev:
> [...]
> se sit fornavn "Åge". Jeg gætter på det har været en personlig markør, men

Det kan du sagtens. Bolle-ået har eksisteret i Danmark siden 1743, men
blev først populært noget senere, især i fremsynede akademiker og
højskolekredse.

Jeg studsede også noget, da jeg engang fandt det i Københavns bogerlige
vielse fra slutningen af 1800-tallet, men den er altså go' nok.

Læs mere: http://www.dsn.dk/nfs/2002-3.htm

med venlig hilsen

Kim N. Jensen
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/