mormoner og små piger
Fra : struer

Dato : 20-09-07 06:17

Nu får, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige travlt med at
forklare at mormon Warren Jeffs ikke er en rigtig mormon.

Mormon Warren Jeffs står nemlig anklaget for flerkoneri og
forbrydelser af små mindreårig piger i alderen fra 12-14 år

Mormon Warren Jeffs mener selv han kun har gjort Guds vilje ved at
gifte sig med mindreårige.

Erik

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-09-07 10:37

struer wrote:
> [...]
> forbrydelser af små mindreårig piger i alderen fra 12-14 år
>
> Mormon Warren Jeffs mener selv han kun har gjort Guds vilje ved at

Og selvfølgelig har han fulgt SIN gud vilje.

I Iran følger man Profetens vilje, og "kvinder" kan være under 12 år.

Religion er vidunderlig?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-09-07 18:32

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev

> Religion er vidunderlig?

Mener du da, at det er religionens skyld, når mennesker misbruger den?

Hvis en bus er indvolveret i en ulykke, fordi chauføren er beruset, er det
så bussens skyld?

Claus

Fra : #2066

Dato : 20-09-07 19:57

On Thu, 20 Sep 2007 19:31:52 +0200, Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> Mener du da, at det er religionens skyld, når mennesker misbruger den?
>
> Hvis en bus er indvolveret i en ulykke, fordi chauføren er beruset, er det

Udmaerket parallel du giver med religion og alkohol.

Fra : Harald Mossige

Dato : 20-09-07 21:35

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Mener du da, at det er religionens skyld, når mennesker misbruger den?
>
> Hvis en bus er indvolveret i en ulykke, fordi chauføren er beruset, er det

Se heller slik på det:
Siden religionen er folkets opium, sjåføren er beruset, så - -.

Men ganske sikkert, det er ikke kvinnene eller barnas sin skyld.

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-07 18:06

> Hvis en bus er indvolveret i en ulykke, fordi chauføren er beruset,
> er det så bussens skyld?

Dårlig analogi. Knud Larsen henviser til en praksis, der er direkte
sanktioneret i de hellige skrifter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 15:09

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> Dårlig analogi. Knud Larsen henviser til en praksis, der er direkte
> sanktioneret i de hellige skrifter.

Bibelen tillader også flerkoneri....

Men det er ikke ensbetydende med, at det er alment endsige juridisk
accepteret.

I et demokrati kan man ikke laste en religion for forbrydelser, det kan man
gøre i et teokrati.

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-07 16:29

> Men det er ikke ensbetydende med, at det er alment endsige juridisk
> accepteret.

Det er det i nogle lande.

> I et demokrati kan man ikke laste en religion for forbrydelser, det
> kan man gøre i et teokrati.

Knud Larsen refererede specifikt til et teokrati, men det bemærkede du måske
ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 17:05

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> Knud Larsen refererede specifikt til et teokrati, men det bemærkede du
> måske ikke?

Jeg har ikke besvaret han kommentarer om iran, jeg besvarede hans
kommentarer der gik på en amerikansk person og hans forbrydelse, og en
amerikanskbaseret religion. Der er ingen mormoner i iran. (gætter jeg på)

At trække iran ind i debatten er i øvrigt ret tåbeligt.

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 00:39

> Jeg har ikke besvaret han kommentarer om iran, jeg besvarede hans
> kommentarer der gik på en amerikansk person og hans forbrydelse, og
> en amerikanskbaseret religion.

Nej, det var ikke det, du svarede på. Den del af Knud Larsens indlæg
klippede du nemlig væk. Du svarede alene på spørgsmålet "Religion er
vidunderlig?"

> At trække iran ind i debatten er i øvrigt ret tåbeligt.

Og hvad så? Det var jo ikke den del af Knud Larsens indlæg, du reagerede på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-09-07 18:32

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> accepteret.
>
> I et demokrati kan man ikke laste en religion for forbrydelser, det kan man

Et demokrati kan vi vedta lover som strider imot religiøse påbud til
enkeltmennesker. Det er akseptert at når et demokrati har forbud mot
flerkoneri, så må menneskene i vedkommende religiøse "forening" godta at
landets lover står over religionens lover.

USA har dødsstraff for drap. Ingen i USA kan påberope seg frifinnelse
for drap når de i religionens navn foretar stening på grund av utroskap.

Jeg er klar over at mange religiøse skrullinger hevder at guds lover
står over menneskers lover. Greitt, men så får de flykte til et land der
barbariet er legalt.

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 00:41

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Jeg er klar over at mange religiøse skrullinger hevder at guds lover
> står over menneskers lover.

Ja. Det gør eksempelvis danske folkekirkepræster og -biskopper.

> Greitt, men så får de flykte til et land
> der barbariet er legalt.

Enig. Lad os starte med den uhellige flok af hyklere, der er ansat i den
danske folkekirke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-07 16:52

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> Ja. Det gør eksempelvis danske folkekirkepræster og -biskopper.

Kan du sætte nogle konkrete navne på?

Det du påstår er jo intet mindre end en lodret løgn!

Det er tankevækkende, at du kan poste noget så idiotisk, og vidner om, at du
ikke har en hujende fis forstand på kristendommen og de tilhørende
bekendelsesskrifter.

Claus

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-07 17:06

Claus Tersgov wrote:
> "Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev

> Mener du da, at det er religionens skyld, når mennesker misbruger den?

Misbruger? Det er jo når den bliver brugt efter hensigten at den er
forfærdelig.

Brug af småpiger, slaveri og stening, - for at nævne et par ting.

> Hvis en bus er indvolveret i en ulykke, fordi chauføren er beruset,
> er det så bussens skyld?

Du mener at Muhammed var beruset?

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-09-07 13:14

Knud Larsen skrev i 46f68f4e$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

[... ]

> Misbruger? Det er jo når den bliver brugt efter hensigten at den er
> forfærdelig.
>
> Brug af småpiger, slaveri og stening, - for at nævne et par ting.

Er det kristendommens hensigt at misbruge småpiger, slaveri og stening?

Du må da meget gerne dokumentere dine uhyrlige beskyldninger og anklager!

Eller er det bare endnu et skud mod dine stråmænd og andre hjemmelavede
fordomme?

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 25-09-07 07:38

Andreas Falck wrote:
> Knud Larsen skrev i 46f68f4e$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>
> [... ]

> Er det kristendommens hensigt at misbruge småpiger, slaveri og stening?

Slaveri er da nævnt flere gange i moselovene, som du selv Andreas har
skrevet er en del af kristendommen.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 08:18

Martin M. Pedersen skrev i 46f8ad07$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]

> Slaveri er da nævnt flere gange i moselovene, som du selv Andreas har
> skrevet er en del af kristendommen.

Hvad med at sætte dig ind i emnet inden du blamerer dig yderligere.

Men det er da godt at flertallet ikke er så hjerneforstyrret som dig når de
læser sådanne tekster.

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-09-07 18:56

Andreas Falck wrote:
> [...]
> anklager!
> Eller er det bare endnu et skud mod dine stråmænd og andre

Mine fordomme er ikke hjemmelavede, dem har alle, som har læst historien om
religionerne, - man kan starte med GT og så gå over til Koranen bagefter.

Som en klog mand sagde: "Gode mennesker gør gode ting, onde mennesker gør
onde ting, - det kræver religion for at gode mennesker gør onde ting".

Det er selvfølgelig en generalisering, men den er jo meget tæt på
sandheden,- de rædsler man har foretaget i religionens tjeneste, er jo ikke
noget normale mennesker kunne have fundet på af sig selv.

Småpiger, slaveri og stening er jo specialer inden for islam, - specialer
som bruges endnu den dag i dag, fordi verdens mest vidunderlige menneske
Muhammed var udøver af alle tre ting.

Jøderne var holdt op med at bruge stening da Muhammed kom på banen, men som
han sagde "så genindfører jeg loven".

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 19:08

Knud Larsen skrev i 46f94be9$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

[ ... ]
> Småpiger, slaveri og stening er jo specialer inden for islam, -

Ja, det er da muligt at det er sådan i islam. Men du har stadig ikke
dokumenteret at noget sådant skulle være gældende for kristendommen - og nu
befinder vi os altså i dk.livssyn.kristendom og *ikke* i dk.livssyn.islam

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-09-07 09:45

Andreas Falck wrote:
> [...]
> dokumenteret at noget sådant skulle være gældende for kristendommen -
> og nu befinder vi os altså i dk.livssyn.kristendom og *ikke* i

OK, jeg mente man var ovre i religion generelt, - mormonisme er jo heller
ikke kristendom, men er en religion som har hugget historierne fra GT,
præcis som islam.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-09-07 14:00

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> OK, jeg mente man var ovre i religion generelt, - mormonisme er jo heller
> ikke kristendom, men er en religion som har hugget historierne fra GT,
> præcis som islam.

Mormonerne er kristne, vi bruger hele bibelen, vi beder
til Gud i Kristi navn, vi påtager os Kristi navn - osv.

Mvh:Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 27-09-07 17:39

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46fba962$0$63806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mormonerne er kristne, vi bruger hele bibelen, vi beder
> til Gud i Kristi navn, vi påtager os Kristi navn - osv.

I bruger hele bibelen - for så vidt I mener den er oversat korrekt. Hvad I
så mener er forkert oversat, har I aldrig ment at det var nødvendigt at
præcisere. I bruger ikke jeres egen "Inspirerede" version, hvilket kun kan
undre, når nu den "almindelige" indeholder fejl.

Andreas

Fra : #2066

Dato : 25-09-07 22:40

On Tue, 25 Sep 2007 19:55:33 +0200, Knud Larsen wrote:

> [...]
>
> Som en klog mand sagde: "Gode mennesker gør gode ting, onde mennesker
> gør onde ting, - det kræver religion for at gode mennesker gør onde

Man kan ogsaa laese kloge ting paa T-shirts: "Troen flytter maaske ikke
bjerge, men se hvad den kan goere med skyskrabere..."

<http://www.cafepress.com/buy/skyscraper/-/pv_design_details/pg_1/id_21869744/opt_/fpt_/c_666/>

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-09-07 09:46

#2066 wrote:

> Man kan ogsaa laese kloge ting paa T-shirts: "Troen flytter maaske
> ikke bjerge, men se hvad den kan goere med skyskrabere..."

> [...]

Ikke dårligt !

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-09-07 21:14

"struer" <erikelarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Nu får, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige travlt med at
forklare at mormon Warren Jeffs ikke er en rigtig mormon."

Der er såmænd ikke så meget at forklare, for "mormon" er
defineret som et medlem af "Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige",
og Warren Jeffs er ikke medlem af denne kirke, men derimod af
"Fundamental Church of Jesus Christ of Latter Days Saints".
Denne kirke adskiller sig netop fra mormonkirken ved, at
mormonkirken ikke tillader polygami, som Jeffs og hans folk
ønsker at praktisere. Af samme grund kan Jeffs ikke være medlem,
idet polygami er udelukkelsesgrund.

Du kan læse mere om ham som person på denne side, godt
nok på engelsk, men alligevel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Warren_Jeffs

Mvh:Bodil.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-07 18:15

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f2d48f$0$63791$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> Denne kirke adskiller sig netop fra mormonkirken ved, at
> mormonkirken ikke tillader polygami, som Jeffs og hans folk
> ønsker at praktisere. Af samme grund kan Jeffs ikke være medlem,
> idet polygami er udelukkelsesgrund.

Er det ikke korrekt antaget, at mormonkirken ændrede praksis og regler på
netop dette punkt for ikke at blive kriminaliseret af det omkringliggende,
"normale" samfund i USA?

Og så skøjter du lidt let hen over det faktum, at der var tale om meget unge
brude. Hvorledes stiller mormonkirken sig til, at man som mand indgår
ægteskab med en pige på f.eks. 14 år?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-09-07 10:13

> [...]
> netop dette punkt for ikke at blive kriminaliseret af det omkringliggende,

Det er sandt, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige praktiserede
flerkoneri i perioden 1852-1890, og det er vi på ingen måder flove over
eller tager afstand fra - ser det vel nærmest som en social foranstaltning,
fordi mange flere kvinder end mænd tilsluttede sig kirken i den tid.
I samme periode opstod USA's demokratiske parti, og havde bl.a.
to ting, som de arbejdede på at ophæve - slaveriet og flerkoneri.
Slaveriet blev ophævet i forbindelse med den amerikanske borgerkrig,
det burde være bekendt, mens flerkoneriet var langt sværere at få bugt med.
Det førte bl.a. til, at forbundsstaterne truede Utah med at fjerne kirkens
leder, Brigham Young, som var polygamist om nogen, og erstatte ham med
statens guvernør.
Kirkens ledelse havde naturligvis ikke særlig meget lyst til at få en
politisk
leder - og efter mange overvejelser, bønsomt, og med Helligåndens
bekræftelse endte det så med "Officiel Erklæring nr. 1" af 6. oktober
1890, hvor kirken fraskriver sig retten til at lære og udøve polygami under
enhver form.
Dette har siden været kirkens officielle politik på det område,
og enhver, som udøver eller belærer polygami - og som ikke vil holde op
med sådant - kan ikke være medlem af Jeus Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige, og vil derfor ende med at blive ekskluderet.
Det gælder naturligvis også Warren Jeffs og hele hans menighed, som jo
er bygget op omkring de holdninger, som var i det midtveste samfund
i 1800-tallet, herunder polygami. Og fordi de ikke kunne være en del
af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, lavede de deres egen kirke,
"Fundamental Church of Jesus Christ of Latter Days Saint".
Der er iøvrigt en hel del af den slags kirker, bestående af tidligere
mormoner,
som stadig betegner sig selv som "mormoner", men de har intet med
moderkirken
at gøre - og derfor vil moderkirken heller ikke skydes i hartkorn med dem.

> Og så skøjter du lidt let hen over det faktum, at der var tale om meget
> unge brude. Hvorledes stiller mormonkirken sig til, at man som mand indgår
> ægteskab med en pige på f.eks. 14 år?

Nu er jeg kun menigt medlem, - omend informationsformidler i en lokal
menighed - og udtaler mig derfor ikke på kirkens ledelses vegne.

Men jeg kan sige, at kirkens ledelse opfordrer alle unge til ikke at
"date", før de er mindst 16 år gamle. Med dating menes, at man går
ud sammen, - biografen, diskoteker, - alt muligt, to personer alene,
med det formål for øje at lære hinanden at kende - altså at søge
sig en ægteskabspartner på længere sigt.
Og på samme måde opfordres de unge til at sørge for at kende
hinanden godt, og at blive uddannede - at kunne klare sig selv
på alle måder.

Jeg tror ikke, at det er lovligt nogen steder at indgå ægteskab
som 14 årig, og det er der da bestemt en god grund til.
14 årige piger er stadig børn, og har brug for
at lære meget endnu, og at udvikle sig på alle måder, psykisk,
socialt, mentalt, fysisk osv.
At 18 årige gifter sig, kan end ikke loven forhindre,
men det må jo være op til den enkelte at afgøre,
om de er modne til at indgå i et ægteskab som 18 årige.

Til sidst vil jeg igen påpege, at der ikke i vores kirke
bliver indgået ægteskab med 14årige, vi følger naturligvis
landets love, - Warren Jeffs og hans følge må svare for sig selv.

Mvh:Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 23-09-07 09:54

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f4dc7f$0$63799$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> moderkirken
> at gøre - og derfor vil moderkirken heller ikke skydes i hartkorn med dem.

FY, Bodil - dokumenter venligst følgende påstande.

1) Flerkoneri praktiseredes kun i perioden 1852-1890.
2) "Mange flere kvinder end mænd tilsluttede sig kirken i den tid" - lad os
se nogle tal.
3) At nogen udefra ville blande sig i kirkens ledelse. Hvad omverdenen
reagerede på, var at Briggy sad for længe som guvernør, for at bevare sit
teokrati.

Andreas

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-07 21:08

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3) At nogen udefra ville blande sig i kirkens ledelse. Hvad omverdenen
> reagerede på, var at Briggy sad for længe som guvernør, for at bevare sit

Nu har jeg også et arbejde og et liv at passe, så jeg kan ikke sidde
her hele weekenden og diske op med alle disse ting, men det er muligt
for enhver, som er interesseret at læse f.eks. flg. bøger:
Jørgen W. Schmidt: Mormonernes forsøg med flerkoneri 1843-1890,
udgivet på forlaget Moroni, ISBN 87-997-145-66.
"Kirkens historie i tidernes fylde", udgivet af Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige, 1997, ISBN 87-7642-124-6, en moppedreng på 644 sider,
og her kan du finde alle svarene på dine spørgsmål.

Og iøvrigt blev polygamiet praktiseret 1843-1890.....

Mvh:Bodil.

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-09-07 00:49

Bodil Grove Christensen wrote:
> "Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg også et arbejde og et liv at passe, så jeg kan ikke sidde
> her hele weekenden og diske op med alle disse ting,

Neivell. Men så bør du slutte med å sette frem påstander du ikke kan
belegge.

men det er muligt
> for enhver, som er interesseret at læse f.eks. flg. bøger:
> Jørgen W. Schmidt: Mormonernes forsøg med flerkoneri 1843-1890,
> udgivet på forlaget Moroni, ISBN 87-997-145-66.

Et lite forretning til "ISBN"

ISBN nummeret er egentelig et nummer på trykkeriet sin sats, og bi
vanlige mennesker kan ikke bruke det nummeret til noe som hels,
ebentuellt annet en å søke i bibioloteker. Det fungerer ikke som
refferansenummer til en bokhandel. Her har jeg vert missorientert selv.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-09-07 01:24

Harald Mossige skrev i <46f6fab6$0$3195$8404b019@news.wineasy.se> den Mandag
den 24. september 2007 01:49 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
[...]
> [...]
> ebentuellt annet en å søke i bibioloteker. Det fungerer ikke som
> refferansenummer til en bokhandel. Her har jeg vert missorientert selv.

