Fik hjertebanken i går.
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 08:24

Kom i går kørende mod Als over den nye bro:

http://maps.google.com/maps?ll=54.92318,9.7751673&z=17&t=h&hl=en

Ligger i indersporet med anslået 83 km/t. (fartgrænsen er 80 km/t det
pågældende sted) og skal ligeud - altså ikke skråt af til højre mod
Sønderborg.

I ydersporet bagfra kommer en bil med måske 90 km/t.

De to spor fletter sammen til ét hvor motortrafikvejen går videre fra broens
4 spor, så jeg følger vejens højre side (unden at blinke eller noget).

For sent opdager den bagfrakommende at der nu kun er 1½-1 spor, klodser
bremserne og drejer og glider til venstre ind i den forhøjede kant der er i
midten af vejen.

Jeg ligger måske 5 m. foran og ser det hele i bakspejlet.

Vedkommendes bagende skrider moderat ud til højre og på én eller anden måde
skrider eller kører hun bagefter tværs over vejen over til højre og ind i
afkørslen hvor hun fortsætter med reduceret fart mod Sønderborg - vist ikke
lige den vej hun skulle.

Da det var en kvindelig billist får jeg hverken fuckfinger eller langt lys -
hun har nok osse fået en ordentlig forskrækkelse.

Mit spørgsmål er så:

Har jeg gjort noget forkert - skal jeg fx. blinke til venstre når vejen
fletter sammen (jeg går ud fra det er skiltet - kigger i dag)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : hanzen

Dato : 05-10-07 08:30

> [...]
>
> Har jeg gjort noget forkert - skal jeg fx. blinke til venstre når vejen
> fletter sammen (jeg går ud fra det er skiltet - kigger i dag)

Jeg kender godt stedet, og mener ikke du skal give tegn. Du følger jo bare
vejen, det er dem der skal til højre der skifter retning. Du blinker vel
heller ikke til venstre hvis du passerer en ( anden ) sidevej på højre hånd?

--
hilzen
hanzen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 09:46

hanzen skrev:

> Jeg kender godt stedet, og mener ikke du skal give tegn. Du følger jo
> bare vejen, det er dem der skal til højre der skifter retning.

Godtså!

> Du
> blinker vel heller ikke til venstre hvis du passerer en ( anden )
> sidevej på højre hånd?

Nej, dét gør jeg ikke

Men man ved jo aldrig i dizze for vort land så alvorlige tider - der er jo
løbet mange børn i vandet siden jeg i sin tid tog mit kørekort
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 05-10-07 08:34

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ligger i indersporet med anslået 83 km/t.
> Jeg ligger måske 5 m. foran og ser det hele i bakspejlet.

Hvad med at holde øjnene på vejen ?
Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.

--
Ejvind

Fra : Mathias

Dato : 05-10-07 08:52

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.

Aha, interessant - dvs. at hvis der er fare for man bliver torpederet bagfra
må man ikke undvige, men skal pligtskyldigt se lige ud og finde sig i et liv
med piskesmældsskader?

-Mathias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 09:47

Ejvind Kruse skrev:

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med
> alligevel.

Ja, nu sidder jeg jo så ikke med blikket stift rettet mod bakspejlet under
hele kørslen, vel - men det er vel okay at orientere sig bagud ind i
mellem - og se om hun ruller rundt efterfølgende?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-10-07 06:43

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ja, nu sidder jeg jo så ikke med blikket stift rettet mod bakspejlet under
> hele kørslen, vel - men det er vel okay at orientere sig bagud ind i
> mellem - og se om hun ruller rundt efterfølgende?

Joeh - men hvad ville du bruge den information til, vende om og lave glo-kø ?

--
Ejvind

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-10-07 10:12

Ejvind Kruse skrev:

> Joeh - men hvad ville du bruge den information til, vende om og lave
> glo-kø ?

Jeg kunne jo evt. ringe 112 hvis hun ruller rundt - det er ikke sikkert hun
ville have overskud til dét i dén situation.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : N/A

Dato : 06-10-07 16:17

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-10-07 16:17

Møller skrev:

> PS hvor får man i dag de bedste kålpølser: Josef Rasmussen er jo død
> og begravet, og Kronika eksisterer vel ikke mere? Men Ll.
> Jernbanegade er vel en mulighed?

Inden jeg for ca. 15 år siden begyndte at leve af grøntfoder købte jeg
altid mine *ringridere* hos Franke - du ved - lidt nord for citykrydset.

Engang fik jeg ved en fejltagelse kålpølser udleveret af den flinke dame og
opdagede det først da jeg hev dem af grillen.

Smag og behag kan jo ikke diskuteres, så dét vil jeg hermed undlade at gøre

Men hermed et link til div. slagtere:

http://kortlink.dk/4akr
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : N/A

Dato : 06-10-07 20:09

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-10-07 20:09

Møller skrev:

> Havde du job hos JF?

Stadig

> Ja da , selleribøf med agurkesalat og Wallforf

Lyder himmelsk
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : N/A

Dato : 06-10-07 20:55

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-10-07 20:55

Møller skrev:

> Det forklarer jo det hele: grønthøstere!

Ja ja: den er sefen in!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Leonard

Dato : 05-10-07 10:17

On Fri, 5 Oct 2007 09:34:01 +0200, Ejvind Kruse wrote:

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.

Det var da nok den dårligste kommentar jeg længe har set, men en typisk
"gå efter manden i stedet for bolden".
Det er altid en god skik at holde sig orienteret om hvad der foregår
bagved bilen, det kunne jo være, at der var en mulighed for at flytte
sig, så man undgår at få noget i nakken.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-10-07 06:36

Leonard wrote:

> Det var da nok den dårligste kommentar jeg længe har set, men en typisk
> "gå efter manden i stedet for bolden".

Ja det kan jeg jo se I gør.

> Det er altid en god skik at holde sig orienteret om hvad der foregår
> bagved bilen, det kunne jo være, at der var en mulighed for at flytte
> sig, så man undgår at få noget i nakken.

Gad vide hvad I ville gøre den dag, I kom over i en bil uden bakspejl ?

--
Ejvind

Fra : Leonard

Dato : 06-10-07 07:47

On Sat, 6 Oct 2007 07:35:59 +0200, Ejvind Kruse wrote:

> Gad vide hvad I ville gøre den dag, I kom over i en bil uden bakspejl ?

Bruge sidespejlene?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-10-07 09:00

Ejvind Kruse skriver:

> Gad vide hvad I ville gøre den dag, I kom over i en bil uden bakspejl ?

Det jeg plejer at gøre, når jeg kører i firmabilen - bruger sidespejlene
og drejer hovedet...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per O.

Dato : 05-10-07 16:27

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.
>
> --
> Ejvind

Jeg har det sådan med trafikken bag ved mig, at det er den som kommer
buldrende op i rø... på mig, hvis jeg pludseligt skal stoppe. Derfor ved jeg
stort set altid hvad de nærmeste 4-5 biler er for nogle (mærke og model) og
om de nærmer sig (potentielt vil overhale) eller er på vej længere bagud.
Da jeg lærte at køre bil, var det obligatorisk at se i sine spejle, så man
vidste hvad der var bag ved ens bil. Jeg fik kørerkort i 1979, så det kan da
godt være at den information der ligger i at se i spejlene er blevet sløjfet
sidenhen. Når jeg ser på en del bilisters køremåde, kunne jeg godt tro det
var tilfældet
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-10-07 06:41

Per O. wrote:
> [...]
> om de nærmer sig (potentielt vil overhale) eller er på vej længere bagud.
> Da jeg lærte at køre bil, var det obligatorisk at se i sine spejle

Ja hvis du skulle overhale eller ændre vognbane.

> [...]
> sidenhen. Når jeg ser på en del bilisters køremåde, kunne jeg godt tro det

Nu fik jeg kørekort nogle år før dig, såehh...det er nok omvendt.

--
Ejvind

Fra : Lars [6710]

Dato : 06-10-07 15:01

Ejvind Kruse skrev:

> Nu fik jeg kørekort nogle år før dig

Måske du i så fald skulle tage et par rutine timer, for det er da ikke
det hele du er helt skarp på

Iøvrigt:

En nybagt bilist, eller en uden megen erfaring kan tit kendes på at man
stirrer stift frem og kun gør brug af spejlene i aller sidste øjeblik...

Er det det du foreslår ?

En mere rutineret af slagsen kigger på trafikken i hele synsfeltet, med
max opmærksomhed på vejens forløb, mulige fohindringer osv osv
og for at køre med størst mulig sikkerhed scanner man også løbende
spejlene for at holde sig orienteret den vej...

En fare kan jo udemærket kommer bagfra ! Skal vi ikke være obs på det ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : -= JF =-

Dato : 05-10-07 19:15

Ejvind Kruse skrev:

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?

Du har ikke kørekort, vel?

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 20:23

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.

Ejvind! Det er en ommer.

Ulrik

Fra : alexbo

Dato : 05-10-07 08:49

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i

> Har jeg gjort noget forkert -

Det havde måske været bedre at køre i venstre side af vejen, men du følger
vejen, det kan ikke være anderledes.
Det er dårligt lavet,i hvert fald ser det sådan ud på Google to spor der
klemmes sammen til et, og en frakørsel til højre.

Det ville umiddelbart være bedre med to spor, hvoraf der tydeligt fremgår at
de skilles til henholdsvis højre og ligeud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 09:55

alexbo skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i

> Det havde måske været bedre at køre i venstre side af vejen,

Min søster er engang blevet stoppet på Als af politiet efter at have kørt i
venstre side over broen - og sammenholdt med at man *som sådan* skal holde
til højre har det gjort at jeg altid ligger i højre side hvis der er plads -
selv om jeg godt kan se at der kan opstå farlige situationer.

Jeg vil vædde en del på at jeg - hvis jeg ligger til venstre - får hele
bålet i nakken af de billister som - berettiget - mener at den 4-sporede bro
og efterfølgende motortrafikvej er sat op til noget mere end de 80 man
lovligt må køre.

> [...]
>
> Det ville umiddelbart være bedre med to spor, hvoraf der tydeligt
> fremgår at de skilles til henholdsvis højre og ligeud.

Ja, det er åbenbart pengepungen der har har bestemt her.

Jeg har oplevet situationer dér før med folk der prøver at klemme sig forbi,
men aldrig at de er skredet ud.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 10:36

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 10:40

> [...]
> holde til højre har det gjort at jeg altid ligger i højre side hvis der er
> plads - selv om jeg godt kan se at der kan opstå farlige situationer.

Jeg må indrømme at jeg så bort fra reglen om at holde til højre når der var
tæt trafik - jeg anså det for vigtigere at få mig orienteret efter hvor jeg
skulle hen hurtigst muligt, for derved at undgå lignende situationer hvor
det blev farligt eller ligefrem umuligt at skulle klemme sig ind. Når jeg så
enkelte gange var afsted udenfor tæt trafik holdt jeg også til højre, men
det var så aldrig om morgenen.

> [...]
> bro og efterfølgende motortrafikvej er sat op til noget mere end de 80 man

Dem om det Man overhaler kun hvis dem i højre spor ikke kører i nærheden
af det tilladte, ergo er der sjældent behov for at overhale.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 10:41

Kim Petersen skrev:

> [...]
> efter hvor jeg skulle hen hurtigst muligt, for derved at undgå
> lignende situationer hvor det blev farligt eller ligefrem umuligt at

I tæt trafik kan jeg også ligge i venstre spor - i går kl. 14:15 var vi dog
vist kun hende og mig.

> Dem om det Man overhaler kun hvis dem i højre spor ikke kører i
> nærheden af det tilladte, ergo er der sjældent behov for at overhale.

Men der er flere der ligger med motorvejshastighed dér
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 15:35

> Men der er flere der ligger med motorvejshastighed dér

Jeg skal da gerne indrømme at nogle gange, når man er ovre toppen på broen
og det går nedad, sker det for mig at jeg er mere opmærksom på trafikken end
på farten, og så kan jeg ikke undsige mig at ryge lidt opad

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 23:27

Kim Petersen skrev:

> [...]
> broen og det går nedad, sker det for mig at jeg er mere opmærksom på
> trafikken end på farten, og så kan jeg ikke undsige mig at ryge lidt

Kan jo smutte
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-07 09:07

On 5 Okt., 09:34, "Ejvind Kruse" <hej...@mail.tele.dk> wrote:

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.

Du kan være helt sikker på at jeg ser mig mindst lige så meget tilbage
som fremad ved hårde opbremsninger på motorvejen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 09:52

> Har jeg gjort noget forkert - skal jeg fx. blinke til venstre når vejen
> fletter sammen (jeg går ud fra det er skiltet - kigger i dag)

Jeg har selv kørt den vej ca. en måneds tid, så jeg kender den.

Umiddelbart vil jeg mene at vejens naturlige forløb indikerer at dem der vil
dreje af ind til Sønderborg placerer sig i højre vognbane, dem der vil lige
ud i venstre - sådan gjorde jeg i hvert fald selv, dvs. så snart jeg var ude
af rundkørslen og havde flettet ind sørgede jeg for at placere mig i den
venstre vognbane, idet jeg skulle lige ud. Hvis jeg var nødt til skifte i
tæt trafik gav jeg altid et kort blink for at markere min hensigt.

Om du har gjort noget forkert eller ej ift. færdselsloven kan jeg ikke helt
udtale mig om, men du laver vel et vognbaneskift - bør man så ikke blinke
når der er tale om tæt trafik?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 09:57

Kim Petersen skrev:

> Om du har gjort noget forkert eller ej ift. færdselsloven kan jeg
> ikke helt udtale mig om, men du laver vel et vognbaneskift - bør man
> så ikke blinke når der er tale om tæt trafik?

Ja, jeg ved ikke hvad fl siger på det punkt - rent medmenneskeligt set burde
man vel blinke.

Jeg overvejer om kvinden har været udenbys (og måske siddet og snakket - der
var passagerer i bilen).
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 10:36

> Ja, jeg ved ikke hvad fl siger på det punkt - rent medmenneskeligt set
> burde man vel blinke.

Som Leonard påpeger er der sammenfletning uden vognbaneskift, så FL forbyder
dig ikke at gøre som du gør. Men hvis den bagvedkørende er 5 meter fra dig
er det klogt at gøre det, for som der også påpeges er der mange i venstre
spor der tror at det er et højhastighedsspor

> Jeg overvejer om kvinden har været udenbys (og måske siddet og snakket -
> der var passagerer i bilen).

Det lyder sandsynligt, om ikke andet så har hendes opmærksomhed (sikkert
også øjnene) været rettet andetsteds hen, og så er hun blevet forskrækket.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-07 10:44

Kim Petersen skrev:

> [...]
> meter fra dig er det klogt at gøre det, for som der også påpeges er
> der mange i venstre spor der tror at det er et højhastighedsspor

Snakkede med min hustru - hun ville blinke og jeg vil gøre det fremover
af hensyn til de bagvedkommende - i *lignende* situationer

> Det lyder sandsynligt, om ikke andet så har hendes opmærksomhed
> (sikkert også øjnene) været rettet andetsteds hen, og så er hun
> blevet forskrækket.

