SAKI-modellen
Fra : Kurt G

Dato : 29-09-07 22:32

Hej NG!

Til lidt databasearbejde søger jeg et sted, hvor jeg kan finde
SAKI-modellerne, der er brugt til indtastning af FT-er.
Jeg har kikket på www.ddd.dda.dk, men der fandt jeg kun grundformen op til
1911 og den slår ikke til.

Mvh Kurt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-09-07 07:53

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev Sat, 29 Sep 2007 23:31:56 +0200

>Til lidt databasearbejde søger jeg et sted, hvor jeg kan finde
>SAKI-modellerne, der er brugt til indtastning af FT-er.
> [...]
Nu skriver du ikke helt præcist hvad du har gang i. Men hvis det drejer
sig om bearbejdning af data fra købte cd-rommer, så er det egentlig ikke
SAKI modellen du skal bruge, men derimod de overskrifter der er i
filerne (idet de genemgående poster dog skal søges i kipdata.txt)..

Forsåvidt angår de 'rigtige' kip-filer (indtastningsfilerne) så er det
min erfaring, at man kommer længst ved at have en fil af hver årgang til
rådighed og så selv analysere felternes rækkefølge som de forekommer fra
Winkip programmet.

Vær dog opmærksom på, at man på et tidspunkt fik den 'geniale' ide at
indføre et nyt felt nr 7 i alle filer og så bare skubbede alle de
efterfølgende felter en plads til højre.!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Kurt G

Dato : 30-09-07 08:28

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> min erfaring, at man kommer længst ved at have en fil af hver årgang til
> rådighed og så selv analysere felternes rækkefølge som de forekommer fra
-----------KLIP-----------
Det er faktisk de rigtige KIP-filer, jeg har tænkt mig at bearbejde for at
anbringe alle dem jeg har i samme database.
Jeg har egentlig tænkt mig at lave en tabel med en oversigt med alle felter
for alle årgange og lave en 'afkrydsning' ud for årgang og gyldige felter.
-----------KLIP-----------
> Vær dog opmærksom på, at man på et tidspunkt fik den 'geniale' ide at
> indføre et nyt felt nr 7 i alle filer og så bare skubbede alle de
> efterfølgende felter en plads til højre.!
-----------KLIP-----------
Er det derfor der sommetider i WNKIP ved import kommer bemærkningen om at
indsætte er felt? Det har jævnligt forhindret mig i import!
-----------KLIP-----------

Kurt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-10-07 07:54

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev Sun, 30 Sep 2007 09:28:20 +0200

> [...]
>for alle årgange og lave en 'afkrydsning' ud for årgang og gyldige felter.

De første 6 poster er jo faste:
1. KIP-Nr.
2. Årgang
3. Sogn
4. Herred
5. Amt
6. Sognekode

Derefter kommer så i filer fra *før* ca. 2000:
7. Løbenr.
8. Henvisning
9. Stednavn
10. Husstands nr.
11. Adresse / Matr. nr

Her kommer så i filer fra *efter* ca. 2000 et nyt felt nr. 7 som vistnok
er beregent til en underinddeling af store sogne, men som jeg endnu
aldrig har set i brug.
Og derefter:
8. Løbenr.
9. Henvisning
10. Stednavn
11. Husstands nr.
12. Adresse / Matr. nr

Og herefter er der stor forskel på de enkelte årgange. Måske kan du have
lidt fornøjelse af nedenstående tabel, som dog ikke omfatter de
allernyeste tællinger.

>Er det derfor der sommetider i WNKIP ved import kommer bemærkningen om at
>indsætte er felt? Det har jævnligt forhindret mig i import!

Som sagt har jeg endnu aldrig set felt nye felt i brug. Så det jeg gør
er derfor simplethen at checke om felt nr. 7 er tomt, og hvis det ikke
er tilfældet så indsætter jeg et tomt felt.

Det er naturligvis på sigt en meget usikker metode, men indtil videre
har det virket(!). Og det er faktisk det eneste jeg har kunne finde på
til at tage højde for en så tåbelig ændring af datastrukturen.

X-----------------------------------------
Nedenstående PHP kan du måske bruge, til de efterfølgende felter. Om
ikke til andet, så til at sammenligne med det du selv er kommet frem
til.

Det er $data[] du skal lægge mærke til.

Tabellen bygger på følgende forudsætninger:
Det forusættes at der er et tomt felt nr 7.
Der tælles fra og med 0.

