import fra MC fra UK
Fra : Thore Jensen

Dato : 08-10-07 21:21

Hej NG

Når man importerer en MC fra UK, skal der så skiftes forlygte for at få
den godkendt i dk?

Erfaringer, henvisning til regler etc.?!

M.v.h
Thore

Fra : Perminator

Dato : 08-10-07 22:21

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Når man importerer en MC fra UK, skal der så skiftes forlygte for at få
> den godkendt i dk?

Lidt naivt spørgsmål, eftersom en UK forlygte er assymetrisk til den
forkerte vejbane/rabat.
Forlygteindsats og glas skal naturligvis skiftes til kontinental
lygteføring, således at det assymetrske lys oplyser den højre rabat.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 09-10-07 00:41

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forlygteindsats og glas skal naturligvis skiftes til kontinental
> lygteføring, således at det assymetrske lys oplyser den højre rabat.

Lidt naivt svar, nej lygteindsats og glas skal _ikke_ altid skiftes.
Det afhænger af MCén. På f.eks. Ducati 916 skal det ikke.
Se
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/9dff78a3f0ba3a98/e0b2fb87cd39aa1b?hl=da&lnk=st&q=asymmetrisk+lys+uk&rnum=1#e0b2fb87cd39aa1b
Det kan da godt være det skal skiftes, på den du vil importere.
Hvis du kan oplyse hvilken MC, du kunne tænke dig,
er det muligt, der er nogen der kan svare mere præcist.

mvh Jens
Sydals

Fra : Thore Jensen

Dato : 09-10-07 05:29

Perminator skrev:

> [...]
> Forlygteindsats og glas skal naturligvis skiftes til kontinental
> lygteføring, således at det assymetrske lys oplyser den højre rabat.

Det kan du måske synes, men med de gældende EU-regler er det undertiden
ganske uigennemskueligt,hvad der går og hvad der IKKE går..

F.eks. "faldt" den danske særregel om bagskærme, som om en indirekte
følge af import af MC'er!

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-07 06:22

On Tue, 09 Oct 2007 06:28:52 +0200, Thore Jensen wrote:

> F.eks. "faldt" den danske særregel om bagskærme, som om en indirekte
> følge af import af MC'er!

Ja-vel, men Du havde vel ikke forestillet dig, at Du måtte køre rundt med
et nærlys, og blænde alle modkørende.....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Kent Nielsen

Dato : 09-10-07 06:40

meddelelse
> Ja-vel, men Du havde vel ikke forestillet dig, at Du måtte køre rundt med
> et nærlys, og blænde alle modkørende.....

Nej nej, man skal bare føre køretøjet i venstre side af vejen.
Der er en løsning på alt

Kent Nielsen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 09-10-07 07:33

meddelelse news:1lkwjzej7lmg0$.1ofiyct2j30c5.dlg@40tude.net...

> Ja-vel, men Du havde vel ikke forestillet dig, at Du måtte køre rundt med
> et nærlys, og blænde alle modkørende.....

Nej, men måske med et symmetrisk nærlys, hvis det er en veteran motorcykel?

Venlig hilsen

Michael D

Fra : Perminator

Dato : 10-10-07 20:57

Hej Thore
(du hedder iøvrigt det samme som min egen søn på 24 år !

"Orla Pedersen" skrev>
> Ja-vel, men Du havde vel ikke forestillet dig, at Du måtte køre rundt med
> et nærlys, og blænde alle modkørende.....

Jeg er ked af at jeg skrev at spørgsmålet var naivt, men jeg tænkte på det
samme som Orla har formuleret.
Jeg kender ikke alle de helt formelle regler, men finder bare helt
intuitivt, at når man importerer en UK-cykel til Kontinentet, - så skal
lygten da skiftes til "kontenintal assymetri".

Dit citat:
>Det kan du måske synes, men med de gældende EU-regler er det undertiden
>ganske uigennemskueligt,hvad der går og hvad der IKKE går.

Jeg vil da tro at nationale regler, om at det assymetriske lys skal
modsvare, hvilken side af vejen man kører i, vil overrule eventuelle
konformitetsdokumenter om cyklen.
Dette kan sikkert blive ganske indviklet, og fortabe sig i bureaukrati.
Ikke desto mindre, tror jeg, at hvis cyklen bliver kørt til syn med en
kontinental lygte og parabol, vil den blive godkendt.
vh
--

"Perminator"
Per Misser