Afspærring ved fællesture?
Fra : Ped

Dato : 07-10-07 22:29

Hej gruppe,

Er der nogen af Jer, der har erfaring med at 'spærre af' i kryds,
rundkørsler osv. ved fællesture med mindre grupper?

Jeg har lige været ude at køre med en gruppe tyskere og hollændere på
nogle fællesture i Bayern og Østrig. 3-4 af de mest erfarne skiftedes
til at spærre af, så gruppen på 14-17 motorcykler kunne komme samlet
over kryds og igennem rundkørsler. Reglen var, at afspærringen ikke var
nogen garanti for at der ikke kunne komme krydsende trafik, så hver
enkelt havde ansvar for at se sig for inden man kørte ud. Men i løbet af
de knapt 800 km, vi tilbagelagde på de tre dage, skete det ikke en
eneste gang, at nogen maste sig igennem, og der var meget få der
tilkendegav utilfredshed. Og det endda på trods af, at fremgangsmåden
faktisk ikke er lovlig. Røde lys blev naturligvis respekteret.

Min umiddelbare reaktion var, at det var da fantastisk, og at det aldrig
ville være gået herhjemme. Rent bortset fra at det er ulovligt, så er
det mit indtryk, at danske bilister i langt højere grad end andre vil
stå fast på deres forkørselsret, og straks ryge i det røde felt hvis
nogen vil hindre deres ret. Dernede (og næsten alle andre steder i
Europa) synes tolerancen og forståelsen overfor motorcyklister at være
langt større.

Har jeg ret, eller? Nogen erfaringer?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

PS: Der er et par billeder fra træffet her:

http://www.pedmail.dk/alpentreffen/

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-10-07 22:42

> [...]
> hindre deres ret. Dernede (og næsten alle andre steder i Europa) synes
> tolerancen og forståelsen overfor motorcyklister at være langt større.

Jo det virker da også herhjemme.

I Juni holdt Kinøjserklubben landstræf, og vi kørte med ca. 60 - 80
motorcykler mols tyndt efter "kolonnereglerne". Det betyder at hele
kollonnen er at betragte som eet køretøj.
I praksis er det slet ikke svært (om lovligheden for private foreningers
kollonnekørsel - ved jeg intet) det kræver lige lidt undervisning inden
kollonnen drager af sted, og så fungerer det fint.
Første kører er vejviser, og så er det altid kører nr. 2 og 3 der spærrer af
til hhv. højre og venstre.
Når kollonnen er kommet forbi, placerer de tidl. nr. 2 og 3 sig bagerst i
kollonnen, der dog altid afsluttes med en sidste-kører, der også ved hvor
man skal hen

Der vil altid være billister (og ikke mindst cylister!!) der tror de dør af
af blive holdt tilbage i 2-3 minutter, men mine erfaringer er, at det
faktisk virker.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Mogens

Dato : 08-10-07 17:12

> I Juni holdt Kinøjserklubben landstræf, og vi kørte med ca. 60 - 80
> motorcykler mols tyndt efter "kolonnereglerne". Det betyder at hele
> kollonnen er at betragte som eet køretøj.

Tror ikke den holder i retten.
Hvis i skal køre kolonnekørsel, kræves der vel en tilladelse.

Hvornår kan man køre privat kolonnekørsel.
Er det når hele familien i fem biler skal til stranden, eller
Djurssommerland.

Gælder det også for knallert30/45 grupperne på vej til skole, eller når der
tages knallertkørekort og eleverne kommer i en lang kolonne, med kørelæren
bagerst.

Vi bruger også det med at afspære, hvis vi er rigtig mange (50 eller
derover), og alle er enige om at det ikke er lovligt og dem der bliver
nuppet som stopper, må selv punge op.

Man kan faktisk godt køre en lang tur og stadigvæk være mange, bare man
følger det princip, at
førstemanden føre an og viser vej.
andenmanden holder ind til siden hver gang der svinges, og bliver holdende
indtil
bagerstemanden kommer og vinker ham ind som næstbagerst i kolonnen.

Farten holdes nede og at alle får at vide, at hvis ikke de ser en fra
gruppen holde ved et sving/vejkryds, ja så er det bare ligeud.
Man kan så lave et holdt eller opsamling uden for den by, man lige har
passeret igennem, og få alle med igen.

Men afspæring, som der spørges om, tror jeg ikke er spor lovlig.

Mogens

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-10-07 18:19

"Mogens" <MBH8370@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> passeret igennem, og få alle med igen.
>
> Men afspæring, som der spørges om, tror jeg ikke er spor lovlig.

Måden du her beskriver, er rigtig god. Især hvis man er en større flok.
Jeg har prøvet den flere gange stort set uden problemer.
Dog gik det galt engang ude på motorvejen.
Vejviseren holdt ved udkørslen fra motorvejen (ikke lovligt), men blev ikke
spottet, da flere af de efterfølgende var igang med at overhale en lastbil.
Heldigvis blev de fundet igen ved hjælp af diverse mobilsamtaler.
Men ellers en rigtig god løsning.
Hilsen Matthias

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-10-07 03:48

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jens L. Pedersen
> '97 GPZ 1100 ABS
>
> PS: Der er et par billeder fra træffet her:

Det virker rigtig godt, men er ikke lovligt!
Fællesturen under MCTC har gjort det i flere år, men er nu ophørt med at
stoppe trafikken.
Man skal være opmærksom på, at hvis man f.eks. kører over for fuld stop uden
at stoppe eller kører over for rødt lys, står man til et klip i kørekortet.
Hilsen Matthias
Hjælpekører under fællesturen.

Fra : Ulvir

Dato : 08-10-07 12:29

Ved at spærre af dirigerer man trafikken- og jeg mener at det kun er
politiet og militæret der må det.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-10-07 13:16

> Har jeg ret, eller? Nogen erfaringer?

Tjae - som du selv skriver er det ulovligt ...

En mere lovlig måde køre fællestur på er at mand #2 stopper og viser
retningen istedet mens de andre kører forbi Altså stadig fast første og
sidste mand, men derimellem roteres der. Så kan man godt nok blive strukket
laaaaaangt ud, og når første mand ikke længere har en mand #2 bag sig til at
markere et sving må han selvfølgelig vente til resten indhenter igen.