Det er du så stadig, for du kan flere steder søge efter en bogtitel ud fra
ISBN-nummeret herunder ved disse boghandlere:

http://www.bog-ide.dk/
http://www.saxo.com/shop/

Ja, sågar også på http://www.bogpriser.dk

Henrik, Dianalund
http://www.adsense-success.co.nr
http://www.tjenfritid.dk/recommends/wanna-earn-cash/

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-09-07 02:26

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Det er du så stadig, for du kan flere steder søge efter en bogtitel ud fra
> ISBN-nummeret herunder ved disse boghandlere:

Det stemmer. Imidlertid, når boken kommer ut i et nytt opplag, så skal
nummeret endres. Du finner den bestemte boken, om den er tilgjengelig.
Ellers er det et stort rot med praktiseringen av bruken av ISBN.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-09-07 05:27

Harald Mossige skrev i <46f71146$0$3225$8404b019@news.wineasy.se> den Mandag
den 24. september 2007 03:25 i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Det stemmer. Imidlertid, når boken kommer ut i et nytt opplag, så skal
> nummeret endres. Du finner den bestemte boken, om den er tilgjengelig.
> Ellers er det et stort rot med praktiseringen av bruken av ISBN.

Jeps. Dog er Bog & Idé faktisk så dygtige, at når en bog (ud fra et ISBN-nr)
udgår, så står der "udkommet i nyere version" med link fra det gamle
ISBN-nr. så nogle implementationer virker fint.

Men ellers har du ret. Det er forvirrende, at hver udgave/oplag får sit eget
ISBN...

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-07 16:39

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f6c7a7$0$63831$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Jeg vender lige tilbage til noget du skrev tidligere i tråden:
> [...]
> bekræftelse endte det så med "Officiel Erklæring nr. 1" af 6. oktober
> 1890, hvor kirken fraskriver sig retten til at lære og udøve polygami

Hvis jeg husker rigtigt, så døde Brigham Young i 1877. Så det er efter meget
grundige - og mindst 13 års - overvejelser at man bestemmer sig for at
skrive erklæringen.
Jeg vil i øvrigt give dig ret i at forbundsregeringen med magt ville fjerne
ham som guvernør (altså politisk leder), fordi han kørte sit helt eget løb.
Derfor sendte man hæren mod Utah i 1857.
Wiki-link (jeg vover at poste et mere):
http://en.wikipedia.org/wiki/Utah_War

> [...]
> Dages Hellige, 1997, ISBN 87-7642-124-6, en moppedreng på 644 sider,
> og her kan du finde alle svarene på dine spørgsmål.

Men du kunne vel hjælpe os med nogle citater og tal? Hvis du har læst disse
bøger, må du have en ide om hvor du finder de relevante oplysninger.
Du må gerne se mine tal..
Here are the population statistics for Utah from 1850 to 1950 (Caucasian
only):

Year_________________Male_________________Female

1850________________6,020__________________5,310

1860_______________20,178_________________19,947

1870_______________43,451_________________42,503

1880_______________73,477_________________68,946

1890______________108,943_________________96,982

1900______________138,923________________133,542

1910______________192,118________________174,465

1920______________227,232________________214,669

1930______________255,284________________244,683

1940______________274,587________________268,333

1950______________341,007________________335,902

> Og iøvrigt blev polygamiet praktiseret 1843-1890.....

Sådan ca.....
THE
DOCTRINE AND COVENANTS
OF THE CHURCH OF JESUS CHRIST OF LATTER-DAY SAINTS
SECTION 132
Revelation given through Joseph Smith the Prophet, at Nauvoo, Illinois,
recorded July 12, 1843, relating to the new and everlasting covenant,
including the eternity of the marriage covenant, as also plurality of wives.
HC 5: 501–507. Although the revelation was recorded in 1843, it is evident
from the historical records that the doctrines and principles involved in
this revelation had been known by the Prophet since 1831.

I øvrigt:
http://www.familysearch.org/Eng/search/AF/individual_record.asp?recid=7762167&lds=0®ion=-1®ionfriendly=&frompage=99

Andreas

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 11:30

> [...]

> måder flove over eller tager afstand fra - ser det vel nærmest som en
> social foranstaltning, fordi mange flere kvinder end mænd tilsluttede

Nu må du beslutte dig. Er flerkoneri godt, fordi I finder det bibelsk
sanktioneret, eller er det godt som social foranstaltning? Er flerkoneri
umoralsk (og lige nu ser vi bort fra det juridiske)?

For god ordens skyld skal jeg lige nævne, at jeg er fuldstændig ligeglad
med, hvordan andre ønsker at leve sammen, så længe det foregår på frivillig
basis. Jeg har altså ingen moralske problemer med polygami.

> [...]
> bekræftelse endte det så med "Officiel Erklæring nr. 1" af 6. oktober
> 1890, hvor kirken fraskriver sig retten til at lære og udøve polygami

Helligåndens bekræftelse - hvad er det for noget?

> [...]
> op med sådant - kan ikke være medlem af Jeus Kristi Kirke af Sidste
> Dages Hellige, og vil derfor ende med at blive ekskluderet.

Men er det imod Guds ord at leve i polygami?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-07 21:13

> [...]
> sanktioneret, eller er det godt som social foranstaltning? Er flerkoneri
> umoralsk (og lige nu ser vi bort fra det juridiske)?

Jeg har svaret ang. polygami - vi praktiserer det ikke, og vi
tager afstand fra det - men er ikke flove over, at det foregik.

> [...]
> frivillig basis. Jeg har altså ingen moralske problemer med polygami.

> Helligåndens bekræftelse - hvad er det for noget?

Det er når, Helligånden giver dig et åndeligt svar, og
du ved det - når du har kommunikeret direkte med
Guddommen, og du ved det - og du ved, at Guddommen
ved det - det sker som regel gennem bøn, eller i forbindelse
med bøn.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 21:17

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f6c8bb$0$63788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> [...]
> Guddommen, og du ved det - og du ved, at Guddommen
> ved det - det sker som regel gennem bøn, eller i forbindelse

Hvem oplevede denne "bekræftelse"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-07 21:34

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:46f6c8bb$0$63788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> Hvem oplevede denne "bekræftelse"?

Nu var jeg ikke født i 1890, men det var helt klart kirkens
øverste ledelse, hvilket vil sige kirkens præsident og hans to
rådgivere, som sammen søgte vejledning om disse ting.

Men du kan læse meget mere om dette emne i de to bøger,
jeg har nævnt i et andet svar.

Mvh:Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 09:26

> Nu får, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige travlt med at
> forklare at mormon Warren Jeffs ikke er en rigtig mormon.

Det er da netop det han er - i højere grad end JKKSDH. Han er mormon, som
man oprindeligt var det i Utah indtil 1890 (+ 15 år i hemmelighed), da man
måtte give efter for omverdenens pres, fordi mormonkirken var ved at blive
tvangsopløst af regeringen.

> Mormon Warren Jeffs står nemlig anklaget for flerkoneri og
> forbrydelser af små mindreårig piger i alderen fra 12-14 år

Han følger bare tidligere profeters eksempel.

> Mormon Warren Jeffs mener selv han kun har gjort Guds vilje ved at
> gifte sig med mindreårige.

Ja, det er jo altid en god undskyldning.

Andreas

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-09-07 10:16

> [...]
> måtte give efter for omverdenens pres, fordi mormonkirken var ved at blive

FY, Andreas - det vil jeg da gerne se bevis for..

> Han følger bare tidligere profeters eksempel.

FY igen, Andreas - igen kom med et bevis for din påstand.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 13:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f4dd62$0$63811$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> FY, Andreas - det vil jeg da gerne se bevis for..

Det vil du altid gerne jo - men accepterer bare ikke beviset, om så det
kommer fra din profets egen mund. Men her skal du få:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Late_Corporation_of_the_Church_of_Jesus_Christ_of_Latter-day_Saints_v._United_States

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Manifesto

> FY igen, Andreas - igen kom med et bevis for din påstand.

http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=1187464&lds=0&frompage=99

Hvor gammel er man, når man er født 20/8 1828 og bliver gift i maj måned
1843?

Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 15:18

> [...]

> Det vil du altid gerne jo - men accepterer bare ikke beviset, om så det
> kommer fra din profets egen mund. Men her skal du få:

Hold da for *FANDEN* op med at kalde Wiki for bevis og dokumentation!!

*ALLE* og enhver kan frit skrive og rette i Wiki, det har INGEN absolut
INGEN sandhedsværdi overhovedet!!

Brug anstændige og sandfærdige kilder i stedet for den slags
tåbeligeheder...

Sålænge I baserer jeres argumentation og holdninger på noget I har læst på
Wiki, så er det svært at tage jer seriøst...

Claus

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 15:52

> [...]
>
> Sålænge I baserer jeres argumentation og holdninger på noget I har læst på
> Wiki, så er det svært at tage jer seriøst...

Kære Claus

Jeg har skam ikke min viden på dette område fra Wiki, men jeg har en gang
for meget spildt min tid med at finde kilder, som kvindemennesket her burde
finde acceptable. Derfor tog jeg det første sted jeg lige kunne finde, denne
gang.

Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-07 17:11

> [...]

> for meget spildt min tid med at finde kilder, som kvindemennesket her
> burde finde acceptable. Derfor tog jeg det første sted jeg lige kunne

Du kalder wiki for dokumentation og linker til wiki som om det er
dokumentation. Det er altså vigtigt af fastholde at wiki IKKE er troværdig
på nogen måde.

Det viser mit eksempel med ordet svampepukkel ganske tydeligt.

Problemet er, at der snart sagt i alle nyhedsgrupper er en tendens til, at
man dokumenterer sine udsagn med link til wiki, og det er altså
katastrofalt!

Navnlig vatikanets hyppige rettelser og sletninger burde vidne om, at wiki
ikke kan regnes som en sandhedskilde. De skriver det endda selv..

Derfor min indædte modstand mod brugen af wiki som dokumentation.

Claus

Fra : Andreas Jensen

Dato : 22-09-07 18:18

> [...]
>
> Du kalder wiki for dokumentation og linker til wiki som om det er
> dokumentation. Det er altså vigtigt af fastholde at wiki IKKE er troværdig

Jeg linkede til 2 artikler som jeg konstaterede, efter gennemlæsning,
indeholder de informationer man også kan få andre steder, som du måske også
ville finde troværdige.

Du kan ikke sige helt firkantet at Wiki ikke indeholder noget troværdigt
materiale.

Andreas

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 25-09-07 07:43

Claus Tersgov wrote:

> Navnlig vatikanets hyppige rettelser og sletninger burde vidne om, at wiki
> ikke kan regnes som en sandhedskilde. De skriver det endda selv..

? Uddyb venligst ? Hvad gør Vatikanet forkert på wikipedia ?

/Martin

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-09-07 08:12

Martin M. Pedersen skrev i <46f8ae2f$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
den Tirsdag den 25. september 2007 08:43 i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> ? Uddyb venligst ? Hvad gør Vatikanet forkert på wikipedia ?
> /Martin

Den hårfine linje mellem genialitet og vanvid brydes nogle gange af
elementer der ser konspirationer overalt. I stil med
http://www.gyldendals-bogklub.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&langId=1000&productId=78871
så er verden defineret ud fra teorier om "the good guys" og "the bad guys".

Hvis noget rettes i et dokument om vatikanet, så er det naturligvis alle
munke, der har skiftet fjerpenne ud med trådløse Logitech tastaturer og nu
sidder og redigerer i skæret fra en fattig lysestage....

I denne måned er det tydeligvis Wikipedia der p*sser hr. Tersgov af. Næste
måned er det noget andet den lille lærde skal harcelere over.

"Far slog en skid
Mor er gravid
.....sådan går det hele året"

synes at være devisen.

Henrik, Dianalund

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 25-09-07 07:42

Claus Tersgov wrote:
> "Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev

> Hold da for *FANDEN* op med at kalde Wiki for bevis og dokumentation!!

Rolig nu. Wikipedia er den bedste online kilde og de fleste mennesker
accepterer den. Nogle få mennesker skriver vrøvl, men det bliver meget
hurtigt rettet eller fjernet.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 08:20

Martin M. Pedersen skrev i 46f8adf8$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[... ]
> Rolig nu. Wikipedia er den bedste online kilde

Vel er den da ej!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-07 21:03

> [...]
>
> Det vil du altid gerne jo - men accepterer bare ikke beviset, om så det
> kommer fra din profets egen mund. Men her skal du få:

Nu anser jeg mig selv for en helt hæderlig engelsklæsende person,
og i de links, du henviser til, står skrevet, at kirkens profet igen til
aprilkonferencen 1904 fastslår, at kirken ikke tillader polygami,
og at der ikke er indgået sådanne i kirken siden 1890.
Jeg kan også læse, at der er to af apostlene, som var i modstrid
med denne nye praksis, og som følge deraf mistede deres medlemskaber
af kirken - det var så deres valg.

Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med, at vi skulle gøre det hemmeligt?
Det er jo ganske enkelt ikke sandt - og dine links modbeviser jo netop
din påstand.

> http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=1187464&lds=0&frompage=99
>
> Hvor gammel er man, når man er født 20/8 1828 og bliver gift i maj måned
> 1843?

Kildekritik er vigtig, Andreas, ikke mindst i slægtsforskningsøjemed.

Ved du ikke, at Familysearch af slægtsforskere anses for et godt
instrument, men at alle optegnelser i basen skal kontrolleres, for
der ligger mange forkerte oplysninger?

Jeg har naturligvis kigget på det link, du skrev, og hvis ellers
optegnelserne
passer, er pigen knap 15 år gammel, kort sagt 14 år.
Hvis du kigger yderligere på det - og jeg har adgang til at dykke dybere
ned i optegnelserne pga. mit medlemsskab, vil du se, at hun ikke får
børn med Joseph Smith, men at hun bliver gift med Horace Kimball
Whitney i 1846, og at de får 11 børn sammen.
Jeg anser dette for at være et synligt bevis på, at dette tidlige ægteskab
har været en social foranstaltning, således at hun kunne gøre krav på
forsørgelse fra mandens side - og ikke et ægteskab i sexuel forstand.

Jeg har også tilladt mig at kigge på de andre koner, Joseph Smith havde,
i hvert fald de, som er registreret i Familysearch, og af de 24 kvinder,
som er optegnet dér, har han kun fået børn med sin første hustru,
Emma Hale. De fik 10 børn tilsammen.Mon ikke jeg igen kan tillade
mig at regne de øvrige ægteskaber for sociale foranstaltninger?

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-07 09:01

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f6c68a$0$63793$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg kan også læse, at der er to af apostlene, som var i modstrid
> med denne nye praksis, og som følge deraf mistede deres medlemskaber

Hvis 2 apostle er involveret i at foretage polygame ægteskaber i kirkens
tempel, tæller det i mine øjne for at man udfører det i hemmelighed, når det
sker efter erklæringen fra 1890.

> Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med, at vi skulle gøre det
> hemmeligt?
> Det er jo ganske enkelt ikke sandt - og dine links modbeviser jo netop
> din påstand.

Jeg siger heller ikke at det siden 1904 er foretaget i hemmelighed. Hvis det
er, så er det fortsat en bevaret hemmelighed.

> [...]
>
> Ved du ikke, at Familysearch af slægtsforskere anses for et godt
> instrument, men at alle optegnelser i basen skal kontrolleres, for

Det gør der sikkert. Men denne oplysning er dokumenteret omfangsrigt andre
steder.
Og mon ikke man ville få rettet profetens data, hvis man fandt at de var
forkerte?

> [...]
> har været en social foranstaltning, således at hun kunne gøre krav på
> forsørgelse fra mandens side - og ikke et ægteskab i sexuel forstand.

Hvorfor skulle en 14-årig pige have behov for forsørgelse af en 38-årig
mand, når hendes forældre begge lever og sagtens kan klare opgaven selv?
Måske skulle du sætte dig ind i de nærmere omstændigheder for dette
"ægteskab". Jeg kan anbefale dig nogle bøger hvis du er interesseret.

> [...]
> Emma Hale. De fik 10 børn tilsammen.Mon ikke jeg igen kan tillade
> mig at regne de øvrige ægteskaber for sociale foranstaltninger?

Sociale foranstaltninger? Du er tilfældigvis ikke faldet over oplysninger om
at mange af disse kvinder i forvejen var gift med andre mænd, som klarede
denne opgave fint? At ofte sendte Joseph dem på mission, for at han kunne
gifte sig med deres koner bag deres ryg?
Hvis de i forvejen var gift med en anden mand, og dette ægteskab var det
eneste offentligheden kendte til, mon ikke barnet så ville blive regnet for
at være hans?
Og hvis det var sociale foranstaltninger, hvorfor kendte hans kone så intet
til det, før det blev officielt i 1843? (hov, er 1843 før 1852?)
I det hele taget er det en mærkelig idé, at man SKAL være gift for at man
kan hjælpe hinanden. Er det hvad Jesus i mormonkirken siger?

Andreas

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-09-07 15:49

> [...]
> det er, så er det fortsat en bevaret hemmelighed.

> Det gør der sikkert. Men denne oplysning er dokumenteret omfangsrigt andre

Hvor?

> Og mon ikke man ville få rettet profetens data, hvis man fandt at de var
> forkerte?

Næ, Andreas, der tager du ganske fejl, det lader sig kun gøre af den,
som har indsendt disse oplysninger til Familysearch, fordi de har ejerskab
til optegnelserne, og det bliver respekteret.
Hvis du vidste noget om slægtsforskning og Familysearch i det hele taget,
ville du vide det - og vide, at Familysearch er bekendt/berygtet for sin
upålidelighed, fordi der lægges meget andet ind, end det, som vi i kirken
bruger til tempelarbejdet.

Mvh:Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 25-09-07 17:41

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f91fe6$0$63838$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvor?

Det skal jeg fortælle dig, lige så snart du har lagt lidt energi i at
dokumentere din påstand om antallet af kvinder og mænd i mormonkirken fra
1852-1890. Du må have nogle tal et sted, for du gentager vel ikke bare
ukritisk hvad mormonkirken siger?

> [...]
> upålidelighed, fordi der lægges meget andet ind, end det, som vi i kirken

Som ejer af sådan en database forhindrer kun uvidenhed og inkompetence at
man retter forkerte data.
Jeg tror mere det er et spørgsmål om at man godt ved det er sandt.

Og jeg tror også at du fik en meget dårlig fornemmelse indeni, da du skulle
overveje dine svar på mine andre spørgsmål, hvilket forklarer de fraværende
svar.

Andreas

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-09-07 14:05

> [...]
>
> Og jeg tror også at du fik en meget dårlig fornemmelse indeni, da du
> skulle overveje dine svar på mine andre spørgsmål, hvilket forklarer de

At databasen ikke rettes ses desværre meget ofte,
men kan f.eks. skyldes at ejerne er døde, glemsomme,
ligegyldige og hvad ved jeg.
I bund og grund handler det om respekten for den enkelte
families optegnelser, som ingen andre har ret til at ændre i.

Du kan jo heldigvis tro, hvad du vil, der
er trosfrihed i Danmark.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 27-09-07 17:36

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46fbaa72$0$63767$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> I bund og grund handler det om respekten for den enkelte
> families optegnelser, som ingen andre har ret til at ændre i.

Gordon B. Hinckley er ikke død, muligvis glemsom og ligegyldig (jeg kender
ham ikke).
Men han var da i stand til at få ændret i databasen, da der skulle fjernes
navne for en masse holocaust-ofre, efter protester fra jødiske
organisationer.
Og inden du nu siger at jeg lyver, så læs denne side:
<http://www.lds.org/ldsnewsroom/v/index.jsp?vgnextoid=6b666287b169f010VgnVCM100000176f620aRCRD&vgnextchannel=9ae411154963d010VgnVCM1000004e94610aRCRD>

> Du kan jo heldigvis tro, hvad du vil, der
> er trosfrihed i Danmark.

Ja, det er der jo.

Du kunne jo fx forklare dig nærmere, men jeg kan godt se at du ikke rigtig
kan komme med flere dårlige undskyldninger.
Når Gud siger at flerkoneri kun er tilladt når han befaler det, for at
skaffe sig afkom, så falder alle dine dårlige forklaringer om sociale
foranstaltninger endnu mere til jorden end de i forvejen var.
Som så ofte før, er vi nu fremme her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Andreas

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-07 12:22

> [...]
> organisationer.
> Og inden du nu siger at jeg lyver, så læs denne side:

Jeg kender godt Gordon B. Hinckley, som er kirkens præsident
og profet, har mødt ham ved flere lejligheder. Han er hverken
død, glemsom eller ligegyldig - og det, som skete for de jødiske
navne var i fuldstændig respekt for de jødiske familiers ønsker.

Som du kan læse i hele teksten, du refererede, opfordres kirkens
medlemmer til at koncentrere sig om at sende familienavne ind
til templet - ikke andre, uanset, hvilken begrundelse, man kunne
have derfor.

> Du kunne jo fx forklare dig nærmere, men jeg kan godt se at du ikke rigtig
> kan komme med flere dårlige undskyldninger.
> Når Gud siger at flerkoneri kun er tilladt når han befaler det, for at

Hvordan har du det med Abrahm og alle de andre, gamle patriarker -
befalede Gud ikke dem at have mere end een kone?

Jeg forstår, at du har det svært?

Mvh. Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 30-09-07 12:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46ff86c6$0$63800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> død, glemsom eller ligegyldig - og det, som skete for de jødiske
> navne var i fuldstændig respekt for de jødiske familiers ønsker.

Emnet var, om det kunne lade sig gøre at ændre i databasen, hvis viljen var
til stede. Her ser du at muligheden findes - derfor må viljen mangle, eller
også lader man oplysningen stå, fordi man ved den er sand.

> Hvordan har du det med Abrahm og alle de andre, gamle patriarker -
> befalede Gud ikke dem at have mere end een kone?

Spørgsmålet er ikke om Gud befaler noget, men hvorfor han evt. befaler
noget. Og i Jeres egen "Mormons Bog" fortæller Gud hvad årsagen er, når og
hvis han befaler nogen at gifte sig med flere koner.
Som jeg allerede har skrevet, så er årsagen angivet til at "skaffe sig
afkom" - IKKE sociale foranstaltninger. Det er også fint i tråd med
åbenbaringens fokusering på hvorvidt der er tale om hor, når en mand (eks.
Joseph Smith) gifter sig med flere koner. Ville der være grund til at
bekymre sig om hor, hvis det blot var sociale foranstaltninger?

Så Bodil - din påstand om at Joseph Smith i en alder af 37 giftede sig med
en 14-årig pige, hvis forældre var i live - og endda i kirkens ledelse
sammen med Joseph, fordi hun behøvede forsørgelse af ham, er helt grebet ud
af luften (eller - et forsøg på at undgå det i linket herunder beskrevne).

Så tidslinien er altså:
1830: Gud (ved Josephs hjælp) udgiver en bog, der bla fortæller hvorfor han
nogle gange befaler "sit folk" at tage sig flere koner.
1830-1843: Joseph undrer sig meget over emnet, og har løbende en dialog med
Gud om det. Samtidig begynder han selv at tage sig flere koner.
1843: Joseph modtager officielt en åbenbaring, som mest af alt fokuserer på
at fortælle folk at Joseph ikke bedriver hor, hvis han gifter sig med flere
kvinder. Ordet "hor" optræder 9 gange i åbenbaringen.

Hvorfor giftede Joseph sig mon med alle de kvinder, inkl. barnet på 14 år???

> Jeg forstår, at du har det svært?

Ja, du er ikke nem at få til at opfatte informationer, som strider mod hvad
du allerede har besluttet. Men jeg har jo min frihed til at lade være med at
være herinde, hvis jeg ikke gider.

Andreas

PS: Du pjækker vel ikke fra vidnesbyrdmødet, for at sidde og skrive her?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-07 23:33

> [...]
>
> Andreas
>

> PS: Du pjækker vel ikke fra vidnesbyrdmødet, for at sidde og skrive her?

Det fremgår jo tydeligt at datering og tidspunkt -
jeg har haft meget ondt i ryggen og må derfor
hvile mig meget i dag.
Heldigvis er det ovre nu, fordi jeg har ligget
meget længe med varmepude og hvilet mine
"gamle" ben og ryg.
Jeg er sikker på, at Vorherre kender mine
behov, og ved, at det var det, som skulle til,
for at jeg kunne komme til at gå igen i dag.

Men tak for din bekymring for mit åndelig velfærd.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 01-10-07 01:14

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4700242f$0$63792$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg er sikker på, at Vorherre kender mine
> behov, og ved, at det var det, som skulle til,
> for at jeg kunne komme til at gå igen i dag.

Jamen, god bedring så.
Vi venter på et rigtigt svar fra dig, når du er klar.

Andreas

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-07 13:01

Bodil Grove Christensen skrev i
46ff86c6$0$63800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[ ... ]
> Hvordan har du det med Abrahm og alle de andre, gamle patriarker -
> befalede Gud ikke dem at have mere end een kone?

Gjorde han det? Har du en reference til det fra Bibelen?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-07 23:45

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> Bodil Grove Christensen skrev i
> 46ff86c6$0$63800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
> [ ... ]
>
> Gjorde han det? Har du en reference til det fra Bibelen?

Jakob, senere kendt som Israel, havde to koner og to medhustruer,
det kan du læse omi 1. Mos. 29-30.
Abraham og Ketura: læs 1. Mos. kap. 25, hvor du kan læse hele
Abrahams slægtebog.
Abraham og Hagar: læs 1.Mos. kap. 16.

Hvis du skal finde Guds befaling til de gamle patriarker, skal du
nok forsøge at læse indenad - deres første hustruer kendte til den
første befaling, den med at formere sig - og når de ikke kunne føde
børn til deres ægtemænd, måtte det ske på anden vis, nemlig ved
at lade en anden kvinde føde børnene. (en form for "rugebørn"... )

Der er fyldt med den slags historier i det gamle testamente,
tænkt blot på David - men han kunne jo som bekendt ikke
styre sig, og måtte også have, hvad der ikke var hans.
Det blev hans endeligt.

Mvh:Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-07 07:42

Bodil Grove Christensen skrev i
470026cd$0$63781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[... ]

> [...]
> det kan du læse omi 1. Mos. 29-30.
> Abraham og Ketura: læs 1. Mos. kap. 25, hvor du kan læse hele

Så må du altså lige citere de helt konkrete sætninger og udsagn du mener
indeholder Guds befalinger om at have flere hustruer! Jeg kan nemlig ikke
finde dem i de tekster du hr henvist til.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-10-07 15:24

> [...]
> indeholder Guds befalinger om at have flere hustruer! Jeg kan nemlig ikke
> finde dem i de tekster du hr henvist til.

Prøv engang at vende bevisbyrden på hovedet - hvis ikke Gud havde
befalet Abraham at have flere hustruer - så må Abraham jo have overtrådt
loven om kyskhed, og derfor også være skyldig. Ikke desto mindre taler Gud
direkte til ham, besøger ham, velsigner ham og hans efterkommere i overflod.

Mener du virkelig, at Abraham var skyldig i den overtrædelse?

Mvh:Bodil.

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-10-07 17:49

> [...]
> direkte til ham, besøger ham, velsigner ham og hans efterkommere i overflod.
>
> Mener du virkelig, at Abraham var skyldig i den overtrædelse?

