lig-brænding
Fra : struer

Dato : 05-10-07 01:43

er der nogen der ved om bibelen er for eller imod ligbrænding

Erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-10-07 02:31

struer wrote:
> er der nogen der ved om bibelen er for eller imod ligbrænding
>
> Erik

Jeg tror det er et irelevant spørsmål. I GT-"filosofi" var det en
forutsettning at kroppens ben var intakte for en "oppstandelse"

HM

Fra : Jesper

Dato : 05-10-07 17:35

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Jeg tror det er et irelevant spørsmål. I GT-"filosofi" var det en
> forutsettning at kroppens ben var intakte for en "oppstandelse"
>
> HM

Næppe, fordi iflg. Johannes Åbenbaring så går denne jord, hvor de gamle
knogler ligger, under og Vorherre skaber en ny jord og en ny himmel Med
mindre Vorherre arrangerer en rask lille ekspresoverførsel af de gamle
knogler fra gammel jord til ny jord, så sker der ingen genopstandelse i
kødet fra de gamle knogler.
--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-07 19:56

Jesper skrev i 1i5iwtx.bhs6we1kxopivN%spambuster@users.toughguy.net:

[ ... ]
> [...]
> af de gamle knogler fra gammel jord til ny jord, så sker der ingen
> genopstandelse i kødet fra de gamle knogler.

Genopstandelsen finder jo altså sted forud for skabelsen af den nye jord!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-10-07 23:22

Jesper wrote:

> [...]
> mindre Vorherre arrangerer en rask lille ekspresoverførsel af de gamle
> knogler fra gammel jord til ny jord, så sker der ingen genopstandelse i

Jeg viser til GT og du viser til NT.
Likbrenning var ikke tradisjon verken i egyptisk, gresk eller romersk
tradisjon, eller jødisk for den saks skyld. Derfor er spørsmålet om
likbrenning på den tiden et irelevant spørsmål. Ingen tenkte på
likbrenning som en mulighet, annet en at det kunne være en straffemetode.

Likbrenning var tradisjon i germanske kulturer.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-10-07 14:05

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Jeg viser til GT og du viser til NT.
> Likbrenning var ikke tradisjon verken i egyptisk, gresk eller romersk
> tradisjon, eller jødisk for den saks skyld.

Det var da godt nok mærkeligt at høre, for så vidt at jeg mener at vide at
lige netop kremering tværtimod - ifølge blandt andre den navnkundige rætor
Marcus Tullius Cicero - faktisk var den klart foretrukne begravelsesmåde
blandt den romerske såvel som tidligere græske overklasse?

> Derfor er spørsmålet om likbrenning på den tiden et irelevant spørsmål.
> Ingen tenkte på likbrenning som en mulighet, annet en at det kunne være en
> straffemetode.

Jeg tror du som sædvanlig udtaler dig dumsmart og skråsikkert mod bedre
vidende her, Harald...

> Likbrenning var tradisjon i germanske kulturer.

Javel, men det praktiseredes så sandelig også blandt romerne, endda i en
grad så man længe før Kristendommen efterhånden fik praktisk svært ved at
skaffe tilstrækkeligt træ til ligbålene (ganske ligesom det øvrigt idag
observeres blandt fattige hinduer i Indien...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 06-10-07 19:06

Anders Peter Johnsen skrev:

<klip>

.... og i indholdet vil jeg erklære mig aldeles enig.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-07 09:35

struer skrev i 1191544955.423708.46680@o80g2000hse.googlegroups.com:

> er der nogen der ved om bibelen er for eller imod ligbrænding

Jeg har ikke kunnet finde noget der kunne indikere hverken for eller imod.
Vil du brændes, eller vil du ikke brændes, da kan du med god samvittighed
frit vælge.

Fra : JoVe

Dato : 05-10-07 15:07

struer wrote:
> er der nogen der ved om bibelen er for eller imod ligbrænding
>
> Erik

Der står (svjv) ikke direkte i Bibelen at kremering er forbudt. Men det
er værd at lægge mærke til at visse synder i GT straffedes med døden og
efterfølgende brænding. Også om nogle som hovmodede sig mod Herren at
ild fór frem (op, ned, ud) og fortærede dem. Ild fra himmelen udslettede
Sodoma og Gomorra.

