/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Sherlock Holmes
Fra : David Schjelde


Dato : 26-09-07 11:31

Hej med jer

Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.

Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet" end
Jeremy Brett.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

mvh
david

 
 
Per Hansen (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Hansen


Dato : 26-09-07 16:51

David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> mentioned this

> Hej med jer
>
> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>
> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet" end
> Jeremy Brett.
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>
> mvh
> david
>
Kan det måske være hele den film serie der blev lavet engang med
Basil Rathbone du tænker på ?
Filmene blev lavet i 40'erne og Basil Rathbone er den der har vist
Holmes mest kold og mørk til dato, intet kunne overraske ham hvis
han hørte at Moriaty var indblandet i en sag han arbejde på.

--
Per Hansen


David Schjelde (27-09-2007)
Kommentar
Fra : David Schjelde


Dato : 27-09-07 13:05

Per Hansen skrev:
> David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> mentioned this
>
>> Hej med jer
>>
>> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>>
>> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
>> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet" end
>> Jeremy Brett.
>>
>> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>>
>> mvh
>> david
>>
> Kan det måske være hele den film serie der blev lavet engang med
> Basil Rathbone du tænker på ?
> Filmene blev lavet i 40'erne og Basil Rathbone er den der har vist
> Holmes mest kold og mørk til dato, intet kunne overraske ham hvis
> han hørte at Moriaty var indblandet i en sag han arbejde på.
>
Hmmm - det kunne godt være ham.

Mener også at ham jeg tænker på spiller violin oftere end man ser det
hos Jeremy Brett - kan det passe?

mvh
david

Per Hansen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Hansen


Dato : 27-09-07 15:45

David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> mentioned this

> Per Hansen skrev:
>> David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> mentioned this
>>
>>> Hej med jer
>>>
>>> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>>>
>>> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
>>> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet"
>>> end Jeremy Brett.
>>>
>>> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>>>
>>> mvh
>>> david
>>>
>> Kan det måske være hele den film serie der blev lavet engang med
>> Basil Rathbone du tænker på ?
>> Filmene blev lavet i 40'erne og Basil Rathbone er den der har vist
>> Holmes mest kold og mørk til dato, intet kunne overraske ham hvis
>> han hørte at Moriaty var indblandet i en sag han arbejde på.
>>
> Hmmm - det kunne godt være ham.
>
> Mener også at ham jeg tænker på spiller violin oftere end man ser det
> hos Jeremy Brett - kan det passe?
>
> mvh
> david
>
Jo. Basil greb tit til violinen når han skulle tænke.
Jeg har fundet en hjemmeside der er dedikeret til ham og mainpaigen har
faktisk et billede af ham i hans mesterrolle som Holmes, så måske kan
billedet af ham som Holmes vække lidt minder i dig:
http://www.basilrathbone.net/

--
Per Hansen


David Schjelde (27-09-2007)
Kommentar
Fra : David Schjelde


Dato : 27-09-07 16:14

Per Hansen skrev:
> David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> mentioned this
>
>> Per Hansen skrev:
>>> David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> mentioned this
>>>
>>>> Hej med jer
>>>>
>>>> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>>>>
>>>> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
>>>> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet"
>>>> end Jeremy Brett.
>>>>
>>>> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>>>>
>>>> mvh
>>>> david
>>>>
>>> Kan det måske være hele den film serie der blev lavet engang med
>>> Basil Rathbone du tænker på ?
>>> Filmene blev lavet i 40'erne og Basil Rathbone er den der har vist
>>> Holmes mest kold og mørk til dato, intet kunne overraske ham hvis
>>> han hørte at Moriaty var indblandet i en sag han arbejde på.
>>>
>> Hmmm - det kunne godt være ham.
>>
>> Mener også at ham jeg tænker på spiller violin oftere end man ser det
>> hos Jeremy Brett - kan det passe?
>>
>> mvh
>> david
>>
> Jo. Basil greb tit til violinen når han skulle tænke.
> Jeg har fundet en hjemmeside der er dedikeret til ham og mainpaigen har
> faktisk et billede af ham i hans mesterrolle som Holmes, så måske kan
> billedet af ham som Holmes vække lidt minder i dig:
> http://www.basilrathbone.net/
>

Det må næsten være ham. Hvad med stofmisbruget - var der meget om det?
Jeg har sådan et billede at af han spillede SH som meget martret

mvh
david

Per Vadmand (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 27-09-07 16:28

Per Hansen wrote:

> Jo. Basil greb tit til violinen når han skulle tænke.
> Jeg har fundet en hjemmeside der er dedikeret til ham og mainpaigen
> har faktisk et billede af ham i hans mesterrolle som Holmes, så måske
> kan billedet af ham som Holmes vække lidt minder i dig:
> http://www.basilrathbone.net/

Problemet med Rathbone/Holmes-filmene er, at Nigel Bruce, der spiller
Watson, er fremstillet som så umådeligt tåbelig, at det virker komplet
usandsynligt, at Holmes skulle orke at spilde tid på ham. Der er begge de to
Watson-fremstillere i Brett-versionen langt mere jævnbyrdige med Holmes - og
derfor mere troværdige.

Per V.

--
Nu har den sure, gamle mand sørme fået et barnebarn til!!!



Mr. D (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 27-09-07 18:04


"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46fbcc06$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Per Hansen wrote:
>
> Problemet med Rathbone/Holmes-filmene er, at Nigel Bruce, der spiller
> Watson, er fremstillet som så umådeligt tåbelig, at det virker komplet
> usandsynligt, at Holmes skulle orke at spilde tid på ham.

.... men de er stadig usandsynligt seværdige. Specielt fordi en del af den
dystre stemning nok stammer fra krigens mørk

simon



Lars Erik Bryld (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 26-09-07 18:24

Scripsit David Schjelde:

> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere
> "benet" end Jeremy Brett.

Jeg synes den ene film med Rupert Everett kunne passe på beskrivelsen.


--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

David Schjelde (27-09-2007)
Kommentar
Fra : David Schjelde


Dato : 27-09-07 13:08

Lars Erik Bryld skrev:
> Scripsit David Schjelde:
>
>> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
>> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere
>> "benet" end Jeremy Brett.
>
> Jeg synes den ene film med Rupert Everett kunne passe på beskrivelsen.
>
>
Tror den jeg har set er ældre. Men den her ligner da noget jeg vil se,
så tak for den!

mvh
david

Brian P (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-09-07 19:47

On 26 Sep., 12:31, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
> Hej med jer
>
> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>
> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet" end
> Jeremy Brett.
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>
> mvh
> david

Benet? Det kan være at du tænker på Peter Cushing som optrådte som
Holmes i tv-serien "Sir Arthur Conan Doyle's Sherlock Holmes" fra
1960erne. Cushing spillede også Holmes i Hammers The Hound of the
Baskervilles (1959) og gentog rollen i The Masks of Death (1984). Han
var ret god.

Ellers er serien "Sherlock Holmes and Doctor Watson" med Geoffrey
Whitehead et bud. Han var så vidt jeg husker ret god til at være
"mørk" og deprimeret. Men "benet"?


Silver (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Silver


Dato : 26-09-07 22:06

Cushing spillede også Holmes i Hammers The Hound of the
Baskervilles (1959)

Den havde ikke noget at gøre med Hammer house of horror serien vel?

Silver.



David Schjelde (27-09-2007)
Kommentar
Fra : David Schjelde


Dato : 27-09-07 13:14

Brian P skrev:
> On 26 Sep., 12:31, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
>> Hej med jer
>>
>> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>>
>> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
>> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet" end
>> Jeremy Brett.
>>
>> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>>
>> mvh
>> david
>
> Benet? Det kan være at du tænker på Peter Cushing som optrådte som
> Holmes i tv-serien "Sir Arthur Conan Doyle's Sherlock Holmes" fra
> 1960erne. Cushing spillede også Holmes i Hammers The Hound of the
> Baskervilles (1959) og gentog rollen i The Masks of Death (1984). Han
> var ret god.

