Antenne
Fra : Sidse

Dato : 10-10-07 19:39

Jeg har store problemer med at modtage radio ordenligt, har prøvet 2 radioer
men de kan højest tage de 2 kraftigste kanaler.
Jeg skiftede antennen, tagantenne, ud til en ny fra THansen, det hjalp ikke.
Pga. højden på bilen kan jeg ikke sætte en kæmpe lang antenne på.
Da hullet er bagerst i taget har jeg også 4 meter forlænger antennekabel på,
dette er også skiftet. (til et THansen kabel)
Nu har jeg fundet sådan en indvendig rudeantenne, er det noget der duer
eller er det helt spild af penge?
http://cdcardic.e-supplies.dk/ProductInfo.asp?ProductId=27 RMA-819

Henrik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-07 21:23

Sidse (eller er det Henrik) skriver:

> Da hullet er bagerst i taget har jeg også 4 meter forlænger antennekabel på,
> dette er også skiftet. (til et THansen kabel)

Sådan en tagantenne (i gamle dage kaldet en "GTI antenne" på en Gååårlf)
er noget L-O-R-T, men det skal jo se godt ud. Hvis du vil have en god
tagantenne, må du betale, hvad en ordentlig antenne konter (gerne en
Hirschman) med indbygget antenneforstærker eller løs forstærker ved
siden af.

Ellers fanger du "hat".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-10-07 15:36

> [...]
> tagantenne, må du betale, hvad en ordentlig antenne konter (gerne en
> Hirschman) med indbygget antenneforstærker eller løs forstærker ved

De originale Golf (Golf II) antenner var ikke af den kvalitet du beskriver.
Kopierne var noget skrammel og prisen var også en _helt_ anden.
Har dengang oplevet forskellene på de to.

> Ellers fanger du "hat".

Fisk

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-07 16:09

"Uffe Bærentsen" skriver:

> De originale Golf (Golf II) antenner var ikke af den kvalitet du beskriver.

De havde indbygget forstærker (been there done that).

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-10-07 21:10

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> De havde indbygget forstærker (been there done that).

En forstærker af absolut rimelig kvalitet, ja.
Hvis du blot huskede at tilslutte _både_ + og stel,
så var signalet meget rimeligt.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-07 21:16

"Uffe Bærentsen" skriver:

> En forstærker af absolut rimelig kvalitet, ja.
> Hvis du blot huskede at tilslutte _både_ + og stel,
> så var signalet meget rimeligt.

Alt er relativt.

Skiftede fra "frontskærmsantenne" til tagantenne (det skulle jo se godt
ud) i rigtig god kvalitet (den gamle handlede en del med Bosch og fik
%er der ville noget). På samme radio var der en forringelse af føle.

Næste bil var en Golf III'er med original tagantenne.

Nuværende er en Golf V med 2 rudeantenner og de er langt overlegne i
forhold til den der underlige forkortede pisk.....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-10-07 22:51

> [...]
> ud) i rigtig god kvalitet (den gamle handlede en del med Bosch og fik
> %er der ville noget). På samme radio var der en forringelse af føle.

Så burde du have fået fat på en original VW antenne.
Der _var_ forskel. (been there........)

> Næste bil var en Golf III'er med original tagantenne.

Ikke sammenligne pærer med æbler

> Nuværende er en Golf V med 2 rudeantenner og de er langt overlegne i
> forhold til den der underlige forkortede pisk.....

Mon ikke det blot er forstærkeren der er overlegen?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : claus b.p.

Dato : 12-10-07 01:25

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det blot er forstærkeren der er overlegen?

Den tagmonterede antenne burde være det optimale, 70cm antenne (1/4
bølgelængde) helt perfekt, - desværre er der ofte svære kvalitetsproblemer
med grejet. En halvdårlig radio vil lide langt mere under dårligt
antennesignal, end en god radio med en halvdårlig antenne. Jeg har fx.
aldrig haft et bedre radiosignal i de fjerneste egne af landet, end nu, med
en Mercedes stationcar, som må lide med en antenne bestående af en tråd,
indstøbt i det ene vindue. Kan desværre ikke kompensere for dårlige
programmer...

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-07 05:13

"claus b.p." skriver:

> Den tagmonterede antenne burde være det optimale, 70cm antenne (1/4
> bølgelængde) helt perfekt

En GTI antenne er bare kun 25 cm lang, derfor er den "knapt så god"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-07 05:12

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Så burde du have fået fat på en original VW antenne.
> Der _var_ forskel. (been there........)

Hirschmann'en var såmænd bedre.

> Mon ikke det blot er forstærkeren der er overlegen?

Eller længden på antennen, ikke sådan en forkortet sag - og så
muligheden for at skifte mellem 2 antenner.

Sjovt nok virker det bedre i Golf'en end i Touran'en.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 12-10-07 07:27

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nuværende er en Golf V med 2 rudeantenner og de er langt overlegne i
> forhold til den der underlige forkortede pisk.....

En antenne placeret parallelt med a-stolpen, eller i forlængelse af
samme, vil altid være det optimale. Det siger alm. antenneteori jo

/Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-07 14:14

Jan Mikkelsen skriver:

> En antenne placeret parallelt med a-stolpen, eller i forlængelse af
> samme, vil altid være det optimale. Det siger alm. antenneteori jo

Nej, det vil en ordentlig lodret fætter midt på taget.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-10-07 14:53

On Fri, 12 Oct 2007 15:14:06 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jan Mikkelsen skriver:

>Nej, det vil en ordentlig lodret fætter midt på taget.
Enig. Bliver det kombineret med en optimal impedans tilpasning mellem
antenne/kabel/radio så kan det ikke blive bedre.

/Hans

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-10-07 15:13

On Fri, 12 Oct 2007 15:53:16 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Enig. Bliver det kombineret med en optimal impedans tilpasning mellem
>antenne/kabel/radio så kan det ikke blive bedre.

>--

Findes der stadig værksteder der kan det der?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-07 16:08

Folmer Rasmussen skriver:

> Findes der stadig værksteder der kan det der?

Jeps S.A. Radio i Randers....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-10-07 21:32

"Sidse" <sidse@spamfritakgsx.dk> skrev i en meddelelse news:470d1c39$0

> [...]
> Da hullet er bagerst i taget har jeg også 4 meter forlænger antennekabel
> på, dette er også skiftet. (til et THansen kabel)

Har du overvejet om der er en forstærker i den org. antenne som enten er
defekt eller ikke får power?. Hvilken bil?, VW, VAG, så plejer der at være
en forst. i..

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 13-10-07 00:55

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Har du overvejet om der er en forstærker i den org. antenne som enten er
> defekt eller ikke får power?. Hvilken bil?, VW, VAG, så plejer der at være
> en forst. i..

Nu kan en forstærker jo kun kompensere for to ting:

1. En ringe og ufølsom radio.
2. Et dårligt antenne kabel med stort tab.

Har man ingen af delene vil en antenneforstærker kun være endnu et
udnødvendigt trin i kæden.

Det med de "smarte" tagantenner er nu meget subjektivt, jeg har altid syntes
det fik bilen til at ligne en radiostyret bil.
Den pæneste antenne er efter min mening, dem der sidder på bagskærmen. De
små "haj-finner" som BMW og Volvo er begyndt at bruge, er også ganske
nydelige.
Egentlig kan jeg nu ikke se at en antenne kan forbedre designet. En bil vil
da altid være flottest uden nogen antenner!
(Jeg har set folk montere "haj finnen" på Vectra B'er, der er født uden
antenne... hvad tænker de på?!?)

/Morten
Vectra B 2,0 CD '98
Corsa C 1,2 Comfort '01