Sommer stævne i København 2
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 11-07-01 17:03

Lad os alle bed for de kristne tros samfund i Danmark og ikke bare
kritisere, jeg har aldrig hørt om en menighed der var perfekt, ikke i denne
gruppe og vist helle i det nye testamente , jeg tro alle menigheder prædiker
ud fra det lys de har på skriften lige gyldig hvad de end kalder sig og på
en eller anden dag på Herren komme vil det helle åbenbares for os,.

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.billedafborge.subnet.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 18:44

"Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> ud fra det lys de har på skriften lige gyldig hvad de end kalder sig og på
> en eller anden dag på Herren komme vil det helle åbenbares for os,.

Kære Børge; - Gud har ikke to kristi legemer. Der er kun et´ Kristen
samfund i Danmark en menighed og Livets Ord er ikke indberegnet.
Efeser brevet kap. 4; -

Desuden gav Gud al magt til Guds Ord (Jesus) for
når vi praktisere Ordet, at stadfæste sandheden med under og tegn.
Heb 2 v 3 - 4 og Salme 37 v 23

Denne form for Guddommeligt manefastering er en mangelvare i de
trosamfund du omtaler og vil aldrig ske før man omvender sig til Gud.
og sandheden

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 12-07-01 08:23

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> wrote in message
Jeg har ikke oplevet det di taler om jeg har kommet i de sammen hænge og har
familie og venner der er leder og været på livet ord og de er fuld af
kærlighed til alle kristne om de er fremgang til gage gang eller aldrig
forandre sig eller hvad de end kalder sig.
*ggg*
jeg har også læst de der hvidbøger og de der så kaldte sandhedsvidner fra
livet ord. Jeg har besøgt Livet ord kender mange der har gået på deres Bibel
skole. Min datter er med i ledelsen af Odense vækkelse center og har gået på
www.kbc.dk Bibelskole og det gjorde at hun blev en sejrende kristen.
Jeg ved ikke hvorfor Gud ikke helbrede andre. Men jeg har en søn der er syg
og kommer i samme sammenhænge bare i en anden by , Gud har ikke helbredt ham
i nu, men det kommer, der er ingen der siger at han ikke har tro nok eller
er en anden rangs eller Dårligere kristen har er ligesom alle andre kristne
frelst af nåde.
Husk når der læse bøger om andre tros samfund behøver de ikke at være
rigtige.
I mine unge dage før jeg blev kristen meldte jeg mig ud af en forening, jeg
kunne ikke forstå ledelsen, så jeg smækkede med døren og fortalte meget
skidt om dem for at få folk over på min side og retfærdig gøre min handling.
Men var det nu sandhed. ????

Fra : Live4Him

Dato : 12-07-01 16:17

"Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Min datter er med i ledelsen af Odense vækkelse center og har gået på
> www.kbc.dk Bibelskole og det gjorde at hun blev en sejrende kristen.
~~~~~~~~~~~~
Hvad er en sejrende kristen og hvordan bliver man det ? Hvad er forskellen
på en kristen og så en sejrende kristen ?

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 12-07-01 22:19

"Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote in message
> på en kristen og så en sejrende kristen ?
>
> jørgen.

Vi burde alle leve i Jesus sejr på Golgata hele tiden.
Ved at leve tæt på Jesus og Guds ord bliver man en sejrende Kristen

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 12-07-01 22:56

> "Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote in message
> forskellen

> Vi burde alle leve i Jesus sejr på Golgata hele tiden.
> Ved at leve tæt på Jesus og Guds ord bliver man en sejrende Kristen
~~~~~~~~~~
Du svarer ikke på spørgsmålene. Hvad er en sejrende kristen ? Findes der to
slags kristne ? Hvad er forskellen på en almindelig kristen og så en
sejrende kristen ?

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-07-01 06:28

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

eller omstændigheder men lever nær Jesus
--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 13-07-01 10:25

> En sejrede kristen er en når vi som kristne ikke bukker under for synd
> eller omstændigheder men lever nær Jesus
~~~~~~~~~~~~~~
Altså en sejrende kristen er en der aldrig synder - eller hva?

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-07-01 11:47

> jørgen.
vi er alle frelst ag nåde. men vi er også kaldet til at leve vort liv i
Jesus og derved syndfri , ikke forstået at vi ikke kan falde i synd, men vi
er ikke frelst til synd men fra synd.
forstå mig ret.

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 13-07-01 12:43

> vi er alle frelst ag nåde. men vi er også kaldet til at leve vort liv i
> Jesus og derved syndfri , ikke forstået at vi ikke kan falde i synd, men
> [...]
~~~~~~~~~~~~
Ja, vi er ikke frelst TIL synd men FRA synd. Det besvarer dog stadig ikke
mine spørgsmål, men jeg skal nok lade være at gentage dem for tredie gang

jørgen.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 16:04

Der hvor du vil hen er at spørge Børge om en sejrende kristen aldrig synder
og det tør han ikke svare på for så vil du spørge om ikke vi er frelst ved
nåde og ikke ved gerninger altså vi kan ikke hive os selv op ved håret.
Lusket at stille og roligt køre ham i den position, nå ja hver sin lyst.