Hmmm - måske. Skægt at se hans forbindelser med Christopher Lee (-:


> Ellers er serien "Sherlock Holmes and Doctor Watson" med Geoffrey
> Whitehead et bud. Han var så vidt jeg husker ret god til at være
> "mørk" og deprimeret. Men "benet"?

Øv - jeg kan ikke finde noget særligt på denne.

Med "benet" mener jeg indsugede kinder på en intens måde

mvh
david

Brian P (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 27-09-07 20:45

On 27 Sep., 17:28, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:
> Per Hansen wrote:
> > Jo. Basil greb tit til violinen når han skulle tænke.
> > Jeg har fundet en hjemmeside der er dedikeret til ham og mainpaigen
> > har faktisk et billede af ham i hans mesterrolle som Holmes, så måske
> > kan billedet af ham som Holmes vække lidt minder i dig:
> >http://www.basilrathbone.net/
>
> Problemet med Rathbone/Holmes-filmene er, at Nigel Bruce, der spiller
> Watson, er fremstillet som så umådeligt tåbelig, at det virker komplet
> usandsynligt, at Holmes skulle orke at spilde tid på ham. Der er begge de to
> Watson-fremstillere i Brett-versionen langt mere jævnbyrdige med Holmes - og
> derfor mere troværdige.

Nigel Bruce er sjov og hyggelig. Uden modvægten fra ham var Rathbone
næppe blevet nogen succes som Holmes.



Brian P (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 27-09-07 20:52

On 27 Sep., 17:14, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
> Per Hansen skrev:
>
>
>
> > David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> mentioned this
>
> >> Per Hansen skrev:
> >>> David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> mentioned this
>
> >>>> Hej med jer
>
> >>>> Jeg er pt. ved at se SH serien med Jeremy Brett som SH.
>
> >>>> Den er ganske ok, men jeg synes at kunne huske der er en anden serie
> >>>> hvor SH er portrætteret mere "mørk" og skuespilleren er mere "benet"
> >>>> end Jeremy Brett.
>
> >>>> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>
> >>>> mvh
> >>>> david
>
> >>> Kan det måske være hele den film serie der blev lavet engang med
> >>> Basil Rathbone du tænker på ?
> >>> Filmene blev lavet i 40'erne og Basil Rathbone er den der har vist
> >>> Holmes mest kold og mørk til dato, intet kunne overraske ham hvis
> >>> han hørte at Moriaty var indblandet i en sag han arbejde på.
>
> >> Hmmm - det kunne godt være ham.
>
> >> Mener også at ham jeg tænker på spiller violin oftere end man ser det
> >> hos Jeremy Brett - kan det passe?
>
> >> mvh
> >> david
>
> > Jo. Basil greb tit til violinen når han skulle tænke.
> > Jeg har fundet en hjemmeside der er dedikeret til ham og mainpaigen har
> > faktisk et billede af ham i hans mesterrolle som Holmes, så måske kan
> > billedet af ham som Holmes vække lidt minder i dig:
> >http://www.basilrathbone.net/
>
> Det må næsten være ham. Hvad med stofmisbruget - var der meget om det?
> Jeg har sådan et billede at af han spillede SH som meget martret

Der var ikke noget kokainmisbrug i Rathbone-serien. Kan det være, at
du tænker på filmen, hvor Holmes - spillet af Nicol Williamson -
ligefrem kommer i behandling for sit misbrug hos Sigmund Freud - The
Seven-Per-Cent Solution?





Mr. D (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 27-09-07 20:58


"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:1190922741.098070.211230@w3g2000hsg.googlegroups.com...
On 27 Sep., 17:14, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
> Per Hansen skrev:
>
> Der var ikke noget kokainmisbrug i Rathbone-serien.

