centralvarme udluftning
Fra : getdion@gmail.com

Dato : 11-10-07 19:42

Vandtryk i mit anlæg (2plans villa bygget 1975) er ustabil.
Hvis jeg fylder lidt vand på indtil 1½ bar kan den finde på at stige til 3 bar helt af
sigselv.
Ellers falder den ret hurtigt. Nogle gang er den nede på næsten nul efter en uge.
Intet lækage at se.

VVSmanden siger at det er et spørgsmål om udluftning.
Jeg har haft huset i 10 år.
Har aldrig kunne finde nogen luft i radiatorerne. Jeg tapper en sjat vand og lukker igen
på hver radiator.

Gør jeg noget forkert ?

Fra : Is

Dato : 11-10-07 19:56

"getdion@gmail.com" <ubrugelig@kd.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har haft huset i 10 år.
> Har aldrig kunne finde nogen luft i radiatorerne. Jeg tapper en sjat

Har du Trykekspansionsbeholder ??? hvis ja, kunne den være defekt,
når trykket svinger så meget.

Erik Isager

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-10-07 19:57

> [...]
> Jeg har haft huset i 10 år.
> Har aldrig kunne finde nogen luft i radiatorerne. Jeg tapper en sjat vand

----------
Kan dette forklare?
Når du fylder vand på anlæget er det koldt.
Når vandet opvarmes udvider det sig. (Trykket stiger)
Selv fylder jeg kun vand på til pilen på manometeret lige netop er inde i
området.

Jeg oplever også at vandet forsvinder sporløst, men det må tilskrives en
lille utæthed på et varmt rør, ikke nok til at det drypper på gulvet, men
sætter sig som irkager på messingfittings.
Flemming Svendsen

Fra : Joakim Crafack (AKA ~

Dato : 12-10-07 09:31

getdion@gmail.com wrote:
> [...]
> Jeg har haft huset i 10 år.
> Har aldrig kunne finde nogen luft i radiatorerne. Jeg tapper en sjat vand og lukker igen

Hejsa.

Jeg oplevede det samme på anlægget her i huset. Dog har jeg aldrig
oplevet trykstigning fra 1,5 til 3 bar efter påfyldning (bortset fra den
ene gang hvor jeg ikke fik lukket helt for hanen!)

Efter længere tids søgen, udluftning af radiatorer (ingen luft, kun
vand) skiftede jeg i samråd med min VVS'er vores ekspansionsbeholder.

Det hjalp, og der har ikke været problemer med trykfald siden

/Joakim

Fra : Finn Erichsen

Dato : 12-10-07 23:10

Hej getdion
> [...]
>Jeg har haft huset i 10 år.
>Har aldrig kunne finde nogen luft i
>radiatorerne. Jeg tapper en sjat vand og lukker igen

Dit problem kunne lyde som et problem med din
ekspansionsbeholder som også Joakim beskriver det og ligeledes
beskriver et trykstigning fra 1,5 til 3,0 bar alt dette tyder på
ekspansionsbeholder. Dog er der den lille ting for vandet jo må
forsvinde er du sikker på at det ikke er sikkerhedsventilen der
er utæt. Da jeg for små 30 år siden var gas og vandmester i
Brønshøj installerede jeg en del anlæg med disse små
gennemstrømningsvandvarmere men udformet som små kedler. De var
alle udstyret med indbygget ekspansionsbeholder. I de dage hed
det sig at hvis ekspansionsbeholder var flad skulle den
udskiftes hvilket vi så gjorde, teorien var den at membranen der
er i ekspansionsbeholder måtte være gået i stykker. Jeg bor nu i
Australien og her gjorde jeg fra starten det samme, men bragte i
nogle tilfælde de gamle ekspansionsbeholdere med hjem til mit
værksted. Af interesse pumpede jeg en op med luft og tjekkede
den så nogle dage senere og den holdt trykket altså kunne det
ikke være membranen der var i stykker. Jeg gjorde det samme med
et par stykker mere med samme resultat. Se det var jo helt
interessant. Jeg købte derfor udstyr så jeg kunne re-gasse
beholderne igen og det virker fint og er langt billigere og ikke
nær så kompliceret. En tryk ekspansionsbeholder er udformet så
der er to kamre med en gummi membran imellem. Den ene side er
for vandet der udvider sig (ændre vægtfylde) den anden side er
trykket op med kvælstof/nitrogen til et vist tryk. Ofte er dette
tryk for højt til det formål de skal tjene under. Jeg installere
en del af disse små kedler her på øen og de skal som reglen have
et vist minimums tryk for at kunne fungere (det er for at sikre
at der er vand på anlægget) nogle kræver 1,0 bar og andre 0,5
bar hvilket svare henholdsvis til 10 og 5 m vandsøjle. Det jeg
gør når jeg kommer, er at jeg lukker ventilerne på fremløb og
retur og så åbner for en lille ventil til det fri (hvis ingen
ventil kan man evt. åbne for sikkerhedsventilen) for at tage
trykket af kedlen. Jeg måler nu trykket på gas siden af
ekspansionsbeholder (det er den samme slags ventil som på et
bildæk og værktøj til at tryk måling på bilen kan snildt bruges
der) er der intet tryk ja så er tanken flad og bør derfor re-
gasses med kvælstof/nitrogen op til minimums krav for systemet
dog ofte lidt mindre. Lad os sige set skal være 1,0 bar så
sætter jeg det til 0,95 bar og fylder så vand på til 1,2 til 1,4
bar (det forudsættes dog at anlægget er koldt for når vandet er
varmt fylder det mere og vil dermed skrumpe du kan så fylde mere
på men det er altså ikke noget der skal gentages hyppigt for så
er der en utæthed) for så er der en lille reserve af vand på
systemet omkring 2 til 4 liter så der kan udluftes lidt og der
er vand til smøring af O ringe hvilket alt i alt udgør ganske
små mængder vand når først anlægget er udluftet. Her forudsættes
det dog at der ikke er mere end 10m vandsøjle fra manometer til
toppen af højeste radiator eller top af systemet. Du må dermed
se om du kan finde nogen der har re-gas udstyr evt. en der kører
motorcykel res de bruger nemlig kvælstof/nitrogen i dækkene i
stedet for luft det giver mere stabile køreegenskaber når
dækkene bliver varme.

