Tyrkisk fladbrød søges
Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 11-07-01 00:14

Nogen der ligger inde med opskrift på subj. ?

GhitaCecillie

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-07-01 04:11

"Ghita Cecilie Jallow" <get2ghitacecilie@get2net.dk> skrev i
meddelandet...
> Nogen der ligger inde med opskrift på subj. ?

Let Nok!

Tyrkiske brød:
12 stk.

25 g gær
3 dl lunkent vand
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 æg
2 spsk olie
ca. 500 g mel

pensles med:
1 æg pisket sammen med 1 dl yoghurt og 1 spsk olie

til drys:
jomfru i det grønne (små sorte frø), sesamfrø, tørrede krydderurter
eller revet ost.

1. Gær, vand, sukker, salt og olie piskes godt sammen. Melet tilsættes,
og dejen æltes færdig. Den hæver tildækket og lunt i 45 min.
2. Del dejen i 12 stykker, og form hvert af dem til en bolle. Bollerne
trykkes meget flade (mindre end 1 cm) og lægges på plader med bagepapir.
Dæk med plastfolie, og lad brødene hvile i 10 min.
3. Brødene trykkes endnu mere flade med fingerspidserne. De pensles tykt
med yoghurtblandingen. Drys med sesamfrø el. lign. Bages 10-12 min. ved
250° højt i ovnen.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/
Hope to see you there... (det er mig med korte tarzanbukser, halvmåne,
gråt fuldskæg og solbriller).

Fra : Neta & Peter

Dato : 12-07-01 08:13

"Ghita Cecilie Jallow" <get2ghitacecilie@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der ligger inde med opskrift på subj. ?

Her er en anden opskrift end Bosses - hvis det skulle være de *helt* flade,
runde brød, der fås i pakker med 1-2 stykker, du mener, og ikke de andre,
med jomfru-i-det-grønne ovenpå.

Jeg mener at have bagt dem engang, men jeg kan faktisk ikke huske hvordan
det gik. Så her er den, lige fra bogen:

LAVASH

15g gær
1 tskf sukker
680 g Hvedemel
1 tskf salt

1) rør gær, sukker og 3 dl lunkent vand og lad det stå i 10 minutter tid,
til det skummer.

2) Bland mel og salt i en stor skål.

3) Ælt gradvis gærblandingen i melet, til du har en stiv dej.

4) ælt den på et melet bord i ca. 10 minutter, til dejen er galt og
elastisk.

5) Vask skålen og læg dejen i den, dæk med et fugtigt klæde og lade den hæve
lunt i 2-3 timer, til dobbelt størrelse.

6) Slå dejen ned og ælt igen et par minutter, på et melet bord.

7) Læg igen dejen tilbage i skålen og lad den efterhæve en halv time.

8) Beklæd bunden af din ovn med aluminiumsfolie og tænd på 200 grader (hvis
du har en bagesten, så læg den underst).

9) Ryd god plads på bordet og drys mel over.

10) Del dejen i 12 til 15 kugler, på størrelse med æbler.

11) Rul hver kugle ud til en tynd plade på 20-25 cm i diameter. Sørg for at
bordpladen er tilstrækkeligt melet til, at dejen ikke hænger i.

13). Kom hver dejplade på folien i ovnen i ca. 3 minutter.

14) Tag brøden ud efterhånden, og dæk dem med et rent klæde, så de ikke
tørrer ud og bliver sprøde.

Opbevares bedst viklet ind i et klæde, og pakket i en plastikpose. Eller
fryses.

MVH

Peter

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 13-07-01 08:58

"Neta & Peter" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
og
"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
skrev............

Mange tak begge 2(Alle 3 ?). Nu har jeg ikke fået afprøvet
jeres opskrifter, men det specifikke fladbrød jeg søger er det
brød man får på restauranter i tyrkiet før selve maden kommer.
Det er aflangt og bobler helt op på midten for så at falde sammen
når man tager noget af det.
Jeg ved at der i den originale opskrift indgår mayonaise.
Om jeres brød så bare laves på en anden måde, eller om der er tale
om noget andet ved jeg ikke.
Ghita Cecilie

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-07-01 04:41

> [...]
> Jeg ved at der i den originale opskrift indgår mayonaise.
> Om jeres brød så bare laves på en anden måde, eller om der er tale

Mayonnaise el. majonæse i brødejen har jeg ikke hørt om før. Majonæse
er et produkt bestående af æg, olie, salt og lidt citron/eddike, og
opskriften jeg postede i tråden indeholder jo næsten det samme, -bortset
fra citron/eddike...?

Hvor, har du mon det med mayonnaisen fra?

--
Mvh.
Peter W. Bosse

The last 2 days ;-((
Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/
Hope to see you there... (det er mig med korte tarzanbukser, halvmåne,
gråt fuldskæg og solbriller).
NB! Hvis du genkender mig, vinder du en stor pose med Verona boller fra
Bosses Bageri.

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 14-07-01 07:32

> Hvor, har du mon det med mayonnaisen fra?

Fra en restaurant i Tyrkiet hvor ejeren forsøgte at give mig
opskriften.

Ghita Cecilie

Fra : Kat

Dato : 15-07-01 16:21

Ghita Cecilie Jallow skrev:
> [...]
> Jeg ved at der i den originale opskrift indgår mayonaise.
> Om jeres brød så bare laves på en anden måde, eller om der er

Jeg var i Egypten i foråret, hvor man fik runde flade brød
(pitabrød) lige inden maden blev serveret. Deres madlavning,
synes jeg, ligner meget al det andet mad, som man kan købe i de
sydlandske lande.
Disse brød var helt varm og "oppustede" og faldt sammen ved
berøring. Det var den eksteme varme i ovnen der gjorde, at
brødene var "oppustede". Du skal op på de 230 grader i oven.
Fik opskriften af kokken.
Og opskriften var pitabrød på hvedemel (alm. gærdej) tilsat
vanilie (har endnu ikke fundet den rette mængde! Anyone?) og
"jumfruer" på overfladen.
/kat