Er vi vokset op fra det ??
Fra : Xalo

Dato : 12-10-07 23:08

Skal lige først starte med at skrive at jeg er 31 år gammel.

Jeg ved ikke om i også har det sådan. Jeg kan huske at gyser film var
virkelig uhyggelige. Da jeg var 12 13 år gammel sad vi sammen med vennerne
og så Freddy film eller Poltergeist. Og ingen af os kunne gå på toilettet
alene. Da vi så endelig faldt i søvn kunne vi have mareridt.

Vi var pisse bange men så dem alligevel. Jeg kan huske da Wes Craven var
igang med at lave scream filmen, sagde han at mennesker kan godt lide at
føle frygten selvom det virker ubehageligt. Filmen fangede min interesse
......det må jeg sgu prøve .....men nææh nej.

Når jeg idag ser en gyser film idag påvirker det mig slet ikke ......gys på
mig virker på en helt anden måde en før itiden.
De seneste film som har virket på mig er følgende:

White Noise 1
Unfaithful (aner ikke hvorfor)
The Mothman Prophecies
Passion Of The Christ (frygtlelig film)

Den sidste film Passion Of The Christ virkede totalt ubehaglig for mig. I
flere dage kom jeg ikke over den. Jeg tænkte hvad har jeg gjordt idag for
andre mennesker ?? Er jeg et dårligt menneske eller what ??
Og musikken i filmen , hele filmen i sig selv er totalt godt
lavet....rimelig realistisk. Jeg må indrømme at jeg nogen gange havde lyst
til at slukke....men kunne ikke (Husk lige Wes Craven) jeg fik nogle
mærkelige ryk i kroppen....kunne ikke holde ud at se på det.

Alle de andre gyser film idag går slet ikke ....de er fucking underholdende
men ikke scary. Tag fx Saw serien.....total fed triologi.
Og så er der fx Dawn of the dead, Amityville Horror eller House....den nye
version (fed film) . Hostel skal også lige være med.

Jeg tror at jo ældre man bliver desto andre ting skal der til for at man
bliver påvirket.

Jeg håber i ved hvad jeg mener.

Hvordan har i det ??

Fra : Kim2000

Dato : 12-10-07 23:53

"Xalo" <xalos@jj.kj> skrev i en meddelelse
> [...]
> på mig virker på en helt anden måde en før itiden.
> De seneste film som har virket på mig er følgende:

Freddy husker jeg på samme måde, forbandet uhyggeligt, men på et tidspunkt
blev det latterligt, man ødelagde serien da man så ham, hun skulle være
forblevet "ham der i skyggerne". I dag kan jeg slet ikke tage dem alvorligt.
Jason filmene kunne jeg allerede dengang som barn blive bange af, altid var
bare for tykt og for tydeligt. Jason versus Freddy er jo knap en gyser, man
kan ligefrem "se" hvordan en har stået og kastet med en bøtte "blod".

Men grundlæggende er det nok fordi disse film er opbygget på samme måde, en
gruppe jages, og når en er alene dør de, så er spørgsmålet hvordan.

> White Noise 1
> Unfaithful (aner ikke hvorfor)
> The Mothman Prophecies
> Passion Of The Christ (frygtlelig film)

White Noise synes jeg var elendig, tilgengæld synes jeg godt om Pulse, som
jeg fandt virkelig genial og gennemtænkt. Passion Of Christ synes jeg ikke
er gyser, men en rystende er den, havde det forfærdeligt under den og var
nærmest i koma bagefter, jeg kan ikke huske at nogen film hverken før eller
siden har efterladt så stort et indtryk.

> [...]
> Og så er der fx Dawn of the dead, Amityville Horror eller House....den nye
> version (fed film) . Hostel skal også lige være med.

Rigtig nok, fede film, men ikke sådan rigtig skræmmende, jeg synes 28 dage
klarer sagen temmelig godt, pga. deres "fast forward" effekter, Resident
Evil filmene er også fede, men heller ikke så man gemmer sig bag sofaen. The
Blair Witch og The Ring klarede sig nu meget fint i den genre og den
japanske udgave af Forbandelsen er eddermane uhyggelig, det var Decent også.

Men for mig var en rigtig gyser i dag nok nærmere Hard Candy, pga. det
psykologiske spil mellem de to, mens Final Distiantion og House of Wax er
drønforudsigelige.

Forøvrigt synes jeg computerspillet Doom bød på så mange chok at det blev
ubehageligt at spille.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Holst

Dato : 13-10-07 08:39

Kim2000 wrote:

> The
> Blair Witch og The Ring klarede sig nu meget fint i den genre og den
> japanske udgave af Forbandelsen er eddermane uhyggelig, det var Decent også.

Hvordan kan du sætte Blair Witch og The Ring i samme sætning? Blair
Witch er noget ringe hø, hvorimod The Ring (har kun set den japanske,
hvilket måske forklarer din handling) er rimelig uhyggelig.

Ellers er japanske Dark Water også rimelig uhyggelig. Jeg så den i
biografen til Natfilmfestivallen, og det var nærmest sådan, at hele
salen krøb længere ned i sæderne af angst - blot når en vanddråbe faldt.

Fra : Dopedog

Dato : 21-10-07 11:54

> Hvordan kan du sætte Blair Witch og The Ring i samme sætning? Blair Witch
> er noget ringe hø, hvorimod The Ring (har kun set den japanske, hvilket
> måske forklarer din handling) er rimelig uhyggelig.

Efter din mening, ja. Efter min mening er The Ring noget hø, og Blair Witch
er pisseuhyggelig

Fra : Holst

Dato : 13-10-07 08:36

Xalo wrote:

> Jeg tror at jo ældre man bliver desto andre ting skal der til for at man
> bliver påvirket.
>
> Jeg håber i ved hvad jeg mener.
>
> Hvordan har i det ??

Film i stil med Freddy-filmene og lignende har jeg altid følt er mere
sjove end uhyggelige. Det var sjovt, da jeg var teenager, men jo ældre
jeg er blevet, jo mere latterlige er den slags film blevet.

Men naturligvis er der ingen tvivl om, at man ændrer opfattelse med
alderen. Og samtidig bliver man måske noget mere hærdet. Har man set tre
Freddy-agtige film, så er den fjerde sikkert også uhyggelig. Men har man
over de sidste ti år set 100 Freddy-agtige film, så er den 101. film
måske knap så overraskende og uhyggelig, som oplevelsen var 100 film
tidligere.

Fra : Hagar

Dato : 13-10-07 10:10

> [...]
> version (fed film) . Hostel skal også lige være med.
>
> Jeg tror at jo ældre man bliver desto andre ting skal der til for at man

Jeg er lidt ældre end dig, og jeg kan ikke finde nogen gyser film der kan
skræmme mig, ærgerligt. Skal jeg se noget der påvirker mig, så ser jeg nogle
af de der dokumentarfilm der er, og det kan skræmme mig i den grad. Der er
nogle man kan komme til at tænke grundigt over, så som alt det der er lavet
om 9/11. Der er nogle der mener det er gjort med hjælp fra usa selv. Så er
der Moore, han kan også få en til at gyse, syntes jeg, ellers så står den på
action her

Hagar

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-10-07 09:02

Hagar skrev:
> Jeg er lidt ældre end dig, og jeg kan ikke finde nogen gyser film der kan
> skræmme mig, ærgerligt.

Har du forsøgt dig udi nogle af de asiatiske gysere?

Jeg har selv haft det som dig med uoriginale amerikanske gysere, som man
har set til hudløshed... men da jeg begyndte på asiatiske gysere, så kom
gåsehuden igen

Fra : Silver

Dato : 13-10-07 13:16

> White Noise 1
> Unfaithful (aner ikke hvorfor)
> The Mothman Prophecies
> Passion Of The Christ (frygtlelig film)

Jeg syntes selv at Dead Silence var ganske godt skruet sammen, og så var
hende som spillede Mary Shaw FANDME uhyggelig!!!...

Mvh
Silver.

Fra : Peter G

Dato : 13-10-07 13:30

"Xalo" <xalos@jj.kj> writes:

> Jeg tror at jo ældre man bliver desto andre ting skal der til for at
> man bliver påvirket.

Enig. En realistisk opsat film om bankkrak og boligmarkedets kollaps i
en futuiristisk 1929-amerikaner-setting-overført-til-danske-forhold
ville kunne få mig til at ligge søvnløs i flere uger.

