oplev-jesus
Fra : tnk

Dato : 17-09-07 21:34

Min næsten voksne søn kom forleden og fortalte han skulle til et møde i
noget han kalder oplev-jesus.
Jeg har selvfølgelig været på nettet for at finde oplysninger, men sidder
stadig med en underlig fornemmelse, om hvad det egentlig er for noget.
Tankerne er mange. Kan han komme ud af det igen, hvis han ønsker det? Er det
noget han med tiden vil komme til at skulle betale til? Hvad er det egentlig
for noget lidt mystisk noget, han er blevet overtalt til at deltage i?
Er der nogen der kender noget til det.....

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-09-07 22:23

tnk skrev i 46eee4a2$0$2661$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

[ ... ]
> Er der nogen der kender noget til det.....

Har du et link?

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-09-07 01:16

"tnk" <tnk@privat.dk> skrev

> [...]
> Jeg har selvfølgelig været på nettet for at finde oplysninger, men sidder
> stadig med en underlig fornemmelse, om hvad det egentlig er for noget.

http://oplevjesus.dk/

Jeg ville holde mig langt væk!!

Tag ham med ned i den nærmeste rigtige kirke i stedet. Alle mine
alarmklokker ringer, når jeg ser sådan een hjemmeside, uden info om folkene
eller menigheden bag, og med så massiv fokus på helbredelse. Det lugter
langt væk af en sekterisk hvervekampagne.

Torben Søndergaard ser ud til at være indvolveret. Søg på hans navn og
ordet "evangelist" på dialogcentret's hjemmeside. De er på een eller anden
måde relateret til sekten evangelist, antageligvis som "hververe".
http://www.evangelist.dk/default.asp

http://www.dci.dk/?side=soegning

Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-09-07 02:04

Claus Tersgov wrote:
> "tnk" <tnk@privat.dk> skrev

> http://oplevjesus.dk/
>
> Jeg ville holde mig langt væk!!
>
> Tag ham med ned i den nærmeste rigtige kirke i stedet.

Eller en tur "på strøket" og fortell ham noe om "metodene" - -

HM

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-09-07 04:18

"tnk" <tnk@privat.dk> skrev

> Tankerne er mange. Kan han komme ud af det igen, hvis han ønsker det? Er
> det noget han med tiden vil komme til at skulle betale til? Hvad er det
> egentlig

Det lader til, at de også samarbejder med nogle folk fra den gamle
hedengangne Jesus People Movement. De var dengang kendt for bl.a.
gendøbning.

Gendøbning er ofte noget der anvendes i diverse sekter, fordi de på den måde
kan "holde" på folk, men vær opmærksom på, at en gendøbning i henhold til
lov om medlemskab af folkekirken betyder en *automatisk* udmeldelse af
folkekirken.......

Gendøbning er i grov strid med den evangelisk-lutherske tro.

Læg i øvrigt mærke til mandens åbentlyse manglende teologiske uddannelse,
og det faktum, at han sælger en masse cd'er og bøger om helbredelse og
mirakler

.... jeg kan ikke engang helbrede min egen hovedpine, uden at tage
panodiler...

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-07 11:01

"tnk" <tnk@privat.dk> wrote in message
> Min næsten voksne søn kom forleden og fortalte han skulle til et møde

http://oplevjesus.dk/media/helbredttv.php

Onsdag d. 29/10 03 kunne man i 19-direkte DR se hvordan en ung mand blev
helbredt i Jesus Butikken der den gang lå i Herning, og mens de filmede det,
brækkede Torben Søndergaard gipsen af ham, som han lige havde fået på dagen
før.

Den sidste idiot er åbenbart ikke født endnu.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Lyrik

Dato : 23-09-07 01:51

On Mon, 17 Sep 2007 22:33:42 +0200, tnk <tnk@privat.dk> wrote:

> [...]
> for noget lidt mystisk noget, han er blevet overtalt til at deltage i?
> Er der nogen der kender noget til det.....
++++
Jeg tror ikke du skal være bekymret. Han kan helt sikkert komme ud af det
igen. Og det gør han sikkert. Det her er unge mennesker der er begejstrede
sammen og oplever et fællesskab og en fælles tro der er en åbenbaring for
livet.
Når han blive ældre, vil han have dette minde som en kostelig perle. Det
vil være den del af livet hvor han var ung og begejstret. Hvor han måske
møder sin ægtefælle.

Du skulle hellere være bekymret for alle dem der aldrig er begejstrede for
Jesus og deres tro.

Er der noget mere gråt og trist-end en ateist?
Din søn har ånd og begejstring. Glæd dig med ham.

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 14:05

"Lyrik @heaven.dk>" <"lyrik<fjern> skrev i en meddelelse
news.ty20nju645a82o@lyriks-computer.local

> Er der noget mere gråt og trist-end en ateist?

Det ved jeg ikke, men da du tilsyneladende har indsigt i, hvordan andre
mennesker oplever deres liv og tilværelse, kan du vel selv svare på
spørgsmålet? Så her kommer det igen: Er der noget mere gråt og trist end en
ateist?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-07 15:45

> [...]

> sammen og oplever et fællesskab og en fælles tro der er en åbenbaring for

Kan du også garanterer ham, at han får alle de penge igen, som disse sekter
erfaringsmæssigt forsøger at hive ud af folk?

Læg mærke til, hvor meget både "oplev jesus" og "evangelist" handler om at
sælge det ene eller det andet. Begge har endda webshop, og det har næppe ret
meget med fælles tro og åbenbaring at gøre. Massesuggestion er een af de
bedste måder at manipulere med folk, så de får en følelse af fællesskab og
nærvær, men sjovt nok, så er alt dette altid betinget af, at folke skal
punge ud. Det er ikke nogen tilfældighed, at deres hjemmesider er designet
til at sælge.

Så kald du det bare begejstrede unge mennesker, jeg kalder det bondefangeri,
kvaksalveri og misbrug af folks sårbarhed, når de i ensomhed søger Guds
nåde.

Se her, det er direkte kvalmende og rædselsfuldt:
http://oplevjesus.dk/nyheder.php?id=72
citat:
I fredags var Torben med nogle af de unge fra Holstebro Husmenighed i Sabro
for at tale til en lille menighed der.
Efter talen kom der 2 af de unge piger hen til dem, hvoraf den ene gerne
ville frelses.
Torben forkyndte evangeliet for hende, og bagefter var hun bare helt klar
til at tage imod.
Inden der var gået en time, var hun frelst, helbredt for mangel på disko i
ryggen, samt for ordblindhed.
Samt hun fik Helligånden og begyndte at tale i tunger, og til sidst blev hun
også døbt i vand.

Citat slut

Fy for fanden, det er direkte ulækkert at udstille folk på den måde. Det
strider mod alt hvad Jesus forsøger at lære os!

Claus

Fra : Lyrik

Dato : 23-09-07 22:15

On Sun, 23 Sep 2007 16:45:11 +0200, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote:

> [...]
>
> Fy for fanden, det er direkte ulækkert at udstille folk på den måde. Det
> strider mod alt hvad Jesus forsøger at lære os!

Hver so synes bedst om sine grise.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-09-07 14:36

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev

> Hver so synes bedst om sine grise.

Det er slet ikke det, det handler om. Det handler om, at du skriver om ting,
du igen ikke har forstand på!

Jeg har intet imod nogen former for religion, men når du skriver:

[...]

Så vidner det om, at du slet ikke kender konsekvensen, af det, du vil gøre
dig klog på. Sekten her praktiserer gendøbning, og i henhold til lov om
medlemsskab af folkekirken, så bliver man smidt UD af folkekirken, hvis man
lader sig gendøbe!

Samtidig kan det blive vanskeligt at blive medlem af en evangelisk-luthersk
kirker eller andre etablerede kirkesamfund. Det betyder også, at TNK's søn
således kan risikere, at han ikke kan blive viet i en kirke.

Gendøbning er en alvorlig sag i alle de seriøse, kristne kirker, og derfor
kan det have meget uheldige følger for manden på længere sigt. Det er ikke
uden grund, at mange af disse sekter praktiserer gendøbning, fordi de ved,
at folk som udgangspunkt er afskåret fra at vende tilbage til deres
oprindelige kirke. Og når folk så ikke har andet, så er de nemme ofre, der
falder tilbage til sekterne, fordi der føler de, at de er velkomne og får
kærlighed og nærvær.

