GTA vs SpaceInvaders II - Aldersgrænse
Fra : Carsten Stokholm

Dato : 04-10-07 00:44

citat:
"NEJ far, SpaceInvaders II, er ikke supersejt, selvom man både kan lave
regnbue-bonus og tælle skud, så UFO'er giver max point..."

Kære gruppe,
Jeg er 41 år og far til 3 drenge - et delebarn på 10 år og tvillinger på
snart 6 år.

Hvor man som forælder dog savner et brugbart værktøj til at vurdere om ens
kære børn nu "kan tåle" at spille et givent spil...
Den mærkning der er på spillene er til at lukke op og s.... i
- og fulgte man mærkningen slavisk, blev man nok hurtigt dømt ude som
stenaldermand...

Min søn på 10 år spiller med forældrernes velsignelse:

FarCry - aldersmærkning 16+
DeerHunter 12+
CounterStrike 16+ (uden blod)
HALO 16+
Worms 3D 3+ i virkligheden er det vel det mest voldelige af dem alle c",)
GTA
GTA London
GTA 2 - alle 18+

Vi er enige om, det kræver forældretilladelse (han er delebarn og reglerne
gælder både hos far og mor) at købe noget der er over 12+
- men så er der jo lige GTA, som han har spillet i ca. 2 år. GTA er tit oppe
til diskussion, idet gameplottet er ligeså sygt, som originalt... - I sin
tid fik han lov til at spille det, fordi det netop er så langt ude. Jeg er
100% sikker på at børn sagtens kan skelne/opfatter det som et skørt
skyde-røver-soldater-indianer-spil. Grafikken er i 2D og virker dermed
visuelt uvirkeligt - noget man styrer "fra oven"...
Jeg har dog sagt stop ved alle nyere udgaver, da 3D-gameplay efter min
opfattelse gør en enorm forskel. (er der ikke også noget med nogen ludere og
noget narko i de nyere versioner?)

Drengen har fødselsdag i dag (10 år) og skæbnen vil at han har fået GTA
ViceCity Stories i gave af noget "papfamilie" - uden byttemærke...

Jeg har umiddelbart svaret NEJ i.h.t. ovennævnte aftale (som jeg iøvrigt
mener er en fin aftale, hvis man er 10 år) - Jeg har også tilbudt at købe
spillet af ham, når det nu ikke kan byttes (he-he - ludere og narko... -
lyder næsten sjovere end SpaceInvaders II c",)

Er der andre forældre, der bøvler med lignende ?
- Hvad gør I ?
- Hvordan følger I med ?
- Hvilke spil holder og - ikke mindst - hvad indeholder spillet ?

Og til alle gruppens yngre gamere - har jeg tabt sutten ?
- Hvilke regler lever I med - hvad er retfærdigt ?

Håber på mange forskellige input/bidrag til den diskussion, der pt kører i
vores familie - og det er jo snart julegavetid...

Hilsen
Carsten Stokholm

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 09:15

Carsten Stokholm skrev:
> citat:
> "NEJ far, SpaceInvaders II, er ikke supersejt, selvom man både kan lave
> regnbue-bonus og tælle skud, så UFO'er giver max point..."

Hehe, jeg synes nu også stadig det er stort.

> [...]
> Den mærkning der er på spillene er til at lukke op og s.... i
> - og fulgte man mærkningen slavisk, blev man nok hurtigt dømt ude som

Pegi er jo som nævnt andetsteds et kompromis for at tilgodese alle
interesser. Derfor kan man nemt risikere at letpåklædte piger på
stranden alene kan være bestemmende for hvad anbefalingen bliver.
Jeg er uddannet pædagog og skrev mit speciale om børn og computere (i
daginstitutioner), og har sidenhen fundet mig selv som den mest kyndige
de steder jeg er blevet ansat, aka. ny computeransvarlig .
Den erfaring jeg har gjort mig ligner meget din: Spil det selv og vurder
hvad du synes børnene skal have lov til. Jeg har spillet Quake 2 og 3
med børnehavebørn, fordi det i de spil er muligt at slå alt blod og
splat fra, samt påtvinge f. eks. en robot el. andre figurer i stedet for
menneskelignende modeller. Det hørte jeg ingen brok fra forældrene for,
men havde jeg ikke lavet de små forbehold, havde der nok været ballade.
Tag udgangspunkt i aldersmærkningen, og virker der som om der er grund
til at du selv prøver for at danne dig din egen mening så gør det (spil
det).

