Film til 13-årige???
Fra : Eva Pedersen

Dato : 07-10-07 22:15

Hej

(Dette er krydspostet i familie.barn)

Jeg underviser et hold konfirmander og har aftalt med dem, at vi skal holde
en filmaften. Som udgangspunkt må de selv bestemme hvilke film vi skal se,
men jeg vil dog ikke vise film med for heftige sexscener osv., da det jo kun
er 13-årige, der skal se filmene...
Konfirmanderne har selv fået lov til at foreslå film, men det blev til, at
pigerne forslog rigtige pigefilm, som drengene med garanti ikke gider at se,
og omvendt med drengene. Dog blev der også foreslået Pirates of the
Caribeans og Råzone. Bortset fra, at begge forslag kommer fra piger, så
ideen lige skal sælges til drengene, er det måske gode forslag, men jeg er
lidt i tvivl om Råzone; er den for voldsom osv. til 13-årige?
-Foreslag til andre film modtages meget gerne!

Mvh
Eva

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 22:24

Eva Pedersen skrev den 07-10-2007 23:14:
> [...]
> lidt i tvivl om Råzone; er den for voldsom osv. til 13-årige?
> -Foreslag til andre film modtages meget gerne!

Helt afhængig af hvad det er for en type af 13årige, så ville jeg være
varsom med at vise Råzone, såfremt de er noget sarte.

Råzone giver en masse at snakke om - også i konfirmandundervisningen fx
gruppepres, være ærlig (ikke-stjæle), finde sin egen identitet herunder:
skænderi med forældre, hvad/hvem er rigtige venner, om at se en
problemstilling fra flere sider og værdier i forskellige stadier i livet
hhv. positioner i samfundet.

Prøv selv at se filmen først uden de kommende konfirmander.
Temaerne som man kan snakke om står nærmest i kø for at komme til.

Filmen er også for drenge, hvis du spørger mig. At det er piger som
har rollen er for så vidt uinteressant.

Hvad med filmen Nordkraft. Den er - så vidt jeg husker - kønsneutral.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Sune

Dato : 07-10-07 22:41

On Sun, 07 Oct 2007 23:23:42 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Helt afhængig af hvad det er for en type af 13årige, så ville jeg være
>varsom med at vise Råzone, såfremt de er noget sarte.

[KLIP]

>Hvad med filmen Nordkraft. Den er - så vidt jeg husker - kønsneutral.

Jeg indrømmer at jeg ikke har set Nordkraft, men er den ikke MINDRE for sarte sjæle end Råzone (som
jeg HAR set?)

Så kunne de vel ligeså godt se Christiane F når de nu er i gang

Mvh
Sune

Fra : Mr. D

Dato : 08-10-07 00:31

"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 07 Oct 2007 23:23:42 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com>
> wrote:

Hvis det bare skal være en god aften med noget action, så kan jeg ikke
forestille mig at drengene stiller sig på bagbenene over for piraterne i
Caribien, selvom det er piger, der har foreslået den.

Skal der være noget at tage stilling til, og skal det være noget, der også
er lidt mere for drengene end råzone nok er, så vil jeg foreslå "Hitlers
Elite" der lige er kommet på DVD. Min dreng på 13 var med klassen i
biografen og se den forleden og de fik meget ud af det.

simon

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-10-07 08:52

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Skal der være noget at tage stilling til, og skal det være noget, der også
> er lidt mere for drengene end råzone nok er, så vil jeg foreslå "Hitlers
> Elite" der lige er kommet på DVD.

En anden "diskussions-film" kunne være Ondskab

http://www.imdb.com/title/tt0338309/

/jim

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-07 09:01

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> [...]
> Elite" der lige er kommet på DVD. Min dreng på 13 var med klassen i
> biografen og se den forleden og de fik meget ud af det.

Hvad med Die Brücke, efter Manfred Gregors roman?

<http://www.hr-online.de/website/rubriken/kultur/index.jsp?rubrik=8894&k
ey=standard_document_30124408>

<http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=112843809023147>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-10-07 18:36

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Elite" der lige er kommet på DVD. Min dreng på 13 var med klassen i
> biografen og se den forleden og de fik meget ud af det.

Hej Simon

Har du et IMDB link til Hitlers Elite? Kan ikke finde den derinde.

Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mr. D

Dato : 08-10-07 20:15

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Simon
>
> Har du et IMDB link til Hitlers Elite? Kan ikke finde den derinde.

Hejsan

Her er linket. Filmen har vundet en del priser og fået gode anmeldelser med
på vejen

Napola / Elite für den Führer

http://www.imdb.com/title/tt0384369/

simon

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-10-07 09:15

Sune wrote:

> [...]
> jeg HAR set?)
>
> Så kunne de vel ligeså godt se Christiane F når de nu er i gang

Skulle Christiane F være for hård for 13-årige?
Har den ikke været en fast del af pensum for alle landets 6. klasser de
sidste mange mange år?

Fra : Sune

Dato : 08-10-07 10:14

On Mon, 08 Oct 2007 10:14:49 +0200, Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote:

>Skulle Christiane F være for hård for 13-årige?

Det må du selv bedømme.

>Har den ikke været en fast del af pensum for alle landets 6. klasser de
>sidste mange mange år?

Jo, jeg har også set den en gang.
Kan ikke huske et sekund af den.

Mvh
Sune

Fra : Optimus Prime

Dato : 09-10-07 07:38

Sune skrev:

> Jo, jeg har også set den en gang.
> Kan ikke huske et sekund af den.

Ha ha jeg har ikke set den siden 6. klasse - og jeg kan stadig huske
adskillige sekunder

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-10-07 18:38

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> lidt i tvivl om Råzone; er den for voldsom osv. til 13-årige?
> -Foreslag til andre film modtages meget gerne!

Vita è bella, La / Life Is Beautiful - IMDB:
http://www.imdb.com/title/tt0118799/

Synes den vil passe fint til begge køn. Ved ikke om allersgruppen passer,
men den er PG-13 rated i det forskrækkede USA land, så jeg tror den vil være
okay.
Der starter ud med en fantastisk humor, og skifter så til noget mere
alvorligt, hvor der dog alligevel til tider findes humor.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 22:23

> [...]
> lidt i tvivl om Råzone; er den for voldsom osv. til 13-årige?
> -Foreslag til andre film modtages meget gerne!

Du må en tur i Blockbuster, leje nogle film og så se dem. Det er vel nok den
bedste måde at sikre at du ikke ender med at vise dem voldsorgier eller
gangbang scener.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 09-10-07 14:50

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt i tvivl om Råzone; er den for voldsom osv. til 13-årige?
> -Foreslag til andre film modtages meget gerne!

Hvis du mangler forslag til hvad man kan tale om, udfra filmene, så er der
meget hjælp af hente på
http://www.dfi.dk/filmiskolen/undervisningsmaterialer/alfabetisk/alfabetisk.htm
de har nogle gode undervisningsplaner til meget forskellige film.

BK

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 18-10-07 02:13

Hvis hitlers elite er i den rigtige aand, hvad saa med "the wave"?
Klassisk undervisningsfilm som rent faktisk handler om boern i den alder?

Eller Lord of the flies?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-10-07 20:57

Kristian Bundgaard wrote:
> Hvis hitlers elite er i den rigtige aand, hvad saa med "the wave"?
> Klassisk undervisningsfilm som rent faktisk handler om boern i den alder?

Ja, den film husker jeg fra folkeskolen. Den er *rigtig* god.

> Eller Lord of the flies?

Den har jeg ikke set.

--
Peter Knutsen