For ældre er det nok dramaer om overbelagte sygehuse, manglende
plejehjemspladser og "Abres Les Ojos"-agtige film om at ingen genkender
en og familien aldrig kommer på besøg på plejehjemmet.

Jeg ved ikke lige hvilke slags film enlige mødre med en klemt økonomi
ville ligge søvnløse over men de involverer nok en pædofil
ejendomsudlejer spillet af Ulf Pilgaard.

Rumvæsener, zombier, vampyrer, hotelbestyrerere med et mærkeligt forhold
til deres mødre m.m. er jeg ikke det mindste bange for. Der kender vi
allerede opskriften: Hvis de ikke dør af en kugle i knolden, skal man
bare kaste med (vie)vand eller hoste på dem. Åhja, så må man heller ikke
falde i søvn, fordi så udskifter de dig med en Spock-kopi.

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Dopedog

Dato : 13-10-07 14:44

[SNIP]

Jeg savner dengang. Da jeg var en lille purk og ikke kunne tåle at se en hel
gyserfilm, og havde mareridt i flere dage. Idag sker der intet. Selv hvis
det regner og blæser udenfor, og jeg lader vinduet stå på klem, og kun har
stearinlys tændt i lejligheden, og jeg ser filmen ved midnat, så sker der
absolut ingenting. ØV

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 13-10-07 18:16

"Xalo" skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om i også har det sådan. Jeg kan huske >at gyser film var
> virkelig uhyggelige.

Hvis du vil se en rigtig gyser...............
http://www.imdb.com/title/tt0055018/

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Innocents_(film)

Når vi bliver ældre påvirkes vi ikke i samme grad af det
uvirkelige , Krugers lange negle bliver nærmest komiske.
Men en helt anden sag !! ,, er det som kunne være.....
altså den hårfine grænse mellem virkeligheden og det at der måske er mere,
end vi vil vide af .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-07 22:26

Michael Meidahl Jensen wrote:

> [...]
> Men en helt anden sag !! ,, er det som kunne være.....
> altså den hårfine grænse mellem virkeligheden og det at der måske er

En film, der stadig kan å mig til at gyse, er Rødt Chok/Don't look know.

Per V

--
Min nye bog hedder "Flyttedag" - læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm !

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 14-10-07 10:53

"Xalo" <xalos@jj.kj> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at jo ældre man bliver desto andre ting skal der til for at man
> bliver påvirket.

Det er da helt sikker at ens smag skifter med alderen. Men lidt synd for
alle jer der i denne tråd tilkendegiver at I har set så mange gyser film, at
I ikke kan blive bange for dem mere.

Jeg har aldrig været specielt meget til gyserfilm, så har derfor ikke set så
mange. Men jeg kan stadig blive "bange" når jeg ser gode gyserfilm. Altså
der er massere af ulækre film på markedet som jeg overhovedet ikke synes er
uhyggelige, men derfor alligevel ikke bryder mig om at se, fordi de er
"klamme". Fx synes jeg Hostel var ret klam visse steder, og den gjorde også
stort indtryk, men den var ikke uhyggelig.

Men film jeg synes har været uhyggelig er da fx.
- The Descent
- Silent Hill
- A tale of two sisters

Hvor af de to sidste er rigtige gode film, mens den første måske er knap så
god, men alligevel var en ret effektiv gyser.

Så er der film der har scener som er lidt spooky, fx. "The Devils Backbone",
"The Others" og "The Sixth Sense"...

Som I kan se på de film jeg nævner, er det stemninger der gør filmen
uhyggelig for mig. Chock effekter og splat har ikke den virkning, men den
rigtige stemning kan stadig få de små hår til at rejse sig.., og det er jeg
da glad for. For selv om jeg ikke er meget til gyserfilm, så er der ikke
noget bedre end en GOD film (gyser eller ej) som kommer ind under huden på
en. En film hvor man glemmer man ser en film, og fuldstændig lader sig rive
med at stemningen.

Mvh. BK

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 14-10-07 19:02

On Sun, 14 Oct 2007 11:53:22 +0200, "Brian, Rikke og Kristian"
<brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> wrote:

> [...]
>en. En film hvor man glemmer man ser en film, og fuldstændig lader sig rive

Måske Spielbergs "Duel" (den med lastbilen) var noget?