|
| journalistisk ævl Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 18:16 |
|
Ser lige Nyhederne , der fulgte en gut fra Ringsted til
Kjøvenhaunstrup ..... Emnet : myldretid, tidsspilde på motorvejen i
kø
Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
arbejde ?
--
Jan_stevns
| |
ShutEye (08-10-2007)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 08-10-07 18:34 |
|
> Ser lige Nyhederne , der fulgte en gut fra Ringsted til
> Kjøvenhaunstrup ..... Emnet : myldretid, tidsspilde på motorvejen i
> kø
>
> Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
>
> Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
> arbejde ?
Det kunne da være fint:
3,5 time den ene vej, frokostpause og så 3,5 time den anden vej :)
| |
Jacob Rungwald (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 08-10-07 18:34 |
|
<jan@bygteknik.dk> wrote in message
news:0cpkg3ptt4ik35rhsm9g6ks7ehti8t6cic@dtext.news.tele.dk...
> Ser lige Nyhederne , der fulgte en gut fra Ringsted til
> Kjøvenhaunstrup ..... Emnet : myldretid, tidsspilde på motorvejen i
> kø
>
> Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
>
> Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
> arbejde ?
Jeg har tænkt det samme i lang tid hver gang den slags artikler/indslag har
været sendt. Som alt andet journalistik handler det jo bare om at fordreje
virkeligheden til noget folk syntes er fuldstændigt uhørt :)
Mvh
Jacob
| |
Mogens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 08-10-07 19:03 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*?*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:470a6a2c$0$78110$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
>> Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
>> arbejde ?
> Jeg har tænkt det samme i lang tid hver gang den slags artikler/indslag
> har været sendt. Som alt andet journalistik handler det jo bare om at
> fordreje virkeligheden til noget folk syntes er fuldstændigt uhørt :)
I øjeblikket gennemfører jeg en del ansættelsessamtaler og må i dén
forbindelse sande, at ret mange kandidater anser transporttiden til og
fra arbejde for en del af deres egentlige arbejdstid. Så derfor er det
ikke helt rigtigt, når I 2 generallisere, som I gør.
Iøvrigt:
Hjælp - jeg mangler en servicetekniker (el) til mit kontor/værksted...
mail to: nyhedsgrupper (@) jubii . dk
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 19:27 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev :
>I øjeblikket gennemfører jeg en del ansættelsessamtaler og må i dén
>forbindelse sande, at ret mange kandidater anser transporttiden til og
>fra arbejde for en del af deres egentlige arbejdstid. Så derfor er det
>ikke helt rigtigt, når I 2 generallisere, som I gør.
Det må da være ud fra et fromt ønske om at arbejde mindst muligt, at
de medregner transporttiden i arbejdstiden.
Jeg har ikke (indtil nu) set nogle ansættelseskontrakter, hvori
transporttiden indgår i arbejdstiden, og kan da ikke råde folk til at
lade det indpasse - hvad så hvis medarbejderen flytter til Timbuktu ?
overdrevet - men alligevel - vedkommende bor pt. i nærområdet, men
tænker på at flytte til Lolland ... hva'så ?
--
Jan_stevns
| |
Mogens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 08-10-07 19:33 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:1ftkg3tqq6qagd8j890hg1f17ei4ucckn7@dtext.news.tele.dk...
> Det må da være ud fra et fromt ønske om at arbejde mindst muligt, at
> de medregner transporttiden i arbejdstiden.
Det er de færreste, der ønsker sig det modsatte
> Jeg har ikke (indtil nu) set nogle ansættelseskontrakter, hvori
> transporttiden indgår i arbejdstiden, og kan da ikke råde folk til at
> lade det indpasse
He he...
> overdrevet - men alligevel - vedkommende bor pt. i nærområdet, men
> tænker på at flytte til Lolland ... hva'så ?
Så har han et pråbleeem :)
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 19:36 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev :
>Så har han et pråbleeem :)
Ja - svært ved at finde arbejde.
( han har vel heller ikke tid )
--
Jan_stevns
| |
Broegger (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 09-10-07 07:38 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev news:oJuOi.10692$ZA.7107@newsb.telia.net:
> <jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
> news:1ftkg3tqq6qagd8j890hg1f17ei4ucckn7@dtext.news.tele.dk...
>
>> Det må da være ud fra et fromt ønske om at arbejde mindst muligt, at
>> de medregner transporttiden i arbejdstiden.
>
> Det er de færreste, der ønsker sig det modsatte
Ikke helt enig. Jeg regner da også tranporttiden som en slags arbejdstid,
men det går ikke fra de timer jeg får løn for, det går bare på toppen. Så
en uge hvor jeg har været to gange på Sjælland, der er der godt nok mange
arbejdstimer.
<snip>
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerne.dk
| |
Anders Majland (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 08-10-07 20:25 |
|
> Det må da være ud fra et fromt ønske om at arbejde mindst muligt, at
> de medregner transporttiden i arbejdstiden.
Hvis man er i dne heldige situation at kunne vælge mellem job er
transportiden da bestemt ikke uvæsenlig... Med en normal privat ansættelse
på nominelt 37 timer/ugen excl frokost/pauser og så måske >1 time hver vej
(og det dobbelte når trafikken driller) er der ikke mange lyse tilbage på
hverdagene - og med to udearbejdende og børn kan det hurtigt blive svært at
få dagligtdagen til at hænge sammen ....
/A
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 20:37 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev :
>Hvis man er i dne heldige situation at kunne vælge mellem job er
>transportiden da bestemt ikke uvæsenlig...
Ja - men dælme ikke arbejdsgiverens problem - på anden måde end at han
jo nødvendigtvis er nødt til at gøre en stilling attraktiv ifald han
mangler arbejdskraft.
>....Med en normal privat ansættelse på nominelt 37 timer/ugen excl frokost/
>pauser og så måske >1 time hver vej (og det dobbelte når trafikken driller)
>er der ikke mange lyse tilbage på hverdagene - og med to udearbejdende og børn
>kan det hurtigt blive svært at få dagligtdagen til at hænge sammen ....
Det kan det - men kommer vel ikke som nogen overraskelse for nogen ?
--
Jan_stevns
| |
Anders Majland (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 09-10-07 22:36 |
|
>>Hvis man er i dne heldige situation at kunne vælge mellem job er
>>transportiden da bestemt ikke uvæsenlig...
>
> Ja - men dælme ikke arbejdsgiverens problem
Det har jeg heller ikke påstået - jeg svarede på:"Det må da være ud fra et
fromt ønske om at arbejde mindst muligt, at
de medregner transporttiden i arbejdstiden"
Den tid der går fra man kører hjemmefra til man er hjemme igen er brugt på
at skaffe indkomsten. Er man offenligt ansat er frokostpausen ofte betalt
men samlet set er det lidt ligegyldigt hvordan fordelingen er.
Resultater er stadig at man bruger væsenligt mere end de 37 timer der typisk
er nominel arbejdstid på for at få sin løb - Om man så kalder den tid
arbejde eller noget andet er mindre væsenligt....
Og for de fleste er den transporttid spildtid.
| |
jan@bygteknik.dk (10-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 10-10-07 08:21 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev :
>Og for de fleste er den transporttid spildtid.
Det er da en lidt sjov indfaldsvinkel - der er tid man bruger på at
komme et sted hen, hvor mankan tjene penge, så spildt er den da vel
ikke ?
;)
--
Jan_stevns
| |
Anders Majland (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 10-10-07 10:20 |
|
>>Og for de fleste er den transporttid spildtid.
>
> Det er da en lidt sjov indfaldsvinkel - der er tid man bruger på at
> komme et sted hen, hvor mankan tjene penge, så spildt er den da vel
> ikke ?