Problemet er, at 995 ud af tusind slet ikke kender eller kan overskue
konsekvensen af gendøbning, fordi de *narres* til at tro, at det bare er
vandplaskeri for sjov. Men det er det altså bare ikke...

Hvis han senere vil melde sig ind i folkekirken eller en anden kirke, så vil
han være tvunget til at skulle lyve for præsten, og det er altså et ret
dårligt udgangspunkt for ens tro, hvis man er nødsaget til at lyve ikke
alene over for Gud og præsten, men også over for sig selv og sin ægtefælle.

Men alt det aner du åbenbart ikke en brik om... I dit tilfælde har Johannes
Ågaard tilsyneladende levet forgæves.

Jeg synes, at det er fint at folk er søgende og nysgerrige, men man skal
være opmærksom på, at det kan have konsekvenser.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 18:07

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg synes, at det er fint at folk er søgende og nysgerrige, men man
> skal være opmærksom på, at det kan have konsekvenser.

fundamentalt er jeg egentlig enig med dig i dit syn på gendåb, men så er
det, at jeg ihukommer lignelsen om de fortabte søn. Som mennesker -
specielt unge mennesker - kommer vi til at slå nogle skæverter. Der er
tilgivelse for den, som tror på Jesus Kristus som Guds søn, som døde på
korset for vore synders/skæverters skyld.

Guds fred
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-09-07 19:29

Daxhund skrev i 46f7eec9$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> [...]
> er tilgivelse for den, som tror på Jesus Kristus som Guds søn, som
> døde på korset for vore synders/skæverters skyld.

Og der er faktisk eksempler i Bibelen på at nogen bliver døbt igen!

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 16:35

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> wrote in

> Og der er faktisk eksempler i Bibelen på at nogen bliver døbt igen!

hvor?

venligst
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 18:05

Daxhund skrev i 46f92ab1$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> hvor?

Apg 19

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 18:35

> Apg 19

citat
Johannes' dåb.« v4 Så sagde Paulus: »Johannes døbte med omvendelsesdåb og
sagde til folket, at de skulle tro på ham, der fulgte efter, det vil sige
på Jesus.« v5 Da de hørte det, blev de døbt i Herren Jesu navn, v6 og da
Paulus lagde hænderne på dem, kom Helligånden over dem, og de talte i
tunger og profeterede. v7 Der var vel i alt tolv mand.
citat slut

Gendåb jo. Men ikke en gentagelse af dåb i Jesu navn.

Venligst
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 18:56

Daxhund skrev i 46f946bb$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Gendåb jo. Men ikke en gentagelse af dåb i Jesu navn.

Men ikke desto mindre blev de døbt til troen på Messias med omvendelsens
dåb. Også den kristne dåb er knyttet sammen med omvendelse og tro.

Men nu er jeg heller ikke den der går ind for gendåb. Jeg accepterer dog
hvis en person selv beder om at blive døbt selv om det måtte være blevet
døbt som spæd, men jeg opfordrer da aldrig nogen til at lade sig døbe igen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-07 23:21

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Men ikke desto mindre blev de døbt til troen på Messias med omvendelsens
> dåb. Også den kristne dåb er knyttet sammen med omvendelse og tro.

Johannesdåben er en eskatologisk foreløbsdåb, forberedende dåb, og du kan
på ingen måde sammenligne den med kristusdåben. Johannes døbte ikke til
troen på en messias, han døbte alene med vand til syndernes renselse.
Johannes døbte ikke med ånden, udelukkende med vand.

Kristusdåben er IKKE en omvendelsesdåb, det er en *opstandelses* dåb.

Du afslører en omfattende mangel på teologisk indsigt....

Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-09-07 23:34

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Kristusdåben er IKKE en omvendelsesdåb, det er en *opstandelses* dåb.
>
> Du afslører en omfattende mangel på teologisk indsigt....

Skal vi ikke heller kalle det mangel på metafysisk innsikt?

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-09-07 23:59

Claus Tersgov skrev i <46f989dd$0$90266$14726298@news.sunsite.dk> den Onsdag
den 26. september 2007 00:20 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Johannes døbte ikke med ånden, udelukkende med vand.
> Kristusdåben er IKKE en omvendelsesdåb, det er en *opstandelses* dåb.

Hvis nogen skulle formaste sig til at udfordre Claus' tro på egen
skriftkunskab behøver de ikke gå længere end til ApG 2:38 hvor der står:
"Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til
jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave."

> Du afslører en omfattende mangel på teologisk indsigt....

Derom er vi enige. AF har ikke tænkt mange selvstændige tanker for nylig,
men skal man påstå indsigt er det en god idé at hæve sig over pixi-niveauet
hvilket fordrer at man er bekendt med det skrift man, som du, ønsker at
forsvare.

Henrik, Dianalund
http://www.voupti.com/kristendommens_mangler-direct

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-07 07:49

Henrik Vestergaard skrev i 46f992b9$0$69121$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

[... ]

> [...]
> nylig, men skal man påstå indsigt er det en god idé at hæve sig over
> pixi-niveauet hvilket fordrer at man er bekendt med det skrift man,

Ja, og så er det jo yderst bemærkelsesværdigt at Claus ikke ved at både
Johannes-dåben og Kristus-dåben er en omvendelsesdåb til syndernes
forladelse.

Og Apg 19,4 nævner direkte Johannes-dåben som omvendelsesdåb så Claus er
tydeligvis ikke særlig bibelkyndig.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 03:43

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Og Apg 19,4 nævner direkte Johannes-dåben som omvendelsesdåb så Claus er
> tydeligvis ikke særlig bibelkyndig.

Du fatter intet af dåben, så længer du mener, at man kan tage spredete og
enkeltstående citater som den eneste sandhed.

Du mener altså ikke, at dåben er knyttet til Jesu kristi død?

Kan du ikke forklare din egen forståelse af dåben, i stedet for at poste
det enes bibelcitat efter det andet?

Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-07 15:24

Claus Tersgov skrev i 46fb18e9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:

[... ]
> Du mener altså ikke, at dåben er knyttet til Jesu kristi død?

Kan du finde blot ét sted hvor jeg benægter at dåben er knyttet til Jesu
død. Det er Johannes-dåben også, da omvendelse og syndernes forladelse alt
sammen har med Jesu død at gøre. Før Jesu død var der mange ting der viste
frem til dette og efter Jesu død har vi mange ting der viser tilbage til
dette.

Men det er da muligt at din akademikerklap er faldet så meget ned for øjnene
at du hverken ser eller fatter noget som helst.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 03:39

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev

> [...]
> "Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til
> jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave."

Du mener altså et dåben, som den foregår og tolkes i dag bunder i dette
eneste citat?

Det kan da ikke være dit alvor???

Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-09-07 05:17

Claus Tersgov wrote:
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev

> Du mener altså et dåben, som den foregår og tolkes i dag bunder i dette
> eneste citat?
>
> Det kan da ikke være dit alvor???

På den andre siden. Viss vi samler /alle/ bibelens utsagn om dåpen, da
blit man gal om alle skal følges. Derfor er der tatt et passe "utvalg"
og gjør dem gjeldende.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-07 15:25

Harald Mossige skrev i 46fb2dec$0$3197$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> På den andre siden. Viss vi samler /alle/ bibelens utsagn om dåpen, da
> blit man gal om alle skal følges. Derfor er der tatt et passe "utvalg"
> og gjør dem gjeldende.

Sikke noget Claus-agtigt vrøvl du der fik lukket ud!

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-09-07 07:20

Claus Tersgov skrev i <46fb17c7$0$90266$14726298@news.sunsite.dk> den
Torsdag den 27. september 2007 04:38 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev
> Du mener altså et dåben, som den foregår og tolkes i dag bunder i dette
> [...]

Helt ærligt, Claus, du fik endnu en chance for at bevise, at du ikke er helt
fag-idiot.... Dumpet!

Du stiller én påstand op, og når du bliver modsagt, så er det enten ikke et
relevant link, et relevant skriftsted m.v. Folk kan med al tydelighed selv
følge tråden og se din måde at klippe og tolke. Medtager du kun det, du
forstår, for det lader meget tilbage at ønske?

Goodbye, Claus. Sjovt på ét plan, men spild af tid på et andet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-07 07:46

Claus Tersgov skrev i 46f989dd$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Kristusdåben er IKKE en omvendelsesdåb, det er en *opstandelses* dåb.

Hvorfor læser du ikke bare hvad der står i Apg 19?

Der står: "Johannes døbte med omvendelses-dåb", Apg. 19, 4.

Du afslører en omfattende mangel på bibelsk viden.

> Du afslører en omfattende mangel på teologisk indsigt....

Jeg deler blot ikke din bibelmodsigende udgave af teologien.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 03:50

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Hvorfor læser du ikke bare hvad der står i Apg 19?
> Der står: "Johannes døbte med omvendelses-dåb", Apg. 19, 4.

Ja, det har jeg netop ikke bestridt.

Men det har absolut intet med kristusdåben at gøre. Du tror tilsyneladende,
at kristusdåben som den tolkes i dag bunder i et eneste bibelcitat?

> Du afslører en omfattende mangel på bibelsk viden.

Det kan du messe til dommedag. Kom med bevis for at du har gemmegået et
anerkendt, teologisk uddannelsesforløb, så kan man begynde at diskutere. Det
er så typisk for ignoranter, at de konsekvent hænger sig bogstavtro i enkelt
linjer i bibelen, og så tror, at det er hele sandheden. Det vidner om en
mangel på den større forståelse.

Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-09-07 05:23

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> linjer i bibelen, og så tror, at det er hele sandheden. Det vidner om en

Man kan tryggt si at den "større forståelsen" er variabel blant
"ekspertene". (Men selvsakt, der finnes dårlige universiteter også.)

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-07 15:29

Claus Tersgov skrev i 46fb1a8c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Det kan du messe til dommedag. Kom med bevis for at du har gemmegået
> et anerkendt, teologisk uddannelsesforløb,

Du mener sådan et fordummelsesforløb som du angiveligt har været igennem,
der gør at man bliver helt ude af stand til at forholde sig seriøst og
sagligt til tydelige bibelske udsagn, men absolut skal udvande og udvaske
indholdet så det kan passe til den for tiden værende holdning på bjerget?

Glem alt det der teoretiske teologi (0=teo-luk-i) og kast dig over et
grundigt bibelstudium i stedet for. Så skulle der være en chance for at også
selv du kunne få øjnene op for de herlige sandhedsbudksaber Bibelen
indeholder.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-07 23:04

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Apg 19

Der er på ingen måde tale om gendåb. Den eskatologiske johannesdåb har slet
ingen sammenhæng med Jesu dåben, hvor man døbes i Faderens, Sønnens, og
Helligåndens navn, og som jo er nært knyttet til jesu død.

Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-09-07 23:38

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> ingen sammenhæng med Jesu dåben, hvor man døbes i Faderens, Sønnens, og
> Helligåndens navn, og som jo er nært knyttet til jesu død.

Etter det jeg husker, begrepet: "Faderen, Sønnen, og Helligånden"
eksisterte ikke før kirkemøtet i Nikea?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-07 07:51

Harald Mossige skrev i 46f98cde$0$3218$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Etter det jeg husker, begrepet: "Faderen, Sønnen, og Helligånden"
> eksisterte ikke før kirkemøtet i Nikea?

Matt. 28, 19!!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 03:58

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev

> Etter det jeg husker, begrepet: "Faderen, Sønnen, og Helligånden"
> eksisterte ikke før kirkemøtet i Nikea?

Det er korrekt. Det var i 322. Det kaldes også det første økumeniske koncil,
og det er der, fundamentet til den treenige Gud blev lagt.

Spørgsmålet dengang var, om Jesus var en Gud og ikke et menneske. Det lagde
også grunden til den nikænske trosbekendelse. Den blev så endelig fastlagt
engang i 400 et eller andet. Jeg mener at det var 419 men er ikke sikker på
årstallet.

Deraf kommer også udtrykket en sand Gud af en sand Gud.

Teologisk skelner man mellem to former for dåb. Kristusdåben som den kendes
i dag, og så johannesdåben. Jeg fik skrevet Jesudåb, men mener naturligvis
kristusdåb.

Claus

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-09-07 05:59

Claus Tersgov wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev

> Det er korrekt. Det var i 322. Det kaldes også det første økumeniske koncil,
> og det er der, fundamentet til den treenige Gud blev lagt.

Nei stemmer det? Etter det jeg husker fra "mytekalenderen" (et 10 min.
daglig redioprogram i NRK for et par måneder siden, var det en mann i
lilleasia et sted som la frem den tanken allerede på 200 tallet.

> [...]
> engang i 400 et eller andet. Jeg mener at det var 419 men er ikke sikker på

Akkuratt det korekte årstallet er ikke så viktig, bare vi kan relatere
hendelsen til resten av historien på den tiden. Det viktige er at det
var /før/ Augustin kom "på høyden".

> [...]
> i dag, og så johannesdåben. Jeg fik skrevet Jesudåb, men mener naturligvis

Det er nok viktig for deg. For meg er det like viktig å se "dåpen" i et
lengre historisk og geografisk perspektiv.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-07 07:50

Claus Tersgov skrev i 46f985d8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Der er på ingen måde tale om gendåb. Den eskatologiske johannesdåb
> har slet ingen sammenhæng med Jesu dåben, hvor man døbes i Faderens,
> Sønnens, og Helligåndens navn, og som jo er nært knyttet til jesu død.

Din teologiske og bibelske indsigt er yderst mangelfuld og helt ude af trit
med hvad der står i *Bibelen*

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 04:06

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Din teologiske og bibelske indsigt er yderst mangelfuld og helt ude af
> trit med hvad der står i *Bibelen*

Ikke desto mindre er det den fortolkning hovedparten af præster og teologer
har i dag.

At en lægmand mener anderledes kan ikke undre, fordi det er kun lægfolk, der
baserer sin opfattelse på enkelte citater. Alle os andre, der har en
uddannels i emnet har ikke et så snæver og ensidigt syn som du lægger for
dagen.

Find en biskop og søg ordination - det bliver spændende om du kan få det!

Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-07 16:01

Claus Tersgov skrev i 46fb1e28$0$90268$14726298@news.sunsite.dk:

> Alle os andre, der har en uddannels i emnet [ ... ]

Folk der har behov for den ene gang efter den anden at slå andre i hovedet
med sin akademiske grad, viser blot hvor svagtfattende og uvidende de i bund
og grund er. Hvad hjælper en masse teoretisk viden når den er helt og
holdent afsporet i forhold til objektet - her Bibelen?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-07 16:41

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Og der er faktisk eksempler i Bibelen på at nogen bliver døbt igen!

Hvad med at poste referencer, så man kan vide, hvad du egentlig mener. Taler
du om Johannesdåben eller om den kristne dåb?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-07 17:02

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev

> fundamentalt er jeg egentlig enig med dig i dit syn på gendåb, men så er

Det er ikke mit syn på gendåb. Det er den evangelisk-lutherske kirke syn på
gendåb. Det er endda med i lovteksten i lov om medlemskab i folkekirken.

Det jeg vil gøre opmærksom på er, at det, der kan virke som uskyldig flirten
med diverse sekter, kan have konsekvenser i ens videre færd i troen og det
kristne liv. Man skal jo være opmærksom på, at i de etablerede kirker, der
er tro jo noget, som tages alvorligt, det er ikke bare sjov og ballade.
Derfor skal man også passe på med at sige, at disse sekter bare er unge
mennesker, der vil have det herligt.

Prøv at læse lidt om ham guruen fra evangelist....

Men det er klart, at det er mit syn, når jeg skriver, at det jeg linker til
er ulækkert. Men det er ikke selve gendåben, det er hele den måde man
udstiller og manipulerer med folk. Læg mærke til, hvor ubehjælpelig den
medfølgende tekst endda er:

"Mangel på disco i ryggen" hvad er det dog for noget hjælpeløst vrøvl.

Jeg er selv blevet opereret tre gange i ryggen pga. af diskusprolaps i
lænden, og i den forbindelse har jeg læst et utal af fagbøger om emnet. Jeg
har endnu aldrig set en bog eller hørt en læge omtale "mangel på disco i
ryggen".

Samtidig tangerer det overtrædelse af lægeloven. Det er forbudt at reklamere
med helbredelse og at love helbredelse.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 17:43

> [...]
> ikke bare sjov og ballade. Derfor skal man også passe på med at sige,
> at disse sekter bare er unge mennesker, der vil have det herligt.