I NT står der om de hvis navne ikke stod opskrevne i Livets Bog at de
skulle kastes i Ildsøen.

Kristne har altid taget afstand fra kremering - helt ind til beg. af
1900-tallet. Det er derimod normal praksis i kulturer med
afgudsdyrkelse, hinduisme f.eks.! For mig at se taler dette sit tydelige
sprog. For de som betragter kristendom som en lov-religion, så kan man
med god samvittighed frit vælge.

Hvad så med de martyrer som blev brændt på bålene i middelalderen?
Kristendom er netop ikke lov-religion, Gud er underfuld og almægtig og
han har magt til at oprejse og ny-skabe endog brændte legemer. Men
derfra og til selv at vælge kremering er der vel et godt stykke vej...

Mvh
JoVe

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-07 17:45

JoVe skrev i 4706450f$0$25445$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[... ]
> [...]
> han har magt til at oprejse og ny-skabe endog brændte legemer. Men
> derfra og til selv at vælge kremering er der vel et godt stykke vej...

Om det døde kadaver bliver spist af en haj, bliver brændt eller rådner helt
væk er for at se helt ligegyldig.

Fra : JoVe

Dato : 05-10-07 19:10

Andreas Falck wrote:
> JoVe skrev i 4706450f$0$25445$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> [... ]
>
> Om det døde kadaver bliver spist af en haj, bliver brændt eller rådner
> helt væk er for at se helt ligegyldig.

Javel!

Men noget andet er vel i hvad retning Skriften peger - og hvad kristne
altid traditionelt har ment. Personligt finder jeg ikke at vi blot med
et pennestrøg kan kassere vor kristne tradition, snarere mener jeg vi
burde hæge lidt om den.

Den kristne kultur i Vesteuropa er under et voldsomt angreb fra flere
sider. Lig-brændingen er et (lille) eksempel på afgudskulturens
indtrængen. At hævde det er 'helt ligegyldigt' er udtryk for en
værdi-nihilisme jeg finder upassende for kristne.

Men jeg tager din indstilling til efterretning.

Mvh
JoVe

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-07 20:01

JoVe skrev i 47067e0b$0$25413$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]
> Men jeg tager din indstilling til efterretning.

Nu siger jo så heller ikke at ligbrænding er det eneste rigtige!

Møder jeg mennesker der føler det forkert med ligbrænding, ja så prøver jeg
bestemt heller ikke at overtale dem til at skulle tro noget andet. Jeg ved
at mange kristne har det svært med ligbrænding og jeg kan sagtens følge og
forstå deres tankegang.

Modsat så føler jeg heller ingen trang til at skulle overbevise dem der
mener at ligbrænding er helt i orden hvis de på et fornuftigt grundlag
(baseret på en sund kristen bibelsk tankegang) kan argumentere saglig og
seriøst for deres holdning.

Bibelen siger ikke noget klart og entydigt om den korrekte begravelsesform,
hvorfor dette er et af de områder der findes mere end ét svar på uden at det
kan afgøres hvilken der er det helt rigtige.

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-10-07 20:15

JoVe wrote:
> [...]
> indtrængen. At hævde det er 'helt ligegyldigt' er udtryk for en
> værdi-nihilisme jeg finder upassende for kristne.

Ahahahahaha *giiiisp* hahahahahaha.

Nu er kremering et ateistisk komplot. Det er godt nok god underholdning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-07 20:22

Martin Andersen skrev i 47068dbb$0$90274$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Nu er kremering et ateistisk komplot. Det er godt nok god
> underholdning.

Jamen dog Maritn, - hvornår og hvorhenne har han sagt at ateister er
afgudsdyrker?

Eller kender du virkelig ikke forskel på afgudsdyrkelse og ateisme?

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-07 20:52

Andreas Falck skrev den 05-10-2007 18:45:
> JoVe skrev i 4706450f$0$25445$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> [... ]
>
> Om det døde kadaver bliver spist af en haj, bliver brændt eller rådner
> helt væk er for at se helt ligegyldig.

Sig mig lige engang: tror du virkelig selv på, at døde kadavere
genopstår?

http://www.deathonline.net/decomposition/decomposition/index.htm

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-10-07 16:58

Carsten Riis skrev i 470695e5$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

[... ]
> Sig mig lige engang: tror du virkelig selv på, at døde kadavere
> genopstår?

Jeg tror på genopstandelsen sådan som den er beskrevet i Bibelen. Men det
gør du måske ikke?

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-07 18:09

Andreas Falck skrev den 06-10-2007 17:57:
> Carsten Riis skrev i 470695e5$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:
>
> [... ]
>
> Jeg tror på genopstandelsen sådan som den er beskrevet i Bibelen. Men
> det gør du måske ikke?

Jeg tror på, at det er enorm trøst for dem som har det hårdt eller på
anden måde bruger tiden her på jorden til håbe på noget bedre end som
kan opleves med næse, mund, hud, ører og øjne.

Jeg anerkender, at nogen tror, at deres "ånd" genopstår i et himmerige
eller hvad man kalder det.

Men kadaveret.....naaah, der er naturvidenskabelige beviser for, at det
forrådner og ikke flytter sig medmindre nogen levende mennesker flytter
det.

Jeg tror, at du ville have godt af at besøge ligopbevaringsrummet på et
hospital og så se, at der aldeles intet "genopstandelse" er af de lig
som bliver opbevaret der.
Følg gerne et lig rundt med kisten frem til jordfæstelsen hhv.
flammehavet. På intet tidspunkt er der noget som helst
"genopstandelse" for liget. Alt det genopstandelses-snak er kun
lavet for at give en trøst til dem som skal fortsætte livet.
Et lig er dødt! Uanset hvor solid du er i troen, så er der ikke noget
himmerrige.

Hvis vi lige ser bort fra, at der efterfølgende sætning er lidt et
oxymoron: Du bliver slemt skuffet, når du efter dit dødsfald ikke
oplever en skid.
Alt dit bederi og tidsforbrug i din menighed ændrer intet på, at du er
død. Ligeså død som alle andre pattedyr som holder op med at være
levende. Og ligesom alle andre pattedyr vil dit legeme undergå en
forrådnelsesproces.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-10-07 18:18

Carsten Riis skrev i 4707c125$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Men kadaveret.....naaah, der er naturvidenskabelige beviser for, at
> det forrådner og ikke flytter sig medmindre nogen levende mennesker
> flytter det.

[... ]
> På intet tidspunkt er der noget som helst
> "genopstandelse" for liget.

Så du mener altså at der forefindes naturvidenskabelige beviser for at den
fremtidige genopstandelse slet ikke kan finde sted?

Jamen så ser jeg da frem til at du fremlægger dine naturvidenskabelige
beviser for din påstand.

[ ... ]
> [...]
> død. Ligeså død som alle andre pattedyr som holder op med at være
> levende. Og ligesom alle andre pattedyr vil dit legeme undergå en

Har du set et eneste sted hvor jeg siger noget andet? Eller bekæmper du blot
dine egne stråmænd?

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-07 21:22

Andreas Falck skrev den 06-10-2007 19:17:
> [...]
>
> Så du mener altså at der forefindes naturvidenskabelige beviser for at
> den fremtidige genopstandelse slet ikke kan finde sted?

Det er svært at spå. Specielt om fremtiden.

Prøv lige at tænk på, at kristendommen har eksisteret i ca. 2000 år (+
lidt mere), men alligevel findes der masser og masser af kirkegårde med
masser af ligdele.

Hvad får dig til at formode - rent logisk - at det skulle forholde sig
anderledes for dig?

> Jamen så ser jeg da frem til at du fremlægger dine naturvidenskabelige
> beviser for din påstand.

Nu er det gerne indenfor naturvidenskaben, at man gerne skal bevise at
noget findes eller foregår.
Og ikke at det ikke findes hhv. ikke foregår.

Indtil beviset for at noget eksisterer, så går man ud fra, at det ikke
findes.

På jævnt dansk: det er dig som skal bevise, at genopstandelsen foregår!
at den er beskrevet i en bog.....jamen, papir er tålmodig og man kan jo
skrive en masse vås ned på papir.

> [ ... ]
>
> Har du set et eneste sted hvor jeg siger noget andet?

Ja, på mit spørgsmål om du tror på, at dit kadaver genopstår svarer
du: Jeg tror på genopstandelsen sådan som den er beskrevet i Bibelen

Prøv lige og se hvad der står i biblen:

http://home9.inet.tele.dk/mha/Bibelen-genopstandelse.htm
(særlig sjovt er de afsnit fra det nye testamente. Matthæus og Lukas).

> Eller bekæmper du
> blot dine egne stråmænd?

????

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-10-07 21:42

Carsten Riis skrev i 4707ee6e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

[... ]
> [...]
> med masser af ligdele.
>
> Hvad får dig til at formode - rent logisk - at det skulle forholde sig

Hvis du nu gad sætte dig bare en smule ind i hvad Bibelen fortæller om den
kommende opstandelse så ville du meget hurtigt kunne opdage at din
ovenstående kommentar slet ikke har spor med emnet at gøre.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 06-10-07 22:42

Carsten Riis skrev i <4707ee6e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk> den Lørdag
den 6. oktober 2007 22:22 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
[...]
> På jævnt dansk: det er dig som skal bevise, at genopstandelsen foregår!
> at den er beskrevet i en bog.....jamen, papir er tålmodig og man kan jo
> skrive en masse vås ned på papir.

Og i Usenet-indlæg....

Henrik, Dianalund
http://www.voupti.com/kristendommens_mangler-direct

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-10-07 22:56

Carsten Riis skrev i 4707ee6e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> http://home9.inet.tele.dk/mha/

MHA forholder sig slet ikke hverken seriøst eller sagligt til noget som
helst af hvad der står i Bibelen og langt det meste af hvad hans kriver er
alene hjemmekonstruerede stråmænd der alene bygger på hans hånende og
nedladende indstilling til Bibelen og kristendommen.

Har du virkeligt ikke andet at komme med end det bavl han disker op med?

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 20:32

Andreas Falck skrev den 06-10-2007 23:55:
> [...]
> er alene hjemmekonstruerede stråmænd der alene bygger på hans hånende og
> nedladende indstilling til Bibelen og kristendommen.

Er det da forkerte uddrag af biblen?

> Har du virkeligt ikke andet at komme med end det bavl han disker op med?

Jamen, har du da andre citater som du støtter dig til?

Du skriver jo selv, at du _tror_ på genopstandelsen som den er beskrevet
i Biblen.

Kom nu, vis helt konkret den beskrivelse i Biblen som du tror på.

I hele taget prøv lige at smage på din egen sætning:

----------
Jeg tror på genopstandelsen sådan som den er beskrevet i Bibelen.
----------

Du skriver ikke, at du ved at genstandelsen sker.
Du skriver, at du tror på at den sker jf. beskrivelsen i en bog.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-10-07 09:33

Carsten Riis skrev i 47093425$0$90276$14726298@news.sunsite.dk:

[... ]
> Du skriver jo selv, at du _tror_ på genopstandelsen som den er
> beskrevet i Biblen.

Ja, det gør jeg. Men du og MHA ævler jo om noget helt andet. Og det ser det
ud til at vil fortsætte med, i stedet for at forholde dig konkret til den
bibelske beskrivelse af hvad og hvórnår genopstandelsen vil finde sted.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-07 06:26

"Carsten Riis" skrev i en meddelelse:

> Jamen, har du da andre citater som du støtter dig til?

Jeg kommer lige til hjælp: Begravelsesritualet:
- af jord er du kommet,
- til jord skal du blive,
- af jord skal du igen opstå.

Jeg aner ikke, om denne tekst er et citat fra Bibelen.
Men den er i hvertfald ubetinget sand, og det er præcis
det, man har brug for i denne situation: Sand snak,
ikke øregas.

