Stefan Jacobsen wrote:
>> Strømmen ( Amperene) sørger for at sikringen varmes op og derefter smelter
>> ..Det SKAL den , hvis der er fejl på det som sikringen "dækker"..Se
>> brugsforvirringen.
>> Plus har forbindelse til stel og giver derfor uendelig strøm gennem
>> sikring ?
>> Irret / slidt sikringsholder skulle ikke kunne lave det nummer..Bare
>> kontakt / kontakt ikke ..
>>
> Jo den skal smelte... inden i, men da ikke plasten om omkring, så det er
> lige før den løber væk
Det er kørelys der er lavet efter bilen kom til
> landet (import fra tyskeland inden vi købte den) så det er ikke dækket af
> manualen. Men 20A sikring til kørelys relæ'er burde da passe meget godt (har
> ikke lige regnet efter
)
Det er ikke fordi der er for meget forbrug i fht. til den sikring du har
sat i. Det er som du selv er inde på en irret kontaktflade enten mellem
sikringen og holderen eller mellem holderen og ledningen. Når en
kontaktflade irrer vil kontaktmodstanden stige. Det betyder at der vil
blive afsat en effekt i kontaktfladen som det ikke er konstrueret til og
det bliver dermed varmt og holder/sikring smelter. Det er ganske simpel
folkeskole fysik: Ohms lov: P=R*I² Hvor I er den strøm der løber igennem
sikringen og R er kontaktmodstanden mellem sikring og holder og/eller
holder og ledning.
Med andre ord skal du lede efter problemet i din holder. Det kan være at
noget så simpelt som et stykke fint sandpapir der lige kan slibe
kontaktfladerne rene er nok.
Det kan også være en anden ting. Det kan være den sikringsholder ikke er
beregnet til at have en 20A sikring i og det dermed bliver en for stor
strøm der løber igennem den. Men jeg tror nu mest på det første.
hvor meget guf burde dit kørelys trække? 2x55W+2x10W=130W? (jeg kan ikke
huske hvorkraftig en baglygtepære normalt er) Så burde du snilt kunne
klare dig med en 15A sikring hvis ikke der sidder andet på. Ikke at det
ville ændre noget på den strøm der løber igennem kredsløbet, men det
fanger lettere en evt. fejl i kredsløbet.
- Lars