Lidt til fartdebatten
Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 04-10-07 13:41

http://youtube.com/watch?v=-uGGvJjR5jw

Det er skræmmende. Det her er godt nok med en gammel bil, men forsøget
blev også lavet med 90km/t i en BMW E39 og forskellen var ikke så
stor. Jeg kan bare ikke finde det klip.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 13:47

On 4 Okt., 14:40, MikLar...@gmail.com wrote:
> http://youtube.com/watch?v=-uGGvJjR5jw
>
> Det er skræmmende. Det her er godt nok med en gammel bil, men forsøget
> blev også lavet med 90km/t i en BMW E39 og forskellen var ikke så
> stor. Jeg kan bare ikke finde det klip.

Viser vel hvorfor farten er dræberen når ulykken er "i gang"
fremragende.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Jesper

Dato : 04-10-07 13:55

Burde være tvungen fremvisning til teoriundervisning - fremragende !

Jesper

Fra : Mogens

Dato : 04-10-07 17:49

"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news.tzobhakicdhq1q@stuepc...

> Burde være tvungen fremvisning til teoriundervisning - fremragende !

Jow jow, men det Sierra jo en æld gl. konstruktion. Jeg har set
en Porsche 997 turbo, som havde været en tur i et træ med langt
over 150 (sælgeren sagde 200). Ingen havde sele på og der skete
dem absolut intet.

Ovenstående er KUN et eksempel på, at "videnskaben" er nået
ret langt ifm. kollisioner, og hvordan man forebygger legemsbe-
skadigelse i den forbindelse !

Men vildt er det sgu at se filmen - damm...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-10-07 18:03

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i meddelelsen
> [...]

> en Porsche 997 turbo, som havde været en tur i et træ med langt
> over 150 (sælgeren sagde 200). Ingen havde sele på og der skete

Alene det viser det er løgn. Indre større organer bliver ikke bremset lige
så hurtigt som kroppen, dvs forbindelserne til hjerne, nyrer m.m. bliver
revet over, når de bliver bremset på få meter fra den hastighed.

Også fra en væsentlig lavere hastighed!

Jeg gætter på de ikke har ramt træet rent.
--
Per

Fra : Mogens

Dato : 04-10-07 18:48

> Jeg gætter på de ikke har ramt træet rent.

Klokkerent på højre dør - manden fik ikke kvæstet bækken-
partiet, som man ellers "normalt" gør ved den slags kollisioner

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-07 14:30

> Det er skræmmende. Det her er godt nok med en gammel bil, men forsøget
> blev også lavet med 90km/t i en BMW E39 og forskellen var ikke så
> stor. Jeg kan bare ikke finde det klip.

Det er en noget mere effektiv film end den danske taf10af kanpagne....
Slutningen på filmen hvor de viser forskellene kan nemt klippes til et kort
reklameindslag på tv.

/A

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-10-07 16:29

Det er skræmmende. Det her er godt nok med en gammel bil, men forsøget
blev også lavet med 90km/t i en BMW E39 og forskellen var ikke så
stor. Jeg kan bare ikke finde det klip.

Ja man bliver sgu helt dårlig! Den skulle man vise til dem på motorvejen der
tror hastighedsgrænsen er minimum 130+.

Stef

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 16:59

> Ja man bliver sgu helt dårlig! Den skulle man vise til dem på motorvejen
> der tror hastighedsgrænsen er minimum 130+.

Pjat med dig, der er sgu da ingen vejtræer ved motorvejen :)

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 05-10-07 17:48

Stefan Jacobsen skrev:
> [...]
> stor. Jeg kan bare ikke finde det klip.
>
> Ja man bliver sgu helt dårlig! Den skulle man vise til dem på motorvejen der

Jeg synes faktisk man på baggrund af dette klip burde sænke farten til
110km/t på motorvejen igen, forestil jer 130 op bag i en kø!

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 04-10-07 18:55

On 4 Okt., 18:48, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> [...]
> en Porsche 997 turbo, som havde været en tur i et træ med langt
> over 150 (sælgeren sagde 200). Ingen havde sele på og der skete

Som jeg skriver er der lavet en tilsvarende test med en BMW E39, her
stoppede træet også først midt inde i førersædet.
Problemet med lige præcis denne type kollision er at den ikke rammer
de almindelige kollisionszoner, træet ryger lige forbi de langsgående
vanger og rammer næsten også forbi motoren. Derfor er skaden så stor.