Jeg husker ikke helt, men er der ikke noget subtilt omkring opium?

simon



Per Hansen (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Hansen


Dato : 28-09-07 15:08

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mentioned this

>
> "Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
> news:1190922741.098070.211230@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> On 27 Sep., 17:14, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
>> Per Hansen skrev:
>>
>> Der var ikke noget kokainmisbrug i Rathbone-serien.
>
> Jeg husker ikke helt, men er der ikke noget subtilt omkring opium?
>
> simon
>
>
>
Jo, Holmes havde faktisk et mildt forbrug af opium, som fik ham
til at slappe af, men ikke direkte ovre i det man kan kalde total
afhængig af det som eks. en stofmisbruger.
Noget der bestemt ikke ville kunne lade sig gøre i de mere moderne
filmatiseringer at Holmes.

Forresten, så kommer der noget ny Sherlock Holmes i 2010, men jeg orker
ikke at smide IMDB link op, for de kanaljer vil have penge for at komme
ind og se info om det på IMDB Pro.
IMDB Free har kun skriften "Sherlock Holmes (2010)" stående.

--
Per Hansen


Brian P (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 27-09-07 20:56

On 27 Sep., 14:13, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:

> > Ellers er serien "Sherlock Holmes and Doctor Watson" med Geoffrey
> > Whitehead et bud. Han var så vidt jeg husker ret god til at være
> > "mørk" og deprimeret. Men "benet"?
>
> Øv - jeg kan ikke finde noget særligt på denne.

Du kan da i hverfald google et billede af Geoffrey Whitehead:
http://www.britishtheatreguide.info/otherresources/GeoffreyWhitehead.htm

> Med "benet" mener jeg indsugede kinder på en intens måde

Det lyder som Peter Cushing. http://en.wikipedia.org/wiki/Sherlock_Holmes_in_other_media



Brian P (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 27-09-07 20:59

On 27 Sep., 14:05, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
hørte at Moriaty var indblandet i en sag han arbejde på.
>
> Hmmm - det kunne godt være ham.
>
> Mener også at ham jeg tænker på spiller violin oftere end man ser det
> hos Jeremy Brett - kan det passe?

Jeg mener at hver episode i serien med Geoffrey Whitehead sluttede
med, at Holmes filede på violin, men er ikke sikker. Serien er fra ca.
1980.


Brian P (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 27-09-07 20:59

On 26 Sep., 23:05, "Silver" <dsl46...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Cushing spillede også Holmes i Hammers The Hound of the
> Baskervilles (1959)
>
> Den havde ikke noget at gøre med Hammer house of horror serien vel?

Nixen - ikke udover, at det var Hammer der producerede begge dele,
altså.



Brian P (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 27-09-07 21:11

On 27 Sep., 21:57, "Mr. D" <s-gr...@post5DELETE.tele.dk> wrote:
> "Brian P" <ka...@klog.dk> skrev i en meddelelsenews:1190922741.098070.211230@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> On 27 Sep., 17:14, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
>
> > Per Hansen skrev:
>
> > Der var ikke noget kokainmisbrug i Rathbone-serien.
>
> Jeg husker ikke helt, men er der ikke noget subtilt omkring opium?

Der var opiumshandel bl.a. i The Secret Weapon, men så vidt jeg husker
ikke referencer til at Holmes skulle være misbruger af opium.

Men der er vist egentlig noget om, at der er en indforstået reference
til Holmes' kokainmisbrug i slutningen af The Hound of the
Baskervilles - den første i serien - hvor Holmes beder Watson om
"nålen".



Brian P (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 28-09-07 22:14

On 28 Sep., 16:08, Per Hansen <onoman99****opoeti...@yahoo.dk> wrote:

> Jo, Holmes havde faktisk et mildt forbrug af opium, som fik ham
> til at slappe af, men ikke direkte ovre i det man kan kalde total
> afhængig af det som eks. en stofmisbruger.

Hvorhenne havde han det?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408191
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste