|
| Xenon-agtigt lys i tågelygter - lovligt og~ Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 07:14 |
|
Hejsa.
Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
lys i tågelygterne foran?
Jeg har hørt om at man kan få almindelige halogenpærer med mere
hvidligt lys end de almindelige, men vil mine tågelygter fungere som de
skal, med sådanne pærer i? Og er det lovligt? Hvilke skal jeg eventuelt
holde mig til, hvis det skal være fornuftig kvalitet?
Hvis ikke det er brugbart og lovligt, beholder jeg selvfølgelig blot
dem jeg har.
Mvh
Steen
| |
Jacob Rungwald (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 08-10-07 08:07 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
news:xn0fc75xkvpeb000@news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
> tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
problemet er vel til at overse :)
> lys i tågelygterne foran?
> Jeg har hørt om at man kan få almindelige halogenpærer med mere
> hvidligt lys end de almindelige, men vil mine tågelygter fungere som de
> skal, med sådanne pærer i? Og er det lovligt? Hvilke skal jeg eventuelt
> holde mig til, hvis det skal være fornuftig kvalitet?
Du må skifte dine tågelygtepærer ud med alle de halogenpærer du har lyst
til, og ja, der findes halogen der lysere mere hvidt/blåligt end den alm,
men tag nu ikke de der t-hansen 100% blå pærer, man kan altså godt se at du
prøver at efterligne xenon med dem, men at det gik galt :)
> Hvis ikke det er brugbart og lovligt, beholder jeg selvfølgelig blot
> dem jeg har.
Bare du ikke har begge slags lys tændt samtidig :) Med mindre selvfølgelig
at sigtbarheden er 10m en nat, så slukker du nærlyset, og kun bruger
tågelys.
Mvh
Jacob
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 09:05 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse
news:4709d73f$0$2660$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
KLIP
> Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
> problemet er vel til at overse :)
Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler ulovlige?
mvh
Bjørn J.
| |
Jens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 08-10-07 09:12 |
|
BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse
> news:4709d73f$0$2660$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
> > problemet er vel til at overse :)
>
> Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler ulovlige?
Færdselslovens §33:
"Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
Nøgleordene er "i stedet for".
--
Jens
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 09:15 |
|
"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1i5ntlx.1rv6q7g5ktvjwN%spam@finds.dk...
KLIP
>> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid,
>> > så
>> > problemet er vel til at overse :)
>>
>> Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler ulovlige?
>
> Færdselslovens §33:
>
> "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
>
> Nøgleordene er "i stedet for".
Så kører der ikke en eneste lovlig potte rundt i Danmark, så det er da uhyre
interessant og bør tages op i samtlige medier.
Har du prøvet at holde øje med biler i tåget og usigtbart vejr og deres
lygteføring?
PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
mvh
Bjørn J.
| |
Jens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 08-10-07 09:20 |
|
BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:
> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> news:1i5ntlx.1rv6q7g5ktvjwN%spam@finds.dk...
>
> KLIP
>
> >> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid,
> >> > så
> >> > problemet er vel til at overse :)
> >>
> >> Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler ulovlige?
> >
> > Færdselslovens §33:
> >
> > "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> > kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
> >
> > Nøgleordene er "i stedet for".
>
> Så kører der ikke en eneste lovlig potte rundt i Danmark, så det er da uhyre
> interessant og bør tages op i samtlige medier.
>
> Har du prøvet at holde øje med biler i tåget og usigtbart vejr og deres
> lygteføring?
>
> PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
Små slag!
Der er intet krav til bilen om at det ikke må være muligt at tænde
kombinationen - ligesom de fleste biler kan køre hurtigere end tilladt.
Med hensyn til hvad man kan se på vejene: Man ser så megen elendighed,
at det næsten ikke er til at bære - tåge eller ej.
--
Jens
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 09:23 |
|
"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1i5ntw6.v4cjmt1vpgdbfN%spam@finds.dk...
KLIP
>> >> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme
>> >> > tid,
>> >> > så
>> >> > problemet er vel til at overse :)
>> >>
>> >> Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler ulovlige?
>> >
>> > Færdselslovens §33:
>> >
>> > "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
>> > kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
>> >
>> > Nøgleordene er "i stedet for".
>>
>> Så kører der ikke en eneste lovlig potte rundt i Danmark, så det er da
>> uhyre
>> interessant og bør tages op i samtlige medier.
>>
>> Har du prøvet at holde øje med biler i tåget og usigtbart vejr og deres
>> lygteføring?
>>
>> PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
>
> Små slag!
Hvad mener du, når du påstår det er ulovligt.?.;)
> Der er intet krav til bilen om at det ikke må være muligt at tænde
> kombinationen - ligesom de fleste biler kan køre hurtigere end tilladt.
O.k. og jeg kan ikke se, en bils evne til at køre hurtigere end det
maksimalt tilladte har en pind med en lovlig lygteføring at skaffe.
> Med hensyn til hvad man kan se på vejene: Man ser så megen elendighed,
> at det næsten ikke er til at bære - tåge eller ej.
Selv uden for vejende ser man denne elendighed - tåge eller ej.
mvh
Bjørn J.
| |
Jens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 08-10-07 09:38 |
|
BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:
> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> news:1i5ntw6.v4cjmt1vpgdbfN%spam@finds.dk...
>
> KLIP
>
> >> >> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme
> >> >> > tid,
> >> >> > så
> >> >> > problemet er vel til at overse :)
> >> >>
> >> >> Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler ulovlige?
> >> >
> >> > Færdselslovens §33:
> >> >
> >> > "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> >> > kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
> >> >
> >> > Nøgleordene er "i stedet for".
> >>
> >> Så kører der ikke en eneste lovlig potte rundt i Danmark, så det er da
> >> uhyre
> >> interessant og bør tages op i samtlige medier.
> >>
> >> Har du prøvet at holde øje med biler i tåget og usigtbart vejr og deres
> >> lygteføring?
> >>
> >> PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
> >
> > Små slag!
>
> Hvad mener du, når du påstår det er ulovligt.?.;)
Du spurgte, hvor det stod. Jeg har vist §.
> > Der er intet krav til bilen om at det ikke må være muligt at tænde
> > kombinationen - ligesom de fleste biler kan køre hurtigere end tilladt.
>
> O.k. og jeg kan ikke se, en bils evne til at køre hurtigere end det
> maksimalt tilladte har en pind med en lovlig lygteføring at skaffe.
Potten er lovlig selv om den kan tænde nærlys og tågelys - og køre for
hurtigt. Derimod kan føreren fortsat begå forseelser.
--
Jens
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 09:40 |
|
"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1i5nudp.42n7yb7i3d0kN%spam@finds.dk...
KLIP
>> >> >> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på
>> >> >> > samme
>> >> >> > tid,
>> >> >> > så
>> >> >> > problemet er vel til at overse :)
>> >> >>
>> >> >> Nåda, hvor står det hende og så er begge vore arbejdsbiler
>> >> >> ulovlige?
>> >> >
>> >> > Færdselslovens §33:
>> >> >
>> >> > "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør
>> >> > og
>> >> > kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
>> >> >
>> >> > Nøgleordene er "i stedet for".
>> >>
>> >> Så kører der ikke en eneste lovlig potte rundt i Danmark, så det er da
>> >> uhyre
>> >> interessant og bør tages op i samtlige medier.
>> >>
>> >> Har du prøvet at holde øje med biler i tåget og usigtbart vejr og
>> >> deres
>> >> lygteføring?
>> >>
>> >> PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
>> >
>> > Små slag!
>>
>> Hvad mener du, når du påstår det er ulovligt.?.;)
>
> Du spurgte, hvor det stod. Jeg har vist §.
Ja!
>> > Der er intet krav til bilen om at det ikke må være muligt at tænde
>> > kombinationen - ligesom de fleste biler kan køre hurtigere end tilladt.
>>
>> O.k. og jeg kan ikke se, en bils evne til at køre hurtigere end det
>> maksimalt tilladte har en pind med en lovlig lygteføring at skaffe.
>
> Potten er lovlig selv om den kan tænde nærlys og tågelys - og køre for
> hurtigt. Derimod kan føreren fortsat begå forseelser.
Det sidste var jeg aldrig kommet på.;)
mvh
Bjørn J.
| |
Henning (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 08-10-07 09:24 |
|
>PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
At den er typegodkendt med betyder ikke at du ikke selv må tænke
Den er garanteret også typegodkendt med bremselygter, men dem bruger
du også kun når det er nødvendigt
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 09:28 |
|
"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:f7qjg3tjkaaejp50f97n0gitpuadaprr0q@4ax.com...
KLIP
>>PS: Begge vore biler er typegodkendt med denne lygteføring.
>
> At den er typegodkendt med betyder ikke at du ikke selv må tænke
Skulle der være et trick gemt i førnævnte udsagn da?
> Den er garanteret også typegodkendt med bremselygter, men dem bruger
> du også kun når det er nødvendigt
Det samme gælder min afviserblink.;)
mvh
Bjørn J.
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:42 |
|
Jens wrote:
> Færdselslovens §33:
>
> "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
>
> Nøgleordene er "i stedet for".
Næh, som jeg læser det er nøgleordet "kan". Tågelygterne *kan* du bruge
i stedet nærlygterne, således du ikke behøver have nærlyset tændt i
lygtetændingstiden. Der står ikke du ikke må have begge tændt.
Men det giver sig selv i min verden at man benytter tågelygter når der
er tåget, og ikke på andre tidspunkter.
Mvh
Steen
| |
Jens (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 09-10-07 12:25 |
|
Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> wrote:
> Jens wrote:
>
> > Færdselslovens §33:
> >
> > "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> > kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
> >
> > Nøgleordene er "i stedet for".
>
> Næh, som jeg læser det er nøgleordet "kan". Tågelygterne *kan* du bruge
> i stedet nærlygterne, således du ikke behøver have nærlyset tændt i
> lygtetændingstiden. Der står ikke du ikke må have begge tændt.
>
> Men det giver sig selv i min verden at man benytter tågelygter når der
> er tåget, og ikke på andre tidspunkter.
For mig giver det ikke mening at holde nærlyset tændt sammen med
tågelygterne. Grunden til at skifte til tågelygter er i min verden at
nærlyset reflekteres af tågen. De lavere sidende tågelygter mindsker den
gene.
--
Jens
| |
Steen Schmidt (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 09-10-07 17:17 |
|
Jens wrote:
> For mig giver det ikke mening at holde nærlyset tændt sammen med
> tågelygterne. Grunden til at skifte til tågelygter er i min verden at
> nærlyset reflekteres af tågen. De lavere sidende tågelygter mindsker
> den gene.
Jeg ved godt hvad du mener, men her den anden dag det var tåget gjorde
det sig ikke gældende for mig. Jeg er faktisk ikke engang klar over
hvordan jeg slukker mine nærlygter imens jeg kører...
Mvh
Steen
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-10-07 18:34 |
|
Steen Schmidt skriver:
>
> Jeg ved godt hvad du mener, men her den anden dag det var tåget gjorde
> det sig ikke gældende for mig. Jeg er faktisk ikke engang klar over
> hvordan jeg slukker mine nærlygter imens jeg kører...