Der er al mulig grund til at tage disse sekter alvorligt og få udstillet
det usunde i deres forkyndelse. MEN vi kan altså ikke forbyde dem, derfor
må vi også være klar til at hjælpe og støtte de mennesker - unge som gamle
- som kommer i kløerne på dem.

> [...]
> den måde man udstiller og manipulerer med folk. Læg mærke til, hvor
> ubehjælpelig den medfølgende tekst endda er:

Ja det er godt nok klamt. Jeg har gennem flere år læst ældre
vækkelseslitteratur fra forskellige trossamfund. En del er bare så dejligt
naivt, andet er decideret ulækkert og usundt som det, du henviser til.
Intet nyt under solen der.

Venligst
Lars

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-09-07 18:36

Daxhund wrote:

> [...]
> vækkelseslitteratur fra forskellige trossamfund. En del er bare så dejligt
> naivt, andet er decideret ulækkert og usundt som det, du henviser til.

Det var interessant. Jeg har nemlig stillt meg selv noen spørsmål om
fenomenet i en lokalhistorisk sammenheng.

Har /du/ noen fornemmelse av at tilbudet av "ekstrem religiøs literatur"
eksploderte en tid etter 1945, altså etter freden fra rrigen hadde
"festet seg".

I lokalhistorien synes jeg å merke at "sterkt religiøse mennesker"
fikk/tok innpass på flere områder innen komunen.

Har du kanskje noen forslag til å undersøke/dokumentere videre?

HM

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 18:45

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote in

> [...]
>
> Har /du/ noen fornemmelse av at tilbudet av "ekstrem religiøs literatur"
> eksploderte en tid etter 1945, altså etter freden fra rrigen hadde

Det meste af den litteratur jeg har læst desangående er ældre.
check i øvrigt den dansk/norske forfatter Trolli Neutsky-Wulf, som her i
landet udkom på Kirkeklokkens Forlag. Mange af Indre Missions bøger udkom
på Lohses Forlag.

> I lokalhistorien synes jeg å merke at "sterkt religiøse mennesker"
> fikk/tok innpass på flere områder innen komunen.
>
> Har du kanskje noen forslag til å undersøke/dokumentere videre?

Egentlig ikke andet end at læse videre.

Venligst
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 19:05

Daxhund skrev i 46f94922$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> forfatter Trolli Neutsky-Wulf,

Er han i familie med Erwin Neutzsky-Wulff?

Jeg er godt klar over at forskellen i stavemåden, men jeg har set Erwins
efternavn stavet på begge måder.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 19:19

> Er han i familie med Erwin Neutzsky-Wulff?
>
> Jeg er godt klar over at forskellen i stavemåden, men jeg har set Erwins
> efternavn stavet på begge måder.

Det ved jeg ikke, og min stavemåde er frit efter hukommelsen. Læg ikke
noget i den.

Venligst
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 19:41

Daxhund skrev i 46f950f8$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Det ved jeg ikke, og min stavemåde er frit efter hukommelsen. Læg ikke
> noget i den.

OK og tak.

Deler han opfattelse med Erwin gider jeg ikke spilde min tid på ham.

Fra : Vidal

Dato : 25-09-07 19:44

Andreas Falck skrev:

> Er han i familie med Erwin Neutzsky-Wulff?
>
> Jeg er godt klar over at forskellen i stavemåden, men jeg har set Erwins
> efternavn stavet på begge måder.

Hun var gift med hans far Åge NW. Erwin NW er i øvrigt bror
til Vita Andersen.

ÅNW var gift adskillige gange, så jeg ved ikke om de
er halvsøskende.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-09-07 19:49

Vidal skrev i 46f956f2$0$93961$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[... ]
> Hun var gift med hans far Åge NW. Erwin NW er i øvrigt bror
> til Vita Andersen.
>
> ÅNW var gift adskillige gange, så jeg ved ikke om de
> er halvsøskende.

Takker

Fra : Vidal

Dato : 25-09-07 19:53

Vidal skrev:
> [...]

Nu måtte jeg lige slå det op:

http://www.logosmedia.dk/default.asp?action=showProduct&productID=489
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 23-09-07 22:24

On Sun, 23 Sep 2007 15:05:11 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> mennesker oplever deres liv og tilværelse, kan du vel selv svare på
> spørgsmålet? Så her kommer det igen: Er der noget mere gråt og trist end

Der er ingen daglig glæde
for dem er regnen bare bitter væde.
Fuglen synger kun af kold beregning-
rosen er en grå og dyster tegning
livet det er hårdt og koldt og trist
kærlighed er kød på livets slagterdisk
hvad han kan byde-og hvad hun vil købe
hvad de i Invitakøkkenet elegant kan søbe.
Kort og godt og tilsidst:
Intet er tristere-end en ateist!

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-07 22:26

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.ty4lpj1mcof222@jens-erik-bechs-computer-2.local

> [...]
> kærlighed er kød på livets slagterdisk
> hvad han kan byde-og hvad hun vil købe
> hvad de i Invitakøkkenet elegant kan søbe.

*LOL*

Godt forsøgt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : struer

Dato : 26-09-07 02:24

On 18 Sep., 02:16, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:
> "tnk" <t...@privat.dk> skrev

> http://oplevjesus.dk/
>
> Jeg ville holde mig langt væk!!

Ja, stik du halen mellem benene, Helligånden han kommer.

OBS til din information, kære Claus. Helligåndens dåb kan ikke
forklares, denne Helligåndens dåb fra Gud kan kun erfares.

Erik

Fra : struer

Dato : 26-09-07 02:58

On 26 Sep., 00:37, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> [...]

forskellen er nok den, at ved Johannesdåben skulle man bagefter offer
et lam i templet til syndsforladelse, i Jesu dåb bliver Jesus samtidig
med omvendelsen og dåb offeret der giver syndsforladelse.

(Rom 6 forklare det ganske fint)

> Etter det jeg husker, begrepet: "Faderen, Sønnen, og Helligånden"
> eksisterte ikke før kirkemøtet i Nikea?
>
> HM

Det er da muligt at nogle økumeniske kristne vedtog udtrykker
"treenogheden" i Nikæa, men lige fra skabelsen har Gud nævnt sig selv
i flertal, og Jesus brugte navnene "Fader" og "Helligånd" heletiden,

1 mos 1 v2 -- og Guds ånd svævede over vandene.

1 mos 1 v26 -- Lad os skabe mennesker i vort billede

Erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-09-07 09:07

struer wrote:

> [...]
>
> 1 mos 1 v2 -- og Guds ånd svævede over vandene.
>
> 1 mos 1 v26 -- Lad os skabe mennesker i vort billede

Husker du nå på at skapelseberetningen består av to forskjellige
historier som er skrevet isammen; gud eliots historie og gud javhes
historie. I gud Eliots historie er det snakk om flere guder, i gud
jahves historie er der snakk om en gud. Les eposet "Gilgamesj" fra 3000
før kristus. ISBN 82-02-16022-7 (Nyere gjendiktinger finnes.)

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-09-07 09:22

Harald Mossige skrev i 46fa1251$0$3195$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Husker du nå på at skapelseberetningen består av to forskjellige
> historier som er skrevet isammen

Ja, den skrøne at der er sådanne to helt forskellige skabelsesberetninger
kender vi godt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 04:02

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev

> Ja, den skrøne at der er sådanne to helt forskellige skabelsesberetninger
> kender vi godt.

Antageligvis alle teologer anerkender, at der er to skabelsesberetninger, så
det kan ikke undre, at du mener noget andet.

De to beretninger er heller ikke fra samme "dokument", hvilket du burde
vide, i og med, at du har læst en masse fagbøger og har omfattende viden
omkring bibelens tilblivelse?

Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-09-07 15:37

Claus Tersgov skrev i 46fb1d4f$0$90276$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> De to beretninger er heller ikke fra samme "dokument", hvilket du
> burde vide, i og med, at du har læst en masse fagbøger og har
> omfattende viden omkring bibelens tilblivelse?

Jeg kender udmærket de forskellige teorier der er om tilblivelsen af
Mosebøgerne. Og de fleste af dem der arbejder med multi-kildehypoteser er
temmelig fantasifulde og har meget lidt konkrete holdepunkter for deres
påstande. Men hele problematikken om tilblivelsen er ikke spor nem at have
med at gøre.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-07 04:00

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev

> Husker du nå på at skapelseberetningen består av to forskjellige

Det er de færreste som overhovedet ved, at der faktisk er to
skabelsesberetninger!

Claus