Jeg tror ikke på at det eksempel du næver at træet har ramt lige på
fronten, så ville bilen være skåret over.

> Ovenstående er KUN et eksempel på, at "videnskaben" er nået
> ret langt ifm. kollisioner, og hvordan man forebygger legemsbe-
> skadigelse i den forbindelse !

Det vil sige at det samme ikke vil ske med en nyere bil? Det er
desværre ikke helt korrekt. Men jeg kan desværre ikke finde den
filmstump der viser forsøget med BMWen.

Mikael

Fra : Mogens

Dato : 04-10-07 19:13

<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> de almindelige kollisionszoner, træet ryger lige forbi de langsgående
> vanger og rammer næsten også forbi motoren. Derfor er skaden så stor.

Nu kunne det være morsomt at se skaden med et træ, der ikke er
støttet i "ryggen" af en jernvange, som det er tilfældet på filmen...

> Jeg tror ikke på at det eksempel du næver at træet har ramt lige på
> fronten, så ville bilen være skåret over.

Siden - som jeg skriver...

> Det vil sige at det samme ikke vil ske med en nyere bil? Det er
> desværre ikke helt korrekt.

Som andre tidligere har nævnt: Små moderne biler er eksempelvis
langt mere sikre at køre i end lidt større "gamle" biler...

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 19:51

> Nu kunne det være morsomt at se skaden med et træ, der ikke er
> støttet i "ryggen" af en jernvange, som det er tilfældet på filmen...

Har du _nogensinde_ prøvet at flytte et træ?
Altså fælde det, grave rødderne op og sådan?
Selv små træer er forbavsene stærke.

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 20:14

> Har du _nogensinde_ prøvet at flytte et træ?
> Altså fælde det, grave rødderne op og sådan?
> Selv små træer er forbavsene stærke.

Så vil det forresten også være noget møg, at skulle lave den test, hvis man
først skulle vente på et rigtigt træ vokse op :)

Fra : Mogens

Dato : 04-10-07 20:31

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]

Yes yes...

> Så vil det forresten også være noget møg, at skulle lave den test, hvis
> man først skulle vente på et rigtigt træ vokse op :)

LOL - jeg tror, støtten har en forstærkende effektift. "ulykken"

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 20:53

> Yes yes...

> LOL - jeg tror, støtten har en forstærkende effektift. "ulykken"

"hvorfor arbejder euroncap så langsomt?" :)

Men helt alvorligt: Jeg har set et træ der var 'skyld' i en dødsulykke.
Der manglede lidt bark - det træ skal nok nå at fylde 200.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-07 11:46

> LOL - jeg tror, støtten har en forstærkende effektift. "ulykken"

Nope, et træ af dén størrelse ville maks. flytte (læs: tippe) få cm.

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-07 21:14

> Så vil det forresten også være noget møg, at skulle lave den test, hvis
> man først skulle vente på et rigtigt træ vokse op :)

Jeg har som knægt set hvor lidt indtryk biler har på store træer - det giver
stort set kun lidt ridser i barken.

De var åbenbart temmeligt magnetiske de træer. For først rettede man svinget
ud - men folk fortsatte med at forsøge at fælde dem. Til sidste blev de
fældet med motorsav.

(Træerne stod på strækningen fra Varde mod nord, lige inden Sig)

Btw så har jeg også set en "stor" mercedes årgang ca 1980 ramme en lygtepæl
sidelæns. Der bukkede bilen rundt om lygtepælen som når man kaster en våd
karklud Lygepælen stod efterfølgende en smule ude af lodret - men ikke
meget.
(Glatføre ulykke i Gjesing, esbjerg)

Men hvis der skal laves en video som kun svært kan argumenteres imod så bør
man tage en af de sikreste store biler på markedet af nyeste afstamning (dvs
mindst to) og lade dem køre ind træet, en betonmur eller lign... Så kan
"tvivlerne" ikke undskylde sig med gamle konstruktioner osv.

Btw så har topgear testet en mcc smart og en gammel potte mod en
betonbarriere med afaik 60mph. Den gamle potte blev fuldstændingt smadret
mens smart'en forblev overraskende indtagt og dørene kunne endda åbnes.
Desværre ville det have været ligemeget, for et menneske ville ikke have
overlevet de kræfter alligevel ... Jeg tror det var en 2006 episode og den
kan sikkert findes på final gear.

+-10km/t tror jeg ikke er den helt store årsag til at en ulykke sker - men
der er ikke tvivl om at der forskel på skader der er resultatet.

Gutten i 10af kampagnen der kører ud i rabatten - og det uanset om det er
med 80 eller 90.... Og chancen for at overleve at ramme et træ sidelæns
falder selvfølgelig med højere fart, men der er stadig ikke en "sund" øvelse
at skride en i et træ. Ikke med 80 eller 60 for den sags skyld ....

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 21:23

> Jeg har som knægt set hvor lidt indtryk biler har på store træer - det
> giver stort set kun lidt ridser i barken.
<klip en masse rigtigt>

Præcis!
Det er lidt skræmmende ...

Fra : Mogens

Dato : 04-10-07 21:29

> [...]
> blev de fældet med motorsav.
> (Træerne stod på strækningen fra Varde mod nord, lige inden Sig)

Jep, kender strækningen :)

> [...]
> kaster en våd karklud Lygepælen stod efterfølgende en smule ude af
> lodret - men ikke meget. (Glatføre ulykke i Gjesing, esbjerg)

Den så jeg også - fandme uhyg'lig accident !

> [...]
> overlevet de kræfter alligevel ... Jeg tror det var en 2006 episode og den

Man kan blot se videoen af en S-klasse mod en Smart - sidst-
nævnte klarer det forbavsende godt (findes på youtube)

> [...]
> falder selvfølgelig med højere fart, men der er stadig ikke en "sund"
> øvelse at skride en i et træ. Ikke med 80 eller 60 for den sags skyld ....

Afhænger så af bilmærket - en Passat klarer øvelsen langt bedre
end så mange andre............har jeg set !

Fra : Øl er godt !

Dato : 04-10-07 22:46

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Afhænger så af bilmærket - en Passat klarer øvelsen langt bedre
> end så mange andre............har jeg set !

Klip Mercer mod Smart ..
http://www.youtube.com/watch?v=TytcvBjCb4Y

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 12:48

On Thu, 04 Oct 2007 20:29:14 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>Man kan blot se videoen af en S-klasse mod en Smart - sidst-
>nævnte klarer det forbavsende godt (findes på youtube)

Gør den?

Sidst jeg så klippet ville det have været ganske ubehageligt, at sidde
i Smart'en.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 07-10-07 13:03

KLIP

> Gør den?
>
> Sidst jeg så klippet ville det have været ganske ubehageligt, at sidde
> i Smart'en.

Apropos deformeringszoner, her virker de vist helt efter hensigten..;)

http://www.youtube.com/watch?v=l7eI4vvlupY

mvh
Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-07 14:13

> Apropos deformeringszoner, her virker de vist helt efter hensigten..;)
>
> http://www.youtube.com/watch?v=l7eI4vvlupY

Fly PSSSSST væk :)

Fra : Leonard

Dato : 05-10-07 10:38

On Thu, 4 Oct 2007 22:13:59 +0200, Anders Majland wrote:

> +-10km/t tror jeg ikke er den helt store årsag til at en ulykke sker - men
> der er ikke tvivl om at der forskel på skader der er resultatet.

Hele pointen i kampagnen er, at der skal ikke en særlig stor
hastighedsforøgelse til før, det der bare er et banalt uheld bliver til
en ulykke med ødelig udgang.
Omvendt skal der heller ikke en særlig stor hastighedsnedsættelse til
før mange alvorlige ulykker vil blive til banale uheld uden
personskader.

Alle kan jo gøre forsøget selv. Find et areal, en stille vejstrækning i
et industrikvarter el.lign. og tag et par kegler med (elelr andet der
kan markere et par steder.
Stil en kegle op og kør hen til den med 50 km/t og brems alt det bilen
kan. Stil en kegle der markerer hvor bilen holder stille.
Kør så samme tur med 60 km/t og brems alt det bilen kan. Læg så mærke
til hvor hurtigt bilen passerer keglen, der markerer hvor den før holdt
stille ved 50 km/t.
Er der plads kan øvelsen jo gentages med højere hastigheder.

Hvis ikke den øvelse kan åbne øjnene for, at det faktisk betyder noget
om man kører bare 10 km/t hurtigere eller langsommere, så hører man til
i den kategori, som kaldes de røde trafikanter, der ikke kan nåes med
sund fornuft og kampagner.

Been there, done that, got the wheelchair!

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-10-07 12:13

Isang tao pinangalanan, Leonard <piper28a@gmail.invalid> nagsulat:

klip
klip

> [...]
>om man kører bare 10 km/t hurtigere eller langsommere, så hører man til
>i den kategori, som kaldes de røde trafikanter, der ikke kan nåes med

Godt brølt, løve
Jeg er på køreteknisk kursus hvert år med min bus.
De sidste tre gange har det, oven i købet, været et udvidet
køreteknisk kursus.
Vi laver de samme ting med bussen som politiet laver med deres gopler.
Det er vildt sjovt og stærkt svedfremmende.... især for de stakkels
betjente som bliver overrasket gang på gang over hvor godt sådan en
bus egentlig har fat i vejen.
Nå men, den der med hastigheden:
Det er temmelig skræmmende at konstatere hvor stor forskel en lille
nedsættelse af farten gør.
Jeg _er_ blevet overbevist om at det ikke er løgn hvad kampagnerne
prøver at lære os. Men man skal selv prøve manøvren før det rigtigt
går op for en.

>Been there, done that, got the wheelchair!

I hear you, but got the T-shirt in stead.

--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-10-07 12:16

Leonard wrote:
> [...]
> om man kører bare 10 km/t hurtigere eller langsommere, så hører man til
> i den kategori, som kaldes de røde trafikanter, der ikke kan nåes med

Nemlig. Det er sgu' frustrerende at høre på de folk der skyder på den
slags kampagner hver gang - "man burde gøre noget andet", "jeg kan styre
det" og "han var en dårlig chauffør, derfor døde han".

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 05-10-07 16:05

Leonard wrote:

> [...]
> om man kører bare 10 km/t hurtigere eller langsommere, så hører man
> til i den kategori, som kaldes de røde trafikanter, der ikke kan nåes

Helt enig, og tager man gruppen som grundlag, er der mange der falder i den
røde kategori.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-07 11:49

<MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Som jeg skriver er der lavet en tilsvarende test med en BMW E39, her
> stoppede træet også først midt inde i førersædet.

Jeg har et billede, et eller andet sted.

> Problemet med lige præcis denne type kollision er at den ikke rammer
> de almindelige kollisionszoner, træet ryger lige forbi de langsgående
> vanger og rammer næsten også forbi motoren. Derfor er skaden så stor.

Nej, det er et spørgsmål om dårlig - og gammel - konstruktion. På f.eks.
Saab 9000 sidder der en tommelfingertyk stålwire, inde i indstrumentpanelet,
spændt mellem A-stolperne. Netop for at forhindre at træer fiser helt ind i
kabinen. Den vil i den situation simpenhen trække A-stolperne sammen mod
midten.

I Saab 9-5 er man gået endnu længere, der sidder en kæmpe stålprofil mellem
A-stolperne.

> [...]
> skadigelse i den forbindelse !

Det vil sige at det samme ikke vil ske med en nyere bil? Det er

Jo, hvis der er taget højde for det (qua ovenstående).

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-07 12:50

> [...]
>kabinen. Den vil i den situation simpenhen trække A-stolperne sammen mod

Nåh det er DET den er til Havde godt undret mig.

Men tommelfingertyk er den nu ikke - den er max lillefingertyk.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-07 15:18

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Nåh det er DET den er til Havde godt undret mig.

Jep. )

> Men tommelfingertyk er den nu ikke - den er max lillefingertyk.

