Lidt nyt vedr. loven om børn på MC
Fra : Hekto

Dato : 09-10-07 08:59

I forbindelse med den seneste tids opmærksomhed
omkring motorcykler og sjusket lovgivning fra
politisk side, har jeg skrevet til partierne i
Folketinget, for egentlig at finde ud af hvad de
mener om motorcykler - hvis de mener noget!

Der er flere overraskelser! Enhedslisten har
selvfølgelig sine meninger og favoriserer
offentlig transport; men er nok det parti der har
givet det mest fyldestgørende og kvalificerede
svar.

Loven om børn på motorcykler har vi rystet på
hovedet af længe. Svaret fra Tom Behnke lader dog
ane at de godt er klar over at det er noget kluns
de har strikket sammen.

Man burde næsten sige. If it ain't broken - don't
fix it! Hvad var det lige der var galt med den
gamle lov???:

"For Det Konservative Folkeparti er det vigtigt,
at det er så sikkert som muligt at færdes i
trafikken.

Vi har den holdning, at der skal være klare
spilleregler i form af en god og forståelig
færdselslov, og politiet skal sikre, at
trafikanterne har en vis risiko for at blive
opdaget, hvis de overtræder loven, så man ikke
fristes til lige at køre lidt for stærkt eller
lige smutte med over for rødt lys.

Køretøjer skal indrettes så de ikke udgør en fare
for andre, og vi har den holdning, at
sikkerhedsudstyr skal fritages for de høje
afgifter, så alle motiveres til at indrette deres
kørtøj så sikkert som muligt for føreren og
passagerne.

I forhold til børn på motorcykel, så var der i
gamle dage det paradoks i loven, at passagerer
over 15 år selv tog ansvaret for styrthjelm.
Passagerer mellem 12 og 15 år skulle bære
styrthjelm, og det var førerens pligt at påse, at
hjelmen var fastspændt. Under 12 år var der
faktisk ikke nogen regler. Det paradoks prøvede
vi at tage fat på. Det skal erkendes, at de nye
regler måske blev indført lige hurtigt nok, men
vi lænede os op af anbefalingerne fra
eksperterne. Der er nu kommet så mange
indsigelser, at jeg vil se på reglerne igen.

Efter min mening skal det være muligt at træne og
øve sig i at køre på motorcykel, og det skal også
være muligt at "brænde det benzin af, som mange
unge har i blodet", så det sker på sikrede baner
og ikke i trafikken. Hvis man vælger at bosætte
sig lige ved siden af en bane for motorkørsel må
man forvente, at det larmer. Sådan ser jeg på
det. Til gengæld skal vi være meget bedre til at
komme efter dem, som larmer unødigt i trafikken
og kører vildt og farligt."

Jeg har selv kørt meget på motorcykel, og kender
godt de situationer, hvor bilister fejlbedømmer
ens hastighed og nogle gange tror det bare er en
knallert. Efter min opfattelse skal vi i langt
højere grad benytte os af de gode gamle
OBS-udsendelser i fjernsynet, hvor borgerne får
relevant information. De udsendelser kunne med
fordel bruges til at informere om, hvordan man
bliver bedre til at genkende motorcykler.
Udsendelserne kunne i det hele taget bruges til
rigtig mange gode ting i forhold til færdsel,
fordi vi som mennesker er meget bedre til at
forstå, hvis vi ser det på billeder eller film.
Jeg tænker f.eks. på de meget farlige
situationer, der opstår, når en bil kommer
kørende ad lige vej og vil til højre ind ad en
sidevej eller indkørsel - lige bag bilen kører en
motorcykel eller lille bil, som er skjult bag
bilen. Når bilen vil svinge til højre, er det
naturligt, at den, der kører bagved trækker ud og
overhaler. Det farlige opstår fordi rigtig mange,
der holder på sidevejen eller indkørslen og skal
ud på vejen ikke tænker over, at der kan gemme
sig en anden trafikant bag den svingende bil, og
bare kører frem.

Det har jeg set alt for ofte, når jeg i min
varevogn skal svinge til højre, og jeg har som
motorcyklist altid været meget forsigtig med at
overhale en højresvingende bil.

Dette blot for at nævne, at der er mange
situationer, som bedre lader sig beskrive og
forstå, hvis der er film med. Hvis man med et
kamera kan anskueliggøre udsynet for den bil, der
holder på sidevejen, så vil alle kunne forstå
det. Når jeg skal prøve på et par linier at
beskrive det, falder de fleste fra.

Med venlig hilsen

Tom Behnke, MF
Retspolitisk ordfører
Det Konservative Folkeparti

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jørgen

Dato : 09-10-07 09:19

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> relevant information. De udsendelser kunne med
> fordel bruges til at informere om, hvordan man
> bliver bedre til at genkende motorcykler.

Bravo Hekto - godt initiativ!

Og Kim Behnke's idé med at genoplive de gamle OBS-udsendelser er rigtig god.
Både mht. forholdet mellem MC'er og biler, men også til at fortælle at
kørelys ikke er lig med positionslys, at det ikke er OK og overhale indenom
på motorvaj, at det er sejt at trække ind i højre kørebane på en motorvej og
ikke som mange åbenbart tror at "venster kørebane er til for de fartgale og
højre for lastbiler så jeg lægger mig i midterbanen".
OK, nu fik jeg vist lige luftet mine fordomme, men alligevel !
Hilsen
Jørgen
Honda CX500

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 09:30

> Man burde næsten sige. If it ain't broken - don't
> fix it! Hvad var det lige der var galt med den
> gamle lov???:

Den gamle lov var ikke tidssvarende - så langt er jeg enig med politikkerne.
Der var ingen krav til sikkerhedsudstyr til børn på mc.

En tilstrækkelig lov ville imho blot være
- Krav om godkendt hjelm
- Krav om et børnesæde eller modification af mc'en såfremt barnet ikke kan
nå fodhvilerne.

/A

Fra : Specks6812

Dato : 09-10-07 11:36

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> said in

> [...]
> - Krav om godkendt hjelm
> - Krav om et børnesæde eller modification af mc'en såfremt barnet ikke

Det bunder jo i at det dengang den gamle lov blev skrevet var umådelig
svært at opspore en styrthjelm af en størrelse der passede børn under 12
år.
Dengang havde motorsport for småbørn ikke haft sin introduktion endnu og
mikrobikes fandtes stort set ikke.

Desuden har der i mange år været en holdning om, og jeg er selv usikker
på om det ikke stadig skal medtænkes, at børns nakkeparti ikke har
styrken til at bære en hjelm med den vægtbelastning som det påfører
barnets nakke. Her tænkes specielt den kraft hjelmens vægt påfører
nakkepartiet under et styrt.
Det er jo muligt at der findes lægevidenskablige undersøgelser der kan
understøtte dette.

At montere et barnesæde som barnet skal fastspændes i vil jeg også stille
spørgsmålstegn ved.
Det skyldes primært disse to faktorer.

1.: tyngdepunktet kommer højere op til skade for køreegenskaberne og
stabiliteten.
2.: hvis barnet er fastspændt så er der en meget stor chance for at
barnet får køretøjet over sig ved faldulykker.

Der har hele tiden været krav om at barnet skulle kunne nå fodhvilerne.
Kunne barnet ikke det, i følge den gamle lov, på sædet bag føreren så
skulle barnet placeres mellem fører og styr og der skulle indrettes en
form for erstatning for fodhvilere under tanken som barnet kunne benytte
til sine fødder.

Jeg er selv meget i tvivl om den gamle, h.h.v. den nye lov er
hensigtsmæssig.

Måske skulle vi spørge nogen der har kørt langtur med deres børn mens de
var helt små, efter de var blevet lidt større og senere som teenagere.

Det har jeg selv. Jeg fulgte bare den gamle lov.
Gennem Europa flere gange med min søn på motorcykel.
Dog måtte jeg til udlandet for at få letvægtshjelm til min søn som han
brugte efter han fyldte 4 år.

Hjalte Tind og Nina Rasmussen har krydset flere kontinenter med deres
børn på motorcyklerne fra de var helt små og op gennem opvæksten.
De have deres børn foran dem selv i begyndelsen.

Hvad er det man altid siger om børn når de falder og slår sig?
Deres hoved er lavet af gummi.
Børn vejer ikke meget og der er noget med at hovedet er mere eftergivende
i de første år af opvæksten.
Hvis man sammenholder det med manglende styrke i nakkeregionen så kan det
være der er noget om det.

Skulle vi ikke spørge lægerne?

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-07 12:08

Specks6812 wrote:

> Skulle vi ikke spørge lægerne?

De har været spurgt, og 1. lovforslag rettede sig efter deres anbefaling
(over 5 år og hjelm påbudt). Lovforslaget blev blot ændret undervejs -.
måske af nemhedshensyn, så grænsen på de 135cm blev indført. Nu må børn
af dværgvækst altså slet ikke komme med - doh!

Makværk.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 12:27

> De har været spurgt, og 1. lovforslag rettede sig efter deres anbefaling
> (over 5 år og hjelm påbudt).

De 5år kom ikke fra sundhedsstyrelsen - eller også har jeg overset noget.

Højden kom af en masse gennemsnitsberegninger af hvornår et barn er stort
nok til at nå på en. De konluderer at det er temmeligt forskellige fra mc
til mc og nævnet bla. en mc hvor hvor en kropshøjde omkring 160cm er
nødvendig for at kunne nå. Dvs de konkluderer selv at et fast højdekrav ikke
er hensigtsmæssig. Men afs til kontrolmulighederne (for politiet) vælges
alligevel at bruge højden som krav og sjovt nok vælger man så samme
højdekrav som gælder i biler .... (Højde som børns skal have for at sidde
uden hjælpemidler)

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-07 12:41

Anders Majland wrote:

> De 5år kom ikke fra sundhedsstyrelsen - eller også har jeg overset noget.

Njah - det her jeg svært ved at gennemskue. Sakset fra
http://www.folketinget.dk/Samling/20061/lovforslag/L71/som_fremsat.htm :
"Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. Folketingstidende 1996-97,
Tillæg A, s. 3718, at børn i 8-års alderen efter Sundhedsstyrelsens
vurdering har en struktur i hals og nakke, der er tilstrækkeligt
udviklet til at tåle den belastning, som en styrthjelm medfører ved
deceleration (opbremsning mv.), hvorfor styrelsen ikke havde
indvendinger imod, at aldersgrænsen for børns brug af styrthjelm under
kørsel på motorcykel blev nedsat til 8 år."

Hvad var spørgsmålet? "Er børn på 8 store nok?" eller "Hvor gamle skal
de være for at det er sikkert?" - stor forskel.

Senere : "Sundhedsstyrelsen har over for Justitsministeriet bemærket, at
styrthjelme i Danmark ifølge Færdselsstyrelsen skal være godkendt efter
FN’s Regulativ 22. I henhold til dette regulativ er der mulighed for at
godkende styrthjelme til hovedstørrelser ned til 48 cm.

Sundhedsstyrelsen har endvidere oplyst, at hals- og nakkestrukturen hos
børn med et hovedomfang på 48 cm og derover sædvanligvis vil være
tilstrækkeligt udviklet til at tåle den belastning, som en styrthjelm
medfører ved deceleration. Dette gælder uanset, om der er tale om
befordring på en knallert med en hastighedsbegrænsning på 30 km/t eller
45 km/t eller en motorcykel, der med de gældende hastighedsgrænser højst
må køre 130 km/t.

Sundhedsstyrelsen har endelig oplyst, at et hovedomfang på 48 cm vil
være opnået af stort set alle børn på 5 år, mens det ved 3 års alderen
vil være opnået af ca. 90 pct. af drengene og ca. 70 pct. af pigerne."

> [...]
> alligevel at bruge højden som krav og sjovt nok vælger man så samme
> højdekrav som gælder i biler .... (Højde som børns skal have for at sidde

Klippe klistre lov. Sådan en samling Cleviner.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 13:48

> [...]
>
> Hvad var spørgsmålet? "Er børn på 8 store nok?" eller "Hvor gamle skal de
> være for at det er sikkert?" - stor forskel.

Det første. I 1996/97 ønskede man at sænke aldersgrænsen for hjelmfritagelse
fra 12 til 8 år. Det er den gamle udtagelse der refereres til

> Klippe klistre lov. Sådan en samling Cleviner.

Ja - efter laveste fællesnævner princippet ...

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-10-07 07:15

Anders Majland wrote:

> Det første. I 1996/97 ønskede man at sænke aldersgrænsen for hjelmfritagelse
> fra 12 til 8 år. Det er den gamle udtagelse der refereres til

Jamen så var sundhedsstyrelsens anbefaling denne gang 48cm hovedomkreds
hvilket er 5-årsalderen (helt ned til 3 år for 90%/70% af
drengene/pigerne). Det havde ellers været nemmere at måle - en simpel
ring af en nylonrem kunne gøre det. *SUK*

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-10-07 08:07

Torben Scheel wrote:
> [...]
> drengene/pigerne). Det havde ellers været nemmere at måle - en simpel
> ring af en nylonrem kunne gøre det. *SUK*

Siden frenologien gik af mode må der da også ligge en masse lettere brugt
udstyr der kan anskaffes til en billig penge, som man så kan uddele til
færdselsbetjentene.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-10-07 08:14

Jim Andersen wrote:

> Siden frenologien gik af mode må der da også ligge en masse lettere brugt
> udstyr der kan anskaffes til en billig penge, som man så kan uddele til
> færdselsbetjentene.

Tak for et begreb jeg var nød til at slå op

"Frenologi er læren om en påstået forbindelse mellem kraniets ydre form
og menneskets sjælelige egenskaber. Frenologi blev skabt af lægen Franz
Joseph Gall. Dr. Gall mente bl.a., at destruktiv adfærd var lokaliseret
over ørerne, mens kærlighed til børn fandtes i baghovedet, lige under
det område, hvor fædrelandskærligheden befandt sig. Parietal kortex har
sit navn herefter."

--
vh
Torben

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-10-07 22:28

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message

> Siden frenologien gik af mode må der da også ligge en masse lettere brugt
> udstyr der kan anskaffes til en billig penge, som man så kan uddele til
> færdselsbetjentene.
>
> /jim

Der ligger en del på Politihistorisk Museum allerede, så er det bare om at
kopiere måletængerne.
Men ville det ikke være nemmere med en cykelhjelm med rette dimensioner, der
bare kan knaldes ned om ørerne på rotteyngelen? XoD
Rasler ungens knold rundt, er det for tidligt.
Er ungen for tykhovedet, er den i vinkel.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - hiver sgu snart Host i ærmet for passw og user!
*gnæk*

Fra : Anders Majland

Dato : 10-10-07 08:36

> [...]
> hvilket er 5-årsalderen (helt ned til 3 år for 90%/70% af
> drengene/pigerne). Det havde ellers været nemmere at måle - en simpel ring

Endnu simplere - tage ved hjelmen og se om den sidder ordenligt på hovedet.
Der behøves ikke engang hjælpemidler ....

Fra : Hekto

Dato : 10-10-07 11:38

It happens that Anders Majland formulated :

> Endnu simplere - tage ved hjelmen og se om den sidder ordenligt på hovedet.
> Der behøves ikke engang hjælpemidler ....

Næh - men frenologi er vel på højde med de
'ekspertudtalelser' der ligger til grund for det
videre politiske forløb og beslutningsprocessen i
denne sag.

Frenologien er også på højde med den manglende
stillingtagen til lignende restrikrioner og
beskyttelsesforanstaltninger ved ridning og
cykelkørsel!

Fra : Thomas Petersen

Dato : 11-10-07 06:28

> Frenologien er også på højde med den manglende
> stillingtagen til lignende restrikrioner og
> beskyttelsesforanstaltninger ved ridning og
> cykelkørsel!

HØRT!!

Thomas Petersen
Dr 750 Gsx1100g/eml

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-10-07 15:41

Hekto skrev:
> It happens that Anders Majland formulated :

> Frenologien er også på højde med den manglende
> stillingtagen til lignende restrikrioner og
> beskyttelsesforanstaltninger ved ridning og
> cykelkørsel!

