/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udskiftning af forgaffelolie på ER5.
Fra : Rene´


Dato : 11-10-07 21:10

Jeg skal have skiftet forgaffelolien, men der ikke ikke nogen
aftapningskrue i bunden af benene. Ifølge Haynes-bogen skal benene
afmonteres og vendes på hovedet for at få olien ud. Er der ikke en
nemmere metode, som ikke indebærer afmontering af benene.??


 
 
Ukendt (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-07 22:44

On Thu, 11 Oct 2007 13:09:57 -0700, Rene´ wrote:

> Jeg skal have skiftet forgaffelolien, men der ikke ikke nogen
> aftapningskrue i bunden af benene. Ifølge Haynes-bogen skal benene
> afmonteres og vendes på hovedet for at få olien ud. Er der ikke en
> nemmere metode, som ikke indebærer afmontering af benene.??

Nej, og grunden til de "manglende" aftapningsskruer er, at benet givetvis
kun kan "pumpes" tør når at det står på hovedet. Sådan var det på VTR-F,
olien kunne ikke løbe ud af den indvendige cartridge når benet var opret.

Brug muligheden for at skylle benet indvendigt i petrolium/lampeolie, og få
alt snasket vasket ud.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Jens Jacob Bager Jen~ (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-10-07 06:01

Jeg skal have skiftet forgaffelolien, men der ikke ikke nogen
aftapningskrue i bunden af benene. Ifølge Haynes-bogen skal benene
afmonteres og vendes på hovedet for at få olien ud.


Benene på hovedet er den nemmeste og hurtugest metode. Op på centralen,
noget tungt på bagsædet og noget under motoren. Af med forhjul,
bremsekaliber, kabelholdere og forskærm.

Her kommer tippet: Løsen kruerne i den øverste bro og derefter løsen
propperne i toppen af gaffelbenet. De kan være umulige at løsne når benet er
løst, men nu sidder de godt fast i de nedderste broer (løsen, ikke
afmonter). Derefter løsen boltene i den nedderste bro og hiv benene ud. Af
med proppen og på hovedet med sagerne. Propperne skal kun lige spændes let
ved samling, da fjdrene og den øverste bro søger for at hode den fast.

God arbejdslyst

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ukendt (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-10-07 09:25

On Fri, 12 Oct 2007 07:00:42 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Her kommer tippet: Løsen kruerne i den øverste bro og derefter løsen
> propperne i toppen af gaffelbenet. De kan være umulige at løsne når benet er
> løst, men nu sidder de godt fast i de nedderste broer (løsen, ikke
> afmonter). Derefter løsen boltene i den nedderste bro og hiv benene ud. Af
> med proppen og på hovedet med sagerne. Propperne skal kun lige spændes let
> ved samling, da fjdrene og den øverste bro søger for at hode den fast.
>
> God arbejdslyst

Og husk at fjederen stadig trykker/er forspændt mod proppen, så en klud
omkring proppen, og hold godt imod når at Du løsner de sidste omdrejninger,
også for ikke at ødelægge de yderste rynker på gevindet.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Armand (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-10-07 17:49

Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 12 Oct 2007 07:00:42 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
>> Benene på hovedet er den nemmeste og hurtigest metode. Op på
>> centralen, noget tungt på bagsædet og noget under motoren.
>> Af med forhjul, bremsekaliber, kabelholdere og forskærm.
>>
Det er utvivlsomt ikke det store arbejde, når først man hár prøvet det
første gang; men ligefrem den nemmeste metode (á lettere end at tømme
med en bundskrue) synes jeg ikke passer :-|
Og så er der lige en skønhedsfejl i Bagers rækkefølge: Man får ingen
forhjul af uden at have afmonteret bremse-calibrene forinden(!)

>> Her kommer tippet: Løsen kruerne i den øverste bro og derefter løsen
>> propperne i toppen af gaffelbenet. De kan være umulige at løsne når benet er
>> løst, men nu sidder de godt fast i de nedderste broer (løsen, ikke
>> afmonter). Derefter ...........
>
> Og husk at fjederen stadig trykker/er forspændt mod proppen, så en klud
> omkring proppen, og hold godt imod når at Du løsner de sidste omdrejninger,
> også for ikke at ødelægge de yderste rynker på gevindet.
>
Jeg har lige kigget ficher, men kan ikke klart se om ER-5 har iskruede
top-propper, som på min gamle GPZ900'er og sikkert også på den af Bager
hjemmevante -500'er; men for sikkerheds skyld, såvel som for
almenvældets videnbank bør lige pointeres at top-proppen også kan være
en type der blot er presset (let) i og sidder låst med en låsering
øverst i teleskop-røret!
Afmonteringen af sådanne sker ved at støde (á for at løsne proppens
givne binding) proppen hårdt nedad med en stor skruetrækker og slag med
hånden (evt. en gummi-hammer/trælægte) og derefter, med samme
"stød-værktøj", at presse samme et kort stykke ned i teleskop-røret mens
man piller låseringen (der oftest er af den "krøllede ståltråds-type")
ud, og slutteligt aflaster proppen forsigtigt - Uden på noget tidspunkt
at slippe med værktøjet og lade proppen sidde mens man kigger undrende
på hvad der mon holder den (=stor risiko for *PLOP....POINNNGG* med
efterfølgende bevidstløshed eller i bedste fald, et blåt øje!!) :-|

At sørge for at have forhjulet frit ved operationen (á central-støtteben
og svigermor på bagsædet) ér meget vigtigt!
En kammerat (som jeg forøvrigt ved læser med her!) pillede propperne af
forgaflen på sin første motorcykel mens den stod på sidestøtteben: Med
den første gik det rimeligt roligt, men det endte med at
forgaffel-fjederen tilsammen med modellens egenvægt sendte den sidste
prop i en smuk bane over hækken til naboen, samt den sammensynkende
motorcykel ned på siden i indkørslen imens ejeren undrende betragtede
ballistikken

--
Armand

Rene´ (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 12-10-07 12:14

Ok.
Jeg ville bare være helt sikker på at der ikke var en"genvej" inden
jeg begyndte.
Tak for de gode råd.


Rene´ (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 12-10-07 18:47

Armand skrev.:
> Afmonteringen af sådanne sker ved at støde (á for at løsne proppens
> givne binding) proppen hårdt nedad med en stor skruetrækker og slag med
> hånden (evt. en gummi-hammer/trælægte) og derefter, med samme
> "stød-værktøj", at presse samme et kort stykke ned i teleskop-røret mens
> man piller låseringen (der oftest er af den "krøllede ståltråds-type")
> ud, og slutteligt aflaster proppen forsigtigt - Uden på noget tidspunkt
> at slippe med værktøjet og lade proppen sidde mens man kigger undrende
> på hvad der mon holder den (=stor risiko for *PLOP....POINNNGG* med
> efterfølgende bevidstløshed eller i bedste fald, et blåt øje!!) :-|

Jeg har lige nærlæst Haynes-bogen og ifølge den er afmonteringen som
du skriver, med deraf følgende mulighed for legemsbeskadigelse.


Armand (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-10-07 19:27

Rene´ skrev:
> Armand skrev.:
>> Afmonteringen af sådanne sker ved at støde (á for at løsne proppens
>> givne binding) proppen hårdt nedad med en stor skruetrækker og slag med
>> hånden (evt. en gummi-hammer/trælægte) og derefter, med samme
>> "stød-værktøj", at presse samme et kort stykke ned i teleskop-røret mens
>> man piller låseringen (der oftest er af den "krøllede ståltråds-type")
>> ud, og slutteligt aflaster proppen forsigtigt - Uden på noget tidspunkt
>> at slippe med værktøjet og lade proppen sidde mens man kigger undrende
>> på hvad der mon holder den (=stor risiko for *PLOP....POINNNGG* med
>> efterfølgende bevidstløshed eller i bedste fald, et blåt øje!!) :-|
>
> Jeg har lige nærlæst Haynes-bogen og ifølge den er afmonteringen som
> du skriver, med deraf følgende mulighed for legemsbeskadigelse.
>
Gode gamle velfungerede D.F.M. krystal-kugle!

PS: Husk for egen skyld at smøre propperne gavmildt for at skåne
O-ringen, såvel som for lettere afmontering næste gang!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste