Mormoners "viden"
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 21-09-07 17:15

"Jeg véd at der er et liv før fødslen, at der er et liv efter døden og at
Gud eksisterer", udtalte en af disse unge mormoner til mig forleden dag, da
jeg mødte dem på gaden i en dansk provinsby. Hvordan kan han vide dét, hvis
viden skal betragtes som noget objektivt, og ikke bare som en fantasi der
eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
for en neurose grænsende til det psykotiske.

/michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-07 18:18

"Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg anser "hans viden" for en neurose grænsende til
> det psykotiske.

Dit problem.

Når man afskriver andre menneskers angivelige viden på den måde, som du gør
herover, diskvalificerer man sig selv som en debattør, der er værd at bruge
tid på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 22-09-07 08:03

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i
> [...]
>
> Når man afskriver andre menneskers angivelige viden på den måde, som
> du gør herover, diskvalificerer man sig selv som en debattør, der er

Nå da, så blev jeg klar over det. Der er åbenbart visse meninger der er
forbudt at have, hvis man vil debattere her i gruppen.

Spøgelser, de findes heller ikke i virkeligheden, men kun oppe i hovedet på
dem, som "ser" dem.

/michael

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 04:44

"Michael C. Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Nå da, så blev jeg klar over det. Der er åbenbart visse meninger der er
> forbudt at have, hvis man vil debattere her i gruppen.

Tag dig ikke af dét. Gruppen er befængt med kristne fundamentalister
og ateistiske fundamentalister, der er særdeles hurtige på aftrækkeren.
(Sikkert flinke mennesker, hvis man træffer dem i den virkelige verden).
Og begge disse yderpositioner ligger fjernt fra gruppens overskrift
"livssyn.kristendom".

Angående "viden", så er dette som ved et flertal af religiøse slagsmål
en strid om ordenes betydning. I dette tilfælde er der en afgørende
forskel på betydningen af navneordet "viden" og udsagnsordet "at vide".

"Viden" betyder objektiv viden. Altså noget, der reproducerbart kan
konstateres med sanserne (evt. via måleinstrumenter eller beregninger),
og som et overvældende flertal af menneskeheden derfor er overbevist
om - uafhængigt af politiske, ideologiske og religiøse holdninger.

"At vide" betyder subjektivt at være overbevist om noget. Det er
således en forskellig ting for hvert enkelt menneske. Den objektive
"viden" indgår blot som en delmængde af det, hver enkelt "ved" for
sit eget vedkommende.

Eksempelvis: Jeg "ved", at jeg elsker min kone og mine børn. Men
dette er ikke "viden", for andre mennesker kan godt have en anden
opfattelse og mene, at jeg lyver over for mig selv.
Jeg "ved" også, at jorden er rund. Denne delmængde af det jeg ved,
har jeg fælles med andre. Derfor er det en "viden".

Neuroser eller snarere paranoide tvangsforestillinger kan man kalde
det, hvis mennesker benægter den fælles objektive viden og sætter
subjektiv overbevisning i stedet (sådan som f.eks. kreationisterne
gør). Derimod er det psykologisk helt normalt, at man udvider sin
objektive fællesmenneskelige "viden" med subjektivt "at vide" et
eller andet. Ellers kunne der sådan set ikke eksistere kærlighed,
tillid og venskab.

Subjektivt venligst -- Ib

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-09-07 14:46

> [...]
>
> Når man afskriver andre menneskers angivelige viden på den måde, som du
> gør herover, diskvalificerer man sig selv som en debattør, der er værd at

Jamen hvad satan i helvede, var det ikke dig der optrådte som
super-rationalist og positivist med "der eksisterer kun det jeg se med mine
øjne" filosofi, for bare et halvt år siden.

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-09-07 01:09

Michael C. Nielsen wrote:
> [...]
> eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
> for en neurose grænsende til det psykotiske.

Det hedder tro, i den religiøse forstand. De ønsker det er sandt. Derfor må det
være sandt.

Også kendt som ønsketænkning.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 09:30

> [...]
> eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
> for en neurose grænsende til det psykotiske.

Du skulle tage til et af deres møder, og se hvor mange andre ting de "ved".
Spørger du hvordan de "ved" det, så kommer der en gang gas om nogle
følelser.

Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 15:04

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev

> Du skulle tage til et af deres møder, og se hvor mange andre ting de
> "ved". Spørger du hvordan de "ved" det, så kommer der en gang gas om nogle
> følelser.

Endnu een, der ikke kender betydningen af de ord, de vil gøre sig kloge på.

Jeg synes, at du skal slå ordet op i en ordentlig ordbog. Hvis ikke du har
nogen, så gør jeg det gerne for dig.

Verbummet vide betyder:

vide ngt være el. føle sig sikker på at noget er sandt el. forholder sig
sådan

Hvordan kan det egentlig undre dig, at folk taler om deres følelser, når du
spørger dem om, hvordan de kan føle sådan?

Det er en besynderlig tilgang at have til sine medmenneskers værdier.
Navnlig med tanke på, at du tilsyneladende *selv* har opsøgt dem!

Claus

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 15:48

> vide ngt være el. føle sig sikker på at noget er sandt el. forholder sig
> sådan

Den køber jeg ikke. Din ordbog siger sikkert sådan, men det ville betyde at
der ingen forskel er mellem at tro noget og vide noget. Det er der i min
verden.

> Det er en besynderlig tilgang at have til sine medmenneskers værdier.
> Navnlig med tanke på, at du tilsyneladende *selv* har opsøgt dem!

Nu du taler om at gøre sig klog på noget.... Måske skulle du selv lade være
med det.

Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 17:01

> [...]

> Den køber jeg ikke. Din ordbog siger sikkert sådan, men det ville betyde
> at der ingen forskel er mellem at tro noget og vide noget. Det er der i

Din verden er således meget begrænset, når du fornægter fakta med dine egne
vildfarelser..

Hvilke ordbøger er du parat til at acceptere som troværdige?

Afviser du ALLE ordbøger og vil du hellere lave dine egne definitioner på
alt?

> Nu du taler om at gøre sig klog på noget.... Måske skulle du selv lade
> være med det.

Jeg svarer på det du poster, hvis du ikke kan tåle det, hvad vil så så
egentligt i et offentligt debatforum.

Claus

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 18:14

> Afviser du ALLE ordbøger og vil du hellere lave dine egne definitioner på
> alt?

Lad os vende tilbage til "føle sig sikker på at noget er sandt el. forholder
sig sådan". Når vi taler religion, kan man ikke føle sig sikker på noget som
helst, i en grad der berettiger brug af ordet "viden". Det er misbrug af
ordet.

> Jeg svarer på det du poster, hvis du ikke kan tåle det, hvad vil så så
> egentligt i et offentligt debatforum.

Svar du bare løs. Jeg beder dig bare følge dit eget råd - og lade være med
at gøre dig klog på noget du tydeligvis ingen viden har om.

Andreas

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 22-09-07 21:35

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i

> [...]
> forholder sig sådan". Når vi taler religion, kan man ikke føle sig
> sikker på noget som helst, i en grad der berettiger brug af ordet

Enig!

/michael

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-09-07 10:14

> [...]
> eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
> for en neurose grænsende til det psykotiske.

At vide - det er et begreb, som mange mormoner bruger,
når de skal beskrive, at de har følt Helligåndens bekræftelse
på noget, som de førhen nøjedes med at tro på.

Tro har ingen ting med neuroser eller psykoser at gøre.

Mvh.Bodil.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 14:50

"Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev

> eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
> for en neurose grænsende til det psykotiske.

Hvad vil du så i en debatgruppe, når din tilgang til andre mennesker er så
filistrøs?

Claus

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 22-09-07 21:34

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i

> "Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev

> Hvad vil du så i en debatgruppe, når din tilgang til andre mennesker
> er så filistrøs?

Vi kan jo alle blive klogere. Selv jeg tager af og til fejl.

/michael

Fra : Jens Harming

Dato : 23-09-07 21:29

Tjaaa ... tro og viden ..
Som naturvidenskabsmanden formulerede det: "Når jeg arbejder i laboratoriet,
tror jeg at jeg ved ..... når jeg sidder i kirken, ved jeg at jeg tror"
Hilsen
Jens

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-07 16:42

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaaa ... tro og viden ..
> Som naturvidenskabsmanden formulerede det: "Når jeg arbejder i
> laboratoriet, tror jeg at jeg ved ..... når jeg sidder i kirken, ved jeg
> at jeg tror"

Amen!

Andreas

Fra : Jesper

Dato : 23-09-07 21:45

> [...]
> eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
> for en neurose grænsende til det psykotiske.

Liv før fødslen?

Jesper

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-07 21:56

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Liv før fødslen?

I mormon- terminologi kaldet "forudtilværelsen", læs evt.
mere her: http://www.mormon.org/learn/0,8672,1117-17,00.html
denne er vist bedre: http://www.mormon.org/learn/0,8672,1122-17,00.html

Her kan du iøvrigt finde mange svar på andre spørgsmål vedr.
den lære, som findes i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Mvh:Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-07 16:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f6d2e4$0$63760$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> I mormon- terminologi kaldet "forudtilværelsen", læs evt.
> mere her: http://www.mormon.org/learn/0,8672,1117-17,00.html
> denne er vist bedre: http://www.mormon.org/learn/0,8672,1122-17,00.html

Og her findes informationen som tegnefilm:
http://www.youtube.com/watch?v=n5dscqcNOGM

Andreas

Fra : struer

Dato : 25-09-07 01:50

On 23 Sep., 22:56, "Bodil Grove Christensen"
<grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> den lære, som findes i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.
>
> Mvh:Bodil.- Skjul tekst i anførselstegn -

Nej, det er ikke rigtigt, man kan kun finde de svar mormonkirken giver
i øjeblikket, i morgen er der en ny historie

Erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:06

On 24 Sep., 17:43, "Andreas Jensen" <mitforn...@wincrash.org> wrote:
> "Bodil Grove Christensen" <grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

Filmen er gammel og god Hr Andreas,

lagde du mærke til at Mormonerne bliver til åndelige skabninger eller
guder i næste liv, det er modsat herlighedsteologerne der siger de er
ånder her i livet.

Hvad er den bedste løjnagtige fantasi, Mormonbogen, The Lord of the
Ring eller Da Vinci code ?

Erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:27

On 21 Sep., 18:15, "Michael C. Nielsen" <michaelcniel...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> eksisterer inden i hans (og mange andres) hoveder. Jeg anser "hans viden"
> for en neurose grænsende til det psykotiske.

Ved tro tror denne unge mormon at der var liv før Gud skabte Jorden,
Himmelen 1 mos v1 og stjernerne v16.

Mormonerne tror stik imod bibelen at jorden er skabt efter himmelen og
stjernerne.

derudover er gud født af ånder hvis oprindelse der ikke kendes,
ånderne er bare gode mormoner

Jeg vil henvise til Andreas gode film

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:35

On 21 Sep., 19:17, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> herover, diskvalificerer man sig selv som en debattør, der er værd at bruge

Og hvorfor gør man så det ?

Erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:39

On 22 Sep., 11:14, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
> på noget, som de førhen nøjedes med at tro på.
>
> Tro har ingen ting med neuroser eller psykoser at gøre.

Hvad har det så med "hvad" at gøre, Mormon kirken er vel ikke ved
atudvikle sig til en MormonPinse kirke

Erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:42

On 22 Sep., 15:49, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:
> "Michael C. Nielsen" <michaelcniel...@gmail.com> skrev

> Hvad vil du så i en debatgruppe, når din tilgang til andre mennesker er så
> filistrøs?
>
> Claus

Friheden til at tale er vel ikke kommet til debat her på DLK ?

Erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:47

> [...]
> "Michael C. Nielsen" <michaelcniel...@gmail.com> skrev

> Hvad vil du så i en debatgruppe, når din tilgang til andre mennesker er så

jeg har for år tilbage, her på DLK nævnt at Mormonlæren ikke er
kristendom og derfor ikke høre hjemme her på DLK.

Så hvorfor overfalder du ikke Bodil.

Erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:48

On 22 Sep., 16:48, "Andreas Jensen" <mitforn...@wincrash.org> wrote:

> [...]
> verden.

> Nu du taler om at gøre sig klog på noget.... Måske skulle du selv lade være

hørt

erik

Fra : struer

Dato : 25-09-07 02:49

On 22 Sep., 18:01, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:
> [...]
> alt?

> Jeg svarer på det du poster, hvis du ikke kan tåle det, hvad vil så så

Der er da vel ikke Janteloven du tror på ?

Erik