Kørsel med anhænger på prøveplader i udlan~
Fra : Jens

Dato : 11-10-07 11:56

Hej

Jeg har just hentet en brugt campingvogn i Holland.

Hos det hollandske motorkontor fik jeg en eksport-nummerplade der var gyldig
i 14 dage. De vidste ikke om den skulle forsikres når den sad på en
campingvogn (det skulle den selvfølgelig hvis den skulle sidde på en bil)
fordi i Holland er det bilens ansvarsforsikring der dækker eventuelle skader
forårsaget af campingvognen (lige som i DK).

Ved nogen om jeg skulle have en ansvarsforsikring i f.eks. Tyskland ?

I Danmark må man ikke kører med udenlandske prøveplader så der skulle jeg
købe prøveplader i Padborg og de har automatisk en forsikring indbygget i
prisen (100 kr pr døgn)

Spørgsmålet er om et anhængerkøretøj på prøveplader stadig er omfattet af
den trækkende bils ansvarsforsikring.

Jeg ved at spørgsmålet nu, for mig, er rent teoretisk idet jeg jo er kommet
helskindet hjem med vognen.

Mvh
Jens

Fra : Leonard

Dato : 11-10-07 12:08

On Thu, 11 Oct 2007 12:56:13 +0200, Jens wrote:

> Spørgsmålet er om et anhængerkøretøj på prøveplader stadig er omfattet af
> den trækkende bils ansvarsforsikring.

Da din bil er på danske nr.-plader, så er det de danske regler der
gælder og der er det det trækkende køretøjs ansvarsforsikring, der
dækker det trukne, når der er tale om synsfri sammenkobling.
Jeg vil gå udfra, at du har været lovmæssigt forsikret på hele turen.

Det rigtige svar får du måske ved at spørge dit forsikringsselskab eller
forsikringsoplysningen.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : claus b.p.

Dato : 12-10-07 01:11

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil gå udfra, at du har været lovmæssigt forsikret på hele turen.
>
> Det rigtige svar får du måske ved at spørge dit forsikringsselskab eller

Eller bare kigge i policen. Er der skrevet at bilen er forsynet med
trækkrog, er hængeren også ansvarsforsikret. Man kan godt have trækkrog uden
at den er anmeldt til brug, hvis man fx.- kun bruger den til et cykelstativ.
Mit forsikringsselskab (GF) ændrede betingelser for 1-2 år siden, så det nu
ikke koster ekstra hvis man har trækkrog. Men andre selskaber har måske
stadig en ekstrapræmie på trækkrogen. Dvs. at der for en gangs skyld er et
sted hvor det koster mere at være jyde...

/Claus

Fra : Jens

Dato : 12-10-07 10:20

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> selskaber har måske stadig en ekstrapræmie på trækkrogen. Dvs. at der for
> en gangs skyld er et sted hvor det koster mere at være jyde...

Tak for svarene.

Hovedspørgsmålet er vel om en Trailer med hollandske transit-nummerplader er
godkendt til "synsfrisammenkobling".

Hvordan får man iøvrigt, her i DK, synet en trailer til
"ikke-synsfrisammenkobling" ??

Mvh
Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-07 11:59

> Hvordan får man iøvrigt, her i DK, synet en trailer til
> "ikke-synsfrisammenkobling" ??

Kører vogntoget en tur i synshallen ... Motorcykler med sidevogn og/eller
trailer godkendes samlet.

Jeg har dog ikke styr på hvilken dokumentation der er nødvendig.