En sejrende kristen er en kristen der er sig bevidst om sit forhold til
Jesus og udvider sit forhold hele tiden forstået på den måde at han lader
Herren bestemme mere og mere, altså ikke lever i bevidst synd, en almindelig
og kedelig kristen er en kristen der der vel er kristen af navn men ikke af
gavn, det er dem der engang skal udenfor porten fordi de ikke GJORDE ordet
men kun hørte det. Det er dem der GØR efter mit ORD siger JESUS der kommer
ind i himmelen.
Jeg håber det er svar nok for dig eller kan det godt skæres ud i pap og
uddybes hvis det ønskes

--
Ib Mohn
Ib@branel.dk

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 16:26

"Ib Mohn" <ibmohn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind i himmelen.
> Jeg håber det er svar nok for dig eller kan det godt skæres ud i pap og
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nej tak - jeg kender godt denne "2 slags kristne" forkyndelse, hvor man ikke
tager hensyn til hverken bibelen eller sund fornuft, og hvor det er frygten
for at ikke være god nok for Gud som man bruger som drivmiddel.

I den tankegang er det ikke nok at være født påny, for hvis man kvajer sig
tilstrækkelig, eller er svag og falder i gentagne synder, så går man sikkert
fortabt, modsat de gode sejrende kristne (som du selvfølgelig selv er en
af).

Det er en forkyndelse der savner bibelsk baggrund, og som *skaber* frygt og
som *styrer* ved frygt - tro mig, jeg ved godt hvordan det er at sidde der
på bænkeraden mens en eller anden prædikant himler op med truslerom
fortabelse selvom man er født påny. Det er en forkyndelse som gør vold mod
svage samvittigheder som i foirvejen kæmper med tanken "Er jeg god nok for
Gud?" Ved at lytte til den forkyndelse bliver de helt ødelagt og begynder at
tvivle på deres egen frelse.

En sejrende kristen bliver man selvfølgelig hvis man kommer i LO og køber
bånd og bøger med titlen : "hvordan bliver jeg en sejrende kristen ?" - men
tænk om det var modsat, Ib. Tænk hvis det var de svage, skrøbelige kristne
der blev frelst og de "stærke" sejrende kristne der gik fortabt, fordi de
satte deres lid til deres egen magt, deres egen hellighed, og deres egen
styrke, mens de små, svage og skrøbelige kristne var dem som satte deres lid
til Jesus alene.

Vær du bare en sejrende kristen i din egen kraft Ib, så vil jeg være en helt
almindelig kristen i HANS kraft. Den forkyndelse diu fremturer med er ikke
alene vranglære - den er også skadelig og ødelæggende for svage kristne og
begrebet "nåde" findes slet ikke i den (og så kan det næppe kaldes
kristendom).

jørgen.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 18:14

> [...]

sikkert
> fortabt, modsat de gode sejrende kristne (som du selvfølgelig selv er en

Undskyld mig, men du får det til at lyde som en forbrydelse at være en
sejrende kristen, og jeg som troede at det var noget så op efter at blive ??
Uforståeligt !!!
Jeg kan godt forstå at du ikke kan lide den "2 kl. kristne" tanke hvis det
er meningen at man skal bruge det til at hakke på folk som den prædikant du
har hørt.
Mit udgangspunkt er ikke at hakke, men at opmuntre folk til at leve helligt,
hvad du så diffiner som helligt ved jeg jo ikke, men for mig er det at leve
i hvile sammen med Jesus med bevidstheden om at jeg ikke gør noget som
bedrøver helligånden, og hvis jeg skulle komme til at gøre noget omvende mig
hurtigt fra det, det er for at kunne se lige ind i Jesus øjne og sige at jeg
elsker ham og vil følge ham, det vil jeg ikke kunne hvis jeg vidste der var
noget mellem ham og jeg.
Det giver mig ikke frygt det giver mig tryghed, så kan slet ikke følge din
fremstilling herunder.
Hvis der er nogle som sidder med frygt, så har det med dom at gøre, hvis
folk fylder sig med Guds kærlighed VIL frygten forsvinde.

> [...]
> Gud?" Ved at lytte til den forkyndelse bliver de helt ødelagt og begynder

Du kan ikke FORTJENE dig til at være GOD NOK, men det udelukker da ikke et
liv i fremadstræben mod et helligt liv (dvs. et sejrende liv)
Det du her røre ved er netop årsagen til mange kristne sidder tilbagelænet i
dette land og siger "jeg er frelst ved nåde og kan intet gøre ved mine
laster,
Jeg håber bare på det bedste" Hvis man giver folk ret i det er man
medskyldig i deres evige fortabelse, og ja de kommer til at gå fortabt selv
om de på et eller andet tidspunkt har bedt Gud komme ind i deres liv eller
er døbt, det siger ikke jeg, men Jesus og senere skriften igennem Pualus og
Jacob siger at uden frugt er det spildt at tro. Det er efter min mening det
største bedrag at sige til folk " det skal nok gå du tror jo" og så når man
kommer til den anden side er de ikke med.
Det er ikke selvhævdelse som du få det til at lyde men sand kærlighed.

> [...]
> satte deres lid til deres egen magt, deres egen hellighed, og deres egen
> styrke, mens de små, svage og skrøbelige kristne var dem som satte deres

Jeg sætter BESTEMT også KUN min lid til JESUS uden ham kan jeg ikke, men
sammen med ham er jeg stærk
Det andet er jo at hive selv op ved håret det er ikke det jeg taler om. Jeg
syntes det er en misforstået opfattelse af " i min svaghed er jeg stærk"
I den danske udgave af det skriftsted når vi kun til " i min svaghed er jeg
frelst" og ikke resten " er jeg stærk".