Tretende post altså er $data[12]
Fjortende post er $data[13]
osv. osv.

   if($aar == 1787 or $aar == 1801) {
      $ud[12] = $data[12]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[15] = $data[17]; //nr_ægtesk
      $ud[16] = $data[18]; //erhverv
      $ud[17] = $data[19]; //kommentar
      $ud[18] = $data[14]; //st i husst
      $ud[23] = $data[13]; //køn
   }
   if($aar == 1834) {
      $ud[12] = $data[12]; //navn
      $ud[13] = $data[14]; //alder
      $ud[14] = $data[15]; //gift
      $ud[16] = $data[16]; //erhverv
      $ud[17] = $data[17]; //kommentar
      $ud[23] = $data[13]; //køn
   }
   if($aar == 1840) {
      $ud[12] = $data[13]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[16] = $data[17]; //erhverv
      $ud[17] = $data[18]; //kommentar
      $ud[19] = $data[12]; //ant fam i husst
      $ud[23] = $data[14]; //køn
   }
   if($aar == 1845) {
      $ud[12] = $data[13]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[16] = $data[18]; //erhverv
      $ud[17] = $data[19]; //kommentar
      $ud[19] = $data[12]; //ant fam i husst
      $ud[20] = $data[17]; //fødested
      $ud[23] = $data[14]; //køn
   }
   if($aar == 1850) {
      $ud[12] = $data[13]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[16] = $data[18]; //erhverv
      $ud[17] = $data[20]; //kommentar
      $ud[19] = $data[12]; //ant fam i husst
      $ud[20] = $data[17]; //fødested
      $ud[23] = $data[14]; //køn
   }
   if($aar == 1855) {
      $ud[12] = $data[12]; //navn
      $ud[13] = $data[14]; //alder
      $ud[14] = $data[15]; //gift
      $ud[16] = $data[18]; //erhverv
      $ud[17] = $data[20]; //kommentar
      $ud[20] = $data[17]; //fødested
      $ud[21] = $data[16]; //religion
      $ud[22] = $data[19]; //handicap
      $ud[23] = $data[13]; //køn
   }
   if($aar == 1860) {
      $ud[12] = $data[12]; //navn
      $ud[13] = $data[14]; //alder
      $ud[14] = $data[15]; //gift
      $ud[17] = $data[20]; //kommentar
      $ud[18] = $data[17]; //st i husst
      $ud[20] = $data[16]; //fødested
      $ud[21] = $data[18]; //religion
      $ud[22] = $data[19]; //handicap
      $ud[23] = $data[13]; //køn
   }
   if($aar == 1870) {
      $ud[12] = $data[12]; //navn
      $ud[13] = $data[14]; //alder
      $ud[14] = $data[15]; //gift
      $ud[16] = $data[19]; //erhverv
      $ud[17] = $data[21]; //kommentar
      $ud[18] = $data[18]; //st i husst
      $ud[20] = $data[17]; //fødested
      $ud[21] = $data[16]; //religion
      $ud[22] = $data[20]; //handicap
      $ud[23] = $data[13]; //køn
   }
   if($aar == 1880) {
      $ud[12] = $data[13]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[17] = $data[21]; //kommentar
      $ud[18] = $data[19]; //st i husst
      $ud[19] = $data[12]; //ant fam i husst
      $ud[20] = $data[18]; //fødested
      $ud[21] = $data[17]; //religion
      $ud[22] = $data[20]; //handicap
      $ud[23] = $data[14]; //køn
   }
   if($aar == 1890) {
      $ud[12] = $data[12]; //navn
      $ud[13] = $data[14]; //alder
      $ud[14] = $data[15]; //gift
      $ud[16] = $data[19]; //erhverv
      $ud[17] = $data[22]; //kommentar
      $ud[18] = $data[18]; //st i husst
      $ud[20] = $data[17]; //fødested
      $ud[21] = $data[16]; //religion
      $ud[22] = $data[21]; //handicap
      $ud[23] = $data[13]; //køn
      $ud[26] = $data[20]; //erhvervskommune
   }
   if($aar == 1901) {
      $ud[12] = $data[13]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[16] = $data[22]; //erhverv
      $ud[17] = $data[30]; //kommentar
      $ud[18] = $data[21]; //st i husst
      $ud[19] = $data[12]; //ant fam i husst
      $ud[20] = $data[18]; //fødested
      $ud[21] = $data[17]; //religion
      $ud[22] = $data[28]; //handicap
      $ud[23] = $data[14]; //køn
      $ud[24] = $data[19]; //ankommet år
      $ud[25] = $data[20]; //ankommet fra
   }
   if($aar == 1916) {
      $ud[12] = $data[13]; //navn
      $ud[13] = $data[15]; //alder
      $ud[14] = $data[16]; //gift
      $ud[16] = $data[19]; //erhverv
      $ud[17] = $data[27]; //kommentar
      $ud[18] = $data[18]; //st i husst
      $ud[19] = $data[12]; //ant fam i husst
      $ud[21] = $data[17]; //religion
      $ud[22] = $data[22]; //handicap
      $ud[23] = $data[14]; //køn
      $ud[25] = $data[20]; //opholdssted
      $ud[26] = $data[21]; //arbejdssted
      $ud[30] = $data[23]; //indkomst
      $ud[31] = $data[24]; //formue
      $ud[32] = $data[25]; //statsskat
      $ud[33] = $data[26]; //komuneskat1
   }

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Kurt G

Dato : 01-10-07 21:13

> [...]
> Nedenstående PHP kan du måske bruge, til de efterfølgende felter. Om
> ikke til andet, så til at sammenligne med det du selv er kommet frem

---KLIP---
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
> http://hammerum-herred.dk/

Tak, Arne.

Det er faktisk meget anvendeligt, jeg bruger blot ASP i stedet for PHP!

Mvh Kurt