Nye salmemelodier
Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 05:12

I gårsdagens TV-Avis kunne man se at de gamle salmer skulle forsynes med
nye, mere rock-agtige melodier. Det synes jeg personligt ville være en
en skam; Kingo, Brorson, Grundtvig og Ingemann udsat for moderne rytmer
ville da være en helligbrøde, og jeg ville personligt boykotte kirker
der brugte sådanne metoder - det virker jo lige så poppet som
amerikanske gudstjenester ...

Men i følge Kristeligt Dagblad på:

<http://www.kristendom.dk/artikler/2007/kvartal3/moderne_salmer_skal_hav
e_nye_melodier>

er det kun de moderne salmer, der skal udsættes for rock. Det lyder lidt
mindre uacceptabelt, selv om de naturligvis stadig vil være lige
usangbare for en, der foretrækker Heinrich Schütz for Kim Larsen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-09-07 09:51

Per Rønne wrote:
> [...]
> nye, mere rock-agtige melodier. Det synes jeg personligt ville være en
> en skam; Kingo, Brorson, Grundtvig og Ingemann udsat for moderne rytmer

Hvorfor det? Har vi noen "anvisninger" på hvilken musikk gud
foretrekker? Er det nå så sikkert at gud foretrekker dyre kirkeorgel
fremfor enkle fløyter og trommer?

Joda, jeg er klar over at enkeltmennesker har preferanser og at de mener
at den musikken de selv foretrekker er mer høyverdig en annen musikk, og
at de påberoper seg guds vellvilje og guds vrede over musikkvalg.

> og jeg ville personligt boykotte kirker
> der brugte sådanne metoder - det virker jo lige så poppet som
> amerikanske gudstjenester ...

Og du tror du har så mye makt at du er istand til å fremtvinge fortsatt
bruk av "tradisjonell" musikk? Kanskje er det bra med et godt selvbilde,
men det er ikke bra å, på vegne av GUD, å underkjenne andres preferanser.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 11:28

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Hvorfor det? Har vi noen "anvisninger" på hvilken musikk gud
> foretrekker? Er det nå så sikkert at gud foretrekker dyre kirkeorgel
> fremfor enkle fløyter og trommer?

Gudstjenesterne afholdes ikke af hensyn til Gud, men af hensyn til
menigheden. I hvert fald når vi taler om lutherdom.

> Joda, jeg er klar over at enkeltmennesker har preferanser og at de mener
> at den musikken de selv foretrekker er mer høyverdig en annen musikk, og
> at de påberoper seg guds vellvilje og guds vrede over musikkvalg.

Vås.

> Og du tror du har så mye makt at du er istand til å fremtvinge fortsatt
> bruk av "tradisjonell" musikk? Kanskje er det bra med et godt selvbilde,
> men det er ikke bra å, på vegne av GUD, å underkjenne andres preferanser.

Jeg argumenterer for kvalitetsmusik, hvilket stort set er det samme som
klassisk musik. Og skriver deruodver at skulle folkekirkens
gudstjenester udlikle sig til et cirkus som det kendes fra USA,så gider
jeg i hvert fald ikke deltage.

Og mit indlæg drejede sig om kunst i form af musik og digtning. Ikke om
teologi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-09-07 13:17

Per Rønne wrote:

> Gudstjenesterne afholdes ikke af hensyn til Gud, men af hensyn til
> menigheden. I hvert fald når vi taler om lutherdom.

Å? Er det villedende språkbruk som er ute og går?

> Vås.

> Jeg argumenterer for kvalitetsmusik, hvilket stort set er det samme som
> klassisk musik.

Du mener, enkelte grener av den klassiske musikken, antar jeg. Jeg
minner deg om opphavet til "frelsesarmeesmusikken". Er det en
"musikkekspert" som frembringer sanheten? Jeg våger påstanden, at du
oppkøyer egen musikksmak til å gjelde for andre også. Er det et
"maktmenneske" som viser seg frem?

> Og skriver deruodver at skulle folkekirkens
> gudstjenester udlikle sig til et cirkus som det kendes fra USA,så gider
> jeg i hvert fald ikke deltage.

Jeg har selv tatt et lignende valg, men det var ikke musikken som
overtrådde mine "etiske" grenser. Personlig tror jeg at menighetene
heller ikke vil savne deg heller.

> Og mit indlæg drejede sig om kunst i form af musik og digtning. Ikke om
> teologi ...

Helt sikker?

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 15:58

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Å? Er det villedende språkbruk som er ute og går?

Du mener at en gudsTJENESTE nødvendigvis må være afholdes af hensyn til
Gud? Sådan fungerer lutherdommen ikke. En begravelse er da også af
hensyn til de efterladte, ikke af hensyn til den afdøde [som det kendes
fra katolikkenes requiem].

> Du mener, enkelte grener av den klassiske musikken, antar jeg. Jeg
> minner deg om opphavet til "frelsesarmeesmusikken".

Frelsens Hærs musik er da også pop.

> Er det en "musikkekspert" som frembringer sanheten? Jeg våger påstanden,
> at du oppkøyer egen musikksmak til å gjelde for andre også. Er det et
> "maktmenneske" som viser seg frem?

Magtmenneske? Må man nu ikke have lov til at være smagsdommer på
kunstens område i fred ...

> Jeg har selv tatt et lignende valg, men det var ikke musikken som
> overtrådde mine "etiske" grenser. Personlig tror jeg at menighetene
> heller ikke vil savne deg heller.

Nå. Jeg tror dog faktisk at grundstammen i dem der faktisk kommer, ville
holde sig væk, hvis det ikke længere var de gamle melodier til de gamle
salmer af Kingo, Brorson, Ingemann og Grundtvig der blev sunget.

Helt sikker.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-09-07 20:57

Per Rønne wrote:

> Du mener at en gudsTJENESTE nødvendigvis må være afholdes af hensyn til
> Gud? Sådan fungerer lutherdommen ikke.

Det er uten relevans hvordan lutherdomen fungerer. Dinteressanne er
hvordan /språket/ fungerer. I andre tilfeller blir slik kallet
"villedende markedsføring".

" En begravelse er da også af
> hensyn til de efterladte, ikke af hensyn til den afdøde [som det kendes
> fra katolikkenes requiem].

Det er irelevant.

> Frelsens Hærs musik er da også pop.

> Magtmenneske? Må man nu ikke have lov til at være smagsdommer på
> kunstens område i fred ...

Alle har lov til å gi uttrykk for sine preferanser. Det å fremtre som
"dommer" på andres vegen er noe annet. Jeg har i andre tilfeller påtalt
upressis språkbruk.

> Nå. Jeg tror dog faktisk at grundstammen i dem der faktisk kommer, ville
> holde sig væk, hvis det ikke længere var de gamle melodier til de gamle
> salmer af Kingo, Brorson, Ingemann og Grundtvig der blev sunget.

Det er også irelevant i forhold til din trusel.

> Helt sikker.

Da er di kanskje OT?

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 22:26

Harald Mossige <haraldm@hkabel.net> wrote:

> Det er også irelevant i forhold til din trusel.

Trussel? Sikken gevaldig trussel - jeg vil i givet fald holde mig væk!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-09-07 18:15

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev

> [...]
> klassisk musik. Og skriver deruodver at skulle folkekirkens
> gudstjenester udlikle sig til et cirkus som det kendes fra USA,så gider

Det er faktisk kun en ret lille det af det kirkelige USA, der har denne form
for gudstjeneste/show. Resten har næsten samme form og liturgi som FK har,
navnlig ELCA, Baptist, Methodist/Wesleyan, Lutheran,
Pentecostal/Charismatic, Episcopalian/Anglican samt flere mindre
denominationer.

Men når show-prædikanterne er så kendte, så er det naturligvis, fordi formen
jo fungerer på tv for amerikanerne. Det gør en normal messe ikke, se bare
hvor halvkedeligt det f.eks. er at se på DR kirken.

Samtidig skal man tænke på, at andelen af uuddannede i USA er *ganske
betragteligt* markant højere end i dk og resten af EU.

Nu har jeg ikke fået læst avisen endnu (den er jo blevet tykkere om
lørdagen), men heldigvis er det jo op til præsten at vælge, hvilken melodi,
der skal spilles til salmerne. Og så længe musikken ikke er i DDS så får
melodierne IKKE adgang til højmessen.

Claus

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 19:24

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> der skal spilles til salmerne. Og så længe musikken ikke er i DDS så får

Jeg tror vi er enige ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-09-07 18:53

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> der skal spilles til salmerne. Og så længe musikken ikke er i DDS så får

Sikke noget sludder. Som udgangspunkt er det organisten, der vælger
melodien. Præsten har dog sidste ord ved uenighed. Præst og organist kan
sagtens anvende melodier, som ikke nævnes i salmebogen og dermed er
trykt i koralbogen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 19:36

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> melodien. Præsten har dog sidste ord ved uenighed. Præst og organist
> kan sagtens anvende melodier, som ikke nævnes i salmebogen og dermed

Det er lidt fascinerende for os udenforstående, hvilken minimodel af verden
sådan et kirkesamfund er.

Måske man kan gå så langt som til at påstå, at vi lever i et velfærdssamfund
ud over alle grænser, når vi har tid og energi til at gøre præstens og
organistens uoverensstemmelser vedr. salme- og koralbog til et issue?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-09-07 09:33

Jens Bruun wrote:

> Måske man kan gå så langt som til at påstå, at vi lever i et velfærdssamfund
> ud over alle grænser, når vi har tid og energi til at gøre præstens og
> organistens uoverensstemmelser vedr. salme- og koralbog til et issue?

Tja... Der er også lignende issues i frimærkerforeningen, logen,
arbejdspladsen... Og for den sags skyld i kommunalbestyrelsen.

Men jeg vil gå så langt som til at sige, at det ofte er yderst morsomt
at se, hvordan man i folkekirkesogne, hvor antallet af brugere er endog
meget begrænset, stadig kan kæmpe om detaljer, der burde være ligegyldige.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-09-07 13:47

> [...]

> sagtens anvende melodier, som ikke nævnes i salmebogen og dermed er trykt

I folkekirken er det *præsten* der bestemmer melodien til salmen, hvis der
er flere!

Dernæst skal menighedsrådet give tilladelse, hvis der skal anvendes salmer i
højmessen, som ikke er i DDS. Organisten skal ligeledes give sit samtykke.

Claus