|
| Hvad siger "reglerne..." Fra : Mogens |
Dato : 10-10-07 20:14 |
|
Interessant - i et andet forum har en nybagt bilejer berettet om en
opdagelse, han netop har gjort. Hans nye bil mangler 11% motor-
ydelse, hvilket han har brokket sig til forhandleren over. Denne har
selvfølgelig forhørt sig hos importøren, der siger, at "tabet" ligger
indenfor reglerne (fabriksnormen). Det ka da umuligt være okay?
I Tyskland er det således, at hvis en ny bil ikke lever op til fabrikkens
egne opgivelse (specifikationer), kan den leveres tilbage og en ny
modtages. F.eks. i de tilfælde, hvor den ikke yder nok, ej accelererer
som angivet, har ringere brændstoføkonomi osv.
Som en sidebemærkning kan nævnes, at min tyske kollega fik en ny
Caravelle sidste år, fordi forhandleren ikke kunne gøre bilen tæt.
Der kom vand ind i bilen, når den blev kørt gennem en vaskehal...
| |
Ukendt (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-10-07 20:23 |
|
On Wed, 10 Oct 2007 19:14:28 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:
>Interessant - i et andet forum har en nybagt bilejer berettet om en
>opdagelse, han netop har gjort. Hans nye bil mangler 11% motor-
>ydelse, hvilket han har brokket sig til forhandleren over. Denne har
>selvfølgelig forhørt sig hos importøren, der siger, at "tabet" ligger
>indenfor reglerne (fabriksnormen). Det ka da umuligt være okay?
>
Det kommer vel lidt an på, om det er forskellen på ydelsen på
baghjulene og den opgivne ydelse eller der er kompenseret for dette?
Men hvis der faktisk mangler 11% burde der være en mulighed for at
gøre noget....FDM?? Men Opel ville da have fået gevaldige problemer i
80'erne så - deres 1.6 SH eller SV havde sjældent mere end 80 HK
(opgivet 90) og 1.3'erne havde ca. 80 (opgivet 75) (ifølge upålidelige
rygter)
Men mangler man de 11%? Og er kørselsøkonomien påvirket?
>I Tyskland er det således, at hvis en ny bil ikke lever op til fabrikkens
>egne opgivelse (specifikationer), kan den leveres tilbage og en ny
>modtages. F.eks. i de tilfælde, hvor den ikke yder nok, ej accelererer
>som angivet, har ringere brændstoføkonomi osv.
>
>Som en sidebemærkning kan nævnes, at min tyske kollega fik en ny
>Caravelle sidste år, fordi forhandleren ikke kunne gøre bilen tæt.
>Der kom vand ind i bilen, når den blev kørt gennem en vaskehal...
>
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-10-07 20:43 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse news:ow9Pi.10900
> I Tyskland er det således, at hvis en ny bil ikke lever op til fabrikkens
> egne opgivelse (specifikationer), kan den leveres tilbage og en ny
> modtages. F.eks. i de tilfælde, hvor den ikke yder nok, ej accelererer
> som angivet, har ringere brændstoføkonomi osv.
>
Siden?. Det er fx. også alm kendt at VW kun lever op til det opgivne, når de
køre på "98", men de skal kunne nøjes med "95" for at blive typegodkendte
;).
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-10-07 21:24 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Siden?. Det er fx. også alm kendt at VW kun lever op til det opgivne, når de
> køre på "98", men de skal kunne nøjes med "95" for at blive typegodkendte
> ;).
Gud, hælder jeg 98 oktan på min, yder den sku ikke meget, så det er en
OM'er Jørgen....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-10-07 21:27 |
|
On Wed, 10 Oct 2007 22:24:01 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>>
>> Siden?. Det er fx. også alm kendt at VW kun lever op til det opgivne, når de
>> køre på "98", men de skal kunne nøjes med "95" for at blive typegodkendte
>> ;).
>
>Gud, hælder jeg 98 oktan på min, yder den sku ikke meget, så det er en
>OM'er Jørgen....
>
>
Nej, mine yder heller ikke meget på 98 oktan........og på cetan 98
springer de sikkert i luften )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-10-07 21:35 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> Gud, hælder jeg 98 oktan på min, yder den sku ikke meget, så det er en
> OM'er Jørgen....
>
Oliefyr self. undtaget. Desværre nej.
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-10-07 21:41 |
| | |
Jørgen M. Rasmussen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 11-10-07 17:37 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> Hvad med 1,4L 75 HK ?
> Eller 1,6L 102 HK ?
>
> Skal jeg blive ved ?
>
Det må du godt, for jo mere demonstrere du at, du ved NADA ;). Det er
fabrikstal, satter du bilen på ruller, holder VAG sjældent målet. Synd
Landberg ikke skriver her mere, for så fik du læst lektien ;)..
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-10-07 18:09 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Det må du godt, for jo mere demonstrere du at, du ved NADA ;). Det er
> fabrikstal, satter du bilen på ruller, holder VAG sjældent målet. Synd
> Landberg ikke skriver her mere, for så fik du læst lektien ;)..
Ja, det er en skam at _du_ ikke kender fakta.
FSI motorene har svært ved at overholde data ved 95 oktan. De 2 nævnte
er netop ikke FSI motorer og lider derfor ikke af den problematik,
sammen med masser af andre VAG motorer.
Dit VAG had skinner bare så meget igennem at du har svært ved at
acceptere facts. Det er set før og det vil ske igen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jørgen M. Rasmussen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 11-10-07 19:00 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:470E58AF.1C12390F@du.kan.finde.den...
> Ja, det er en skam at _du_ ikke kender fakta.
>
Og det gør du?. Har du reele tal ?.
> Dit VAG had skinner bare så meget igennem at du har svært ved at
> acceptere facts. Det er set før og det vil ske igen.
>
Mit "had" stammer fra at deres "facts" reelt er fiktion. VW, VAG er desværre
ikke hvad de giver sig ud for, jeg er blevet klogere :(.. Hvis du søger
tilbage i grp. vil du se at jeg har forsvaret dem som du gør nu.
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-10-07 19:17 |
| | |
Klaus D. Mikkelsen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-10-07 19:27 |
| | |
Jens (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 11-10-07 19:40 |
| | |
Per Henneberg Kriste~ (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-10-07 19:47 |
|
"Jens" <spam@finds.dk> skrev i meddelelsen
news:1i5u6jj.1bo5oma15fkhxqN%spam@finds.dk...
> Med risiko for "at pisse på din parade" må jeg lige anføre den risiko
> der er for at en leverandør af tuningschips lader sine rullefelter være
> en kende optimistiske i sine beregninger. Det giver flere tilfredse
> kunder end det modsatte - især fordi effekten efter tuningen gerne
> skulle være imponerende.
Kender du nogen der gør det?
Kender du ellers noget til VW´s opgivne ydelser i forhold til faktiske
ydelser?
--
Per
| |
Jens (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 11-10-07 20:23 |
|
Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i meddelelsen
> news:1i5u6jj.1bo5oma15fkhxqN%spam@finds.dk...
>
> > Med risiko for "at pisse på din parade" må jeg lige anføre den risiko
> > der er for at en leverandør af tuningschips lader sine rullefelter være
> > en kende optimistiske i sine beregninger. Det giver flere tilfredse
> > kunder end det modsatte - især fordi effekten efter tuningen gerne
> > skulle være imponerende.
>
> Kender du nogen der gør det?
Fænomenet "optimisme" kendes indenfor alle brancher.
Realkreditinstitutioner, banker, ejendomsmæglere konkurrerer om kunder
ved at vurdere ejendomme højt, rengøringsselskaber kaprer kunder ved at
vurdere opgavens størrelse lavt.
Uden at have nogen ambition om at løfte bevisbyrden for "fusk", kan jeg
dog se et alment genkendt motiv til at lade målinger ligge i den
positive ende af tolerancen. Deraf min formulering om "risiko".
> Kender du ellers noget til VW´s opgivne ydelser i forhold til faktiske
> ydelser?
Ikke en skid. Jeg kender kun VW som velkørende slæder med generelt
tilfredsstillende energisk maskineri. Tallene interesserer mig ikke.
--
Jens
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-10-07 19:54 |
|
Jens skriver:
>
> Med risiko for "at pisse på din parade" må jeg lige anføre den risiko
> der er for at en leverandør af tuningschips lader sine rullefelter være
> en kende optimistiske i sine beregninger. Det giver flere tilfredse
> kunder end det modsatte - især fordi effekten efter tuningen gerne
> skulle være imponerende.
Jo, men den % vis forøgelse bliver stadigvæk den samme, hvad er så
vundet?
Men hvis alle snyder, så kan eksempelvis Landberg jo også være
utroværdig.....
Odbtuning.dk en 101HK der roder lige under 110KH
http://www.obdtuning.dk/chipliste/vw/rullefelt_udskrifter_vw_golf_101HK.html
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jens (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 11-10-07 20:23 |
|
Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
> Jens skriver:
> >
> > Med risiko for "at pisse på din parade" må jeg lige anføre den risiko
> > der er for at en leverandør af tuningschips lader sine rullefelter være
> > en kende optimistiske i sine beregninger. Det giver flere tilfredse
> > kunder end det modsatte - især fordi effekten efter tuningen gerne
> > skulle være imponerende.
>
> Jo, men den % vis forøgelse bliver stadigvæk den samme, hvad er så
> vundet?
De fleste af os foretrækker en dokumentation der viser en høj ydelse
frem for én der viser en ringe ydelse. Ingen bryder sig om at se sig
selv (eller deres bil) som under gennemsnittet. Fænomenet kendes i alle
brancher: Folk lader typisk ejendomsmægleren med den højeste vurdering
sælge huset.
> Men hvis alle snyder, så kan eksempelvis Landberg jo også være
> utroværdig.....
>
> Odbtuning.dk en 101HK der roder lige under 110KH
> http://www.obdtuning.dk/chipliste/vw/rullefelt_udskrifter_vw_golf_101HK.html
Tænk dig en måling af din bil på 2 forskellige rullefelter: Hvilken af
målingerne tror du mest på: Den mindste eller den største?
--
Jens
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-10-07 21:17 |
|
Jens skriver:
>
> Tænk dig en måling af din bil på 2 forskellige rullefelter: Hvilken af
> målingerne tror du mest på: Den mindste eller den største?
Ingen af dem, før de fremviser en kalibrering.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Allan F (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 11-10-07 05:40 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:470d2b23$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse news:ow9Pi.10900
>
>> I Tyskland er det således, at hvis en ny bil ikke lever op til fabrikkens
>> egne opgivelse (specifikationer), kan den leveres tilbage og en ny
>> modtages. F.eks. i de tilfælde, hvor den ikke yder nok, ej accelererer
>> som angivet, har ringere brændstoføkonomi osv.
>>
> Siden?. Det er fx. også alm kendt at VW kun lever op til det opgivne, når
> de køre på "98", men de skal kunne nøjes med "95" for at blive
> typegodkendte ;).
Nårh - min nye Polo 1.6 som står 100% original yder da lidt mere end
fabrikken påstår. Den står til 192 km/t på toppen, og min sidste
tysklandstur gav 206 på speedometeret, hvilket svarer til 196 rigtige km/t
efter min kammerats GPS. Og min gamle passat 1.9 TDi 130 hk havde da i hvert
fald også alle ponyerne i stald (også godt og vel endda) - samt en hel flok
af de jeg har kørt i tidens løb har også levet op til deres forventninger
(både 1.6 80 Hk turbodiesel, 90 Hk 1.9 TDi, 110 Hk 1.9 TDi og 130 Hk TDi)
Den eneste jeg ikke har haft trukket helt ud, er min 1 1/2 år gamle 2.0 TDi,
men den er i hvert fald tæt på hvad den skal kunne.
Allan F
| |
Allan F (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 11-10-07 05:53 |
|
"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3a377$470da919$55da9a39$19757@news.galnet.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:470d2b23$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse news:ow9Pi.10900
>>
>>> I Tyskland er det således, at hvis en ny bil ikke lever op til
>>> fabrikkens
>>> egne opgivelse (specifikationer), kan den leveres tilbage og en ny
>>> modtages. F.eks. i de tilfælde, hvor den ikke yder nok, ej accelererer
>>> som angivet, har ringere brændstoføkonomi osv.
>>>
>> Siden?. Det er fx. også alm kendt at VW kun lever op til det opgivne, når
>> de køre på "98", men de skal kunne nøjes med "95" for at blive
>> typegodkendte ;).
> Nårh - min nye Polo 1.6 som står 100% original yder da lidt mere end
> fabrikken påstår. Den står til 192 km/t på toppen, og min sidste
> tysklandstur gav 206 på speedometeret, hvilket svarer til 196 rigtige km/t
> efter min kammerats GPS. Og min gamle passat 1.9 TDi 130 hk havde da i
> hvert fald også alle ponyerne i stald (også godt og vel endda) - samt en
> hel flok af de jeg har kørt i tidens løb har også levet op til deres
> forventninger (både 1.6 80 Hk turbodiesel, 90 Hk 1.9 TDi, 110 Hk 1.9 TDi
> og 130 Hk TDi) Den eneste jeg ikke har haft trukket helt ud, er min 1 1/2
> år gamle 2.0 TDi, men den er i hvert fald tæt på hvad den skal kunne.
