/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Start/batteri problem?
Fra : HKN


Dato : 28-09-07 15:57

Jeg har ledt i gruppen efter tidligere indlæg vedr. subj. men jeg
bliver desværre ikke meget klogere af svarene - nok fordi jeg ikke
forstår mig særlig godt på elektronik...

Min Intruder VS800 har egentlig kørt problemfrit, men den har haft
lidt problemer m. at starte vha den elektroniske tænding.
Problemet er beskrevet som følger: Jeg kan starte dyret, kører hen på
tanken og fylder benzin på, drejer nøglen igen og trykker på
startknappen - "klik" siger relæet, og lyset forsvinder næsten helt
fra forlygten og der sker ingenting. Så kan jeg vente et par minutter,
og derefter starte den igen - dog virker det som om at starteren
næsten ikke kan trække det hele rundt. Hvis den ikke starter 1. gang
der, så "klikker" den bare i relæet.

Dette kan også ske selvom jeg har kørt en længere tur.

Min egen teori(er) er: Turene jeg kører er for korte - den når at
aflade mere end oplade. Det burde dog ikke være tilfældet, når jeg
indimellem kører til arbejde (ca. 50 km).

Der går for lang tid imellem mine ture - jeg kører kun når solen
skinner

Den lader ikke?

Batteriet kan ikke levere nok strøm til starteren?

Jeg har prøvet at sætte batteriet til ladning - umiddelbart viser
laderen at det ikke skal lade ret længe, før vi er på max (16Ah) af
kapacitet, men jeg har ladet det stå natten over. Tilbage i dyret, og
så starter den - men stadig går det meget trægt, og igen, hvis den
ikke starter 1. gang, så "klikker" den og lyset forsvinder næsten
helt, samtidigt. Der er fuld blænde på lyset når jeg drejer nøglen.

Hvad kan der være galt? Skal batteriet skiftes?

Den har gået 16kkm, hvis det har nogen betydning.

Pft og god week-end!

Mvh
Henrik


 
 
F.Syndergaard (28-09-2007)
Kommentar
Fra : F.Syndergaard


Dato : 28-09-07 16:40

Det kan næsten kun være en dårlig stelforbindelse.
Men måske er der en anden der specielt kender din MC.
--
MVH.
Finni
"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1190991398.815331.154050@57g2000hsv.googlegroups.com...
Jeg har ledt i gruppen efter tidligere indlæg vedr. subj. men jeg
bliver desværre ikke meget klogere af svarene - nok fordi jeg ikke
forstår mig særlig godt på elektronik...

Min Intruder VS800 har egentlig kørt problemfrit, men den har haft
lidt problemer m. at starte vha den elektroniske tænding.
Problemet er beskrevet som følger: Jeg kan starte dyret, kører hen på
tanken og fylder benzin på, drejer nøglen igen og trykker på
startknappen - "klik" siger relæet, og lyset forsvinder næsten helt
fra forlygten og der sker ingenting. Så kan jeg vente et par minutter,
og derefter starte den igen - dog virker det som om at starteren
næsten ikke kan trække det hele rundt. Hvis den ikke starter 1. gang
der, så "klikker" den bare i relæet.

Dette kan også ske selvom jeg har kørt en længere tur.

Min egen teori(er) er: Turene jeg kører er for korte - den når at
aflade mere end oplade. Det burde dog ikke være tilfældet, når jeg
indimellem kører til arbejde (ca. 50 km).

Der går for lang tid imellem mine ture - jeg kører kun når solen
skinner

Den lader ikke?

Batteriet kan ikke levere nok strøm til starteren?

Jeg har prøvet at sætte batteriet til ladning - umiddelbart viser
laderen at det ikke skal lade ret længe, før vi er på max (16Ah) af
kapacitet, men jeg har ladet det stå natten over. Tilbage i dyret, og
så starter den - men stadig går det meget trægt, og igen, hvis den
ikke starter 1. gang, så "klikker" den og lyset forsvinder næsten
helt, samtidigt. Der er fuld blænde på lyset når jeg drejer nøglen.

Hvad kan der være galt? Skal batteriet skiftes?

Den har gået 16kkm, hvis det har nogen betydning.

Pft og god week-end!

Mvh
Henrik



HKN (29-09-2007)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-09-07 08:01

On 28 Sep., 17:39, "F.Syndergaard" <fin...@post.tele.dk> wrote:
> Det kan næsten kun være en dårlig stelforbindelse.
> Men måske er der en anden der specielt kender din MC.
> --
> MVH.
> Finni

Har du nogen idé om hvor jeg skal starte med at lede?

Mvh
Henrik


Rene´ (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 29-09-07 08:38

Jeg ville starte med at udskifte batteriet. Selvom du kan lade det op,
er det ikke sikkert at det kan holde spændingen når det belastes.
Egentligt er der kun 2 måder at teste om et batteri er noget værd,
enten ved at syremåle på det eller ved at belaste det med et specielt
testapparat. Bagefter kan du så checke om den lader det den skal, men
det kræver at du har et batterti som fungerer korrekt.
Og batterier er ikke så dyre nu om dage.
Sørg for at få et på det rette antal ampere, eller måske et lidt
kraftgere, hvis det ellers passer til batterirummet.
M.v.h.
Rene´