Jeg tør godt vædde på at hun er blevet forskrækket; jeg var i hvert fald
blevet det hvis det var mig
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 12:57

> Jeg tør godt vædde på at hun er blevet forskrækket; jeg var i hvert fald
> blevet det hvis det var mig

Når jeg kører motorvej får jeg mig jævnt tit en forskrækkelse - ikke fordi
jeg ikke er opmærksom på vejen, men fordi, selv om jeg med 130 km/t ligger
til overhaling, så finder lastbiler og biler med trailere lige pludselig ud
af at nu skal de altså overhale det meget lidt langsommere køretøj foran
dem - så skal der bremses

Fra : Leonard

Dato : 05-10-07 12:57

On Fri, 5 Oct 2007 13:56:48 +0200, Kim Petersen wrote:

> [...]
> af at nu skal de altså overhale det meget lidt langsommere køretøj foran

Mon ikke du efterhånden lærer at sådan er det og bliver mere opmærksom
på den opførsel. Så tror jeg efterhånden du vil holde op med at blive
forskrækket over det og bare reagere ved at bremse.
Nå, det er vel det man ude den store verden kalder rutine

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 15:39

> [...]
> forskrækket over det og bare reagere ved at bremse.
> Nå, det er vel det man ude den store verden kalder rutine

Lige præcis til begge dele - og det hjælper da allerede

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-10-07 17:30

Kim Petersen wrote:

> Lige præcis til begge dele - og det hjælper da allerede

Hmmm.... er det derfor at rigtig mange mennesker i dette land finder på
at man er nød til at lade vognen løbe ned til 110 hvis man skal overhale
en lastbil hvor man må kører 130 og har kørt 130 de sidste 10km? Det må
det næsten være, for jeg fatter simpelthen ikke hvordan man kan følges
med en bil (med ca. 100-150m afstand) 10km hvor jeg har holdt samme
omdrejninger på maskinen (hvilket giver 130 på GPS'en) når forankørende
blinker og trækker ud for at overhale lastbilen, så bliver farten
automatisk sat ned til 110... og når jeg så kommer op til lastbilen og
trækker ud for overhaling, så er jeg også nød til at lade farten løbe af
(forudseendeheden gør at jeg ikke behøver bremse) mens bilen længere bag
ud også er nød til det... og bingo... så har vi en af de berømte køer på
motorvejen som ingen egentlig årsag har, andet end en klaphat der ikke
kan finde ud af at overhale (det du så kalder erfaring for klaphatte af
lastbiler der skal trække ud 10m foran personbiler).

Nej overhaling forbudt for lastbiler alle steder! Havde selv fornøjelsen
idag at lave en nær-katastrofeopbremsning fra 130 til 70 pga en idiot i
lastbil der blev enig om at han op ad bakke! var nød til at overhale en
anden lastbil, han trak ud nøjagtig samtidig med hans blinklys tændte,
og jeg var ikke mange meter væk da han pludselig lå i 'min' vognbane...

Oplever det et par gange om dagen nu hvor jeg lige har fået 2x100km
pendling mellem århus og aalborg :-|

Thomas

Fra : Kim Petersen

Dato : 06-10-07 13:19

> [...]
> kan finde ud af at overhale (det du så kalder erfaring for klaphatte af
> lastbiler der skal trække ud 10m foran personbiler).

Den "taktik" har jeg også undret mig over - det sker jævnt tit at lige
pludselig går en overhaling i stå fordi en bil sætter farten ned,
tilsyneladende pga. utryghed. Naturligvis skal man aldrig gøre noget over
evne, men for mig at se er det farligere at tøffe ved siden af en lastbil i
alt for lang tid, også fordi alle bagved pludselig skal ned i fart.

> [...]
> anden lastbil, han trak ud nøjagtig samtidig med hans blinklys tændte,
> og jeg var ikke mange meter væk da han pludselig lå i 'min' vognbane...

Det er netop sådan noget der sker, og mange lastbiler vælger at trække ud
selv om de lige kunne vente en to personbilers tid, så var der ingen i
sigte, men nej... Ud foran når det passer dem.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-10-07 15:53

Kim Petersen skrev:

> Det er netop sådan noget der sker, og mange lastbiler vælger at trække ud
> selv om de lige kunne vente en to personbilers tid, så var der ingen i
> sigte, men nej... Ud foran når det passer dem.

Du har vist ikke prøvet at køre en lastbil op af en bakke.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Lars [6710]

Dato : 06-10-07 16:15

Finn Guldmann skrev:

> Du har vist ikke prøvet at køre en lastbil op af en bakke.

Op ad bakke, ned ad bakke eller ligeud ... reglerne for vognbaneskift er
vel ens

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-10-07 17:36

Lars [6710] skrev:
> Op ad bakke, ned ad bakke eller ligeud ... reglerne for vognbaneskift er
> vel ens

Jo, men hvis det var lidt mere kendt hvordan lastbiler har det med
bakker ville det nok også være lidt mere almindelig at en 6-1200 kg
Legobil tog farten af når den kunne se at en 48 tons lastbil ville få
brug for pladsen lige om lidt op af en bakke.

Det korte af det lange er at vi ender op med den almindelige mangel på
gensidighed i 'gensidig hensyn' når der er lastbiler i nærheden.

Fra : Lars [6710]

Dato : 06-10-07 17:56

Finn Guldmann skrev:

> Det korte af det lange er at vi ender op med den almindelige mangel på
> gensidighed i 'gensidig hensyn' når der er lastbiler i nærheden.