Drejer lyskontakten op i midterpositionen og trækker ud i den.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jens (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 10-10-07 06:18 |
|
Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> wrote:
> Jens wrote:
>
> > For mig giver det ikke mening at holde nærlyset tændt sammen med
> > tågelygterne. Grunden til at skifte til tågelygter er i min verden at
> > nærlyset reflekteres af tågen. De lavere sidende tågelygter mindsker
> > den gene.
>
> Jeg ved godt hvad du mener, men her den anden dag det var tåget gjorde
> det sig ikke gældende for mig. Jeg er faktisk ikke engang klar over
> hvordan jeg slukker mine nærlygter imens jeg kører...
OK! Så kan reglen vel ikke gælde for dig
--
Jens
| |
Henrik Stidsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 08-10-07 18:29 |
|
spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1i5ntlx.1rv6q7g5ktvjwN%spam@finds.dk:
> "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
> Nøgleordene er "i stedet for".
og "kan" - der står ikke skal.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
Jens (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 09-10-07 12:25 |
|
Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:
> spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1i5ntlx.1rv6q7g5ktvjwN%spam@finds.dk:
>
> > "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> > kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
>
> > Nøgleordene er "i stedet for".
>
> og "kan" - der står ikke skal.
Det er nok fordi tågelygter ikke er påbudt.
--
Jens
| |
Brian (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 09-10-07 20:47 |
|
"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1i5ntlx.1rv6q7g5ktvjwN%spam@finds.dk...
> BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:
> Færdselslovens §33:
>
> "Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."
>
> Nøgleordene er "i stedet for".
Nøgleordet er "kan", sjovt nok ikke et "skal"...
| |
Leonard (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 08-10-07 09:24 |
|
On Mon, 8 Oct 2007 09:07:22 +0200, Jacob Rungwald wrote:
> Bare du ikke har begge slags lys tændt samtidig :) Med mindre selvfølgelig
> at sigtbarheden er 10m en nat, så slukker du nærlyset, og kun bruger
> tågelys.
§33 Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.
§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes
tågeforlygter eller særligt kørelys.
Det betyder på almindeligt dansk, at om dagen må tågelygter bruges som
kørelys, men så må nærlyset ikke være tændt samtidigt.
Hvis det er tåget må tågelygterne bruges og i så fald må man gerne
slukke nærlyset, men det er ikke påkrævet.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 09:30 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1881205o9c88h$.p6tgu9b87bfw$.dlg@40tude.net...
KLIP
> Det betyder på almindeligt dansk, at om dagen må tågelygter bruges som
> kørelys, men så må nærlyset ikke være tændt samtidigt.
> Hvis det er tåget må tågelygterne bruges og i så fald må man gerne
> slukke nærlyset, men det er ikke påkrævet.
Det er ikke det, man påstår:
Indklip:
Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
problemet er vel til at overse :)
Slut.
mvh
Bjørn J.
| |
Jacob Rungwald (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 08-10-07 11:00 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message
news:4709ea83$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Indklip:
> Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
> problemet er vel til at overse :)
> Slut:
Du ved jo godt hvad jeg mener. Har du en dårlig dag idag :) Jeg henviser til
alle de fjolser der drøner rundt dag og nat med alle 4 lygter tændt
konstant.
Dermed ikke sagt at Steen er en af dem, men hans indlæg kunne kraftigt tyde
på at han gerne vil have alle 4 lygter tændt på samme tid, og så nævner jeg
bare at det må man ikke ifølge færdselsloven.
Længere nede fortæller jeg så at der er undtagelser, og det er i tåge og
meget dårligt vejr. Men, det giver ingen mening at køre med blus på alle 4
hvis det er meget tåget, så gør dine nærlys bare din sigtbarhed dårligere.
Tågelys er ikke* beregnet til at hjælpe dig med at se vejen, det er kun for
at andre trafikanter kan se dig.
Mvh
Jacob
* De hjælper dog stadig til at lyse så lavt at man kan se hvor man kører,
men de kan ikke lyse gennem tåge/oplyse vejen, ligemeget hvor meget
tågelygter der er :)
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 11:03 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse
news:4709ffcf$0$13964$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
KLIP
>> Indklip:
>> Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid,
>> så
>> problemet er vel til at overse :)
>> Slut:
>
> Du ved jo godt hvad jeg mener. Har du en dårlig dag idag :) Jeg henviser
> til alle de fjolser der drøner rundt dag og nat med alle 4 lygter tændt
> konstant.
Det er jo blot den rene (tågelygte-)niveauregulering om igen..
mvh
Bjørn J.
| |
Thomas Jørgensen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 08-10-07 12:19 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> ...
> Du ved jo godt hvad jeg mener. Har du en dårlig dag idag :) Jeg henviser til
> alle de fjolser der drøner rundt dag og nat med alle 4 lygter tændt
> konstant.
> ..
Jeg er ét af fjolserne som somme tider kører med alle 4 lygter tændt.
Jeg gør det i midtbyen og fx. Bilkas parkeringsplads - Men kun i
tørvejr, da vejen ellers reflekterer tågelygterne helt vildt. Årsagen
er, at mine DE forlygter har så lille blænd-effekt udenfor lyskeglen, at
man dårligt nok kan se lygten i dagslys. Så med 4 lygter øger jeg
sikkerheden. Og hvad er problemet? Begge lygter er lovlige til kørelys,
hvorfor pokker skal det være et problem* at bruge dem alle 4?
*) Vi taler DAGSLYS, hvor ingen kan blive generet af, at der er mere lys
på min vogn, end på deres egen. De kan dog blive misundelige..(!?)
-Thomas
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-10-07 18:49 |
|
"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
> tørvejr, da vejen ellers reflekterer tågelygterne helt vildt. Årsagen er,
> at mine DE forlygter har så lille blænd-effekt udenfor lyskeglen, at man
> dårligt nok kan se lygten i dagslys.