> [...]
> opfattelse gør en enorm forskel. (er der ikke også noget med nogen ludere og

God vurdering, synes jeg. Lige præcis i tilfældet med GTA tror jeg jeg
ville overholde mærkningerne slavisk. Det er jo lidt unikt. Har selv
spillet det lidt for at se hvad det var, men det forherliger simpelthen
vold og kriminalitet i en grad jeg ikke bryder mig om. Jeg er bange for
at det er det som giver det så meget succes på verdensplan, frem for et
godt gameplay - og det er trist når det er sådanne ting der afgør om et
spil bliver til noget eller ej. Man skal jo ihvertfald være i stand til
at forstå satire og sarkasme, hvis man skal have noget godt ud af det,
og det har en dreng på 10 år næppe fuldt udviklet.

> [...]
> spillet af ham, når det nu ikke kan byttes (he-he - ludere og narko... -
> lyder næsten sjovere end SpaceInvaders II c",)

Fin beslutning, den ville jeg holde fast i. Find evt. andre alternative
titler hvor gameplayet er lignende, men historien ikke er så svær at
sluge. (Det nye transformers virker ok, og så kan man selv forvandle sig
til biler og ræse stærkt, uden at skulle slå en gammel dame halv
fordærvet først).

/jon

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 09:34

Carsten Stokholm skrev:
> [...]
> Den mærkning der er på spillene er til at lukke op og s.... i
> - og fulgte man mærkningen slavisk, blev man nok hurtigt dømt ude som

Den er også rigtigt svær, men som nævnt i en anden tråd så er PEGI
ordningen også en stor samling kompromis'er, idet den jo skal dække alle
landes holdninger. Det vil sige, at et spil hvor der optræder en kvinde
i bikini ville få en heftig mærkning i et stærkt katolsk land og et spil
hvor der er våben med ikke giver anledning til nogen løftede øjenbryn i USA.

> [...]

> Håber på mange forskellige input/bidrag til den diskussion, der pt kører i
> vores familie - og det er jo snart julegavetid...

Jeg sidder som pædagog i en større fritidsklub med ansvar for
computerrummet og computerspil. Det har givet nogle heftige diskussioner
om hvad vi kan spille og ikke kan spille. I øjeblikket spiller ungerne
meget Counterstrike og Warcraft III. Ungerne har næsten allesammen
spillet GTA San Andreas derhjemme, men det har jeg nægtet at indkøbe,
med nogenlunde samme begrundelse som dig, men også fordi der ikke er
multiplayer (udover diverse patches som ikke er optimale at spille med).
Hvis ungerne skal spille de spil, og det gør de fleste af dem blandt
andet fordi storebror garanteret har det, så må det være derhjemme . De
fleste nyere undersøgelser viser dog, at børn i den grad er gode til, at
skelne mellem fantasi og virkelighed og er langt bedre end voksne til,
at tage et spil som Counterstrike som en omgang digitale røvere og soldater.

Jeg havde nok umiddelbart taget udgangspunkt i spil som ikke er
ultrarealistiske hvis det kommer til FPS. Unreal Tournament serien ville
formentlig ikke være et dårligt valg hvis der skulle spilles mellem far
og søn. Derudover kunne en spil serie som Need for Speed serien også
være ganske god hvis han er til bilspil og så er der jo alle
sportsspillene som i den grad kan appelere til ungerne. Ellers er der
mange af ungerne som har deres egen karakter i WOW (World of Warcraft),
men det har vi fravalgt i klubben fordi det simpelthen er enormt
tidskrævende (og for nogle nærmest overtager deres fritid), men hvis der
er styr på det hos jer, er jeg da sikker på han også ville kunne finde
det morsomt hvis far var på sidelinjen med lidt oversættelser når der er
brug for det.

Spilmæssigt er jeg jo så priviligeret, at jeg kan følge med via de unger
der går i klubben, men ellers læser jeg lidt blade og følger med på
nettet om hvad der er på vej, af nye spil.

Mvh

Steinbjørn