Armand (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-07 11:47


"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1191051452.854277.103470@n39g2000hsh.googlegroups.com...
> Jeg ville starte med at udskifte batteriet. Selvom du kan lade det op,
> er det ikke sikkert at det kan holde spændingen når det belastes.
> Egentligt er der kun 2 måder at teste om et batteri er noget værd,
> enten ved at syremåle på det eller ved at belaste det med et specielt
> testapparat.
>
En navlestreng á et par startkabler til et bilbatteri, er nu også ganske
effektivt: Hvis apparatet starter anderledes godt ved hjælp af startkabler
er det dén strøm der mangler på det ordinære batteri :-|

Personlig tror jeg dog ikke at det er dét der er problemet eftersom den kan
starte hjemmefra hvor et halvgået batterie efter en nat skulle være svagest,
og ikke kan starte henne på tanken hvor generatoren lige forinden har ladet
på det :-/
Men tag nu bare over til naboen/familien og lån lidt assistance til den
simple test, så dét forhold kan blive bekræftet hhv. komme ud af ligningen!

> Bagefter kan du så checke om den lader det den skal, men
> det kræver at du har et batterti som fungerer korrekt.
> Og batterier er ikke så dyre nu om dage.
>
Det er sgisme da ganske enkelt: For at fylde på en 12V akkumulator kræves
over 14V og derfor skal generatoren lade med mindst op til 14,2V for at
kunne vedligeholde batteriet :-|
Mål på akku'ens poler mens der gives gas til omkring 3-4.000rpm og se om
generator/laderelæ leverer som forventet!

Nu ér det jo en Suzuki der tales om, så forvent roligt at den dumper

--
Armand.



Thomas Gulholm (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 29-09-07 09:51

HKN wrote:

> Problemet er beskrevet som følger: Jeg kan starte dyret, kører hen på
> tanken og fylder benzin på, drejer nøglen igen og trykker på
> startknappen - "klik" siger relæet, og lyset forsvinder næsten helt
> fra forlygten og der sker ingenting. Så kan jeg vente et par minutter,
> og derefter starte den igen - dog virker det som om at starteren
> næsten ikke kan trække det hele rundt. Hvis den ikke starter 1. gang
> der, så "klikker" den bare i relæet.

Polskoene (dem der holder kablerne fast på batteriet- hedder vist noget
andet, men kan kun lige komme i tanke om "polsko" lige nu) er muligvis ikke
spændt nok - det kan lige gå at trække startspændingen når den er kold, men
ved opvarmning udvider metallet sig, og forbindelsen bliver _for_ dårlig.
Det er i hvert fald set før - og det er let at kontrollere/afhjælpe.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

BoA (29-09-2007)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 29-09-07 10:08

Thomas Gulholm skrev:
>
>
> Polskoene (dem der holder kablerne fast på batteriet- hedder vist noget
> andet, men kan kun lige komme i tanke om "polsko" lige nu) er muligvis ikke
> spændt nok - det kan lige gå at trække startspændingen når den er kold, men
> ved opvarmning udvider metallet sig, og forbindelsen bliver _for_ dårlig.
> Det er i hvert fald set før - og det er let at kontrollere/afhjælpe.
>

Du skal selvfølgelig også lige sørge for at
batteriterminaler og polsko er helt rene og uden
korrosions-produkter (hvidlige salte/pulver). Brug et stykke
meget fint slibepapir eller smergellærred så der bliver
bedst mulig metallisk kontakt.


med bedste hilsner
fra
BoA

HKN (29-09-2007)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-09-07 10:52

Jeg takker for svarene

Jeg kan se at både Biltema og louis.de har rimelige priser på
batterier, så det er ikke den store udgift jeg kigger på lige nu

Mvh
Henrik
(som vil se om han kan finde et 20Ah batteri som passer i en Intruder)


Armand (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-07 12:39


"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1191059503.625945.226610@y42g2000hsy.googlegroups.com...
Jeg takker for svarene

Jeg kan se at både Biltema og louis.de har rimelige priser på
batterier, så det er ikke den store udgift jeg kigger på lige nu
------------------------

Vær opmærksom på at dé ikke sender syre med posten, hvorved T-hansen (á
total-løsning) måske er det bedre valg :-/

--
Armand.
(på andet år på et T-Hansen batteri der klarer jobbet fint selv til trods
for lange stilstandsperioder, selv igennem sæson'en)



Ukendt (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-07 22:42

Armand wrote:
> "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>> louis.de har rimelige priser på batterier..

> Vær opmærksom på at dé ikke sender syre med posten, hvorved T-hansen (á
> total-løsning) måske er det bedre valg :-/

Har de lavet det om? Jeg har tidligere fået sendt syre med posten fra
Louis. 2004 må det have været..

--
Squish

Jens Jacob Bager Jen~ (30-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 30-09-07 08:13

>> Vær opmærksom på at dé ikke sender syre med posten, hvorved T-hansen (á
>> total-løsning) måske er det bedre valg :-/

Louis sender stadig syre med posten. Bare det ikke overskrider en vis mængde
pr. pakke. 1L går fint.

http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038001


--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ukendt (30-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-07 21:29

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>>Vær opmærksom på at dé ikke sender syre med posten, hvorved T-hansen (á
>>>total-løsning) måske er det bedre valg :-/
>
>
> Louis sender stadig syre med posten. Bare det ikke overskrider en vis mængde
> pr. pakke. 1L går fint.

Det undrede mig også lidt, da det går under småkollireglen i ADR
(farligt gods).

--
Squish
VFR750F

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408930
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste