hvordan kan anmeldere være så uenige -
Fra : Niels

Dato : 11-10-07 17:43

Nu har jeg set 5 forskellige anmeldelser af Katie Melua's nye CD og jeg
undres over at de kan være så uenige - 1 stjerne (Soundvenue) - 5
stjerner (Gaffa) og diverse aviser midt imellem.
Der må da være et eller andet kriterium om at folk der slet ikke kan li
en bestemt genre ikke skal anmelde den pågældende ???

Hilsen Niels
--
| Meld dig ind i Foreningen for de |
| fantastiske genrer på www.fantastik.dk |

Fra : Sv-e

Dato : 11-10-07 18:19

On Thu, 11 Oct 2007 18:43:20 +0200, Niels wrote:
> Der må da være et eller andet kriterium om at folk der slet ikke kan li
> en bestemt genre ikke skal anmelde den pågældende ???

Man kan jo kun se objektivt på selve den håndværksmæssige udførelse, ikke
om man kan li det eller ej, derfor er det jo aldrig særlig anvendeligt at
læse musik anmeldeser !

--
/Sv-e

Fra : Holst

Dato : 11-10-07 18:54

Sv-e wrote:

> Man kan jo kun se objektivt på selve den håndværksmæssige udførelse, ikke
> om man kan li det eller ej, derfor er det jo aldrig særlig anvendeligt at
> læse musik anmeldeser !

Jeg brugte tidligere i stor stil musikanmeldelser som en pejlesnor.

Men der er ingen tvivl om, at det var konstant læsning af
musikanmeldelserne i aviserne, hvorefter jeg efter et stykke tid kunne
skabe mig et billede af hvilke(n) anmelder(e), der havde en smag, som
faldt i hak med min.

Men læser man bare en tilfældig musikanmeldelse uden at kende
anmelderens smag og holdninger, så har du helt ret i, at
musikanmeldelser ikke er særligt anvendelige.

Fra : Max

Dato : 14-10-07 09:01

Hej Holst

> [...]
> musikanmeldelserne i aviserne, hvorefter jeg efter et stykke tid kunne
> skabe mig et billede af hvilke(n) anmelder(e), der havde en smag, som

Jeg brugte i mange år musikanmelderen i HI-Fidelity, de plader
han gav dårlig omtale gik jeg omgående ud og købte. Sådan
lærte jeg bl.a. Stevie Ray Vaghuan at kende, han blev sablet
ned i en anmeldes i bladet :)

--
Mvh Max

Fra : Michael

Dato : 11-10-07 19:54

> [...]
> Der må da være et eller andet kriterium om at folk der slet ikke kan li en
> bestemt genre ikke skal anmelde den pågældende ???

Jeg husker tilbage i 80'erne, at Steffen Jungersen, rockanmelder i B.T., gav
stjerner, der var ligefrem proportionale med procentdelen af el-spade på et
album. Trods nogle særdeles velskrevne og underholdende anmeldelser var alt
andet end rock sikkert på dumpekarakter.

Nutildags er tendensen, som jeg ser det, at anmelderen ofte kigger på, om et
band eller en kunstner har "udviklet" sig fra sit forrige album, hvilket
giver få stjerner, hvis det ikke er tilfældet (5 stjerner til Katie Melua
falder i givet fald uden for reglen, da hun virkelig formår at blive ved sin
læst om nogen! . Eller om produktionen er for højglanspoleret, hvilket
anmeldere som regel heller ikke kan lide. Men hvad er der galt i, at en
populær kunstner bliver ved samme læst, eller om et album bare er smovs til
ørerne, hvor det drøner ind af det ene og ud af det andet, men hvor det har
været en nydelse i den tid, det varede?

Personligt læser jeg som musikinteresseret altid anmeldelser, når jeg falder
over dem, men jeg køber ikke cd'er efter, hvordan de bliver anmeldt.

/M.

Fra : Per Hansen

Dato : 11-10-07 20:27

"Michael" <emailtilbageholdt@dajegikkegiderspam.dk> mentioned this

> [...]
>
> Personligt læser jeg som musikinteresseret altid anmeldelser, når jeg
> falder over dem, men jeg køber ikke cd'er efter, hvordan de bliver

Og igen andre tager et skridt længere og inkluderer lydkvaliteten på
skiven også, det gør eks AudioVideoPhoto Bild i deres ret nøje udførte
musik anmeldelser, for de er et magasin der er blevet trætte af alle de
skiver med elendig lyd som havner ude i butikkerne.

--
Per Hansen

Fra : ASKF

Dato : 11-10-07 23:37

Per Hansen ytrede sig i <Xns99C6DA25AD690fllsemail@208.49.80.60> med
dette:

> [...]

>musik anmeldelser, for de er et magasin der er blevet trætte af alle de
>skiver med elendig lyd som havner ude i butikkerne.

Det lyder til at det er værd at læse deres anmeldelser, om ikke andet så
for at undgå alle de udgivelser hvor produceren er blevet tvunget til at
gå amok med loudness knappen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Hansen

Dato : 12-10-07 13:46

ASKF <nospam@askf.dk> mentioned this

> Det lyder til at det er værd at læse deres anmeldelser, om ikke andet så
> for at undgå alle de udgivelser hvor produceren er blevet tvunget til at
> gå amok med loudness knappen.

De er så heller ikke som de andre gossip magasiner som anmelder musik.
Det er et desideret blad for hifi, tv og foto antusiaster, fyldt med tests
af nye elektronik produkter, der så også inkluderer film og musik.
Selskaberne skal ihvertfald passe på når bladet begynder at anmelde
HDCD'ere. Der er det dælme knald eller fald, for der er ikke ret mange der
overlever deres tests når det kommer til lyd kvaliteten.

For dem der ikke kender HDCD:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital

--
Per Hansen

Fra : Erling Jensen

Dato : 14-10-07 07:00

Lad os lige blive et sekund ved Katie Melua...........hvad er meningen om d
en nye skive så her i gruppen, jeg har desværre ikke nået at høre den endnu,
men skal da have den når den er blevet sat lidt ned dvs om et havlt års
tid....

mvh
Erling Jensen

Fra : Max

Dato : 14-10-07 09:02

Hej Niels

> Der må da være et eller andet kriterium om at folk der slet ikke kan
> li en bestemt genre ikke skal anmelde den pågældende ???

Nej da, men det må være et krav at du skal kende din
anmelder for du kan bruge ham til noget.

--
Mvh Max