Guds almagt
Fra : Live4Him

Dato : 11-07-01 16:38

Jeg mener at debatten om Guds almagt er kørt af sporet fra starten, fordi
man mangler en definition af Guds almagt. At Gud er almægtig betyder nemlig
ikke at Han kan gøre alt som vi kunne tænke på (eks. "stenen der er så tung
at...").

Man behøver bare spørge :
1. Kan Gud lyve ?
Svar : Nej, for så ville Han ikke kunne være sandheden og Han ville stride
mod sin egen natur.

Eller

2. Kan Gud frelse alle mennesker ?
Svar : Nej, for menneskers frelse er afhængig af om de selv vil frelses. Så
selvom der står at Gud ønsker at alle skal blive frelst, så læser vi
samtidig at ikke alle bliver frelst.

Konklusion :
Er Gud så ikke almægtig ? Jo, Han er almægtig i den forstand at Han kan gøre
alt hvad Han vil. Man behøver ikke opfinde finurlige sætningsopbygninger om
en sten der er så tung at....for der er meget Gud ikke kan, ting som ville
stride mod Hans natur. Gud kan ikke fornægte sig selv, står der et sted, så
der er altså visse ting Han IKKE kan. Men Han er stadig Gud.

jørgen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 18:49

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et sted, så
> der er altså visse ting Han IKKE kan. Men Han er stadig Gud.

Tak Jørgen for en gangs skyld at komme med et argumenterende svar
set ud fra et kristent-religiøst synspunkt. Det var nogenlunde
sådan et svar jeg efterlyste omkrig begrebet Guds almægtighed.
Arne H. Wilstrup

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-07-01 19:04

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> writes:

> Tak Jørgen for en gangs skyld at komme med et argumenterende svar
> set ud fra et kristent-religiøst synspunkt. Det var nogenlunde
> sådan et svar jeg efterlyste omkrig begrebet Guds almægtighed.

Det er tredje eller fjerde gang du får det svar i en eller anden form.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 19:59

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er tredje eller fjerde gang du får det svar i en eller anden
form.

Nej, det er det ikke -og bestemt ikke med henvisning til et
skriftsted. Det har ingen formået endnu før Jørgen.
Arne H. Wilstrup