Sålænge vi ikke kan transmogryffe* os fra et sted til et andet så tager
transport jo tid - og hvis man ikke kan bruge den tid til noget fornuftigt
er det i min bog spildtid. En frostklar vintermorgen ud over djursland hvor
rimen ligger på markerne og stjernene står superklart er ikke helt så meget
spildt som at bruge 40min i trafikos i kbh for at komme 10km længere frem.
*vha sten og stoffer's tidsmaskine
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-10-07 22:24 |
|
Mogens skriver:
>
> I øjeblikket gennemfører jeg en del ansættelsessamtaler og må i dén
> forbindelse sande, at ret mange kandidater anser transporttiden til og
> fra arbejde for en del af deres egentlige arbejdstid. Så derfor er det
> ikke helt rigtigt, når I 2 generallisere, som I gør.
>
> Iøvrigt:
> Hjælp - jeg mangler en servicetekniker (el) til mit kontor/værksted...
> mail to: nyhedsgrupper (@) jubii . dk
Hvis køretiden er betalt for af timelønnen, tror jeg sku at jeg
søger.......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Bjarne (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 09-10-07 08:33 |
|
> I øjeblikket gennemfører jeg en del ansættelsessamtaler og må i dén
> forbindelse sande, at ret mange kandidater anser transporttiden til og
> fra arbejde for en del af deres egentlige arbejdstid. Så derfor er det
> ikke helt rigtigt, når I 2 generallisere, som I gør.
>
> Iøvrigt:
> Hjælp - jeg mangler en servicetekniker (el) til mit kontor/værksted...
> mail to: nyhedsgrupper (@) jubii . dk
Kanon, så tager jeg et job i vejle, så kan jeg møde til frokost og køre hjem
igen... Høste løn og km fradrag... Det da drømmejobbet...
Mvh
Bjarne
| |
Nicolai (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 08-10-07 18:44 |
|
> Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
>
> Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
> arbejde ?
Det har det for alle os der sidder der i arbejdstiden og får løn får
ingenting...
Ikke at jeg brokker mig når jeg tænker på alle pendlerne... men det må koste
kassen for firmaerne som de intet får ud af
| |
Ukendt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-10-07 18:45 |
|
On Mon, 08 Oct 2007 19:16:24 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:
>Ser lige Nyhederne , der fulgte en gut fra Ringsted til
>Kjøvenhaunstrup ..... Emnet : myldretid, tidsspilde på motorvejen i
>kø
>
>Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
>
>Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
>arbejde ?
Det er det vel heller ikke, men man kunne nå en masse mere, hvis man
ikke skulle holde i køer.
Vi kan vel godt blive enige om, at det ville være sjovere at skrue
bil, se TV eller læse avis en halv time længere om morgenen - eller
sove for den sags skyld! Antallet af fuldtidsstillinger virker lidt
pjattet, men måske en god måde at anskueliggøre, hvor meget mulig
fritid/arbejdstid, der forsvinder i den blå luft.
Jeg tvivler bare på, vi kan gøre vejene brede nok til ikke at få gener
af intensiv trafik - jeg gætter på udvidelserne ved Greve og på M3 kan
spare mig 5 i allerbedste fald 10 minutter om morgenen og lidt mindre
om aftenen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 18:52 |
|
Ivan Madsen <> skrev :
>Det er det vel heller ikke, men man kunne nå en masse mere, hvis man
>ikke skulle holde i køer.
personligt bruger jeg kø.tid til at nå de telefon-opkald, jeg ellers
ikke kan nå, så jeg mister egentligt ikke noget ved det - men dybest
set, er det jo ikke arbejdstid, når man bevæger sig til/fra
arbejdspladsen - metoden uanfægtet - det er det jeg hænger min
kvababbelse over slige tv-indslag på
--
Jan_stevns
| |
Ukendt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-10-07 20:14 |
|
On Mon, 08 Oct 2007 19:52:27 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:
>Ivan Madsen <> skrev :
>
>>Det er det vel heller ikke, men man kunne nå en masse mere, hvis man
>>ikke skulle holde i køer.
>
> personligt bruger jeg kø.tid til at nå de telefon-opkald, jeg ellers
>ikke kan nå, så jeg mister egentligt ikke noget ved det - men dybest
>set, er det jo ikke arbejdstid, når man bevæger sig til/fra
>arbejdspladsen - metoden uanfægtet - det er det jeg hænger min
>kvababbelse over slige tv-indslag på
Det er vi som sådan enige om - jeg ville bare hellere gå lidt længere
med hundene eller knurresove ½ time længere, hvis ikke lige......
Men når jeg så når frem til Hørsholm sker det, at opgaven er på Amager
- og så er det til fuld takst. Heldigvis er Helsingørmotorvejen og M3
som regel til at tale med, når vi skal af sted - men hjemad? (har
oplevet 1½ times overtid fordi vi "lige kunne nå det der også" og så
et trafikuheld på M3 - og O3 var lige så "nem") *suk*
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
N/A (08-10-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 08-10-07 19:29 |
|
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 19:29 |
|
Møller <M@g2net.dk> skrev :
>Jeg kan da lige oplyse, at der er firmaer, hvor servicemontører skal regne
>tid og kørsel fra start hjem/firma til kunde og hjem igen
>Alt faktureres videre til kunden.
Jep - men hvori består så et eventuelt tab ?
( der kan omregnes til fuldtidsstillinger )
--
Jan_stevns
| |
Henrik Stidsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-10-07 19:46 |
|
jan@bygteknik.dk wrote in
news:8ltkg35bslt6225m6cppjrrals2uqp1dmp@dtext.news.tele.dk:
> Jep - men hvori består så et eventuelt tab ?
> ( der kan omregnes til fuldtidsstillinger )
At hvis ikke de skulle sidde i kø kunne de nå flere opgaver, dvs, man kunne
måske have en mand mindre ansat.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 20:02 |
|
Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :
>At hvis ikke de skulle sidde i kø kunne de nå flere opgaver, dvs, man kunne
>måske have en mand mindre ansat.
Når du kan fakture en person's tidsforbrug fuldt ud, er der ikke noget
tabt, ergo kan den tid han sidder i bilen ikke regnes som et tab ~
omsættes til en stilling.
Hvor han tjener penge ind til firmaet er da irrelevant, bare han
tjener det ønskede ind
journalistisk miskmask
--
Jan_stevns
| |
Henrik Stidsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-10-07 20:15 |
|
jan@bygteknik.dk wrote in
news:9ivkg3h4ic1tcqgp28756oou8kna0rugmg@dtext.news.tele.dk:
>>At hvis ikke de skulle sidde i kø kunne de nå flere opgaver, dvs, man
>>kunne måske have en mand mindre ansat.
> Når du kan fakture en person's tidsforbrug fuldt ud, er der ikke noget
> tabt, ergo kan den tid han sidder i bilen ikke regnes som et tab ~
> omsættes til en stilling.
Jo for det handler ikke om kroner men om tidsforbrug. Det er jo velkendt at
der i mange brancher er mere arbejde end virksomhederne kan klare. Hvis de
kunne undgå at holde i kø kunne de nå mere af det arbejde der ligger og
venter.
> Hvor han tjener penge ind til firmaet er da irrelevant, bare han
> tjener det ønskede ind
Ja og nej - for firmaet kan det godt være det økonomisk set er ligegyldigt,
men når man ser på hvad timerne bliver brugt til så er det jo spildtid og
det ku man ha brugt bedre.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 20:38 |
|
Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :
>Ja og nej - for firmaet kan det godt være det økonomisk set er ligegyldigt,
>men når man ser på hvad timerne bliver brugt til så er det jo spildtid og
>det ku man ha brugt bedre.
hvordan kan tiden bruges bedre - hvis den bliver udfaktureret ?
Nej vel ?
--
Jan_stevns
| |
Lars [6710] (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 08-10-07 20:55 |
|
jan@bygteknik.dk skrev:
> Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :
>
>> Ja og nej - for firmaet kan det godt være det økonomisk set er ligegyldigt,
>> men når man ser på hvad timerne bliver brugt til så er det jo spildtid og
>> det ku man ha brugt bedre.
>
> hvordan kan tiden bruges bedre - hvis den bliver udfaktureret ?
>
> Nej vel ?
>
>
Firmaet der betaler fakturaen, kunne sikkert have brugt pengene på noget
med lidt bedre forrentning end en montør der holder i kø
Der har du tabet
--
Venlig hilsen
Lars Hørlyck Sørensen
| |
Esben (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Esben |
Dato : 08-10-07 20:58 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:vn1lg3tjrv6fua7hstpqmtqu4qcb0f90n2@dtext.news.tele.dk...
> Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :
>
>>Ja og nej - for firmaet kan det godt være det økonomisk set er
>>ligegyldigt,
>>men når man ser på hvad timerne bliver brugt til så er det jo spildtid og
>>det ku man ha brugt bedre.
>
> hvordan kan tiden bruges bedre - hvis den bliver udfaktureret ?
>
> Nej vel ?
Den kan blive udfaktureret til det dobbelte eller mere.
--
Esben
| |
Henrik Stidsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-10-07 22:49 |
|
jan@bygteknik.dk wrote in
news:vn1lg3tjrv6fua7hstpqmtqu4qcb0f90n2@dtext.news.tele.dk:
>>Ja og nej - for firmaet kan det godt være det økonomisk set er
>>ligegyldigt, men når man ser på hvad timerne bliver brugt til så er
>>det jo spildtid og det ku man ha brugt bedre.
> hvordan kan tiden bruges bedre - hvis den bliver udfaktureret ?
> Nej vel ?
Enten som Esben foreslår at den bliver faktureret dyrere når manden rent
faktisk laver noget eller ved at man kigger på hvad der gavner samfundet
bedst.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-10-07 22:26 |
|
Møller skriver:
>
> Jeg kan da lige oplyse, at der er firmaer, hvor servicemontører skal regne
> tid og kørsel fra start hjem/firma til kunde og hjem igen
> Alt faktureres videre til kunden.
Og det er fucking lækkert at arbejde på den måde skulle jeg hilse og
sige
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Leo Jensen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 09-10-07 20:46 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:0cpkg3ptt4ik35rhsm9g6ks7ehti8t6cic@dtext.news.tele.dk...
> Ser lige Nyhederne , der fulgte en gut fra Ringsted til
> Kjøvenhaunstrup ..... Emnet : myldretid, tidsspilde på motorvejen i
> kø
>
> Man mister en mase timer, der omregnes til x-antal fuldtids-stillinger
>
> Øehmmmmm..... siden hvornår er det blevet arbejdstid, at køre til/fra
> arbejde ?
Det er bestemt ikke arbejdstid, men vi kan vel blive enige om at det
(oftest) er spildtid ?
Jeg har tidligere haft 30 minutter hver vej til arbejde, nu har jeg 5
minutter (på cykel), og det er fedt. Jeg har besluttet, at jeg ikke vil
bruge over 2x30 minutter på transport i fremtiden. Tidligere var jeg
hjemmefra i 9½ time om dagen, nu er det 8½ (sådan ca.). Til samme løn giver
det mig flere kr/time i de timer jeg er væk hjemmefra. Og jeg ved godt, at
30 minutter svarer til et par kilometers transport i KBH, men der har jeg så
valgt IKKE at bo, så min aktionsradius er omkring 35-40 km, og det er
rigeligt i trekantsområdet forat finde et job.
MVH Leo
| |
Leo_Jensen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 10-10-07 10:10 |
|
On 10 Okt., 09:21, j...@bygteknik.dk wrote:
> "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid> skrev :
>
> >Og for de fleste er den transporttid spildtid.
>
> Det er da en lidt sjov indfaldsvinkel - der er tid man bruger på at
> komme et sted hen, hvor mankan tjene penge, så spildt er den da vel
> ikke ?
>
> ;)
>
> --
> Jan_stevns
I stil med forspil: Det er ofte nødvendigt, men kan også være rart at
slippe for...
MVH Leo
| |
|
|