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : getdion@gmail.com

Dato : 13-10-07 12:38

Hej Finn
Tak for denne nyttige forklaring.
Mit gasfyr er kun 6½ år gammel. Vaillant Ecotec 106. med trykekspansionsbeholder.

Problemet med at den ikke holder vandtryk er kommet gradvis gennem 2-3 år.
Jeg har også lagt mærke til at efterfyldning kræver mindre og mindre vand. Nu kun mellem
1 og 2 liter vil jeg tro.
Er det ikke tegn på at trykbeholderen efterhånden er fyldt med vand i stedet for gas?
Hilsen

Dion
----------------------

Fra : Finn Erichsen

Dato : 14-10-07 02:28

Hej igen Dion

> [...]
>1 og 2 liter vil jeg tro.
>Er det ikke tegn på at trykbeholderen
>efterhånden er fyldt med vand i stedet for gas?

Jo det er lige nøjagtigt det der er galt. Det der sker er at
vand ikke kan komprimeres, du fylder vand på og så kommer der
varme på systemet vandet udvider sig men det har ingen mulighed
for at ekspandere, derfor stiger trykket til ca. 3 bar og så
løber der lidt vand ud fra din sikkerhedsventil der lukker op
ved 3 bar, alt køre fint indtil dit ur/timer eller termostat går
på natsænkning vandet bliver koldt og næste gang fyret skal
starte fortæller tryk censoren at der er for lidt tryk på
systemet (egentligt er det lige meget med trykket det er en
anden og simplere måde at sige der er ingen vand) og fyret
starter ikke. Jeg lave mellem 100 til 300 re gas om året. Som
jeg prøvede at beskrive tidligere. Jeg lukker for fremløb og
retur der er ofte en lille ventil der kan åbnes en såkaldt
tømmeventil der er beregnet til at tømme vandet ud af kedlen ved
reparation eller hvis der skal lukkes for varmen og der er
mulighed for frost, den åbner jeg så (to af de kedler jeg ofte
laver har en lille slange studs på ventilen, jeg sætter så en
stump silikone slange på denne studs, får kunden til at holde
enden af slange så vi kan tømme vandet ned i en spand, vandet er
nemlig sort og hvis det kommer på noget kan det godt lave nogle
fæle pletter på gulv, væg eller andre ting der står i fyrrummet)
og så fylder jeg kvælstof på beholderen og når jeg starter på
det begynder vandet at sprøjte ud af den lille tømmeventil. Jeg
tager det lidt langsomt ment på den måde at jeg ikke fylder for
meget kvælstof ind ad gangen. Jeg fylder først lidt mere på når
vandstrømmen begynder at gå lidt langsommere og så fylder jeg
lidt mere på igen indtil der ikke kommer mere vand ud. Jeg
trykker så min dæk trykmåler ned over ventilen for at se hvad
trykke der nu er på, stadig med den lille ventil åben. Er der
ingen tryk fylder jeg mere på, er der for meget trykker jeg den
lille stift i dæk ventilen ned og måler, og sådan bliver jeg ved
indtil jeg har det tryk jeg gerne vil opnå og det er ofte 0,95
bar. Jeg sætter så ventilhætten på igen og hvis det er en
plastik en udskifter jeg den med em metal og sørger for at den
er skruet godt fast på så en eventuel utæt ventil ikke kan miste
trykket. Jeg lukker så for den lille ventil, fylder vand på
kedlen, åbner for fremløb og retur fylder måske lidt mere vand
på ofte op til 1,2 – 1,4 bar tjekker for evt. utætheder på
kedlen, starter fyret og tjekker evt. gas tryks indstillingen
hvis det ikke er mig selv der installeret kedlen og det er det.
Ekspansions beholdere skulle egentligt ikke tabe trykket men
hvis de bliver over stresset over længere perioder så sker det
altså fx hvis du har fyldt for meget vand på eller hvis
ekspansionsbeholderen er for lille til systemet det kan nemlig
også ske hvis det er et stort anlæg det skete også i DK at man
kom ud for det. Dit problem bliver nok at finde nogen der kan
fylde kvælstof på tanken. Du har måske også en anden mulighed
end at henvende dig til en der køre motorcykel race nemlig hvad
vi her på øen kalder en strut re gas person. En strut er den
dims der sidder på bil bagdøre der er hængslet i toppen så døren
åbner og står som en form for et halvtag, der sidder en gas
cylinder i hver side der holder bagdøren åben og de kan godt
tabe gassen og så kan man kalde på sådan en fyr for det de
fylder ind i disse gas cylindre er kvælstof. Du kunne jo så selv
købe sådan et luftpåfyldnings hoved til dæk ventiler hos en auto
udstyrs forretning. Her på øen koster sådan en dims $2,50 til
3,50.
Dion hvis du har yderlige spørgsmål er du velkommen til at
skrive direkte til mig på elveplumsnabelacyberone.com.au

Cheers Finn