> [...]
> alene vranglære - den er også skadelig og ødelæggende for svage kristne og
> begrebet "nåde" findes slet ikke i den (og så kan det næppe kaldes

Tak, men jeg vil ikke gøre det i egne kraft for det kan jeg ikke, men jeg
kan sammen med ham som gør mig i stand til det Jesus som også kan gøre de
umådelige svage kristne du omtaler, som jo forøvrigt prøver af bedste evne
at gøre sig selv bedre.
Det er noget vås du siger, for det hele bygger jo netop på nåden i Jesus,
men det vi ikke har forstået er at der kommer en sætning mere.
"Af nåden er jeg ..... derfor jeg ...." hvis ikke der var sådan ville
hverken paulus, peter eller ALLE andre ikke have gjort noget som helst,
fordi " man kan jo ingenting" og det er det samme der sker her i DK, pga. af
den vranglære du repræsentere, at svage kristne skal blive i deres svaghed
det er jo simpelthen formynderi og magtbegær der ligger bagved, som
katolisismen og komunismen gjorde ved folket.

Fordi vi giver nogle nøgler til folk så de kan komme i frihed er
ensbetydende med at man hakker på folk og siger at man er bedre vidende
eller mere værd, det er som man har fundet en skat og vil gerne dele den med
andre.
Indbegrebet i komunikation er da at give noget videre og modtage noget fra
andre, men ved den "svage kristendoms tanke" stopper man jo for AL
komunikation, hvorfor prædike hvorfor undervise for at bekræfte vores
svaghed, nej ellers tak.

Fra : Niels Steg

Dato : 19-07-01 20:21

> Undskyld mig, men du får det til at lyde som en forbrydelse at være en
> sejrende kristen, og jeg som troede at det var noget så op efter at
blive ??
> Uforståeligt !!!

Jeg tror såmænd ikke modstanderne af trosbevægelse (n/erne) har noget
imod sejrende kristne, men derimod har de meget imod prædikerne om at
den kristne kan være sejrende.

> [...]
det
> er meningen at man skal bruge det til at hakke på folk som den

Problemet er vel egentlig vægtlægningen af skriftens forskelligartede
skriftstader.. for sandt er det at der er skriftsteder der fortæller om
at vi skal være meget ydmyge og agte andre højere end en selv og det er
vel i grunden hvad næstekærlighed drejer sig om.. at man lægger vægt på
denne del af skriften er vigtigt.. og i mange århundrede er dette blevet
prædiket så det bare sidder fast.. Men det er lige så sandt at Herren
har lovet sine børn mange ting.. men det at vi er blevet lovet noget, og
samtidig prædiker at Han har lovet os det får nok janteloven frem i en
fart.. for hvem er vi der tillader os at prædike Guds løfter.

Selv om alle kan læse om dem i skriften.

Målet må vel være at erkende at ALT tilhører Gud, også os, Hans børn..
Gud har sagt hvordan Han helst ser os, nemlig som dem der hvergang søger
Hans Rige og Hans retfærdighed.
Gør vi det, vil vi opdage at vi bliver sejrende kristne, og kan kristne
så også undgå hovmod har vi kristne chancen for at få alt det Gud har
lovet os.. men hvad skal vi så med det andet end det vi hele tiden har
gjort, nemlig søgt Ham først.. og vi opdager nok, at vi lige som Peter
opdager at vi har fået det for intet og kan give det for intet.

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 20:57

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Gør vi det, vil vi opdage at vi bliver sejrende kristne, og kan kristne
> så også undgå hovmod har vi kristne chancen for at få alt det Gud har
> lovet os..
~~~~~~~~~~
Den dag man tror man er blevet en sejrende kristen og føler at alt kører på
skinner, den dag er man i fare for at miste afhængigheden af Jesus. Det er
bla. derfor jeg vender mig mod begrebet "en sejrende kristen".

Det er som om det ikke er nok at være kristen, nej, man skal være en speciel
slags kristen, en elite-kristen, til forskel fra almindelige kristne som
(ifølge Ib) både er kedelige og fortabte. Jeg mener hvis det er den slags
man lærer på KBC burde man måske se sig om efter en anden bibelskole.

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 19-07-01 21:19

> [...]
Det er
> bla. derfor jeg vender mig mod begrebet "en sejrende kristen".

Det forstår jeg, men da jeg betragter mig som frelst, er jeg et Guds
barn, og lever nu mit liv med Kristus, og er derfor allerede sejrende
også selv om jeg ikke altid føler det..

> [...]
slags
> man lærer på KBC burde man måske se sig om efter en anden bibelskole.

Nu vil jeg ikke lige gå ind i Ib's måde at sige tingene på.. men er vi
ikke alle nogle forskellige specielle slags kristne.. du på din måde,
jeg på min. Vi er sejrende og er derfor specielle, men alligevel ikke,
for vi har alle det tilfælles at vi har lod og del med den sejrende
Kristus..

Jeg er overbevist om at mange synes jeg er en kedelig kristen... men
sådan føler jeg det nu ikke )

(det er nu du skal sige at det er jeg bestemt ikke)

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-01 21:44

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> (det er nu du skal sige at det er jeg bestemt ikke)
>
> Niels

Det er du bestemt ikke
[kunne bare ikke lade en sådan stå ubesvaret )]

Jo, vi er netop alle specielle kristne, - for Jesus led døden specielt
for hver enkelt af os. Bare det at der var én synder der ville omvende
sig, var nok til at Jesus ville dø for denne ene synder. Så jeg tror
nok at vi alle er specielle kristne.

Og vi er da også sejrende kristne. Står der ikke at i (eller med)
Kritus mere end sejrer vi?

Med venlig hilsen og godnat
Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 23:14

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EqG57.223$P01.15947@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Jeg tror såmænd ikke modstanderne af trosbevægelse (n/erne) har noget
> imod sejrende kristne, men derimod har de meget imod prædikerne om at

Det tror jeg heller ikke er sandt. Det handler nok snarere om hvori TB
mener, sejren består, og hvordan TB "måler" denne sejr, og dermed også
den sejrende eller den ikke-så-sejrende

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 06:53

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det tror jeg heller ikke er sandt. Det handler nok snarere om hvori TB
> mener, sejren består, og hvordan TB "måler" denne sejr, og dermed også

Svaret et andet sted skulle kunne dække denne her også ).

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 23:16

Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5714fd$0$69721$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Undskyld mig, men du får det til at lyde som en forbrydelse at være en
> sejrende kristen, og jeg som troede at det var noget så op efter at

Hvad er en sejrende kristen (måske specielt i forbindelse med løfterne
om materiel fremgang?)

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-07-01 17:57

"Ib Mohn" <ibmohn@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ind i himmelen.
> Jeg håber det er svar nok for dig eller kan det godt skæres ud i pap og

Her er et eksempel på sejrende kristne der er bevist om deres forhold til
Jesus, stolte af de store mirakler de har gjort for Herren.

Matt 7.

" Herre, Herre har vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddevet
onde ånder ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved
dit navn ""

Men Jesus vil siger; -

" Jeg har aldrig kendt jer, vig bort fra mig I som har øvet uret"

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 13-07-01 00:12

> [...]

der to
> slags kristne ? Hvad er forskellen på en almindelig kristen og så en

Jeg kender ingen almindelige kristne, men en sejrende kristen er en der
søgte Guds Rige FØRST, og derefter ventede på Herren.

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 13-07-01 12:43

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ingen almindelige kristne, men en sejrende kristen er en der
> søgte Guds Rige FØRST, og derefter ventede på Herren.
~~~~~~~~~~~~
Det var herlighedsteologiens definition på en sejrende kristen jeg var ude
efter.

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-07-01 12:54

> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Det var herlighedsteologiens definition på en sejrende kristen jeg var ude
> efter.
>
> jørgen.

Jeg ved ikke hva den så kandte herlighedteologi er Jo jeg ved godt hvad der
menes med ordet. Jeg vil hellere havde fremgang end stagnation eller
tilbagedang.
jeg tror nok at det dækker hvad der forkyndes i troes menigheder.

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 13-07-01 15:01

> [...]
> tilbagedang.
> jeg tror nok at det dækker hvad der forkyndes i troes menigheder.
Jo, men der findes forskellig slags fremgang :

1.
Der er den personlige fremgang på det jordiske område ; penge, arbejde,
helbred etc. Bibelen kalder det også for det timelige.

2.
Så er der den personlige fremgang på det *åndelige* område ; at man "vokser
op til mands modenhed" osv. Denne fremgang skriver Paulus meget om i sine
breve. Vi opfordres til at vokse i kundskab om Gud, i kærlighed og tro.

3.
Og så er der den tredie fremgang, nemlig fremgang for Guds rige. Denne
fremgang kommer ofte som et resultat af en eller anden form for tilbagegang
på det jordiske område, altså en slags matyrium. Her passer
herlighedsteologien ikke sammen med evangeliet der siger vi i vores kød må
dø bort fra disse jordiske ting. Et eksempel er at Paulus kom i fængsel, men
at Guds rige som et resultat deraf kom i endnu mere fremgang.

Punkt 2 og 3 går hånd i hånd, medens 1 hverken passer med 2 eller 3.

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-07-01 15:19

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
frelsen ved Jesus Kristus.
--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 13-07-01 15:44

> frelsen ved Jesus Kristus.
~~~~~~~~~~
Jo, men Guds ord lover os jo *ikke* materiel og timelig fremgang - snarere
siges det at vi må igennem mange trængsler for at komme ind i Guds rige. De
første kristne fik modgang, led fattigdom og forfølgelse. Stort set alle
blev henrettet for deres tro og led en voldsom død. Vi er kaldet til at "dø
fra os selv", at klare os med det vi har. Kærlighed til penge er roden til
alt ondt, siges der endda klart et sted.

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 14-07-01 11:08

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Læs hele femte Mosebog kapitel 28 vers 1 til og med 69
og se forjættelserne der er Guds ord både det gode og det mindre gode.

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 14-07-01 13:34

> og se forjættelserne der er Guds ord både det gode og det mindre gode.
~~~~~~~~~~~~
Hvor i NT henvises der til 5 mos 28 og i hvilken sammenhæng ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-07-01 17:28

> "Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i

> ~~~~~~~~~~~~
> Hvor i NT henvises der til 5 mos 28 og i hvilken sammenhæng ?
>
> jørgen.

NT behøver ikke at henvise til specifik 5. Mos. 28 for at løfterne er
gyldige. Jesus henviste mange gange til Moses og profeterne, de første
apostle brugte hele tiden Gt som deres helligskrift, - ja de havde
faktisk ikke andet. De brugte Gt til at bevise rigtigheden af deres
kristne tro.

En kristen tro der forkaster Gt er en amputeret kristendom, med stor,
mægtig stor, risiko for at "køre af sporet" med "et andet evangelium"
til følge, og som Paulus stærkt advarer os imod.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 15:42

Hvordan vil du forklare "overflod i ALT" hvis ikke det OGSÅ, lægt mærke til
at jeg skriver også, er matriel velsignelse, hvordan vil du spræde EV. uden
penge til at købe alverdens ting som fly mad og andet
Det er nonsens at påstå og vil kun fremme ideen og at "Gud holder du
prædikanten ydmyg så skal vi nok holde ham fattig.

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 14:48

Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b56f150$0$69712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvordan vil du forklare "overflod i ALT" hvis ikke det OGSÅ, lægt
mærke til
> at jeg skriver også, er matriel velsignelse,

Tilgiv mig min uvidenhed, men hvor kom "overflod i ALT" fra?

Mr. D

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 16:10

Det er iorden du er tilgivet

Matt 25,29

For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men
den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.

Mark 12,44

For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin
fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af."

Luk 15,17

Da gik han i sig selv og tænkte: Hvor mange daglejere hos min far har ikke
mad i overflod, og her er jeg ved at sulte ihjel.

Luk 21,4

For de har alle lagt i af deres overflod, men hun har givet af sin
fattigdom, alt det, hun havde at leve af."

Joh 10,10

Tyven kommer kun for at stjæle og slagte og ødelægge. Jeg er kommet, for at
de skal have liv og have i overflod (Luk 15,17)

Her er lidt

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 15:38

Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b56f807$0$69661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det er iorden du er tilgivet

Takker

> Matt 25,29
> For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have
overflod, men
> den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.

Skal dette skriftssted tolkes som du gør, hviler der en forbandelse over
hver den, der ikke lever i Guds rige materielle velsignelse. En
forbandelse, der skal forøges efter døden, thi den der ikke har levet i
materiel fremgang her, fra ham skal selv det tages, som han har?

Hvor står der, at der her er tale om materiel overflod?

Handler hele stedet ikke om den store dom, og er det ikke her, at den,
der havde skal få endnu mere? Hvor i dette skriftssted antydes, at den
der har stor materiel velsignelse, skal Gud skænke endnu mere her i
livet?

> Mark 12,44
> For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin
> fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af."

Hvad tænker du på med dette skriftssted?

> Luk 15,17
> Da gik han i sig selv og tænkte: Hvor mange daglejere hos min far har
ikke
> mad i overflod, og her er jeg ved at sulte ihjel.

Bruger du dette skriftssted som et løfte om materiel velsignelse og
overflod?

> Luk 21,4
> For de har alle lagt i af deres overflod, men hun har givet af sin
> fattigdom, alt det, hun havde at leve af."

Gentagelse

> Joh 10,10
> Tyven kommer kun for at stjæle og slagte og ødelægge. Jeg er kommet,
for at
> de skal have liv og have i overflod (Luk 15,17)

Overflod af hvad?

Lægges der i grundteksten ikke mere op til sætningen "...liv og liv i
overflod" som en regulær understregning af Kristi livs overstrømmende
karakter? da er skriftsstedet som en forjættelse om materiel overflod
vel elimineret?

Mr. D

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 17:38

Undskyld det lange indlæg det bliver til men jeg har valgt at svare mellem
dine indlæg for overblikkes skyld

--

> [...]
> forbandelse, der skal forøges efter døden, thi den der ikke har levet i
> materiel fremgang her, fra ham skal selv det tages, som han har?

Ja, jeg tror dog ikke det er så firkantet, men ville du sættes en til at
styre dit hus, hvis han7hun lige havde revet din ellers nydelige garage ned
det tror jeg ikke.
Det er en test af vores hengivenhed til kristus der skal vise om vi er
troværdie med det der er os betroet og ikke kun matrielt

> [...]
> der har stor materiel velsignelse, skal Gud skænke endnu mere her i
> livet?

> Hvad tænker du på med dette skriftssted?

På at de der gav af deres overflod ikke forvaltede det ordentligt så de
skulle give mere, det tegner et billede af at de lige kunne give lidt for at
dulme deres samvittighed.

> ikke
>
> Bruger du dette skriftssted som et løfte om materiel velsignelse og
> overflod?

Hans far havde da overflod så det flød til daglejrene, hans Far er et
billede på Gud

> Gentagelse

samme

> for at
>
> Overflod af hvad?

AF ALT hvad vi har brug for til os selv og til at nå verden med EV

> [...]
> overflod" som en regulær understregning af Kristi livs overstrømmende
> karakter? da er skriftsstedet som en forjættelse om materiel overflod

Jo enig, men giv du mig et liv og liv i overflod, samtidig med at jeg er
sulten, syg og fattig
Jeg har aldrig hørt om nogen i den tilstand har gjort en forskel i deres
samtid.

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 22:53

Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b570c94$0$69656$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, jeg tror dog ikke det er så firkantet,

Men det bliver jo uværgeligt så firkantet, dersom man tolker det, som du
gør.

> men ville du sættes en til at
> styre dit hus, hvis han7hun lige havde revet din ellers nydelige
garage ned
> det tror jeg ikke.

Min indgangsvinkel er en noget anden, og i den er der ingen, som styrer
på den måde, du her lægger op til.