Nu bliver verden jo ikke bedre af, at de fejl og åbenlyse tåbeligheder
een minoritetsgruppe udsættes for og må døjes med - efterfølgende
trækkes ned om ørene på andre minoritetsgrupper - tvært imod :-\

Det er jo i forvejen en fandens til pylleri der udvises fra magthaverne
som det er

--
Dun@nt - der går indfor at de folkevalgte får et stempel og noget papir
de kan stemple - så de har noget fornuftigt at tage sig til :-\

Fra : Hekto

Dato : 11-10-07 16:05

"J.C.Kløve" wrote :

> [...]
> trækkes ned om ørene på andre minoritetsgrupper - tvært imod :-\
>
> Det er jo i forvejen en fandens til pylleri der udvises fra magthaverne

Enig ... det der undrer er bare at det ikke er
noget der 'skal' tages stilling til, ligesom med
motorcykler?

De helmer jo ikke før vi fødes og dør indpakket i
silikonegummi!

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-10-07 12:45

> Endnu simplere - tage ved hjelmen og se om den sidder ordenligt på
> hovedet. Der behøves ikke engang hjælpemidler ....

For nu at vade videre, så er der vel kun krav om en godkendt hjelm, ikke
sandt, og ikke om at den passer?

;o(

Michael D

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 12:15

> Her tænkes specielt den kraft hjelmens vægt påfører
> nakkepartiet under et styrt.
> Det er jo muligt at der findes lægevidenskablige undersøgelser der kan
> understøtte dette.

I forarbejdet til loven var sundhedsstyrelse blevet spurgt. Deres svar var
at børn var stærke nok når deres hoved var stor nok til at en godkendt
hjelm.

> [...]
> skulle barnet placeres mellem fører og styr og der skulle indrettes en
> form for erstatning for fodhvilere under tanken som barnet kunne benytte

Det har ikke i nyere tid været tilladt med børn foran føreren. I "gamle"
dage har man akcepteret det.

> Måske skulle vi spørge nogen der har kørt langtur med deres børn mens de
> var helt små, efter de var blevet lidt større og senere som teenagere.

Mine er ikke store endnu ...

Men hvad mener du at kun folk der har kørt langtur kan bidrage med ?

Børn kan ikke holde opmærksomheden ret længe - og det mener jeg køreturen
skal indrettes efter. Men vi (både sønnike og jeg) har haft stor glæde af
småture. Mest som transport til/fra børnhaven men også enkelte for sjov.

> Hvad er det man altid siger om børn når de falder og slår sig?
> Deres hoved er lavet af gummi.

Det er vel ikke uden grund at børn idag bruger cykelhjelm ?
(Og det er dokumenteret at det giver færre hovedskader)

> Skulle vi ikke spørge lægerne?

Sundhedstyrelsen er blevet spurgt under høringsfasen - hele deres svar kan
findes online under folketinget
Og se ellers tråden fra i sommers :
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=Slut+med+unger+p%C3%A5+mc+%21&qt_g=Search+this+group

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 12:24

> http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=Slut+med+unger+p%C3%A5+mc+%21&qt_g=Search+this+group

Og helt præcist
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/ab384af37e134886/03a4b71165070dea?lnk=gst&q=Slut+med+unger+p%C3%A5+mc+!+majland+sundhedsstyrelsen&rnum=1#03a4b71165070dea

[...]

med et hovedomfang på 48 cm og derover sædvanligvis vil være tilstrækkeligt
[...]

Ja det var så udgangspunktet - gode intentioner og forarbejde ...

HVORFOR F****N skulle det så ødelægges. Jeg gentager mig selv. Regler som de
tysker der kræver godkendt hjelm er efter ovenståede også sikkerhedsmæssigt
ok - Har barnet et hovedmål på 48cm kan det tåle at komme med ....

Så tilstrækkelige krav til en motorcykel passagerer:
- Godkendt hjelm
- Kunne nå fodhvilere eller anvende et barnesæde som er godkendt efter den
tyske norm (eller tilsvarende. )