Så ved du jo hvorfor de kaldes tåBelygter, for du er da en tåbe at køre
rundt og blænde medtrafikanter. Og derved forhindre dem i at se hvor de
køre. Man kan da sagtens se dine fine DE-lygter, selv om de ikke blænder,
det er netop fordelen ved dem. Forleden aften mødt jeg en klaphat med dem
tændt, så jeg tændte også mine, FA.. om hatten ikke blinkede med
fjernlyset..!!. Hvor dum har man lov til at være?... ;). Er det ikke et
sprgs. om at du er sådan en "brian" som vil retfærdig-gøre at du køre med
dem til en hver tid. Du behøves ikke svare, bare tænke efter.
| |
Thomas Jørgensen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 08-10-07 19:18 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
>
>
>> tørvejr, da vejen ellers reflekterer tågelygterne helt vildt. Årsagen er,
>> at mine DE forlygter har så lille blænd-effekt udenfor lyskeglen, at man
>> dårligt nok kan se lygten i dagslys.
> Så ved du jo hvorfor de kaldes tåBelygter, for du er da en tåbe at køre
> rundt og blænde medtrafikanter. Og derved forhindre dem i at se hvor de
> køre. Man kan da sagtens se dine fine DE-lygter, selv om de ikke blænder,
> det er netop fordelen ved dem. Forleden aften mødt jeg en klaphat med dem
> tændt, så jeg tændte også mine, FA.. om hatten ikke blinkede med
> fjernlyset..!!. Hvor dum har man lov til at være?... ;). Er det ikke et
> sprgs. om at du er sådan en "brian" som vil retfærdig-gøre at du køre med
> dem til en hver tid. Du behøves ikke svare, bare tænke efter.
Har du læseproblemer? Jeg blænder da ikke nogen som helst! Mine
tågelygter må gerne anvendes som kørelys, og det gør jeg altså nogle
gange. Alt jeg samtidig lader mine nærlys være tændt, kan GANSKE ENKELT
ikke blænde nogen som helst. Vel? :)
Jeg skrev jo netop, at jeg IKKE gjorde det om aftenen, eller når det var
mørkt, og ej heller våd vej - selvom jeg gerne må bruge mine tågelygter
som kørelys på våd vej!
Der er for mange tåBe-politibetjente!!!
-Thomas
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 19:24 |
|
Thomas Jørgensen <thomas@no-spam.dk> skrev :
>Mine tågelygter må gerne anvendes som kørelys, og det gør jeg altså nogle
>gange. Alt jeg samtidig lader mine nærlys være tændt, kan GANSKE ENKELT
>ikke blænde nogen som helst. Vel? :)
Hvad er egentligt dit ønske med hensyn til at lejlighedsvist tænde
tågelygterne, hvis du har nærlyest tændt ?
--
Jan_stevns
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-10-07 19:36 |
|
"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
Alt jeg samtidig lader mine nærlys være tændt, kan GANSKE ENKELT
> ikke blænde nogen som helst. Vel? :)
Det ved du ikke en KÆ.. om, du kigger ikke ind i dine egne lygter. Vel?. og
ikke destomindre er det ulovligt. Når de benyttes som kørelys, må nærlyset
ikke også være tændt.
> Der er for mange tåBe-politibetjente!!!
>
Der er for mange TÅBER, for hvem det tåger hele tiden!!!.
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:47 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> Dermed ikke sagt at Steen er en af dem, men hans indlæg kunne
> kraftigt tyde på at han gerne vil have alle 4 lygter tændt på samme
> tid, og så nævner jeg bare at det må man ikke ifølge færdselsloven.
Jo, i tåge vil jeg, og det må man gerne.
> Længere nede fortæller jeg så at der er undtagelser, og det er i tåge
> og meget dårligt vejr. Men, det giver ingen mening at køre med blus
> på alle 4 hvis det er meget tåget, så gør dine nærlys bare din
> sigtbarhed dårligere.
Ikke *mine* nærlygter. De virker fint i tåge uden at genere mig.
> Tågelys er ikke* beregnet til at hjælpe dig med
> at se vejen, det er kun for at andre trafikanter kan se dig.
Ahh, om natten vil det sgu være svært at køre uden, selv hvis man ikke
havde brug for at andre så en
Mvh
Steen
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 18:11 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev :
>Ikke *mine* nærlygter. De virker fint i tåge uden at genere mig.
så har du kørt i diset vejr, ikke tåge
I rigtig ærtesuppe, er det nytteløst at tænde nærlys
--
Jan_stevns
| |
Steen Schmidt (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 09-10-07 17:19 |
|
jan@bygteknik.dk wrote:
> "Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev :
>
> > Ikke mine nærlygter. De virker fint i tåge uden at genere mig.
>
> så har du kørt i diset vejr, ikke tåge
>
> I rigtig ærtesuppe, er det nytteløst at tænde nærlys
Jamen så har jeg kørt i diset vejr, jeg er ikke meterolog
Mvh
Steen
| |
jan@bygteknik.dk (09-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 09-10-07 18:41 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev :
>Jamen så har jeg kørt i diset vejr, jeg er ikke meterolog
måske .... Jeg kører af og til i noget der nærmest minder om
ærtesuppe - med nærlys tændt, er der bare en veritabel, og ikke
gennemsynlig lysmur foran bilen - faktisk ser man mere med blot
positionslys tændt - i sådanne vejrforhold, bør korrekt monterede, og
justerede tågelygter kunen lyse under tågen, så man kan se hvor hulen
vejbanen befinder sig.
Her på Sydsjælland, er der områder, der er berømte for disse trælse
vejrforhold
--
Jan_stevns
| |
Jens (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 10-10-07 06:03 |
|
<jan@bygteknik.dk> wrote:
> "Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev :
>
> >Jamen så har jeg kørt i diset vejr, jeg er ikke meterolog
>
> måske .... Jeg kører af og til i noget der nærmest minder om
> ærtesuppe - med nærlys tændt, er der bare en veritabel, og ikke
> gennemsynlig lysmur foran bilen - faktisk ser man mere med blot
> positionslys tændt - i sådanne vejrforhold, bør korrekt monterede, og
> justerede tågelygter kunen lyse under tågen, så man kan se hvor hulen
> vejbanen befinder sig.
Hvis ikke den er under køretøjet, har man s'gu et problem
--
Jens
| |
jan@bygteknik.dk (10-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 10-10-07 08:20 |
|
spam@finds.dk (Jens) skrev :
>Hvis ikke den er under køretøjet, har man s'gu et problem
Jep - Så er man enten kørt i grøften, eller holder med hjulene i
vejret ;)
--
Jan_stevns
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 18:12 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev :
>Tågelys er ikke* beregnet til at hjælpe dig med at se vejen, det er kun for
>at andre trafikanter kan se dig.
Har du stukket snifferen ned i en bøtte fnisegræs ?
--
Jan_stevns
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-10-07 19:23 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse
> Tågelys er ikke* beregnet til at hjælpe dig med at se vejen, det er kun
> for at andre trafikanter kan se dig.
>
Sådan bruger "brian" dem, forholder det sig med tåbebaglygterne.
Tåbeforlygterne spreder lyset i en vifte i "nærmiljøet" foran bilen. Derfor
blænder de modkørende, de er symetriske, modsat nærlyset som er rettet væk
fra modkørende, er asymetrisk. Men de lyser ikke længere frem af den grund,
kun for at du bedre kan se det som er tæt på i tågen el. snefog.
> * De hjælper dog stadig til at lyse så lavt at man kan se hvor man kører,
> men de kan ikke lyse gennem tåge/oplyse vejen, ligemeget hvor meget
> tågelygter der er :)
>
Du har hvis ikke prøvet at bruge dem rigtig. Det er sjældent de har sin
berettigelse, tror det kan tælles på fingrene, de gange mine reelt har været
brugt på 10 år ;)..
| |
Jens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 08-10-07 09:38 |
|
Leonard <piper28a@gmail.invalid> wrote:
> On Mon, 8 Oct 2007 09:07:22 +0200, Jacob Rungwald wrote:
>
> > Bare du ikke har begge slags lys tændt samtidig :) Med mindre selvfølgelig
> > at sigtbarheden er 10m en nat, så slukker du nærlyset, og kun bruger
> > tågelys.
>
> §33 Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.
>
> § 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
> anvendes på motordrevne køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes
> tågeforlygter eller særligt kørelys.
>
> Det betyder på almindeligt dansk, at om dagen må tågelygter bruges som
> kørelys, men så må nærlyset ikke være tændt samtidigt.
> Hvis det er tåget må tågelygterne bruges og i så fald må man gerne
> slukke nærlyset, men det er ikke påkrævet.
Formuleringerne ligner hinanden en del, bl.a. med anvendes "i stedet" og
"kan" begge steder. Jeg finder det vanskeligt at forstå teksterne
derhen, at anvendelse af nærlys sammen med tågelys er tilladt i det ene
tilfælde og forbudt i det andet.
--
Jens
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:45 |
|
Leonard wrote:
> §33 Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør
> og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.
>
> § 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
> anvendes på motordrevne køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes
> tågeforlygter eller særligt kørelys.
>
> Det betyder på almindeligt dansk, at om dagen må tågelygter bruges som
> kørelys, men så må nærlyset ikke være tændt samtidigt.
> Hvis det er tåget må tågelygterne bruges og i så fald må man gerne
> slukke nærlyset, men det er ikke påkrævet.
Gad vidst hvor alle de moderne biler med "kurvelys" i tågelygterne så
passer ind i den danske færdselslov? Skoda Octavia fås bl.a. med
tågelygter der tænder i den side du blinker til, når du holder ved et
lyskryds for at dreje (eller svinger og kører under 40 km/t). Jeg tror
ikke de ter sig forskelligt om der er tåget eller nærlys er tændt eller
ej.
Mvh
Steen
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:40 |
|
Jacob Rungwald wrote:
> Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme
> tid, så problemet er vel til at overse :)
Selvfølgelig må jeg da det - når der er tåget.
> Du må skifte dine tågelygtepærer ud med alle de halogenpærer du har
> lyst til, og ja, der findes halogen der lysere mere hvidt/blåligt end
> den alm, men tag nu ikke de der t-hansen 100% blå pærer, man kan
> altså godt se at du prøver at efterligne xenon med dem, men at det
> gik galt :)
Hvad får dig til at tro jeg kunne finde på det? Jeg har en bil til 420k
med originale xenon-forlygter, og du frygter jeg kører til T-hansen
efter blå pærer?
Jeg spørger efter lovlighed og brugbarhed, jeg synes ikke jeg lægger op
til at passe i kategorien 'Manta med "originalmonteret" xenonlys'...
Mvh
Steen
| |
Søren C (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Søren C |
Dato : 08-10-07 08:23 |
|
On 8 Okt., 09:07, "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk>
wrote:
> "Steen Schmidt" <sschm...@nospam.dk> wrote in message
>
> news:xn0fc75xkvpeb000@news.tele.dk...
>
> > Hejsa.
>
> > Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> > almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
> > tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
>
> Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
> problemet er vel til at overse :)
>
I tåge må du da.
Venligst
| |
Jens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 08-10-07 09:01 |
|
Søren C <master.clio@12move.dk> wrote:
> On 8 Okt., 09:07, "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk>
> wrote:
> > "Steen Schmidt" <sschm...@nospam.dk> wrote in message
> >
> > news:xn0fc75xkvpeb000@news.tele.dk...
> >
> > > Hejsa.
> >
> > > Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> > > almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
> > > tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
> >
> > Nu må du jo ikke køre med både nærlys og tågelygter tændt på samme tid, så
> > problemet er vel til at overse :)
> >
>
> I tåge må du da.
Hvad skulle idéen være? I min verden slukkes nærlyset når genskinnet
fra lygterne forhindrer udsyn. Det går væk når nærlyset slukkes - og er
en del mindre med tågelygterne, som sidder længere nede.
--
Jens
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-10-07 10:54 |
|
Steen Schmidt skriver:
>
> Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
> tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
> lys i tågelygterne foran?
Lige et kort spørgsmål: Hvor tit er det at du bruger din tågeforlygter ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:36 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> > Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> > almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de
> > er tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med
> > hvidere lys i tågelygterne foran?
>
> Lige et kort spørgsmål: Hvor tit er det at du bruger din
> tågeforlygter ?
Jeg har brugt dem én gang i den måned jeg har haft bilen, og det var i
forgårs, hvor der var så tåget jeg ikke kunne se 50m frem de første 5
km jeg kørte på vej på arbejde.
Det var i forbindelse med dén tur jeg opdagede hvor (tis)gule de ser ud
ifht forlygterne.
Mvh
Steen
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-10-07 17:32 |
|
Steen Schmidt skriver:
>
> Jeg har brugt dem én gang i den måned jeg har haft bilen, og det var i
> forgårs, hvor der var så tåget jeg ikke kunne se 50m frem de første 5
> km jeg kørte på vej på arbejde.
Okay.
Jeg har nu haft sådanne på "min" Touran i snart et år og har aldrig haft
brug for dem.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-07 17:37 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jeg har nu haft sådanne på "min" Touran i snart et år og har aldrig
> haft brug for dem.....
Nåda, ja så kan det dælme da undre at Steen har haft brug for dem allerede
efter 1 måneds ejerskab!
/Brian
| |
Mogens (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 08-10-07 16:43 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:xn0fc75xkvpeb000@news.tele.dk...
> Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
> tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
> lys i tågelygterne foran?
Yes yes, kan du nemt gøre - du skal blot være opmærksom på
den nye pæres effekt, der skal svare til den originale pæres effekt...
(står nævnt i instruktionsbogen)
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:52 |
|
Mogens wrote:
> > Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> > almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de
> > er tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med
> > hvidere lys i tågelygterne foran?
>
> Yes yes, kan du nemt gøre - du skal blot være opmærksom på
> den nye pæres effekt, der skal svare til den originale pæres effekt...
> (står nævnt i instruktionsbogen)
Tak, Mogens. Endelig et svar fra en der ikke antager jeg er idiot
(eller som i hvert fald ikke skriver det .
Er der nogen pærer der kan anbefales så?
Mvh
Steen
| |
Brian (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-07 17:15 |
|
Steen Schmidt wrote:
> Er der nogen pærer der kan anbefales så?
Philips Vision Plus har jeg været ret glade for, og de vandt også for nogle
år siden en test i FDM (så hut jeg visker)
/Brian
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 17:25 |
| | |
Brian (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-07 17:39 |
| | |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 17:53 |
| | |
Brian (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-10-07 18:48 |
|
BJ wrote:
> Jeg ville kraftigt forvente samme resultat med en pæretype af samme
> fabrikat.
A' ved'et ik... men det er jo netop ikke samme pæretype.
/Brian
| |
BJ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 08-10-07 19:35 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:470a6d6e$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Jeg ville kraftigt forvente samme resultat med en pæretype af samme
>> fabrikat.
>
> A' ved'et ik... men det er jo netop ikke samme pæretype.
Njaee ... der er vist ikke den store forskel på selve indholdet.
Mestendels drejer det sig jo om fatningstypen.
Lidt li´som E27 og E14 for ikke at nævne en bajonetfatning.
mvh
Bjørn J.
| |
Jacob Rungwald (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 08-10-07 18:32 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
news:xn0fc7l3a118lg005@news.tele.dk...
> Mogens wrote:
>
>> > Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
>> > almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de
>> > er tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med
>> > hvidere lys i tågelygterne foran?
>>
>> Yes yes, kan du nemt gøre - du skal blot være opmærksom på
>> den nye pæres effekt, der skal svare til den originale pæres effekt...
>> (står nævnt i instruktionsbogen)
>
> Tak, Mogens. Endelig et svar fra en der ikke antager jeg er idiot
> (eller som i hvert fald ikke skriver det .
Hvad var det du ikke fattede i mit første indlæg ?
"Du må skifte dine tågelygtepærer ud med alle de halogenpærer du har lyst
til, og ja, der findes halogen der lysere mere hvidt/blåligt end den alm,
men tag nu ikke de der t-hansen 100% blå pærer, man kan altså godt se at du
prøver at efterligne xenon med dem, men at det gik galt :)"
> Er der nogen pærer der kan anbefales så?
Jeg prøvede bare at fortælle dig at der findes gode pærer der lysere mere
hvidt/blåligt end "alm" gule pærer. Jeg prøvede også bare at gøre dig
opmærksom på at du ikke skal smutte ind til t-hansen(den nemme løsning)
efter deres "Xenon" pærer, det er dem alle Brian personerne kører med i
deres gamle Corolla GT, og det ser ud af h til.
Mvh
Jacob
P.S Der er vist ingen der har kaldt dig idiot i denne tråd, jeg nævnte ordet
fjols, men i samme omgang at du ikke behøvedes at høre under den gruppe. Det
er bare nemt at konkludere at du ville køre med det hele tændt 24/7 ud fra
dit første indlæg, når du ikke gav yderligere info om dig og din bil.
Så tag lige en slap pille og fald ned igen :)
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 16:46 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev :
>Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
>almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de er
>tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med hvidere
>lys i tågelygterne foran?
Hvilken farve lyset har betyder langt mindre end hvor godt lyset
virker .....
Lidt trist at man ikke lægger vægten på funktionen frem for ego'et ;)
--
Jan_stevns
| |
Steen Schmidt (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 08-10-07 16:58 |
|
jan@bygteknik.dk wrote:
> > Vi har en Skoda Octavia med Xenon-forlygter, og tågelygterne er jo
> > almindelige lamper. De to sæt lys ser meget forskellige ud, når de
> > er tændt, og jeg spekulerer på om man kan og må montere pærer med
> > hvidere lys i tågelygterne foran?
>
> Hvilken farve lyset har betyder langt mindre end hvor godt lyset
> virker .....
>
> Lidt trist at man ikke lægger vægten på funktionen frem for ego'et ;)
Lagde jeg ikke nok vægt på dit ego, eller hvor vil du hen? Hvorfor skar
du følgende væk fra mit spørgsmål?:
"men vil mine tågelygter fungere som de skal"...
Mvh
Steen
| |
jan@bygteknik.dk (08-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-10-07 18:22 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev :
>Lagde jeg ikke nok vægt på dit ego, eller hvor vil du hen? Hvorfor skar
>du følgende væk fra mit spørgsmål?:
>"men vil mine tågelygter fungere som de skal"...
Hvad er det i min sætning der ikke fænger ?
> Lidt trist at man ikke lægger vægten på funktionen frem for ego'et ;)
Jeg kan da tage den på tydeligt dansk - så selv Balle_Lars kan følge
med - op i rumpetten med farven på lyset - det optimale lys, uanset
farven på dette, må være det, der bedst trænger gennem tågen, og gør
det , der er ønskeligt - nemlig gør det muligt at se bedre
rødt, gult, blåt - what ever - den farve der giver mest effekt, må
være det rette valg, det kommer også lidt an på de øjne der skal se
ikke folks ego ...... som nok var lidt henkastet møntet på
Brianlygter, der blot skal ses - ikke nødvendigtvis virke
mit ego fejler nok ikke noget nævneværdigt ;)
--
Jan_stevns
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-10-07 20:08 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>> Hvilken farve lyset har betyder langt mindre end hvor godt lyset
>> virker .....
>>
>> Lidt trist at man ikke lægger vægten på funktionen frem for ego'et ;)
>
> Lagde jeg ikke nok vægt på dit ego, eller hvor vil du hen? Hvorfor skar
> du følgende væk fra mit spørgsmål?:
>
Fordi man forbinder det at plastre sin bil til med Xenon, med et stort behov
for at vise sit ego. Lidt "brian"-agtigt.
> "men vil mine tågelygter fungere som de skal"...
>
1. Gul lys er bedst i tåge for det øger kontrasten mel. lys/mørke,
sort/hvid. 2. Det er ulovligt, for de vil blænde ad H... TIL, hvis du ved et
"uheld", skulle komme til at køre med dem på ligeledes ulovlige tidspunkter
;). Jeg henviser til "forskrift for køretøjer".
| |
Steen Schmidt (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 09-10-07 17:24 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Fordi man forbinder det at plastre sin bil til med Xenon, med et
> stort behov for at vise sit ego. Lidt "brian"-agtigt.
Hmm, én der ikke har prøvet xenon-lygter?
> 1. Gul lys er bedst i tåge for det øger kontrasten mel. lys/mørke,
> sort/hvid. 2. Det er ulovligt, for de vil blænde ad H... TIL, hvis du
> ved et "uheld", skulle komme til at køre med dem på ligeledes
> ulovlige tidspunkter ;). Jeg henviser til "forskrift for køretøjer".
Hvorfor ulovligt? Har du en liste over pærerfabrikater/modeller jeg
skal holde mig fra, næste gang jeg skal ind på en tank efter en ny pære
til en tågelygte (for ikke at risikere at have ulovlige lamper)?
Mvh
Steen
| |
Jørgen M. Rasmussen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 09-10-07 19:09 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm, én der ikke har prøvet xenon-lygter?
>
Jo det har jeg,..., at blive blændet :(.
> Hvorfor ulovligt?
Fordi det ikke er lovligt ;).
Har du en liste over pærerfabrikater/modeller jeg
> skal holde mig fra, næste gang jeg skal ind på en tank efter en ny pære
> til en tågelygte (for ikke at risikere at have ulovlige lamper)?
>
Alle som ikke er E-mærkede- godkendte.
| |
Steen Schmidt (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 10-10-07 10:55 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> > Hmm, én der ikke har prøvet xenon-lygter?
> >
> Jo det har jeg,..., at blive blændet :(.
Burde ikke kunne ske med lovlige (originale) xenon lygter - de skal
nemlig være udstyret med automatisk højdejustering. Mine justerer sig
hele tiden ifht. kørslen - selv hvis jeg blot accelererer kraftigt
justerer de sig en smule ned, og op igen med det samme jeg slipper
gassen.
Dem du bliver blandet af, er alle dem der eftermonterer ulovlige
"xenon"-lygter på deres biler. Det er vist dem jeg bliver slået i
hartkorn med, eller også er det tågelygtepolitiet der er efter mig. Jeg
kan ikke helt finde ud af det
> Har du en liste over pærerfabrikater/modeller jeg
> > skal holde mig fra, næste gang jeg skal ind på en tank efter en ny
> > pære til en tågelygte (for ikke at risikere at have ulovlige
> > lamper)?
> >
> Alle som ikke er E-mærkede- godkendte.
Det er jo modsigende, idet der findes hvide tågelygtepærer der er
E-mærkede. Dem kunne jeg jo så vælge at montere, og mine lygter ville
være lovlige og fungere lige så godt som originalt, men jeg ville have
et lidt mere hvidt lys deri, netop som jeg ønskede.
Hvis jeg så blot holder mig til færdselsloven ifht. lygteføring, kan
jeg så ikke få lov at slippe for yderligere tiltale denne gang?
Mvh
Steen
| |
Thomas Jørgensen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 10-10-07 15:54 |
|
Steen Schmidt wrote:
> Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
>>> Hmm, én der ikke har prøvet xenon-lygter?
>>>
>> Jo det har jeg,..., at blive blændet :(.
>
> Burde ikke kunne ske med lovlige (originale) xenon lygter - de skal
> nemlig være udstyret med automatisk højdejustering. Mine justerer sig
> hele tiden ifht. kørslen - selv hvis jeg blot accelererer kraftigt
> justerer de sig en smule ned, og op igen med det samme jeg slipper
> gassen.
Det kan godt være. Men et kraftigt fartbump kan den da ikke reagere på.
Desuden, hvis man mødes henover en bakke, så vil den nederste bil på et
tidspunkt befinde sig lige i lyskeglen, og vil ALTID blive blændet totalt.
Og hér gør det ondt når der er tale om Xenon-lygter. Selv med "smart"
automatisk justering.
Og hvad når værkstedet har fjumret med indstillingen af lyset? Man kan
jo ikke umiddelbart selv korrigere automatikken.
-Thomas
| |
Steen Schmidt (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 11-10-07 16:06 |
|
Thomas Jørgensen wrote:
> Det kan godt være. Men et kraftigt fartbump kan den da ikke reagere
> på.
Nu er det en ganske lille del af en promille af ens kørsel der foregår
henover fartbump, hvor hastigheden ovenikøbet er meget lav - jeg vil
ikke mene det er et problem. Jeg har aldrig selv oplevet at blive
blændet af en bil med xenon pga fartbump - ikke engang "falske"
xenon-lamper.
> Desuden, hvis man mødes henover en bakke, så vil den nederste bil
> på et tidspunkt befinde sig lige i lyskeglen, og vil ALTID blive
> blændet totalt.
Det kræver det er mørkt på dette tidspunkt, og igen er perioden man
bliver blændet ekstremt kort - jeg vil mene der er større risiko ved i
mørke at blive blændet af én der blænder ned fra langt lys for sent.
> Og hér gør det ondt når der er tale om Xenon-lygter.
> Selv med "smart" automatisk justering. Og hvad når værkstedet har
> fjumret med indstillingen af lyset? Man kan jo ikke umiddelbart selv
> korrigere automatikken.
Næh, men hvorfor skulle værkstedet pille ved automatikken? Igen er det
vel ikke en særlig typisk fejl - alting kan gå i stykker, men der er da
langt større risiko for fejljustering af manuelt indstillelige lamper.
Jeg mindes faktisk ikke på noget tidspunkt selv at være blevet blændet
af et sæt rigtige xenon-lamper. Men det kan jo være vores
kørselsmønster er forskelligt - jeg er i hvert fald ret "overfølsom"
overfor blænding fra langt lys...
Jeg synes helt sikkert xenon-lys er godt - det giver en langt bedre
oplyst kørebane inkl. især vejsiden. Herudover er det langt overvejende
slut med fejljusterede forlygter, der er længere levetid (og dermed
driftsikkerhed) på lygterne osv. At der så kører så mange rundt med
ulovlige xenon-lygter er en stpr skam, men jeg mener ikke det adskiller
sig fra så mange andre ulovligheder folk begår. Det har ikke noget at
gøre med at xenon er dårligt, blot at nogle mennesker hopper over hvor
gærdet er lavest for at deres bil (i deres og kammeraternes øjne) skal
se fed ud, og så skide værre med andre folks sikkerhed, miljø osv.
Disse mennesker har et socialt handicap.
Mvh
Steen
| |
Thomas Jørgensen (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 11-10-07 16:34 |
|
Steen Schmidt wrote:
> Thomas Jørgensen wrote:
>
>> Det kan godt være. Men et kraftigt fartbump kan den da ikke reagere
>> på.
>
> Nu er det en ganske lille del af en promille af ens kørsel der foregår
> henover fartbump, hvor hastigheden ovenikøbet er meget lav - jeg vil
> ikke mene det er et problem. Jeg har aldrig selv oplevet at blive
> blændet af en bil med xenon pga fartbump - ikke engang "falske"
> xenon-lamper.
Enig. Jeg er enig i alt det du skriver, faktisk. Jeg argumenterer bare
for, at folk altid _kan_ blive blændet af nærlyset (i kortere eller
længere tid). Ved bump, på bakker og hvis vejen snor sig til højre, vil
dit asymmetriske lys såmænd også blænde modkørende. Men jeg mener det er
ufarligt, og i tilpas kort tid.
Det med at Xenon er for brian-folk er på sin vis korrekt - men det
kommer jo an på temperaturen. 6-8k eller højere er klart brian-pjat.
Eller hvis det er eftermonteret i gamle fresnel lygter ;)
-Thomas (som har 4300k Xenon)
| |
Brian (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 10-10-07 16:11 |
|
Steen Schmidt wrote:
> Dem du bliver blandet af, er alle dem der eftermonterer ulovlige
> "xenon"-lygter på deres biler. Det er vist dem jeg bliver slået i
> hartkorn med, eller også er det tågelygtepolitiet der er efter mig.
> Jeg kan ikke helt finde ud af det
Jeg tror såmænd bare du ramte en af tre hovedtriggere her i gruppen -
tågelygter, vinterdæk og lastbiler
Jørgen har en meget speciel holdning til alt der lugter lidt anderledes
eller skiller sig ud
/Brian
| |
|
|