Jeg er enig med dig i at alt går bedre hvis vi viser hinanden hensyn, og
jeg giver personligt af og til plads for en DUPLO klods hvis jeg kan se
at der blinkes i god tid og det er åbenlyst at der er brug for pladsen...

Jeg bliver dog pissed off når DUPLO klodsen udnytter sine 48 tons til at
afgøre hvem der skal have plads.
OG ofte oplever jeg at, specielt udenlandske, DUPLO klods operatører
IKKE viser hensyn f.eks ved motorvejs tilkørsler m.v.

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-10-07 19:44

Lars [6710] skrev:
> [...]
> Jeg bliver dog pissed off når DUPLO klodsen udnytter sine 48 tons til at

Hvis du er en af dem (hvad du sikkert ikke er, men der er mange af dem)
der placerer sig nogle få meter fra mit venstre baghjørne så jeg lige
netop ikke kan forsvare at trække ud, eller du afpasser din hastighed så
du kan se at du ligger på siden af lastbilen når det er tid for den at
trække ud, kan du sikkert nemt komme ud for at lastbilen trækker ud
alligevel.

Der findes ikke noget mere brandirriterende end Legobiler der, mere
eller mindre bevist (nogen gør det bevist), forårsager at lastbiler skal
bremse ned lige før en bakke. Der er endda også nogen der overhaler,
trækker ind foran lastbilen og så tager farten af lige før bakken.

> OG ofte oplever jeg at, specielt udenlandske, DUPLO klods operatører
> IKKE viser hensyn f.eks ved motorvejs tilkørsler m.v.

Nu er jeg jo så heldig at have mine 48 tons når jeg kommer i den
situation.

Og er jeg så langt foran, og så langt oppe i fart at de skal flette ind
bag mig får de lov at lære flettereglen på den hårde måde.

Kommer jeg til deres land og ikke kender deres regler er der ingen kære
mor der kommer og hjælper, så vil de køre heroppe må de værsgo se at få
lært de mest basale regler.

Kan jeg derimod se at jeg ikke kan nå foran er jeg den første til at
afpasse min hastighed så jeg kan komme bag ved.

(Så er det blot ham der kommer nogle få meter bag den første der får
problemet. (Men så kan han lære at holde afstand.))

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 06-10-07 22:02

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Det korte af det lange er at vi ender op med den almindelige mangel på
>gensidighed i 'gensidig hensyn' når der er lastbiler i nærheden.

med risiko, for at starte en flame_war, så er det vist efterhånden
lastbilernes egen skyld de er blevet så ildesete i trafikken.

Man sidder pokker tage mig, jo nærmest bare og venter på at fjolset
trækker ud, biler på siden eller ej

Mindes desværre stadig en sen aftentur på vej til Ribe, med 2 krikker
i hængeren, at en klaphat, iført lastbil, prøvede at skubbe os ud i
nødsporet.

Han prøvede at overhale, nåede kun op på siden af os, før han tabte
pusten, og måtte sakke agterud - dette gentog sig et par gange tværs
over Fyen - nogen gange ledsaget af hornkoncert fra hans side af.

Vi kørte præcis 80 (GPS målt)

..... i sidste forsøg inden Lillebælt, var hans forvogn kun lige kommet
forbi, da han satte blinkeren til højre og begyndte at møve - fandme
nej - Fruen fik et føl på tværs - foruden de 2 store i traileren - og
lod hornet gå, indtil tumben trak tilbage i egen bane igen - Efter
lillebælt, trak han fra mod trafikcentret, og vi fulgte efter (det vil
sige, lurede hans tegngivning) han skulle vist have brændstof på - det
fik han, samt en kande temmeligt varm kaffe hældt ud over sig - Jeg
lover dig, hun var arrig i trumpeten ......

Du lage mærke til at vi havde en hestetrailer efter os, med 2 heste
ombord - ikk ? 2 Heste man kunne se tydeligt.

Nej du - Lastbilfolket har nogle brådne kår, som de gør klogt i at få
luget ud, de få - ødelægger det for de andre , jeg er ihvert fald
ikke specielt venligt stemt i trafikken overfor lastbilerne.

--
Jan_stevns

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-07 08:06

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Det korte af det lange er at vi ender op med den almindelige mangel på
> gensidighed i 'gensidig hensyn' når der er lastbiler i nærheden.

Muligvis ikke, men det er der fa'me heller ikke den anden vej... For jeg
går ud fra at du er enig i at færdselsloven gælder for dublo-klodser?
Hele §21 i loven bliver meget sjældent overholdt når man ser lastbiler i
trafikken, specielt på motorvejen virker det som om at den er faldet
ud... Ja den gør det svært for lastbiler at overhale i morgen og
eftermiddagstrafik, men sådan er det bare...

Når en lastbil trækker ud når jeg ligger fx. 10m bag ham i en påbegyndt
overhaling, så har han overhovedet ingen tilladelse til at overhale en
forankørende. Jeg er klar over at der er nogen biler der ikke kan finde
ud af at holde farten, men personligt ligger jeg meget tæt på de 130
uanset om der er lastbiler eller ej... og jeg holder også farten når jeg
så er begyndt at overhale, men når nu dublo'en kun kører 82 og jeg kører
130, så går det stærkt hvis han alligevel trækker ud.

Jeg er overbevist om at vores motorvejen vil være et bedre sted at være
hvis man lavede generel forbud for lastbiler (og lign) at overhale i
dagtiden (6-18) som der er nogle steder.

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-07 10:17

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> ud... Ja den gør det svært for lastbiler at overhale i morgen og
> eftermiddagstrafik, men sådan er det bare...

Prøv at vend den om.

Du er, som værende ude i en overhaling (det er du principielt hver gang
du forlader højresporet på en vej med flere spor, medmindre du skal
holde til venstre kort efter) underlagt selv samme forpligtigelser til
at overskue om du kan gennemføre din overhaling sikkert og forsvarligt.

Den der mani med at dele motorvejen op i et "hurtigspor" og et
"langsomspor" holder ikke en meter.

Kører du i 2. spor, og kører forbi nogen der kører i 1. spor, er du ved
at overhale, så enkelt er det.

Det der så ofte sker er at Legobilerne lige så stille "glemmer" §21,
stk. 2, 2).

Det sker dagligt at jeg efter at havde markeret at jeg vil overhale
bliver presset af biler der har ligget i samme spor som jeg og først
efter at jeg er begyndt at blinke trækker ud og trækker op til den jeg
venter på skal komme forbi mig så han kommer op på siden af mig.

Når lastbilen har været udsat for det i lang tid nok begynder den
afstand der bliver afsat til bagfrakommende mindre.

Det samme gør sig gældende hvor der har ligget en stribe af biler i 2.
spor, hvor så den sidste på siden af lastbilen accelererer så hurtig at
der bliver plads til lastbilen inden den næste får øget hastigheden.
Begynder lastbilen at blinke i den situation er det tit tydelig at se at
der er en der pludselig vågner op og så skal op på siden af lastbilen
inden den får chance for at komme ud og overhale.

Ovenstående skal du ikke opfatte som et forsvar for dem der kommer
væltende ud lige foran andre. At de er der er jeg udemærket klar over.
Ser dem næsten daglig.

(En lille detalje er at når Legobiler kører 90 km/t på siden af
lastbiler er der altså ikke lovlig plads til de tre det godt kan blive
til. Med 90 km/t skal du holde 45 m til den forankørende. Og lastbiler
er sjældent længere end 18,5 m.)

> [...]
> så er begyndt at overhale, men når nu dublo'en kun kører 82 og jeg kører
> 130, så går det stærkt hvis han alligevel trækker ud.

Jeg hverken kan eller vil forsvare dem. Og det samme gælder dem der
kører for tæt.

> Jeg er overbevist om at vores motorvejen vil være et bedre sted at være
> hvis man lavede generel forbud for lastbiler (og lign) at overhale i
> dagtiden (6-18) som der er nogle steder.

Hvis nu vi komme få fortalerne for overhalingsforbud for lastbiler med
ud at køre i lastbilerne nogle dage, ville de fleste sikkert frafalde
deres krav.

Til din orientering ser tingene altså ret meget anderledes ud oppe fra
lastbilerne. Måske fordi vi "bliver i situationen" og ikke har travlt
med at komme frem til det næste problem.

Jeg kan ikke give dig en logisk forklaring, for jeg kender den ikke, men
jeg kan konstatere at Legobilerne ofte har sværere ved at komme frem af
vejen på de steder hvor der er overhalingsforbud for lastbiler end på
dem hvor der ikke er. Og det er vel at mærke hvor alle lastbilerne
overholder forbudet.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-07 16:40

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> holde til venstre kort efter) underlagt selv samme forpligtigelser til
> at overskue om du kan gennemføre din overhaling sikkert og forsvarligt.

Jo jo, og jeg tjekker også både forankørende og bagvedkørende inden jeg
påbegynder min overhaling... og håber at andre gør det samme, men
forventer faktisk efterhånden det modsatte.

> Den der mani med at dele motorvejen op i et "hurtigspor" og et
> "langsomspor" holder ikke en meter.

Enig, men det holder heller ikke at lastbilerne kører efter deres egne
regler.

> Kører du i 2. spor, og kører forbi nogen der kører i 1. spor, er du ved
> at overhale, så enkelt er det.

Jep

> Det der så ofte sker er at Legobilerne lige så stille "glemmer" §21,
> stk. 2, 2).

Joo.... men hvad så med at lastbilerne huskede §21 stk 2,3? mindst lige
så vigtig! Derudover er der også lige §15 stk 3, den overholdes aldrig
af lastbiler.

> [...]
> efter at jeg er begyndt at blinke trækker ud og trækker op til den jeg
> venter på skal komme forbi mig så han kommer op på siden af mig.

Jeps, så overtræder de loven... men jeg syntes oftest at jeg oplever at
biler er igang med en overhaling og så gør lastbilen tegn til
overhaling, og påbegynder den oftest også med det samme... og den går ikke.

> Når lastbilen har været udsat for det i lang tid nok begynder den
> afstand der bliver afsat til bagfrakommende mindre.

Er de pludselig blevet politimænd?

> [...]
> der er en der pludselig vågner op og så skal op på siden af lastbilen
> inden den får chance for at komme ud og overhale.

Den går sådan set heller ikke... men forståeligt nok hvis ellers
lastbilen var istand til at komme op i fart... men grundet begrænseren
så kan det nok ikke lade sig gære.

> [...]
> lastbiler er der altså ikke lovlig plads til de tre det godt kan blive
> til. Med 90 km/t skal du holde 45 m til den forankørende. Og lastbiler

Nej, jeg undres også at afstand aldrig bliver holdt... Men du skriver jo
sådan set lige over her at lastbilerne udnytter pladsen hvis de ellers
havde holdt afstand til at lave en hovedløs overhaling... kolonnen
bliver ført med 130, og så er der altså IKKE plads til en dubloklods der
kører 80-85.

Man ser også ofte 3-4 lastbiler der kører så tæt at der end ikke er 10m
afstand mellem dem. Men måske er det mest udenlandske biler? Har ikke
studeret nummerpladerne men har en mistanke om at dem med ikke-danske
(polske og tyske) plader har alternative holdninger til reglerne.

> Hvis nu vi komme få fortalerne for overhalingsforbud for lastbiler med
> ud at køre i lastbilerne nogle dage, ville de fleste sikkert frafalde
> deres krav.

Muligvis....

> Til din orientering ser tingene altså ret meget anderledes ud oppe fra
> lastbilerne. Måske fordi vi "bliver i situationen" og ikke har travlt
> med at komme frem til det næste problem.

Ja sikkert... og I har også et overblik som vi andre ikke kan få med
røven siddende 20cm over asfalten.

> [...]
> vejen på de steder hvor der er overhalingsforbud for lastbiler end på
> dem hvor der ikke er. Og det er vel at mærke hvor alle lastbilerne

Ja nogle steder er det sådan, og det mistænker jeg skyldes nogle få
legobiler der ikke magter/tør lave en overhaling hvor bilen får noget
kul... Jeg ser det tit syd for Århus at en bil har ligget efter en
lastbil noget tid og dermed kører de 80-85kmt, når der så kommer et hul
i overhalingssporet så trækker den ud, men istedet for at give bilen en
skovlfuld kul så lister de blot forbi lastbilen med 87-90kmt og dermed
skabes køen meget hurtigt, og den er meget langsom at få aflivet igen,
fordi de gentager det næste gang der skal overhales en lastbil...

Der plejer jeg nu godt nok at hive gearkassen en pind ned og give
ordentlig gas så jeg hurtigst muligt kommer op i samme hastighed som
overhalingssporet og dermed undgå at skabe en kø... nogle biler her i
landet kan ikke det (manglende motorkrat) og nogle bilister kan/vil/tør
ikke give den noget gas og dermed forsøger at accelerere fra 80kmt i 5 gear.

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-07 14:53

Thomas Rasmussen skrev:
> Jo jo, og jeg tjekker også både forankørende og bagvedkørende inden jeg
> påbegynder min overhaling... og håber at andre gør det samme, men
> forventer faktisk efterhånden det modsatte.

Ja, det er jo den der med forskellen mellem reglerne og den virkelige
verden.

> Enig, men det holder heller ikke at lastbilerne kører efter deres egne
> regler.

At lastbiler overhaler er ikke ulovligt, selvom der tilsyneladende er en
del der mener det.

Det er steder hvor det er skiltet til at være ulovlig, men derudover er
det ikke regler der forbyder lastbiler at overhale udover de regler der
også gælder for andre.

Det er da også derfor "man" er nødt til alene at bruge §3 for at finde
regler at bøde os på.

Hvorimod det med at trække ud for tæt foran en bagfrakommende ikke er
noget jeg kan eller vil forsvare.

Har, i den forløbne uge, i øvrigt set det stunt laver væsentlig flere
gange at Legobiler end af lastbiler.

> Jep
> Joo.... men hvad så med at lastbilerne huskede §21 stk 2,3? mindst lige
> så vigtig! Derudover er der også lige §15 stk 3, den overholdes aldrig
> af lastbiler.

Hvornår skal jeg, med rimelighed anse at det er mig du er ved at
overhale? Når du er trukket ud 1-2 km bag mig fordi du har fået øje på mig?

At Legobilerne ikke kan finde ud af at overholde §15 bør ikke blive mit
problem.

Det finurlige, og det Legobilerne ikke kan fatte, i §15 er "som muligt".
For lastbiler kan "så langt til højre som muligt" sagtens være helt ude
til venstre. Ja endda helt ovre ved de modkørende.

Når jeg skal rundt i et højresving har jeg lige 13 m trailer jeg skal
have med rundt. Så det er logik for burhøns (men åbenbart ikke for visse
Legobilister) at jeg ikke kan komme rundt på samme plads som de kan med
deres 4 m.

> Jeps, så overtræder de loven... men jeg syntes oftest at jeg oplever at
> biler er igang med en overhaling og så gør lastbilen tegn til
> overhaling, og påbegynder den oftest også med det samme... og den går ikke.

Hvis Legobilen ligger så tæt på mig, og så langt til højre at jeg ikke
kan se ham har jeg jo ingen mulighed for at han begynder at blinke.

Mener du så alligevel at jeg skal godtage at han er begyndt at blinke
før mig?

(I ugen var der i øvrigt en der, kørte med samme hastighed som jeg og i
samme spor som jeg, der mente at selvom jeg var begyndt at overhale var
det ok at han efterfølgende accelerere og ville op på siden af mig. Det
kom han ikke.)

> Er de pludselig blevet politimænd?

Nej, blot bliver man efterhånden træt at at Legobilisterne ikke magter
at tænke på andre end dem selv.

> Den går sådan set heller ikke... men forståeligt nok hvis ellers
> lastbilen var istand til at komme op i fart... men grundet begrænseren
> så kan det nok ikke lade sig gære.

I den beskrevne situation har trafikken i 2. spor ikke bevæget sig
hurtigere end lastbilerne i 1. spor. Det er typisk hvor der er samlet
sig en "stang" at Legobiler bag en anden lastbil der har været ude at
overhale. Og der er der så nogen der følger så lidt med i trafikken at
de glemmer at følge med når den foran dem sætter farten op.

> [...]
> havde holdt afstand til at lave en hovedløs overhaling... kolonnen
> bliver ført med 130, og så er der altså IKKE plads til en dubloklods der

Det var så ikke hvor der er en hastighedsforskel på 40-50 km/t jeg skrev om.

> [...]
> studeret nummerpladerne men har en mistanke om at dem med ikke-danske
> (polske og tyske) plader har alternative holdninger til reglerne.

Forleden dag skulle jeg fra Vejle til Padborg, solo trækker (uden
trailer). Da jeg kommer ned at tilkørslen kører lastbilerne så tæt at
der ikke er plads til en solo trækker mellem dem. Det blev der.

Ham der kom bagefter mig i tilkørslen måtte lave samme "nummer" med at
påtvinge de andre lastbiler at overholde fletreglen.

Vi var i øvrigt de eneste der holdt en nogenlunde acceptabel afstand
over broen.

> Muligvis....
> Ja sikkert... og I har også et overblik som vi andre ikke kan få med
> røven siddende 20cm over asfalten.

"Go-cart højde"

> [...]
> ikke give den noget gas og dermed forsøger at accelerere fra 80kmt i 5 gear.

Din forklaring kan meget vel være den rigtige. Men den viser blot endnu
engang relevansen i min signatur.

Fra : Leonard

Dato : 05-10-07 10:20

On Fri, 5 Oct 2007 10:52:25 +0200, Kim Petersen wrote:

> Om du har gjort noget forkert eller ej ift. færdselsloven kan jeg ikke helt
> udtale mig om, men du laver vel et vognbaneskift - bør man så ikke blinke
> når der er tale om tæt trafik?

Det er ikke vognbaneskift, det er sammenfletning.
Det er kun på motorvejen det er lovpligtigt at blinke ved vognbaneskift,
men det er en god ide at gøre det alle steder.

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-10-07 10:31

> Det er ikke vognbaneskift, det er sammenfletning.

Du har jo ret - jeg tænkte umiddelbart for meget på min egen kørsel med at
skifte bane tidligere end sammenfletningen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-10-07 13:54

"Kim Petersen" <kems@ABCcool.dk> writes:

> Du har jo ret - jeg tænkte umiddelbart for meget på min egen kørsel med at
> skifte bane tidligere end sammenfletningen

Det er ikke nemt at se på Google Maps om der er sammenfletningszone.
Men selv om der er, så er der jo også den med "anden ikke ubetydelig
ændring af køretøjets placering til siden på motorvej", og spørgsmålet
er så om det her ligner en tilkørsel så meget at der bør blinkes til
venstre.

Under alle omstændigheder er det dumpegrund ikke at orientere sig
ordentligt ved sammenfletninger...

Fra : Leonard

Dato : 05-10-07 15:57

On Fri, 05 Oct 2007 14:53:53 +0200, Peter Dalgaard wrote:

> Det er ikke nemt at se på Google Maps om der er sammenfletningszone.

Jeg har ikke kigget på Google, jeg har været er IRL. Ved godt det er
uhyggeligt derude, men der er altså en verden udenfor Google

> Men selv om der er, så er der jo også den med "anden ikke ubetydelig
> ændring af køretøjets placering til siden på motorvej", og spørgsmålet

Da det er en landevej er den regel ret ligegyldig, den gælder kun på
motorvej.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-10-07 16:25

Leonard <piper28a@gmail.invalid> writes:

> Jeg har ikke kigget på Google, jeg har været er IRL. Ved godt det er
> uhyggeligt derude, men der er altså en verden udenfor Google

Det har jeg faktisk også (søsteren bor på Als), men det ligger jo ikke
lige om hjørnet herfra...

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-10-07 16:07

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev :

> [...]
>ændring af køretøjets placering til siden på motorvej", og spørgsmålet
>er så om det her ligner en tilkørsel så meget at der bør blinkes til

Det gør det ikke til en motorvej

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-10-07 16:23

jan@bygteknik.dk writes:

> Det gør det ikke til en motorvej

Korrekt. Blinkereglen gælder ikke ved tilkørsel på motortrafikvej
(sært nok), kun "når det er påkrævet til vejledning for den
øvrige færdsel".

Fra : google@pein.dk

Dato : 05-10-07 11:22

On 5 Okt., 09:34, "Ejvind Kruse" <hej...@mail.tele.dk> wrote:

> Hvad med at holde øjnene på vejen ?
> Det der kommer bagfra kan du ikke rigtigt stille noget op med alligevel.

Jo, det kan man godt.
Jeg kan anbefale at man holder sig orienteret om hvad der er omkring
een i trafikken.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX