Ophæng til gynge
Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-10-07 22:02

Vi har en hængestol
(http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00065497) som vi gerne vil
have op at hænge.
Vi har på 1. salen, hvor stolen skal hænge, åbent til kip og derfor
synlige hanebånd.
Det er i disse hanebånd stolen skal hænge, men jeg vil være meget ked af
at skulle bore huller i dem.
Så derfor er spørgsmålet - hvad gør jeg så ?

Jeg har overvejet at sætte noget tovværk rundt om bjælken, men det vil
på sigt bevirke at der bliver slidt spor i træværket - kunne jeg
forestille mig.
- og dette synes jeg ikke umidelbart er et godt resultat!

Jeg kan ikke umidelbart finde noget beslag der kan sættes rundt om
bjælken, så jeg slipper for at lave huller i den.
- er der nogen der kender noget eller har en god idé ?

Bjælkerne er 10 x 12 cm.

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Carsten

Dato : 12-10-07 12:19

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at skulle bore huller i dem.
> Så derfor er spørgsmålet - hvad gør jeg så ?

Find et sted (jeg kunne dog ikke lige google mig til et sted) hvor de sælger
gode brede velcro stropper. Det skal være sådan en hvor der er "hun" på den
ene side og "han" på den anden og så skal den være 50cm lang. Når du får den
viklet rundt om hanebjælken så skal der et rigtig stort træk til at "åbne"
for velcroen. Jeg vil vove at påstå at du ikke kan "gynge" så meget at
stroppen går op.
Jeg har selv to stropper derhjemme med påsyet karabinhage. Dem bruger jeg
til hver ende af en hængekøje (mellem to træer). Jeg købte dem som et sæt i
netto. De blev vist solgt som "cykelophæng til garagen". De stropper er dog
kun ca. 4cm brede og det er nok for lidt til dit formål. I givet fald vil de
slide sig ned i træet.

Carsten

Fra : Martin Bak

Dato : 12-10-07 13:45

> [...]
> bjælken, så jeg slipper for at lave huller i den.
> - er der nogen der kender noget eller har en god idé ?

Hvis bjælkerne er fuldkantede og nogenlunde retvinklede kunne du måske lave
en "slidklods" til hver side. 3 kaftige bræddestumper på ca. 15 cm. der
samles med skruer og lim til et omvendt U, og høvles/slibes rundt i
hjørnerne. Det kan eventuelt også males eller lakeres. Stykket kan så sættes
ned over hanebåndet der hvor tovet skal sidde.

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-10-07 18:41

> [...]
> bjælken, så jeg slipper for at lave huller i den.
> - er der nogen der kender noget eller har en god idé ?

Du kunne lave en udveksling på tværs af hanebåndene. Stolen vil så være
drejet 90 grader i forhold til den anden løsning.

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-10-07 18:42

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne lave en udveksling på tværs af hanebåndene. Stolen vil så være
> drejet 90 grader i forhold til den anden løsning.

Udvekslingen skulle selvfølgelig være kæmmet ned over hanebåndene, og
fæstnet med en fransk skrue oppefra.

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-07 22:47

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> wrote in message
> [...]
> bjælken, så jeg slipper for at lave huller i den.
> - er der nogen der kender noget eller har en god idé ?

Brug en strop til at gå rundt om bjælken og saml enderne med en karabinhage
derefter kan du hægte stolen op i karabinhagen, hvis stroppen/stropperne på
stolen ikke har en metalring sæt evt endnu en karabin hage i, derved vil alt
slidet foregå på disse 2 metaldele. Hvis der er to stropper i stolen laver
du selvfølgelig bare 2 x stropper inkl karabinhage

/Christian