Billede af dansk betjent -humor-
Fra : Bongo

Dato : 22-09-07 08:55

Jeg stødte på dette billede af en betjent her til formiddag.

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=349960

Vh Bongo

Fra : Rasmus

Dato : 22-09-07 09:06

"Bongo" <askfor@address.com> wrote in news:46f4ca6d$0$25429
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> http://www.fotokrit

tjaa ingen hansker, hjelmen åben, og nå ja, på den forkerte side af de
dobbelt optrukne. vi kan jo alle lave en smutter

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 22-09-07 10:04

hmm, langsom kørsel, blå blink, eskorte-kørsel evt. i forbindelse med et
cykelløb?!? Hvad går det morsomme ud på?

Fra : Bongo

Dato : 22-09-07 10:23

"S?ren H?yer Hansen" <siren@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hmm, langsom kørsel, blå blink, eskorte-kørsel evt. i forbindelse med et
> cykelløb?!? Hvad går det morsomme ud på?

Du har da helt ret. I sin kontekst er det ikke morsomt som sådan. Uploaderen
havde ikke oploadet de sidste billeder da jeg så billedet første gang. Men
revet ud af sammenhængen er det da ganske spøjst.

Vh Bongo

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 22-09-07 10:05

Tjaa....

Hvis det ikke var fordi manden fulgte et cykelløb, ville det være ganske
uforsvarligt.
Men han kan da godt slå sig alligevel, hvis han vælter.

Bo

Fra : Armand

Dato : 22-09-07 11:17

"Bo Rasmussen" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaa....
>
> Hvis det ikke var fordi manden fulgte et cykelløb, ville det være ganske
> uforsvarligt.
> Men han kan da godt slå sig alligevel, hvis han vælter.

Ikke mindst med den opslåede hjelm: En svensk motorcykelbetjent knækkede for
år tilbage nakken ved et banalt styrt på en parkeringsplads fordi han havde
klaphjelmen åben =

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-09-07 11:20

On Sat, 22 Sep 2007 11:05:04 +0200, "Bo Rasmussen" <no@mail.dk> wrote:

Hej Bo

>Hvis det ikke var fordi manden fulgte et cykelløb, ville det være ganske
>uforsvarligt.

Mener du dermed at det er OK at ordensmagten kører lige så råddent som
cykelryttere?
Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-07 11:53

Steen Gruby skrev:
>Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

Hørt.
Alle former for løb/sport burde foregå på dertil
indrettede baner eller anlæg, og ikke på offentlig vej.

Ville det i øvrigt være ok, at sige "klap i" til den betjent?

Michael Dahlberg

Fra : Ole

Dato : 22-09-07 13:10

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hørt.
> Alle former for løb/sport burde foregå på dertil
> indrettede baner eller anlæg, og ikke på offentlig vej.

Det er jo næsten som at høre bilister snakke om mcister.

Fra : Nicolai

Dato : 22-09-07 15:05

Mange billister/motorcykelister kender ikke færselsloven særligt godt !!
Feks må 2 cykellister gerne køre viden siden af hinanden, hvilket der er
mange der ikke ved !
ved ikke om det er tilfældet her.

p.s jeg køre ikke cykelløb

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 22-09-07 17:21

On Sat, 22 Sep 2007 16:04:45 +0200, "Nicolai" <wc@nejtak.com> wrote:

>Mange billister/motorcykelister kender ikke færselsloven særligt godt !!

>Feks må 2 cykellister gerne køre viden siden af hinanden, hvilket der er
>mange der ikke ved !

Du glemmer den vigtige del.
Forudsætningen er at de ikke er til ulempe.

Fra : Nicolai

Dato : 22-09-07 18:08

> Du glemmer den vigtige del.
> Forudsætningen er at de ikke er til ulempe.

Er de ikke altid det ! .. hvis du dem spørger dem med 4-hjul

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 22-09-07 18:48

On Sat, 22 Sep 2007 19:08:29 +0200, "Nicolai" <wc@nejtak.com> wrote:

>Er de ikke altid det ! .. hvis du dem spørger dem med 4-hjul

Jo, det er de faktisk ofte. Ulempe-begrebet fortolkes oftest temmelig
strengt.