Måske kan i blive enige om at det ikke er syndigt, om end ikke anbefalet. Hvis
biblen siger et par bragt sammen af gud er som ét kød i guds øjne, hvor i ligger
blokeringen for at den "fusion" kan blive gentaget?

Selv ser jeg ikke nogen grund til at blande mig i hvor mange voksne,
samtykkende* mennesker der finder ud af de vil bo sammen med eller de finder ud
af de vil kneppe samtidigt.

(*) Forudsætter naturligvis de er i stand til at samtykke.

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-07 19:11

Bodil Grove Christensen skrev i
4704f771$0$63746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[ ... 9
> Prøv engang at vende bevisbyrden på hovedet - hvis ikke Gud havde
> befalet Abraham at have flere hustruer -

Jeg vil gerne se den tekst der angiveligt skulle have befalet Abraham at
have flere hustruer! Kan du vise mig den tekst?

Og da vi befinder os i *KRISTENDOMSGRUPPEN* er en tekst fra Mormons Bog
m.fl. ikke gyldig referance.

Fra : jørgen

Dato : 05-10-07 14:42

> [...]
> have flere hustruer! Kan du vise mig den tekst?
>
> Og da vi befinder os i *KRISTENDOMSGRUPPEN* er en tekst fra Mormons Bog

Hvis det er gyldig referance for Bodil er hun da i sin gode ret til både at
poste og argumentere udfra Mormons bog.

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-07 17:28

jørgen skrev i 47063f00$0$69262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

[... ]
> Hvis det er gyldig referance for Bodil er hun da i sin gode ret til
> både at poste og argumentere udfra Mormons bog.

Og er der en anden der finder det relevant at argumentere kristendom ud fra
koranen finder du sikkert også helt i orden? Eller hvad med H.C. Andersens
eventyr? De græsk/hedenske filosoffer?

Ingen andre end mormoner anerkender Mormons Bog som Guds ord, og er derfor
ikke gyldig som bevisgrundlag for kristendommen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-07 12:31

> [...]
> have flere hustruer! Kan du vise mig den tekst?
>
> Og da vi befinder os i *KRISTENDOMSGRUPPEN* er en tekst fra Mormons Bog

Jeg har skrevet 3-4 henvisninger til 1. Mosebog - dem skulle
du da læse og overveje, før du farer ud med bål og brand.

Mhv.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-10-07 12:59

Bodil Grove Christensen skrev i
4708c37f$0$63815$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[ ... ]
> Jeg har skrevet 3-4 henvisninger til 1. Mosebog - dem skulle
> du da læse og overveje, før du farer ud med bål og brand.

Jeg farer ikke ud med bål og brand. Men det ændrer stadig ikke på at kristne
(ud over mormonerne) ikke anerkender Mormons Bog m.fl.

Og de henvisninger du har givet til bibelske tekster indeholder absolut
ingen *befaling* til Abraham, eller andre, om at have flere hustruer.

Men du er da velkommen til at citere netop de sætninger der skulle indeholde
en sådan *befaling* fra Gud, og så skal jeg da meget gerne kigge på dem
endnu engang.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-07 21:51

> [...]
>
> Men du er da velkommen til at citere netop de sætninger der skulle
> indeholde en sådan *befaling* fra Gud, og så skal jeg da meget gerne kigge

Eftersom du ikke har svaret konstruktivt på mit indlæg
om omvendt bevisførelse, tror jeg ikke, at det fører
videre.
Men du kunne jo overveje det nævnte indlæg endnu
en gang.
Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-10-07 09:30

Bodil Grove Christensen skrev i
47094698$0$63832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

[ ... ]
> [...]
> om omvendt bevisførelse, tror jeg ikke, at det fører
> videre.
> Men du kunne jo overveje det nævnte indlæg endnu

Når det nu er dig der fremsætter en meget kontroversiel tolkning og påstand,
er det da dig der må påvise konkret hvor en sådan befaling fremgår.

Ja, jeg overvejer konstant mit trosgrundlag! Det er på ingen måder statisk.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-07 19:23

> [...]
> har været en social foranstaltning, således at hun kunne gøre krav på
> forsørgelse fra mandens side - og ikke et ægteskab i sexuel forstand.

Nu har jeg lige læst lidt i Mormons Bog - det dejlige værk.
Og her fortæller Gud faktisk i hvilken situation han befaler flerkoneri, i
Jakobs bog kap. 2, vers 24-30:
24 Se, David og Salomon havde mange hustruer og medhustruer, hvad der var
vederstyggeligt for mig, siger Herren.
25 Derfor siger Herren således: Jeg har ført dette folk ud af Jerusalems
land ved min arms kraft, for at jeg kan oprejse mig en retfærdig gren af
Josefs lænders frugt.
26 Og jeg, Gud Herren, vil ikke tilstede, at dette folk skal gøre som de
fordum.
27 Hør mig derfor, mine brødre, og lyt til Herrens ord; thi ingen mand
blandt jer skal have mere end een hustru, og han skal ingen medhustruer
have.
28 Thi jeg, Herren, har behag i kvindernes kyskhed, men horeri er mig en
vederstyggelighed, så siger Hærskarernes Herre.
29 Og derfor skal dette folk holde mine bud, siger Hærskarernes Herre,
ellers skal landet være forbandet for deres skyld.
30 Thi, siger Hærskarernes Herre, dersom jeg vil skaffe mig afkom, så vil
jeg befale mit folk det, ellers skal de give agt på disse ting.

Han glemmer helt at nævne de sociale foranstaltninger, men er udelukkende
fokuseret på det seksuelle (at skaffe afkom)... den frækkert!

> [...]
> Emma Hale. De fik 10 børn tilsammen.Mon ikke jeg igen kan tillade
> mig at regne de øvrige ægteskaber for sociale foranstaltninger?

Ikke hvis du regner Mormons Bog for noget.

Andreas

Fra : struer

Dato : 23-09-07 07:10

On 20 Sep., 22:14, "Bodil Grove Christensen"
<grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> idet polygami er udelukkelsesgrund.
>
> Du kan læse mere om ham som person på denne side, godt

Ja Bodil du ved udmærket godt, er man en god Mormon er man medlem af
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og har man lavet noget skidt
er man ikke medlem.

Var Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ikke en racistisk
bevægelse indtil 1976, Var det ikke først i 1976 mormonernes profet
fik den åbenbaring at den trediedel af englene der med Luscifas blev
sparket ud af himmelen og var negerne, kune herefter blive frelset ?

Erik

Fra : Andreas Jensen

Dato : 23-09-07 09:49

> Ja Bodil du ved udmærket godt, er man en god Mormon er man medlem af
> Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og har man lavet noget skidt
> er man ikke medlem.

Det kan man da sagtens være. Måske bliver man "sendt udenfor døren" i en
periode, men senere kan man sagtens være medlem igen. Det ville være dumt af
et firma at afvise kunderne på den måde.

Det var 1978.

Andreas

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-07 21:29

Erik skrev:

[...]

Vi har aldrig været racister - og bliver det aldrig.
Jeg har siddet til kirkemøder, hvor stort set alle
hudfarver har været repræsenteret, og den menighed,
jeg tilhører, har haft og har medlemmer i flere farver.

"Kom i hu, at sjæle har stor værdi i Herrens øjne"
således kan man læse i "Lære og Pagter", kapitel 18, og der
står ikke noget om forskellige farver. Vort ærinde er
at undervise i det gengivne evangelium, og enhver, som
vil lytte, vil vi undervise. Frelse har aldrig været
afhængig af hudfarve.
I Guds rige er der ikke personsanseelse, det gælder
såvel hudfarve som alle andre faktorer, såsom uddannelse,
arv, fødested, rigdom eller mangel på samme.

Et af de første steder, kirken sendte missionærer var
blandt indianerne og til Hawaii, iøvrigt med stor succes.

Officiel erklæring nr. 2 af 1978, som Andreas Jensen
refererer til, handler om at præstedømmet og templets
velsignelser fra denne tid er til rådighed for alle værdige
medlemmer, en åbenbaring, som blev modtaget med
stor begejstring og glæde.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 24-09-07 20:25

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:46f6cc85$0$63762$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Vi har aldrig været racister - og bliver det aldrig.

Nej. I har blot forskelsbehandlet medlemmerne, baseret på deres hudfarve. Og
det er jo ikke racisme, vel?

> Et af de første steder, kirken sendte missionærer var
> blandt indianerne og til Hawaii, iøvrigt med stor succes.

Ah ja. Lamanitterne.

> [...]
> velsignelser fra denne tid er til rådighed for alle værdige
> medlemmer, en åbenbaring, som blev modtaget med

Hmm, det lyder jo fint. Hvad var i praksis forskellen for medlemmerne, før
og efter denne "Officielle erklæring"?

Andreas

Fra : struer

Dato : 24-09-07 04:07

On 23 Sep., 10:49, "Andreas Jensen" <mitforn...@wincrash.org> wrote:

> Det kan man da sagtens være. Måske bliver man "sendt udenfor døren" i en
> periode, men senere kan man sagtens være medlem igen. Det ville være dumt af
> et firma at afvise kunderne på den måde.

Baptisterne, pinsefolk mm, kalder sig Åndelige brødre, men mormonerne
er vist de eneste der kan kalde sig for biologiske brødre, uden for
døren eller ikke,

> Det var 1978.
>
> Andreas

undskyld jeg husker ikke så godt længere

Erik

Fra : struer

Dato : 24-09-07 04:10

On 23 Sep., 10:53, "Andreas Jensen" <mitforn...@wincrash.org> wrote:
> [...]
> 3) At nogen udefra ville blande sig i kirkens ledelse. Hvad omverdenen
> reagerede på, var at Briggy sad for længe som guvernør, for at bevare sit

Mormonerne praktiseres flerkoneri i 2007, elles ville Jeffs ikke være
i fængsel

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-09-07 15:40

Erik skrev:
"Mormonerne praktiseres flerkoneri i 2007, elles ville Jeffs ikke være
i fængsel"

Hvem kalder du mormoner?

Mvh.Bodil.

Fra : struer

Dato : 25-09-07 11:27

On 23 Sep., 22:28, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
> såvel hudfarve som alle andre faktorer, såsom uddannelse,
> arv, fødested, rigdom eller mangel på samme.

Raceadskillelse
Brigham Young var Joseph Smith's efterfølger som mormonsamfundets
præsident. Han sagde bl.a. om de sorte:

"Kain ihjelslog sin broder, og Herren satte et mærke på ham, hvilket
er den flade næse og den sorte hud." (Journal of Discourses, vol. 7,
side 290f)
Denne lære gav sig bl.a. udtryk i følgende bemærkning i Millenial Star
("Tusind årsrigets Stjerne"), et officielt mormontidsskrift:

"For eksempel kan Kains efterkommere ikke afføre sig deres sorte hud
på een gang og umiddelbart, skønt hver eneste sjæl iblandt dem burde
angre. Kain og hans efterslægt må bære det mærke, som Gud satte på
dem, og hans hvide venner kan vaske Kains race med Fuller's sæbe hver
dag; de kan dog ikke bortvaske Guds mærke." (Årg. 14, side 418)
Brigham Young lod ikke nogen tvivl råde angående sit syn på ægteskaber
mellem sorte og hvide:

"Skal jeg sige jer Guds lov med hensyn til den afrikanske race? Hvis
den hvide mand, som tilhører den udvalgte slægt, blander sit blod med
Kains slægt, så er boden under Buds lov døden på stedet. Dette vil
altid være således." (Journal of Discourses, årg. 10 side 110)
De ånder, der kæmpede tappert mod Lucifer og hans hær blev født som
"hvide og velbehagelige", med lys hud.

(Sådanne racistiske meninger var meget almindelige i USA i forrige
tider, men efterhånden som det amerikanske samfund ændrede sig i en
mere liberal retning, blev disse antikverede holdninger mere og mere
pinlige for mormonerne. I 1978 bad mormonernes leder og profet Spencer
Kimball derfor Gud om tilladelse til at lade sorte blive præster i
Mormonkirken, og han fik en åbenbaring om, at nu var det i orden!
Mormonerne har dog aldrig for alvor gjort op med deres racistiske
fortid.)

fra Dialogcenterets side om mormoner

kære Bodil skal jeg finde flere der siger det samme ?

> Et af de første steder, kirken sendte missionærer var
> blandt indianerne og til Hawaii, iøvrigt med stor succes.

læser man mormonbogen kan man kun smile, når I tror indianerne er
sande mormoner fra starten af jeres vildfarelse

> [...]
> velsignelser fra denne tid er til rådighed for alle værdige
> medlemmer, en åbenbaring, som blev modtaget med

Lige precis, denne erklæring var ikke nødvendig hvis alle farver altid
have haft samme ret

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-09-07 15:44

Erik skrev:
"fra Dialogcenterets side om mormoner"

tja, - sådan kan man jo også gøre, når
man vil vide noget. Som om Dialogcentret nogen
sinde har været i stand til at skrive noget pænt
om andre end sig selv .....

Hvis jeg vil vide noget, læser jeg nu mere end
een kilde om tingene, og ikke kun kritikernes ord.

Endnu engang kan vi fastslå, at kildekritik er på sin plads.

Mvh:Bodil.

Fra : struer

Dato : 26-09-07 09:51

On 25 Sep., 16:39, "Bodil Grove Christensen"
<grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> Erik skrev:
> "Mormonerne praktiseres flerkoneri i 2007, elles ville Jeffs ikke være
> i fængsel"
>
> Hvem kalder du mormoner?

hvordan kan du være i tvivl, WJ og dig f.eks.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-09-07 14:01

> [...]
> i fængsel"
>
> Hvem kalder du mormoner?

hvordan kan du være i tvivl, WJ og dig f.eks.

Vi tilhører ikke den samme kirke - hvordan
kan du tage så meget fejl?

Mvh.Bodil.

Fra : struer

Dato : 26-09-07 10:03

On 25 Sep., 16:44, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
>
> tja, - sådan kan man jo også gøre, når
> man vil vide noget. Som om Dialogcentret nogen
> sinde har været i stand til at skrive noget pænt

vi skriver alle pænt om os selv,

Kære Bodil, vi kristne er langt fra perfekte og tager tit fejl. Men
opdager vi vores vilfarelse siger vi pænt undskyld og så er det op til
andre at tilgive vores fejl.

Det er ikke tilfældet med dig, du dækker enda over andres fejl, fejl
der er begået før du blev føde, man kan så undres sig hvorfor du gør
det ?

> Hvis jeg vil vide noget, læser jeg nu mere end
> een kilde om tingene, og ikke kun kritikernes ord.

jeg har besøgt mange af de steder bibelen omtaler, hvor mange steder
har du besøgt af de steder mormonbogen beskriver ?

> Endnu engang kan vi fastslå, at kildekritik er på sin plads.

Kildekritik ? jeg er ikke med

Erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-09-07 12:13

struer wrote:

> vi skriver alle pænt om os selv,
>
> Kære Bodil, vi kristne er langt fra perfekte og tager tit fejl. Men
> opdager vi vores vilfarelse siger vi pænt undskyld og så er det op til
> andre at tilgive vores fejl.

Sludder.
Sett i et historisk perspektiv er erkjennelse av egne feil omtrent
fraværende i kristendommen. Erkjennelser av feil forekommer bare etter
så lang tid at det ikke er aktuellt å gi oppreisning til levende mennesker.

Ser du lokalt på det, så kjenner du knapt til tilfeller der "kristne"
erkjenner å ha begått feil og forsøker å rette opp skadevirkningene av
feilene.

Når du ser psykologisk på det, skal du bare legge merke til hvordan
"syndsforlatelsen" blir markedsført; blanko, absolutt og helt uten
omtanke for medmenneskene.

HM

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-09-07 14:02

> [...]

har du besøgt af de steder mormonbogen beskriver ?

> Endnu engang kan vi fastslå, at kildekritik er på sin plads.

Prøv at google lidt - så vil du måske forstå.

Mvh.Bodil.

P.S. Jeg har ingen steder besøgt, hverken bibelske
eller steder fra Mormons Bog.

Fra : struer

Dato : 28-09-07 04:33

On 26 Sep., 13:12, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:

> [...]
> så lang tid at det ikke er aktuellt å gi oppreisning til levende mennesker.

Du er den der sludre, Omvender man sig ikke fra løjne til sandheden
bliver man ikke frelst, de kristne (ikke kristendommen) omvender sig
og på grund af omvendelsen åbnes en mulighed for at blive frelst.

> Ser du lokalt på det, så kjenner du knapt til tilfeller der "kristne"
> erkjenner å ha begått feil og forsøker å rette opp skadevirkningene av
> feilene.

men det sker,

> Når du ser psykologisk på det, skal du bare legge merke til hvordan
> "syndsforlatelsen" blir markedsført; blanko, absolutt og helt uten
> omtanke for medmenneskene.

Det vil henne igen, bare ikke med vand,

2 Per 3 v1 Mine kære, det er nu det andet brev, jeg skriver til jer,
og i dem begge prøver jeg at vække jeres retfærdige sind ved at minde
jer om, v2 at I skal huske de ord, som tidligere er talt af de
hellige profeter, og vor Herre og frelsers bud, som I har fået gennem
jeres apostle. v3 For først og fremmest skal I vide, at der i de
sidste dage vil komme spottere, som følger deres egne lyster, v4 og
som hånligt siger: »Hvad bliver der af løftet om hans komme? Siden
vore fædre døde, er alting jo blevet ved at være, som det var fra
skabelsens begyndelse.« v5 Men de, der påstår dette, overser, at fra
gammel tid var der himle til og en jord, som på Guds ord var opstået
af vand og gennem vand, v6 og derfor gik den daværende verden da også
til grunde ved at blive oversvømmet af vand. v7 Men de nuværende
himle og den nuværende jord er i kraft af det samme ord blevet
opretholdt og gemt til ilden på dommens dag, når de ugudelige
mennesker skal gå fortabt.

erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-09-07 07:43

struer wrote:

> Du er den der sludre, Omvender man sig ikke fra løjne til sandheden
> bliver man ikke frelst, de kristne (ikke kristendommen) omvender sig
> og på grund af omvendelsen åbnes en mulighed for at blive frelst.

Goddag mann.
Økseskaft.

> men det sker,

Eksempel?

> [...]
> himle og den nuværende jord er i kraft af det samme ord blevet
> opretholdt og gemt til ilden på dommens dag, når de ugudelige

Ikke bruk "bibeltekster" for Ã… dokumentere dagens samfun.

HM

Fra : struer

Dato : 28-09-07 04:43

On 27 Sep., 15:01, "Bodil Grove Christensen"
<grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:
> "struer" <erikelar...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:1190796682.814876.279410@k79g2000hse.googlegroups.com...

> hvordan kan du være i tvivl, WJ og dig f.eks.
>
> Erik
>
> Vi tilhører ikke den samme kirke - hvordan
> kan du tage så meget fejl?
>
> Mvh.Bodil.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg mener ikke at tage fejl, WJ er mormon ingen tvivl, han holder enda
JSs lære om flerkoneri,

Din morderned filosofi kan vi ikke finde i JSs undervisningen eller
information om hvad en mormon skal tro ?

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-07 12:12

> [...]

JSs lære om flerkoneri,

Din morderned filosofi kan vi ikke finde i JSs undervisningen eller
information om hvad en mormon skal tro ?

Jeg opgir - !
Bodil.

Fra : struer

Dato : 28-09-07 04:44

On 27 Sep., 15:02, "Bodil Grove Christensen"

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-07 12:13

> [...]
>
> P.S. Jeg har ingen steder besøgt, hverken bibelske
> eller steder fra Mormons Bog.- Skjul tekst i anførselstegn -

Var der overhovedet noget indlæg i indlægget?

Mvh. Bodil.

Fra : struer

Dato : 28-09-07 04:54

On 27 Sep., 18:39, "Andreas Jensen" <mitforn...@wincrash.org> wrote:
> [...]
> præcisere. I bruger ikke jeres egen "Inspirerede" version, hvilket kun kan
> undre, når nu den "almindelige" indeholder fejl.

Ja det er problemet her på jorden, folkekirken, Jerhovedes vidner,
mormoner Pinsefolk, baptister og så videre, alle bruger hele bibelen
og kun hvad Gud skriver i den.

(Man kalder det for økumeni, hvorfra mormonerne er udelukket på et
ikke kristen grundlag)

og af alle bibellæserne er det er vist kun Jerhovedet der ikke frelser
sit folk ?

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-07 12:10

> [...]

ikke kristen grundlag)

og af alle bibellæserne er det er vist kun Jerhovedet der ikke frelser

?????
Kan du prøve at skrive på forståeligt
dansk om emnet?

Mvh.Bodil.

Fra : struer

Dato : 30-09-07 08:13

On 28 Sep., 13:42, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:

> Goddag mann.
> Økseskaft.

> Eksempel?

Der var en TV prædikant i USA der var taget i hor på et motelrum,
Becker så vit jeg husker. han undskyldte på åben skærm,

Benny Hinn havde taget for mange gaver, samt indvolverede sig i
Herlighedslære Benny Hin unskyldte på et stort møde i London 1993
eller 1994.

erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-09-07 13:09

struer wrote:

> Der var en TV prædikant i USA der var taget i hor på et motelrum,
> Becker så vit jeg husker. han undskyldte på åben skærm,

Så var det dokumentasjonen, slik at vi kan verifisere.

> Benny Hinn havde taget for mange gaver, samt indvolverede sig i
> Herlighedslære Benny Hin unskyldte på et stort møde i London 1993
> eller 1994.

Google på "benny Hinn" gir 727000 treff. Mer pressis takk.

Og så var det punktet om å rette opp skadevirkningene på tredjemann. Jeg
oppfatter deg /ikke/ som tillitvekkende.

HM

Fra : Vidal

Dato : 30-09-07 14:57

Harald Mossige skrev:

> [...]
>
> Og så var det punktet om å rette opp skadevirkningene på tredjemann. Jeg
> oppfatter deg /ikke/ som tillitvekkende.

Hvor svært kan det være Harald. Prøv at undersøge denne
streng, så du selv kan det næste gang:

Hvis du putter disse ord - "benny hinn" london 1992 - får du

http://www.google.com/search?source=ig&hl=da&q=%22benny+hinn%22+london+1992&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

Så burde du kunne se det, struer hentyder til.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-09-07 15:05

Vidal wrote:

> [...]
>

> Så burde du kunne se det, struer hentyder til.

Hvordan var det Villy, fikk du tatt den undervisningen om den danske
folkekirkes diakonitensete?

Neivell.

Fra : Vidal

Dato : 30-09-07 18:45

Harald Mossige skrev:

> Hvordan var det Villy, fikk du tatt den undervisningen om den danske
> folkekirkes diakonitensete?
>
> Neivell.

Sæt dig ind i danske forhold, hvis du vil deltage
i en dansk debat. Jeg gider ikke gennemtrawle de
norske forhold.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : struer

Dato : 01-10-07 01:42

On 30 Sep., 18:21, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
>
> Hvordan har du det med Abrahm og alle de andre, gamle patriarker -
> befalede Gud ikke dem at have mere end een kone?

Nej, absolut nej, men før loven kom var der ingen lov om en kone eller
flere koner.

Abraham du nævner, havde kun en kone, medkonens afkom vækkede ikke
lige Guds velsignelser.

> Jeg forstår, at du har det svært?

Er det set fra jantelovens side ?

Erik

Fra : struer

Dato : 01-10-07 02:26

On 30 Sep., 19:09, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:

> Så var det dokumentasjonen, slik at vi kan verifisere.

> Google på "benny Hinn" gir 727000 treff. Mer pressis takk.

Du det er 15 år siden og Benny Hinns omvendelse på Mission to London
varede ikke længe,

> Og så var det punktet om å rette opp skadevirkningene på tredjemann.. Jeg
> oppfatter deg /ikke/ som tillitvekkende.

Og hvad så, jeg ved heller ikke hvad du er ?

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-10-07 13:30

struer wrote:

> Du det er 15 år siden og Benny Hinns omvendelse på Mission to London
> varede ikke længe,

> Og hvad så, jeg ved heller ikke hvad du er ?

<paste>

Du er ikke istand til å finne eksempel. Da kan det være like grett for
deg å erkjenne det.

HM

Fra : struer

Dato : 01-10-07 02:53

On 1 Okt., 05:44, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
> tænkt blot på David - men han kunne jo som bekendt ikke
> styre sig, og måtte også have, hvad der ikke var hans.

Hvad er det for mormon sluder, Kong Davids indså hvad hen havde gjort
og angrede sin ugerning og Gud tilgav ham. Hans nye kone fødte ham en
søn, Kong salomon som var velsignet med visdom ud over alle grænser,
Kong David var elsket højt af Gud fordi han omvendte sig fra alle hans
ugerninger.

Alle mennesker fejler og handler i ulydighed, det var grunden til at
Gud lod Jesus blive korsfæstet, Men ikke alle vil omvende sig fra
vranglære og ulydighed så Gud kan frelse dem.

Se på Mormoner, JV og andre ikke kristne sekter der ikke tror på
treenoghedens Gud, hvordan skulle Gud kunne frelse dem når de
fornægter ham ?

Erik

Fra : struer

Dato : 01-10-07 10:36

On 1 Okt., 05:33, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
> Jeg er sikker på, at Vorherre kender mine
> behov, og ved, at det var det, som skulle til,
> for at jeg kunne komme til at gå igen i dag.

Din vorherre hvem er det, for vores bibelsk vorhere har en Fader i
Himmelen og en Helligånd som følgesvend ?

> Men tak for din bekymring for mit åndelig velfærd.

Ja så, hvordan ser et sådan åndelig velfær ud ?

Fra : struer

Dato : 04-10-07 16:53

On 4 Okt., 21:23, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
> direkte til ham, besøger ham, velsigner ham og hans efterkommere i overflod.

du er da på hovedet nu, loven om kyskhed på Abrahams tid ? kan vi få
en henvisning, tak

Erik

Fra : struer

Dato : 05-10-07 02:25

On 4 Okt., 23:48, Martin Andersen <d...@ikke.nu> wrote:

> Måske kan i blive enige om at det ikke er syndigt, om end ikke anbefalet. Hvis
> biblen siger et par bragt sammen af gud er som ét kød i guds øjne, hvor i ligger
> blokeringen for at den "fusion" kan blive gentaget?

Det er rigtigt at Gud siger, at mand skal holde sig til sin hustru og
di skal være et kød, men der var ikke en lov der forbød mand at være
et kød med flere koner før Jesus kom og stoppede flerkoneri.

Det gælder også mormonerne.

> Selv ser jeg ikke nogen grund til at blande mig i hvor mange voksne,
> samtykkende* mennesker der finder ud af de vil bo sammen med eller de finder ud
> af de vil kneppe samtidigt.

problemet med WJ var heller ikke flerkoneri, fordi mormonernes
ægteskab er ikke retsgyldig, men han blev dømt for voldtægt af en 14
årig (så meget som jeg kan forstå)

Erik

Fra : struer

Dato : 05-10-07 02:26

On 5 Okt., 01:10, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne se den tekst der angiveligt skulle have befalet Abraham at
> have flere hustruer! Kan du vise mig den tekst?

Ja tak

Erik