>
> Allan F
>
Glemte lige min gamle Polo 0.9 1976 40 Hk. Den står opgivet til 132 km/t som
topfart, men en dag med fin medvind (10. april 1995 - fredag) var det
blæsevejr på motorvejen, og jeg havde travlt med at komme hjem fra Jylland.
Speedometeret gik til 160 - og nålen nåede godt 1/2 cm forbi det tal over en
strækning fra Lillebæltsbroen til omkring Årup-afkørslen. Indregnet
misvisning gik den nok 155. En mærkelig fornemmelse at flintre forbi moderne
og store biler i en så lille bil. Så regnede jeg lidt på hvor den lå
omdrejningsmæssigt, og skyndte mig at tage foden til mig igen. Men den har
ofte været oppe på væsentlig større hastighed end den var opgivet til at
kunne klare.
Allan F
| |
Otto J (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Otto J |
Dato : 11-10-07 11:35 |
|
> Nårh - min nye Polo 1.6 som står 100% original yder da lidt mere end
> fabrikken påstår. Den står til 192 km/t på toppen, og min sidste
> tysklandstur gav 206 på speedometeret, hvilket svarer til 196 rigtige km/t
> efter min kammerats GPS.
Jeg vil nu påstå at det er en ret usikker "målemetode" for at finde ud af om
motoren yder det den skal. Vind og vejens hældning kan jo påvirke
tophastigheden en hel del. Jeg har haft min Getz 1.1'er over 170 på GPS'en,
opgivet til 150. Til gengæld kører den maks 125 op ad storebæltsbroen i
kraftig modvind...
Mvh. Otto
| |
Allan F (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 11-10-07 14:51 |
|
"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:470dfc4d$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Nårh - min nye Polo 1.6 som står 100% original yder da lidt mere end
>> fabrikken påstår. Den står til 192 km/t på toppen, og min sidste
>> tysklandstur gav 206 på speedometeret, hvilket svarer til 196 rigtige
>> km/t efter min kammerats GPS.
>
> Jeg vil nu påstå at det er en ret usikker "målemetode" for at finde ud af
> om motoren yder det den skal. Vind og vejens hældning kan jo påvirke
> tophastigheden en hel del. Jeg har haft min Getz 1.1'er over 170 på
> GPS'en, opgivet til 150. Til gengæld kører den maks 125 op ad
> storebæltsbroen i kraftig modvind...
>
> Mvh. Otto
Ja, det var jo absolut topfart, men den lå og svingede mellem 200 og 206 i
5-6 minutter, og der var ikke meget vind den nat. Og den del af autobahn så
ret flad ud.
Allan F
| |
Jørgen M. Rasmussen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 11-10-07 17:39 |
|
"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3a377
> Nårh - min nye Polo 1.6 som står 100% original yder da lidt mere end
> fabrikken påstår. Den står til 192 km/t på toppen, og min sidste
> tysklandstur gav 206 på speedometeret, hvilket svarer til 196 rigtige km/t
> efter min kammerats GPS.
Den skal på ruller... .
| |
Ukendt (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-10-07 07:16 |
|
> Interessant - i et andet forum har en nybagt bilejer berettet om en
> opdagelse, han netop har gjort. Hans nye bil mangler 11% motor-
> ydelse, hvilket han har brokket sig til forhandleren over. Denne har
> selvfølgelig forhørt sig hos importøren, der siger, at "tabet" ligger
> indenfor reglerne (fabriksnormen). Det ka da umuligt være okay?
Dette var også fremme for 8-10 år siden. Det der kan være det store
spørgsmål er jo hvor der er målt? FDM havde en undersøgelse der viste at
nogle af bilmærkerne havde -10% til -15% mindre end oplyst, hvorimod VW godt
kunne have +10 mere end oplyst.
Noget af det der var forklaringen den gang var at ydelsen er oplyst ved
udgangen af motoren, men hvis der bliver målt på et rullefelt bliver der
målt efter gearkassen og den kan godt sluge noget effekt/ydelse.
VH
Per
| |
Henning (12-10-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 12-10-07 11:14 |
|
>I Tyskland er det således, at hvis en ny bil ikke lever op til fabrikkens
>egne opgivelse (specifikationer), kan den leveres tilbage og en ny
>modtages. F.eks. i de tilfælde, hvor den ikke yder nok, ej accelererer
>som angivet, har ringere brændstoføkonomi osv.
Problemet i Danmark er, at staten opkræver en forfærdelig masse penge
i moms, registreringsafgift osv. Så selv om forhandleren tilbød at
tage bilen retur fik han ikke pengene hjem fra staten
| |
|
|