> Det er en test af vores hengivenhed til kristus der skal vise om vi er
> troværdie med det der er os betroet og ikke kun matrielt

Rigdom er en test? Men da må det jo være en test, som under alle
omstændigheder kommer over den, som har tro?

Du glemte denne

Og denne

> [...]
de
> skulle give mere, det tegner et billede af at de lige kunne give lidt

Men i dette er der jo ingen løfte om materiel fremgang? Blot en
konstatering af, at nogen har mere end andre, og at alle bør give.

> Hans far havde da overflod så det flød til daglejrene, hans Far er et
> billede på Gud

Dette er en lignelse. Du mener, at der her er tale om, at Gud bringer
materiel velstand til kristne, der har tro?

overstrømmende

> Jo enig, men giv du mig et liv og liv i overflod, samtidig med at jeg
er
> sulten, syg og fattig

Ja? Ville det gøre dig mismodig?

Er dette liv og liv i overflod ikke netop selve livet i Kristus, og af
en helt anden beskaffenhed end det, du taler om? Er dette ikke det
himmelske liv, som vi har i en sådan overflod, at livet kan byde os,
hvad det vil? om vi er på tinden eller i sorgernes dal? om vi møder
medgang eller død? Er det ikke mere end det, du gør det til?

Thi jeg holder for, at det, vi lider her i tiden, ikke er værd at regne
i sammenligning med den herlighed, som skal åbenbares på os.
Rom 8,18 - Rom 8,19

Thi vor trængsel, der er stakket og let, virker uden mål og måde en evig
vægt af herlighed
NB! for os, v18 som ikke har blikket rettet mod de synlige ting, men mod
de usynlige; thi de synlige varer kun til en tid, de usynlige varer
evigt.
2 Kor 4,17 - 2 Kor 4,18

Er livet og livet i overflod rette mod de synlige eller usynlige ting?

> Jeg har aldrig hørt om nogen i den tilstand har gjort en forskel i
deres
> samtid.

Okay, så for at gøre en forskel i sin samtid kan man ikke være syg,
fattig eller sulten?

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 19-07-01 16:29

> [...]
> mærke til
>
> Tilgiv mig min uvidenhed, men hvor kom "overflod i ALT" fra?

2 Kor 9,8

)

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 22:34

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:x2G57.209$P01.15648@news.get2net.dk...

> 2 Kor 9,8

Ja, den er jeg helt med på, Niels

Mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 06:51

> Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:x2G57.209$P01.15648@news.get2net.dk...

> Ja, den er jeg helt med på, Niels

Det er lidt underligt med Bibelvers Simon, vi kan finde skriftsteder til
at underbygge næsten alle holdninger indenfor den vidtspændende
kristenhed..

Men så længe vi ikke accepterer Gud's vej med os, vil vi vedblive med at
have problemer med forskellige dele af Bibelen.

Tros- bevægelsen er inde på noget af det rigtige når de prædiker Guds
løfter, men jeg er ikke sikker på, at det altid er de rigtige holdninger
der ligger bag.

Hvad skal vi egentlig med et luksushus / dyr bil / økonomisk tryghed..

Hvad er det andet end en erstatning for den tryghed vi har i Herren?

Tro, er et underligt udefinerbart begreb..

Har vi den, er vi godt tilfreds med de tilskikkelser som Herren giver..
Har vi den ikke, så stræber vi efter den.

og det er nok her det går galt både i trosbevægelsen og i modstandernes
lejr.

I mit liv har jeg erfaret, at kun de dele af mit liv som jeg 100% giver
til Herren, lykkes!

og når tingene lykkes er det ikke altid på en sådan måde som jeg troede
før jeg gav dem til Gud.. Faktisk kun meget sjældent.

Men når tingene er givet til Gud, er det jo Hans, så Han kan gøre med
dem som det passer Ham..

Et eksempel:

Jeg ønsker en million..
Jeg giver Gud ønsket, og snakker med Ham om det, d.v.s. Jeg snakker og
Gud lytter, Gud snakker og jeg hører ingenting.
men gradvist ændrer jeg holdning, ønsket om millionen forsvinder, jeg
løber ind i skriftsteder om tienden, kommer i tanke om dårlige
økonomiske handlinger jeg har foretaget, opdager at huslejen kræver 2
indtægter, ser mig omkring og ser, at jeg trods det at jeg er en klovn
(rent økonomisk) så sørger Gud for mig og min familie.. og pludeselig en
dag ser jeg også, at selv om jeg ikke danser efter hvert et skriftsted,
løber de forkerte veje, men at Gud er med mig alligevel..

Ønsket om millionen er forsvundet og erstattet med en større kærlighed
til Herren.

Gud gjorde med mit ønske som det passede Ham.

Bibelen kalder det "At søge Ham først"

og jeg fik det jeg higede efter, selv om det var tryghed og ikke penge!

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 20-07-01 13:59

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:v1Q57.11$xP1.778@news.get2net.dk...

> Tros- bevægelsen er inde på noget af det rigtige når de prædiker Guds
> løfter, men jeg er ikke sikker på, at det altid er de rigtige
holdninger
> der ligger bag.

Jeg har ikke noget imod løftes-forkyndelse. Den eksisterede også før
Trosbevægelsen. Problemet er, at her er der to store teologiske
retninger, som står over for hinanden. Bag ved alle disse
på-overfladen-ytringer om det ene og det andet, handler det i
virkeligheden om Dominion-teologi vs. Genkomstforventning.

Bag ved den holdning, Trosbevægelsen har til de forskellige ting, ligger
som generelt grundlag Dominion-teologien, der siger, at alt på jorden er
Guds, alle rigdommene, og derfor er det også vores. kristenhedens
fremtid er at vinde jorden tilbage til Gud, hvorefter vi kan byde
Kristus tilbage - idet vi har et kongedømme at overrække ham. Ud fra
dette kommer rigdomsløfterne og løfterne om den verdensomspændende
vækkelse. Den *må* komme, fordi den netop er Guds endetidsløfte for
menigheden. I dette ligger, at herfra kan det kun gå én vej. evangeliets
udbredelse og "kristne styrer" verden over, indtil kristne styrer hele
verden og de kristne værdier ligger til grund for alle nationer og
stater. Derfor er det vigtigt for trosbevægelsen at gøre indflydelse i
samfundet, både når det gælder politik og de globale ressourcer.

Over for denne teologi står "den gamle vækkelsesbevægelsesopfattelse" om
at vi skal evangelisere, mens vi venter Herrens genkomst. Vi er ikke
dem, der skal omvælte verden. Når Herren kommer, er det for at løse
verdens problemer. Derfor koncentrerer vi os ikke om rigdomme, gods,
guld og social og politisk indflydelse, men arbejder "i nærmiljøet". Det
er Kristuslivet, der skal forvandle den enkelte, og ikke kirken, der
skal forvandle samfundet. Heri er en levende forventning og en levende
forkyndelse om Kristi genkomst.

De to opfattelser sætter deres store præg på, hvordan vi opfatter livet
i Kristus og menighedens fremtid, og de kan ikke kombineres. En gang
imellem kommer en kær lille søster og siger "Jamen, det handler jo om
Jesus", men vores hele liv er influeret af vores grundopfattelse af
disse ting, og det er vor opfattelse af Kristus også.

TB har holdt lav profil i mange år, indtil de blev accepteret af stort
set alle. Nu er dette sket, og de sidste år, er de igen trådt stærkt
frem med de læresætninger, de altid har ført. Dette er en genistreg.
Sidst var da David Hansen direkte sagde ja i Udfordringen til at tro på
og lære Dominionteologien. Så kan man jo studere, hvad det egentlig er
for noget, og sige sig enig eller lade være. men man kommer ikke uden
om, at vil man sidde til bords med TB må man også sluge
dominionteologien.

Du var før så begejstret for O.E. Indergaard. hvor er det blevet af? Du
kan jo ikke kombinere ham med f.eks. Rick Joyner (som du sikkert også er
glad for) der jo netop har den klare holdning, at bl.a. bortrykkelsen er
et satanisk bedrag.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 15:30

> [...]
> stater. Derfor er det vigtigt for trosbevægelsen at gøre indflydelse i
> samfundet, både når det gælder politik og de globale ressourcer.

Den slags har jeg nu aldrig hørt prædiket.. og hvis jeg havde, ville jeg
være gået.

> [...]
> er Kristuslivet, der skal forvandle den enkelte, og ikke kirken, der
> skal forvandle samfundet. Heri er en levende forventning og en levende

altså ægte tros-bevægelse )

> [...]
> Jesus", men vores hele liv er influeret af vores grundopfattelse af
> disse ting, og det er vor opfattelse af Kristus også.

Amen.

> [...]

> for noget, og sige sig enig eller lade være. men man kommer ikke uden
> om, at vil man sidde til bords med TB må man også sluge

David kender jeg ikke, heller ikke den teologi, men den lyder ikke
besnærende - jeg kan bedre lide at høre at der bliver prædiket
omvendelse fra synd )

ikke for at blive rig, men for at komme en kende nærmere Gud.

> [...]
Du
> kan jo ikke kombinere ham med f.eks. Rick Joyner (som du sikkert også

he he - jeg er stadig glad i Indergaard.. Måske nok mest for hans
usvigelige glæde ved Kristus og det som er Hans.

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 20-07-01 16:22

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:teX57.155$xP1.6540@news.get2net.dk...

> Den slags har jeg nu aldrig hørt prædiket.. og hvis jeg havde, ville
jeg
> være gået.

Det er jo heller ikke nødvendigt, når blot du vil købe alle
enkeltudsagnene. Det undrer også mig, at David Hansen på denne måde går
så ligefrem frem med proklamationen af at prædike dominion-teologi. Det
er, som jeg ser det, slet ikke nødvendigt. Han kunne blot have fortsat
som hidtil, uden at nævne dette begreb. Nu kan alle og enhver jo blot
slå op på internettet og studere lidt i, hvad dette begreb indebærer.

I artiklen var David Hansen fremført som TBs "Apostel", og hans ord har
da rimelig stor vægt. Hvis man ikke ønsker at promovere
dominion-teologi, skal man holde sig væk fra TB. Så enkelt.

Hvornår har du til gengæld sidste gang hørt prædiket om den levende
forventning om Jesu genkomst og bortrykkelsen i disse kredse eller fået
en god solid undervisning a la Indergaard?

> David kender jeg ikke, heller ikke den teologi, men den lyder ikke
> besnærende - jeg kan bedre lide at høre at der bliver prædiket
> omvendelse fra synd )

hvilket selvfølgelig i TB som i mange andre vækkelsesbevægelser er
rimeligt fundamentalt repræsenteret

> ikke for at blive rig, men for at komme en kende nærmere Gud.

Jeg tror ikke TB ville udtrykke sig anderledes end du gør her

> he he - jeg er stadig glad i Indergaard.. Måske nok mest for hans
> usvigelige glæde ved Kristus og det som er Hans.

Og hvad med Rick Joyner?

Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Mr. D

Dato : 20-07-01 16:33

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b585e19$0$308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:teX57.155$xP1.6540@news.get2net.dk...

> jeg

Man kan som vi som oftest gør, tage hver enkelt udsagn for sig, og
diskutere, om vi er enige i det eller ej. der kan være mere eller mindre
sandhedsværdi i dem alle. Vi kommer ikke så langt ad den vej, ud over at
komme op og skændes. Man kunne også gå en anden vej og spørge: Hvorfor
er det så vigtigt for TB at:

1) Proklamere at al verdens gods og rigdom tilhører Gud
2) Proklamere denne rigdom for Guds sag
3) Proklamere det såkaldte fremgangs- og rigdomsløfte
4) Proklamere den store verdensomspændende vækkelse
5) Gøre en politisk og social indflydelse gældende i stigende grad
6) Osv. osv.

Det samlede svar ligger i David hansen ja til begrebet Dominion-teologi.
dette begreb kan man så nemt studere lidt (både artikler for og imod på
internettet) og danne sig et indtryk af det samlede billede.

Faktisk burde enhver gøre dette, og så ud fra dette tage en stilling
til, om det er noget, de vil støtte eller ej, i stedet for blot at stå
og råbe halleluja til proklamationer om rigdom og fed pension.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 20:18

> Faktisk burde enhver gøre dette, og så ud fra dette tage en stilling

Jeg vil kikke på ham..

> til, om det er noget, de vil støtte eller ej, i stedet for blot at stå
> og råbe halleluja til proklamationer om rigdom og fed pension.

Fed pension forventer jeg, jvf. Joh 3, 15

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 21-07-01 06:05

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:k6267.371$xP1.10766@news.get2net.dk...

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 20:19

> Hvornår har du til gengæld sidste gang hørt prædiket om den levende
> forventning om Jesu genkomst og bortrykkelsen i disse kredse eller
fået
> en god solid undervisning a la Indergaard?

Undervisning a, la, Indergaard skal man lede efter

> Og hvad med Rick Joyner?

Kender ham faktisk ikke

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 15:59

> Hvordan vil du forklare "overflod i ALT"
~~~~~~~~~~~~
Nu er jeg ikke helt med på hvor i bibelen Gud lover os overflod i alt ? Kan
du komme med et skriftsted.

jørgen.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 15:38

Kan du give nogle eksempler på den påstand du kommer med i den 3. version ?

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 15:56

> Kan du give nogle eksempler på den påstand du kommer med i den 3. version
?
~~~~~~~~~~~~
Ja, som jeg skriver :

Et eksempel er at Paulus kom i fængsel,
men at Guds rige, som et resultat deraf, kom i endnu mere fremgang.

Læs Filliperbrevet hvor Paulus direkte skriver at hans fængsling førte til
fremgang for evangeliet. Se Fill 1,12-18.

Så er der iøvrigt også Jesu lære om hvedekornet der lægges i jorden og må dø
for at kunne frembringe frugt.

jørgen.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 16:17

Nå jamen så er der jo kun at spørge hvem der vil gå i fængsel for at fremme
EV i DK
Vil du starte så skal jeg nok følge

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-01 18:02

> Nå jamen så er der jo kun at spørge hvem der vil gå i fængsel for
> at fremme EV i DK
> Vil du starte så skal jeg nok følge

Men det ville altså være lidt bedre om du læste og fulgte disse råd:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-07-01 06:03

"Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> mælte sligt:

>Ved at leve tæt på Jesus og Guds ord bliver man en sejrende Kristen

Hvad vil "sejrende" sige i denne kontekst? Hvad mener du med ordet?

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 13-07-01 06:30

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message ´.
Monske mente Børge *ggg* Ordet . Bibelen

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 15:36

Ja det er vel kristen der ikke lever i hor eller arbejder sort

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 16:04

> Ja det er vel kristen der ikke lever i hor eller arbejder sort
~~~~~~~~~~
Er det noget du selv har regnet ud, eller er det noget du har læst ?

jørgen.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 18:19

Nej det var kun en provokerende udtalelse fordi jeg syntes der er så meget
"seen ned på" dem der gerne vil forkynde, at det er muligt at leve et
sejrende liv.

Og det er de emner man møder i sjælesorg som den hyppigste årsag til et
svagt kristen liv og det er jo chokerende. ikk.

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 15:29

Erik jeg er ked af at konstatere, efter at have mødt dig, at du er en af
mine venner, det er du stadig, selv om vi er dybt uenige har på området. Der
er sandelig mange manifestationer i de samfund du angriber

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-07-01 18:26

> Erik jeg er ked af at konstatere, efter at have mødt dig, at du er en af
> mine venner, det er du stadig, selv om vi er dybt uenige har på området.

Ja, jeg kunne forstå at de har fået dig også, skøndt vi var begge imod
deres opførsel for ikke engang ti år siden, jeg tror stadigt på den samme
gamle pinseevangelium som Jesus prædikede da han gik her på jorden
og er dybt rørt og bedrøvet over at du har forlade den vej som frelste
os begge og gået over til splid og balade. Rom 16 v 17

Jeg vil bede for dig

Erik

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 15:26