Men som med al kristen retorik, kræver det lige en
oversættelse til dansk. Her betyder "jord" det materielle
døde stof, som kroppen er opbygget af: Molekyler,
der indgår i naturens evige kredsløb. Liget bliver ædt
af bakterier og oldenborglarver, der via fødekæden
ender som bøffer, der om 100 år bliver ædt af en eller
anden, hvorved min efterladte krop ender som celler i
en anden menneskekrop - som så forhåbentlig ad andre
veje tillige har arvet lidt af den sjæl, jeg selv har overtaget
fra hedengangne generationer.

Det er en ægte trøst, når ens nærmeste er døde: At blive
mindet om, at vi alle kun har haft disse 75 kg stof til låns,
og at vi er underlagt de samme vilkår som alt andet levende,
at være en del af det store biologiske kredsløb.

Der er så lige det problem ved ligbrænding, at man ikke
i første omgang bliver til ormemad, men derimod mest til
luftforurening. Ikke desto mindre har jeg ladet både mine
forældre og min kone afbrænde og agter også selv at gå
vejen gennem skorstenen. Fordi jeg på den måde kan
holde hele familien samlet på en kvadratmeter i kagedåser
med 3 kg kalk, jern og kviksølv - mens vore sjæle venter
på Jesu genkomst her på orkesterpladsen øst for kirkens
kor....
(Det er sgu snart på tide, at han dukker op; det kan ikke
blive ved med at gå på denne måde med menneskene

Med livet som indsats -- Ib

Fra : struer

Dato : 21-10-07 03:23

On 5 Okt., 18:45, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> JoVe skrev i 4706450f$0$25445$edfad...@dread11.news.tele.dk:
>
> [... ]

> Om det døde kadaver bliver spist af en haj, bliver brændt eller rådner helt
> væk er for at se helt ligegyldig.

du har sikkert ret, Men hvorfor tager Gud så megen tid på at fortælle
os om opstandelsen, hvis Han kunne skabe et nyt lgeme i stedet for at
opvække det gamle legeme ?

Erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-10-07 04:07

struer wrote:

> du har sikkert ret, Men hvorfor tager Gud så megen tid på at fortælle
> os om opstandelsen, hvis Han kunne skabe et nyt lgeme i stedet for at
> opvække det gamle legeme ?

Nåja. Var det ikke heller kirkemøtet i Nikea i åt - - som besluttet - -?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-07 09:24

Harald Mossige skrev i 471ac101$0$5058$8404b019@news.wineasy.se:

> Nåja. Var det ikke heller kirkemøtet i Nikea i åt - - som besluttet -
> -?

Hvad er det du mener at kirkemødet i Nikea besluttede?

Eller er du blot endnu engang ved at ville fremstille din egen misfortolkede
udgave?

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-07 08:35

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du mener at kirkemødet i Nikea besluttede?
>
> Eller er du blot endnu engang ved at ville fremstille din egen
> misfortolkede udgave?

Matt 8 LAD DE DØDE BEGRAVE DE DØDE

Der er ikke ånd i dødt kød

Fra : struer

Dato : 21-10-07 03:30

On 5 Okt., 21:52, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> Sig mig lige engang: tror du virkelig selv på, at døde kadavere
> genopstår?

Ja, Jesus kom tilbage.

Erik

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 21-10-07 21:08

struer wrote:
> er der nogen der ved om bibelen er for eller imod ligbrænding
>
> Erik

Der er en længere artikel om netop det emne i Weekendavisen denne uge.

Mvh
Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-07 21:11

Martin M. Pedersen skrev i 471bb1d0$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Der er en længere artikel om netop det emne i Weekendavisen denne uge.

Skriver Weekendavisen en længere artikel om hvorvidt Bibelen er for eller
imod ligbrænding?

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 24-10-07 12:46

Andreas Falck wrote:

> Skriver Weekendavisen en længere artikel om hvorvidt Bibelen er for
> eller imod ligbrænding?

Ja. I "Idéer" sektionen

Mvh
/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-07 20:26

Martin M. Pedersen skrev i 471f309e$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja. I "Idéer" sektionen

Nå, og hvad skriver Weekendavisen så om det emne?

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 27-10-07 22:28

Andreas Falck wrote:

> Nå, og hvad skriver Weekendavisen så om det emne?

Køb avisen eller gå på biblioteket. Artiklen er ganske lang og derfor
svær at gengive her i få ord.

/Martin