Øv, vil det så sige, at "lillemand" kun er 10 cm??? *ROFL*

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-07 22:05

>Øv, vil det så sige, at "lillemand" kun er 10 cm??? *ROFL*

Desværre Henrik LOL

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-07 07:32

On 4 Okt., 19:03, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:

> Alene det viser det er løgn. Indre større organer bliver ikke bremset lige
> så hurtigt som kroppen, dvs forbindelserne til hjerne, nyrer m.m. bliver
> revet over, når de bliver bremset på få meter fra den hastighed.

X2.

> Også fra en væsentlig lavere hastighed!
>
> Jeg gætter på de ikke har ramt træet rent.

X2

Men det var en god historie

Fra : Mogens

Dato : 05-10-07 16:46

> X2.

Hvorfor sker det ikke for en F1-pilot, som står af med 300?

> Men det var en god historie

Nogen kan ikke forstå - og andre vil ikke. Du bestemmer selv
din kategori. Faktum ér, at anvendelse af kulfiber i bilers kon-
struktion, gør den forbandet stærk. Vend blikket mod F1 og
du vil se, hvad dét kan bringe, når udviklingen er mest ekstrem
og perfekt...

Fra : BJ

Dato : 05-10-07 16:50

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor sker det ikke for en F1-pilot, som står af med 300?

Bliver de da standset på få meter.?

> [...]
> struktion, gør den forbandet stærk. Vend blikket mod F1 og
> du vil se, hvad dét kan bringe, når udviklingen er mest ekstrem

Tjaee ... man har anvendt det i fly i mange år, men rammer du noget (eks.
jorden) og standses øjeblikkelig, så er du mast indvendig.

Jeg husker stadig om den historie, der fortalte om 2 jagerpiloter som
styrtede ned omkring Fyn.

De sad 6 meter nede i mudderet og så helt normale ud .... de var døde af
indre kvæstelser = totalt splat imod brystkassen......

mvh
Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-07 17:11

> [...]
>
> De sad 6 meter nede i mudderet og så helt normale ud .... de var døde af
> indre kvæstelser = totalt splat imod brystkassen......

Jeg har hørt det refereret som "det tredje sammenstød".
Først rammer køretøjet noget, så rammer din krop noget (sele, rat ol) og så
rammer dine organer ribbenene.

Fra : BJ

Dato : 05-10-07 17:18

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har hørt det refereret som "det tredje sammenstød".
> Først rammer køretøjet noget, så rammer din krop noget (sele, rat ol) og
> så rammer dine organer ribbenene.

Så vidt vides, testede man i hine tider dette på døde grise.

Disse blev spændt fast med sele og sendt af sted til brat standsning.

Svin (grise) er meget lig mennesker i opbygningen..

Jeg nægter ganske enkelt at tro på, nogen har overlevet i en bil, der brat
standses med eks. 150 km/t, 200 km/t eller sågar 300 km/t og det uanset
mærke eller formål af bil.

Hvis de overlever skyldes det alt andet end brat standsning (ganske få
meter).

mvh
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 05-10-07 17:23

On Fri, 05 Oct 2007 15:45:50 GMT, Mogens wrote:

> Hvorfor sker det ikke for en F1-pilot, som står af med 300?

Af samme årsag som at de personer i Porschen heller døde af det.
Opbremsningen er ikke foregået fra høj hastighed til 0 på ganske få
meter.
Faktum er, og det kan enhver skadestuelæge bekræfte, at hvis en
menneskekrop bliver standset brat fra en hastighed over ca. 40 km/t, så
er risikoen for at dø meget stor, p.gr.a. indvendige blødninger.
Moderne biler giver færre kvæstede, men smukkere lig, for det er ikke
synligt udefra, at hele bughulen er fyldt med blod, som skulle have inde
i blodårene.

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 05-10-07 11:00

On 4 Okt., 20:12, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:
> [...]
>
> Nu kunne det være morsomt at se skaden med et træ, der ikke er
> støttet i "ryggen" af en jernvange, som det er tilfældet på filmen....

Det tror jeg ærlig talt ikke ændre det store, et træ står temmelig
godt fast og knækker ikke bare fordi en bil forsøger at nedlægge det.

> Siden - som jeg skriver...

Det fremgik ikke helt at det indlæg jeg svare på.

> Som andre tidligere har nævnt: Små moderne biler er eksempelvis
> langt mere sikre at køre i end lidt større "gamle" biler...

Ja, men problemt med at ramme et træ er jo at det er ikke sådanne
crashtest der normalt bliver lavet og træet går uden om de
"sædvanlige" kollisionszoner.
Prøv at se hvor træet rammer, det er næsten ligegyldigt hvilken bil
der rammer et træ, så er der bare ikke særligt meget til at ta fra
med, en tværvange i fronten, en forbro og måske lidt motor/gearkasse
inden træet begynder at trænge ind i kabinen.

Mikael

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 05-10-07 19:18

> [...]
>
> Det er skræmmende. Det her er godt nok med en gammel bil, men forsøget
> blev også lavet med 90km/t i en BMW E39 og forskellen var ikke så

I de brochure man kan hente her er der afbilledet en gul BMW E39, som
rammer træstammen med 90km/t ligesom den røde Sierra gør, jeg synes
desværre ikke forskellen på skaderne er så stor.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____247.aspx

Hent den der hedder "Gassan i botten" og "kollision og konsekvens"

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-07 09:20

On 5 Okt., 17:45, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> Hvorfor sker det ikke for en F1-pilot, som står af med 300?

De bremses meget ned når du kommer ud i rallet,og det er ikke en
betonmur men dæk de rammer.
Det er slet ikke det samme.

> Nogen kan ikke forstå - og andre vil ikke. Du bestemmer selv
> din kategori.

Så er jeg "vil ikke"

> Faktum ér, at anvendelse af kulfiber i bilers kon-
> struktion, gør den forbandet stærk. Vend blikket mod F1 og
> du vil se, hvad dét kan bringe, når udviklingen er mest ekstrem
> og perfekt...

Ja, men se også på hvordan de bremser bilerne ned med ral og
dækbander.

Fra : Mogens

Dato : 08-10-07 16:08

> De bremses meget ned når du kommer ud i rallet,og det er ikke en
> betonmur men dæk de rammer.
> Ja, men se også på hvordan de bremser bilerne ned med ral og
> dækbander.

I søndagebns F1-løb var et eksempel, hvor der køres frontalt ind i
barrieren, og hvor bilen ikke skades sønderligt. Heller ikke chaufføren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-07 14:19

On 7 Okt., 14:02, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:qqhhg39ck43t1ngelrsa9icfkblrc08ibg@4ax.com...
>
> KLIP

> Apropos deformeringszoner, her virker de vist helt efter hensigten..;)
>
> http://www.youtube.com/watch?v=l7eI4vvlupY

Her crashtest for at teste om en beholder til atomaffald er god nok:

http://www.youtube.com/watch?v=9u9Vl2tPJaQ&NR=1

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 14:24

KLIP

>Her crashtest for at teste om en beholder til atomaffald er god nok:

>http://www.youtube.com/watch?v=9u9Vl2tPJaQ&NR

Ja, det havde en moderne Renault nok ikke overlevet ..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-07 14:26

On 8 Okt., 15:24, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1191849536.938467.193470@d55g2000hsg.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Ja, det havde en moderne Renault nok ikke overlevet ..)

Næ:

http://www.youtube.com/watch?v=zRKb6Xv2jGA&mode=related&search=

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 14:29

KLIP

>Næ:

>http://www.youtube.com/watch?v=zRKb6Xv2jGA&mode=related&search=

Er det her, det man kalder 'harmonikaeffekten'..?

http://www.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8&mode=related&search=Train%20Crash%20Test

mvh
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-07 14:33

On 8 Okt., 15:29, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1191849943.569840.126290@g4g2000hsf.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Er det her, det man kalder 'harmonikaeffekten'..?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8&mode=related&search=Train%...

Det tror jeg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-10-07 07:56

On 8 Okt., 17:07, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> I søndagebns F1-løb var et eksempel, hvor der køres frontalt ind i
> barrieren, og hvor bilen ikke skades sønderligt. Heller ikke chaufføren

Jeg så ikke det hele så jeg så ikke det.
Men stadig, det er ofte det pludselige stop som giver interne skader.
Hvorfor racerkører så ikke får det ved jeg ikke.