Fra : Sune

Dato : 22-09-07 19:29

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> cykelryttere?
> Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

Et meget stort - HØRT.
Her i området terroriserer Greve Cykelklub når de afholder løb
3-4 mand ved siden af hinanden, hvor man ikke har en chance for at komme
forbi. Og kommer man med et diskret dyt, får man som regel fingeren.

Sune

Fra : SB

Dato : 22-09-07 20:38

> [...]
> cykelryttere?
> Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

Ja ud på marken med dem

Søren

Fra : Knud Dam

Dato : 22-09-07 21:58

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

; - )

KD

Fra : Max Andersen

Dato : 23-09-07 10:14

Steen Gruby wrote:

> Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

Det rammer faktisk lige på sømmet.

Jeg har i længere tid undret mig over den manglende tolerance der findes
på vejene, og her er en spire til. Mig, mig og mig mentaliteten.

Jeg kører på cykel, mc og i bil, og jeg synes det er sjovt at vide
hvordan de andre trafikanter tænker i visse situationer.

Jeg synes dog det er mindre sjovt at køre alene som cyklist og blive
overhalet med 120km/t og der dyttes LIGE ud for hvor jeg er.

Hensynsløst og dumt, men det beskriver den fjernhed og mangel på
tolerance der lyser mere og mere ud af trafikanterne.

istedet for at forbyde noget der både er sjovt og gavnligt for
folkesundheden, så forbyd dumme trafikanter istedet.

Smid dem i lejre, så vi andre kan køre i fred, på hvad vi nu kan lide at
køre på.

Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-09-07 10:45

"Max Andersen" <max@militant.dk> wrote in message

> [...]
> folkesundheden, så forbyd dumme trafikanter istedet.
>
> Smid dem i lejre, så vi andre kan køre i fred, på hvad vi nu kan lide at

Nu kommer det også meget an på, hvor trætte/stressede/bombede/skæve/fulde,
folk er.
De sidste to kategorier er vi vist enige om at vi alle godt kan undvære på
vejene.
Og i det ideelle samfund fandtes de tre første kategorier ikke.
Men nu er virkeligheden en anden, så giv hinanden lidt elastik derude, hva'?

Det er fint nok at afreagere og råbe højt og pisse territorie af i
nyhedsgrupperne, men spar nu for helvede da os andre for aggressionerne på
vejene. (Dén var især møntet på visse typer bilister, men forefindes også
hos cyklister, mc'ister og andre færdende...)

Man kan komme utroligt langt med lidt sund fornuft og tålmodighed - folk
bliver sgu så glade hvis man holder tilbage når de skal ud fra en sidevej,
eller generelt udviser almindelig sund fornuft og hjælpsomhed. Hvilket
desværre efterhånden er lidt af en mangelvare i trafikken.

Hatten af for jer der hjælper andre også, for hvem ved? En anden dag er det
måske en selv, der godt vil have en hjælpende hånd, så det går vel for fa'en
op i sidste ende?
Generelt synes jeg dog at hjælpsomheden har det en hel del bedre hos
motorcyklister, end hos bilister.

Og jow, gu' synes jeg da at cykelmyg der kører i flok er pisseirriterende,
men man har aldrig - og får forhåbentlig heller aldrig - påkørselsret, så æd
ærgrelsen, hiv tålmodigheden frem og giv plads og tid, så skal man sgu nok
komme forbi på eet eller andet tidspunkt.
Jeg mener: der er faneme' ikke meget ved at sidde og kukkelure på en
pløjemark med buler i madkassen, eller ligge og stene på en ambulancebåre,
bare fordi man skulle skynde sig.

Det her burde vel egentlig være logik for selv
Harleykørere...*gnækker*...mc-folkets ekvivalent til perlehøns eller
guldfisk? Det' gas, I ka' ta' det!

Venlig hilsen

Aragorn. Uhyggeligt moralsk og belærende en søndag formiddag. *braeklyd.mp3*
Og ikke specielt vågen...*plirre*...kaff'...

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Max Andersen

Dato : 23-09-07 15:26

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> eller generelt udviser almindelig sund fornuft og hjælpsomhed. Hvilket
> desværre efterhånden er lidt af en mangelvare i trafikken.

Sagt meget bedre end jeg selv. Jeg skriver bare under her istedet.

Max (enig i ovenstående..)

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-09-07 11:52

On Sun, 23 Sep 2007 11:13:31 +0200, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

Hej Max.

>Jeg har i længere tid undret mig over den manglende tolerance der findes
>på vejene, og her er en spire til. Mig, mig og mig mentaliteten.

Det skal du ikke undre dig så meget over.
Jeg bor tæt ved området Søsum, Ganløse, Stenlille Lille Værløse og
Lynge.
Her køres der cykelløb - Rigtig mange dage om året.
Helemøllen er spærret af de EPO pumpede stakler så man som anden
trafikant er henvist til den store omvej.
Og når de så ikke kører løb i week-enden, er der træning på alle ugens
dage en flok på 10-20 cykler der opfører sig som de ejer hele
butikken.
Hvis man forsigtigt forsøger at passere breder flokken sig og man får
fingeren.
Er der noget at sige til at ens irritation stiger til bristepunktet

>Jeg synes dog det er mindre sjovt at køre alene som cyklist og blive
>overhalet med 120km/t og der dyttes LIGE ud for hvor jeg er.

Næ, hvis cyklisterne så gør noget for at passage overhovedet kan lade
sig gøre er det en urimelig opførsel, men det gør de, som før
beskrevet, ikke - Tværdimod.
Jeg kunne aldrig finde på at dytte når jeg er i bil.
Jeg har erkendt mit nederlag og finder en anden vej første gang det er
muligt at dreje af..
Er jeg derimod på MC generer det mig ikke det bitreste at liste op på
siden af sådan en flok, og så fyre modellen af.
Cyklisternes reaktion er formidabel .-)))

>Hensynsløst og dumt, men det beskriver den fjernhed og mangel på
>tolerance der lyser mere og mere ud af trafikanterne.

NIX, af cyklisterne alene.
De ved at andre trafikanter vil stå til anklage hvis der krølles et
hår på en cyklists hoved, og det benytter de sig groft af.

>istedet for at forbyde noget der både er sjovt og gavnligt for
>folkesundheden, så forbyd dumme trafikanter istedet.

Jaeh, ku' du forestille dig at vi fik spærret hele området omkring
Ganløse for at køre MC ræs?
Nej vel - Hvorfor i alverden skal EPO misbrugerne så priviligeres?

>Smid dem i lejre, så vi andre kan køre i fred, på hvad vi nu kan lide at
>køre på.

OH - Mig må de gerne spærre inde i et "reservat", sådan lidt større
end Knutstorp.
Tænk at kunne have et lille værksted til elektronik og mekanik og en
bane man kan træne på efter behov uden at skulle tænke på åndssløve
cyklister.
Make my day.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bongo

Dato : 23-09-07 12:29

> [...]
> Tænk at kunne have et lille værksted til elektronik og mekanik og en
> bane man kan træne på efter behov uden at skulle tænke på åndssløve

Så mangler vi bare en lastbil med fotomodeller og et lille net. Så kan vi
slippe dem løs og more os med at fange dem.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 23-09-07 14:45

Bongo skrev den 23 sep 2007 i

> Så mangler vi bare en lastbil med fotomodeller og et lille net. Så kan vi
> slippe dem løs og more os med at fange dem.

*ROFL* !! Holddakæft det kører for jeg lige nu

Fra : Max Andersen

Dato : 23-09-07 15:22

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 23 Sep 2007 11:13:31 +0200, Max Andersen <max@militant.dk>
> wrote:
>
> Hej Max.
>>
> Det skal du ikke undre dig så meget over.

Det gør jeg, for det er mit liv og mange andres det gælder i længden.

> Jeg bor tæt ved området Søsum, Ganløse, Stenlille Lille Værløse og
> Lynge.

Det er et dejligt sted. Både på mc og cykel.

> Her køres der cykelløb - Rigtig mange dage om året.

Og der kører også mange biler. Hele året rundt. Faktisk mere end der
kører cykler. Men tyren ligger i området og er et supergodt sted at
cykle. Og at køre på mc. Jeg forstår godt at det kan virke voldsomt. Men
det har da altid været sådan ikke? Det er da ikke noget nyt?

> Helemøllen er spærret af de EPO pumpede stakler så man som anden
> trafikant er henvist til den store omvej.

Hvorfor er vi nu epo-pumpende stakler, bare fordi vi holder os i form?
Skal vi straffes, fordi brian'er absolut skal nå fra a til b på 7 minutter?

> [...]
> butikken.
> Hvis man forsigtigt forsøger at passere breder flokken sig og man får

Jeg ser sjældent nogen passere forsigtigt og få fingeren. Derimod ser
jeg folk speede voldsomt op og dytte og SÅ få fingeren. Det er jo
immervæk bedre at komme 2 minutter senere end at skabe en livsfarlig
situation. Dog forsvarer jeg ikke alle cyklister, men mine oplevelser
som cyklist er at der er flere gange mit liv er i fare, end jeg sinker
folks dyrebare liv.

> Er der noget at sige til at ens irritation stiger til bristepunktet

Ja, det må jeg sige. Men ikke som du beskriver det. Jeg har dog aldrig
oplevet den uretfærdighed som du beskriver. Dog kan jeg genkende at
cykler i flok godt kan brede sig. I Hillerød Cykle Klub kører man 2 og 2
og tager såvidt hensyn til bilister og fodgængere og andre trafikanter.
Dog kan man også risikere at vand har ødelagt asfalten så store huller
tvinger eller chikaner tvinger een længere ud på vejen. Det er dog ikkke
med vilje man prøver at ramme køleren af en bil med sin egen krop. Det
må andre da kunne forstå. Dog vil jeg ikke forsvare alle cyklister. Hvis
en cyklist bryder loven, så meld ham/hende. Ligesom jeg gerne ville
huske at melde bilister der prøver at slå mig ihjel.

> Næ, hvis cyklisterne så gør noget for at passage overhovedet kan lade
> sig gøre er det en urimelig opførsel, men det gør de, som før
> beskrevet, ikke - Tværdimod.

Jeg forsvarer ikke alle cyklister og anklager heller ikke alle bilister.
Jeg har cyklet og kørt i så mange år at der heldigvis er flere gode
cyklister og bilister end det modsatte. tegningen er dog ved at øges
støt med antallet af mennesker på rygestop kurser :)

> [...]
De ved at andre trafikanter vil stå til anklage hvis der krølles et
hår på en cyklists hoved, og det benytter de sig groft af.

Det lyder fuldstændig ude i hampen. Mener du alvorligt at man hellere
vil have ret og være kørt til krøbling, end at være rask og køre
forsigtigt? Og vil du uden at blinke mene at kun cyklisterne køre
hovedløst? Det lyder ikke som den Steen Gruby jeg kender.

> Jaeh, ku' du forestille dig at vi fik spærret hele området omkring
> Ganløse for at køre MC ræs?
> Nej vel - Hvorfor i alverden skal EPO misbrugerne så priviligeres?

EPO...igen. Nu har jeg ingen idé om hvorfor alle der cykler er blevet
epo misbrugere. Det er virkelig en sørgelig anklage. Skal jeg så svare
dumt tilbage med nogen der har sniffet for meget benzin, når de har
rodet med kværnen, eller andet nedladende der intet har med realiteterne
at gøre?

Nu er mc-ræs en del farligere, når man tænker på folk der ikke kan styre
deres hestekræfter. Men et mc-ræs med 60km/t kunne da nemt arrangeres.
Hele indre København blev da spærret af med noget veteranræs for nopget
tid siden. Jeg skulle udenom for at komme på arbejde, og det tog jeg med
et smil, for det er da rart med lidt krydderi i dagligdagen.

> [...]
> Tænk at kunne have et lille værksted til elektronik og mekanik og en
> bane man kan træne på efter behov uden at skulle tænke på åndssløve

Nu forstod du måske ikke at jeg nævnte lejre for alle dem der kører som
idioter, være det cyklister, mc'ister eller bilister. Men det var måske
for underforstået.

Jeg er målløs. Men nu forstår jeg godt hvorfor folk kører som idioter,
hvis dette er holdningen blandt nogenlunde fornuftige mennesker.

Max

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-09-07 16:17

On Sun, 23 Sep 2007 16:21:59 +0200, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

Hej Max

> [...]
>cykle. Og at køre på mc. Jeg forstår godt at det kan virke voldsomt. Men
>det har da altid været sådan ikke? Det er da ikke noget nyt?

Nej, det er det ikke, men det stigende antal afspærringer er ved at
være en belastning.

>Hvorfor er vi nu epo-pumpende stakler, bare fordi vi holder os i form?
>Skal vi straffes, fordi brian'er absolut skal nå fra a til b på 7 minutter?

Desværre har virakken omkring moralen i cylelløb medført at mange,
deriblandt jeg, har fået den holdning at cykelsport er lig doping.
Det har Brian ikke nogen aktier i.

> [...]
>situation. Dog forsvarer jeg ikke alle cyklister, men mine oplevelser
>som cyklist er at der er flere gange mit liv er i fare, end jeg sinker

Der er ikke nogen ide i at prøve at passere sådan en flok.
Det får man simpelthen ikke lov til på den måde de agerer, og det har
jeg ikke mod til at prøve.

> [...]
>forsigtigt? Og vil du uden at blinke mene at kun cyklisterne køre
>hovedløst? Det lyder ikke som den Steen Gruby jeg kender.

Havde det så blot været således at cyklisterne fulgde færdselsloven
havde jeg aldrig taget bladet fra munden.
Den måde de agerer på i trafikken flipper de kun godt fra fordi de
øvrige trafikanter passer på dem.
Når jeg ser en cyklist lyser alle alarmsignaler idet jeg aldrig ved
hvad vedkommende kan finde på.
Hvis det er børn er det næsten forudsigeligt, men de voksne med hele
det store "tour de medicine" outfit er ganske uforudsigelige.
Og det er det jeg mener med at de benytter sig af deres status som
bløde trafikanter.
De spiller bevidst på at ingen tør nærme sig hvis der er den mindste
fare for at cyklisten vil foretage sig noget uforudset.

> [...]
>tid siden. Jeg skulle udenom for at komme på arbejde, og det tog jeg med
>et smil, for det er da rart med lidt krydderi i dagligdagen.

MC race er farligere for sportens udøvere - Ingen tvivl om det.
Men der må være lighed for os alle.
Når cyklisterne kan få spærret vejene burde det også være muligt for
at køre MC race.
OK nok, DET forekommer faktisk i forbindelse med Classic MC Race bl.a.
på Fyn, men det der foregår i KBH er kun for biler.
Løsningen på problemet ville være at der blev bygget et par egnede
baner til MC i Danmark som blev åbnet for almenheden.
Samme faciliteter findes allerede for cyklister.
Så kunne al form for race fjernes fra vejene og henvises til lukkede
baner, både cykel og MC

>Jeg er målløs. Men nu forstår jeg godt hvorfor folk kører som idioter,
>hvis dette er holdningen blandt nogenlunde fornuftige mennesker.

Jeg mener jeg er en særdeles hensynsfuld trafikant, men det forhindrer
mig ikke i at have et kolerisk forhold til sportscyklister.
Hvis de forlanger jeg skal være hensynsfuld over for dem, må jeg vel
også kunne forvente at der kommer noget der ligner den anden vej.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dr. Enduro

Dato : 23-09-07 18:41

Steen Gruby skrev:

> Havde det så blot været således at cyklisterne fulgde færdselsloven
> havde jeg aldrig taget bladet fra munden.

Hej Steen

Sej hjemmeside du har fået dig der!

http://www.kriminelle.dk/

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-09-07 18:48

On Sun, 23 Sep 2007 19:41:17 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
wrote:

Hej.

>Sej hjemmeside du har fået dig der!

Den forstod jeg ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole

Dato : 23-09-07 19:14

Det er da nok den mest platte hjemmeside på nettet.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 23-09-07 19:20

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 23 Sep 2007 19:41:17 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej.
>>
> Den forstod jeg ikke.

Bare gas: Det er en gut (jurastuderende), som bruger størstedelen af sin
fritid på at rende rundt og tage billeder af cyklister på Østerbro, der
bryder loven: uden lys, på fortovet, to på en cykel osv. Så lægger han
dem ud på nettet til skræk og advarsel for andre misdædere...

Hans motivation for at gøre det lyder ca. sådan her:

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-09-07 19:30

On Sun, 23 Sep 2007 20:20:27 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
wrote:

Hej Jan

>"Havde det så blot været således at cyklisterne fulgde færdselsloven
>havde jeg aldrig taget bladet fra munden...."

Jeg kendte den ikke, og tro mig - Havde jeg kendt den havde jeg ikke
brugt den vending.
Jeg kunne aldrig så meget som drømme om at anmelde nogen som helst.
Det der trigger mig er at de såkaldte sportscyklisters ageren på
landevejene.
De tror sørme de er en priviligeret race der kan opføre sig som de
vil, og hvis man drister sig til at sige fra er man pludselig åndelig
mindrebemidlet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Max Andersen

Dato : 23-09-07 21:20

Steen Gruby wrote:

> De tror sørme de er en priviligeret race der kan opføre sig som de
> vil, og hvis man drister sig til at sige fra er man pludselig åndelig
> mindrebemidlet.

Arh, nu strammer du den sgu, Steen.

Du siger at ALLE sportscyklister er epo-misbrugere, og ALLE cykelløb på
offentlig vej burde forbydes, og KUN cyklister er intolerante i
trafikken, så viser det med alt tydelighed din åndelige formåen uden at
jeg behøver at fremhæve det.

Jeg har dog udtrykt min undren over din holdning, som med al tydelighed
viser at du ikke har siddet på cyklen og oplevet bilister med hovedet
under armen, samtidig med det paradoksale faktum at du ofte kommer med
fornuftige indlæg i gruppen her.

Det er det der undrer mig mest er din snævertsynethed. Noget jeg aldrig
havde forventet af nogen der er voksen i trafikken.

Max
p.s. måske har jeg overset noget humor her, men har man prøvet at blive
skåret over i et sving på mc af en bil, samtidig med at blive overhalet
på cykel mens bilisten dytter, så har jeg måske været lidt hurtig til
trold-ud-af-æsken, men så ret mig hvis det har været tilfældet.

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-09-07 21:59

On Sun, 23 Sep 2007 22:20:23 +0200, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

Hej Max

> [...]
>offentlig vej burde forbydes, og KUN cyklister er intolerante i
>trafikken, så viser det med alt tydelighed din åndelige formåen uden at

Jeg er ikke uden indsigt i cykelløb, heller ikke den mere
motionsprægede.
Jeg har i mange år, qua mit job og firmaets sponsorat, lavet
tilmelding og tidtagning for "Sjælland Rundt" - Både den "rigtige" og
Tøserunden.
Det er ikke altid let for arrangørene at få deltagerne til at forstå
at der er andre trafikanter på vejene, hvilket bl.a. førte til en
omlægning af ruten idet en politimester ikke ville give tilladelse til
at karavanen passerede hans politikreds.
At jeg så med årene har udviklet et kolerisk forhold til al cykelsport
er sporten selv skyld i.
Jeg var en af dem der godtede mig da det tyske TV trak sig fra "tour
de dope", og mente faktisk at alle andre TV kanaler burde have fulgt
med.
Det ville trække det økonomiske grundlag under "turen" bort, og måske
fået nogen til at forstå alvoren.
Således gik det desværre ikke.

> [...]
>viser at du ikke har siddet på cyklen og oplevet bilister med hovedet
>under armen, samtidig med det paradoksale faktum at du ofte kommer med

At man på det tekniske område kan holde hovedet på plads betyder ikke
at man ikke har et blødt punkt
Og her sidder så mit.

Jeg har for længst foræret min gamle Centurion le Mans bort.
Det er for farligt at køre på cykel andet end til bageren, og der kan
jeg sagtens benytte Lises gamle skærveknuser - Hun har fået en ny .

>Det er det der undrer mig mest er din snævertsynethed. Noget jeg aldrig
>havde forventet af nogen der er voksen i trafikken.

Nu betyder det at jeg ikke bryder mig om cyklister med krum ryg jo
ikke at jeg jagter dem.
Jeg holder mig tværdimod langt væk - De er for farlige.
Jeg har kun haft førerretten til motorkøretøjer i 43 år, så der er jo
håb om at jeg en dag bliver voksen

> [...]
>på cykel mens bilisten dytter, så har jeg måske været lidt hurtig til
>trold-ud-af-æsken, men så ret mig hvis det har været tilfældet.

Jeg HAR mødt cyklisterne i det uoverskuelige sving i skoven på turen
fra Bastrup mod Ganløse hvor jeg selv kom fra Ganløse siden.
Sørme om ikke de kom i den forkerte vejbane for at skære svinget på
den anden side af de dobbelt optrukne linier.
Godt for dem at jeg var på MC og at jeg havde på fornemmelsen at noget
var galt - Havde det været i bil var det gået galt.
Jeg har et par gange reddet livet for Bambi på den strækning qua
hurtig reaktion, og sørme også for cyklisterne pga en sjette sans.

Vi bliver desværre aldrig enige om det emne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Nicolai

Dato : 24-09-07 00:53

Skønt med nogle fordomme. Jeg har en gamle tante der mener at motor
cykelister køre som "sindsyge"
Min fordom. er at alle 4-hjuls trækkere bliver ført af halv fede mænd i
50érne, som førsøger at køre mig og mine døtre ned, når jeg henter dem fra
skole på cykel.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 23-09-07 18:11

wrote:

>cykler i flok godt kan brede sig. I Hillerød Cykle Klub kører man 2 og 2
>og tager såvidt hensyn til bilister og fodgængere og andre trafikanter.

Og husker at trække ind og køre en og en når der kommer en bil bagfra
som må forventes at ville passere?

>Hele indre København blev da spærret af med noget veteranræs for nopget
>tid siden. Jeg skulle udenom for at komme på arbejde, og det tog jeg med
>et smil, for det er da rart med lidt krydderi i dagligdagen.

Mon dog?
Et par gader rundt om fælledparken har vist ingenting at gøre med
"hele indre København". For det første er det ikke indre København
(som pr. definition må være København K) og for det andet var det
ganske få gader. Men fint nok at det kan lade sig gøre.

Fra : Max Andersen

Dato : 23-09-07 20:55

Per K. Nielsen wrote:

> Og husker at trække ind og køre en og en når der kommer en bil bagfra
> som må forventes at ville passere?

Faktisk er det jo meget svært mange steder at overhale med bare 1
cyklist på kørebanen igennem skævinge by, f.eks., så det kommer an på
situationen. Nogle gange vil det ikke blive gjort hvis der er masser af
plads, men andre gange, vil det nok. Men fylde er aldrig nok til at
fremprovokere en livsfarlig situation.

> [...]
> (som pr. definition må være København K) og for det andet var det
> ganske få gader. Men fint nok at det kan lade sig gøre.

Ja, korrekt. Hele indre københavn, set i kontekst af hele ganløse,
lynge, bastrup, o.s.v. (konteksten var vigtig)

Max

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-09-07 07:06

On Sun, 23 Sep 2007 21:55:27 +0200, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

> [...]
>situationen. Nogle gange vil det ikke blive gjort hvis der er masser af
>plads, men andre gange, vil det nok. Men fylde er aldrig nok til at

Der skal endog meget god vilje til at fortolke ovenstående som andet
end at bilister skal respektere cyklister, men cyklister behøver ikke
respektere bilister.

Det er der kernen ligger. Det er den holdning der gør bilisterne
irriterede.

>Ja, korrekt. Hele indre københavn, set i kontekst af hele ganløse,
>lynge, bastrup, o.s.v. (konteksten var vigtig)

Efter min mening svækker det nu argumentationen når man bevidst laver
den slags "fejl" og når man bevidst ignorerer ulempebegrebet.

Tag ikke fejl: Jeg opfordrer ikke til at man hasarderet overhaler
sportscyklister, eller at man skaber livsfarlige situationer, men det
er altså på sin plads at selvsamme cyklister på et tidspunkt bliver
deres ansvar bevidst og forstår at det hverken er lovligt eller
fremmende for egen sikkerhed at fylde som en bybus på landevejene.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-07 07:38

Per K. Nielsen wrote:

> [...]
> deres ansvar bevidst og forstår at det hverken er lovligt eller
> fremmende for egen sikkerhed at fylde som en bybus på landevejene.

Det er oftest den sikreste måde - netop fordi mange bilister mener at de
altid - uanset modkørende og vejbanens bredde - har ret til at overhale
cyklister. Det der ikke siver ind hos mange motoriserede er at det
_ikke_ er en menneskeret at komme foran enhver cyklist til hver en tid,
men at overhaling skal ske når der er plads til at overhale forsvarligt.
Uanset hvad man overhaler.

I andre lande med færre cykelstier er reglen oftest at man som cyklist
skal "take the lane" dvs. placere sig midt i, og generelt køre som en
bil. I mange tilfælde er det sikrere for cyklisten.

Jeg forstår irritationen over en flok cyklister der fylder hele den ene
vejbane over et længere stykke - men reelt er der intet fornuftigt
alternativ. Ligger de på en række overhales der gerne, uanset at man
ikke kan overskue hele rækken - og når der så kommer en modkørende
væltes der gladeligt ind til højre - i cyklisternes bane.

At Steen er særligt omfindig over for cykelløb giver ikke grundlag for
at være så generaliserende som hans indlæg i denne tråd har været. Det
han ikke forstår/vil forstå er at dårlig opførsel i trafikken er et
personligt problem, og mange af "EPO-tosserne" sætter sig ind i bilen
når det bliver mandag igen. Opførslen bliver ikke bedre af dét. Hvordan
skulle et forbud mod cykelløb forhindre det?

--
vh
Torben - der gerne benytter Hillerød - Lynge - Ganløse - Veksø -

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-09-07 17:40

On Mon, 24 Sep 2007 08:38:26 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ikke kan overskue hele rækken - og når der så kommer en modkørende
>væltes der gladeligt ind til højre - i cyklisternes bane.

Et ord:
Dråbeformation.

> [...]
>når det bliver mandag igen. Opførslen bliver ikke bedre af dét. Hvordan
>skulle et forbud mod cykelløb forhindre det?

Enig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-09-07 07:31

Per K. Nielsen wrote:

> Et ord:
> Dråbeformation.

Kan du uddybe den?

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 25-09-07 19:01

On Tue, 25 Sep 2007 08:31:07 +0200, Torben Scheel

>Kan du uddybe den?

Ja, da.

I stedet for at køre i en stor klump, eller i en lang række, kunne man
vælge at køre i mindre grupper med tilstrækkelig afstand til de øvrige
grupper tli at kunne trække ind, og stadig have afstand til at biler
kan overhale de mindre grupper.

På den måde har cyklisterne en fornuftig sikkerhed og generer
bilisterne mindst muligt.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-07 07:47

Per K. Nielsen wrote:
> [...]
> kan overhale de mindre grupper.
>
> På den måde har cyklisterne en fornuftig sikkerhed og generer

Det lader ikke til at du har motionscyklet meget? Eller set cykelløb i
fjernsynet?

Udover at det er praktisk umuligt og desuden helt imod formålet med
cykelturen, tillader jeg mig at tvivle på at det ville hjælpe bilister
at de skal op og ned i fart gentagne gange. Derudover ville det gøre
turen farligere for cyklisterne. En mindre gruppe er ikke meget nemmere
at overhale end en stor.

Problemets årsag lyser klart ud af dit forslag - du har ingen viden om
hvordan det er at motionscykle, og derfor kommer du med forslag som
enhver cyklist vil ryste på hovedet af - uanset hvor inkarnerede
bilister de _også_ er.

Og før jeg får spørgsmålet om hvordan problemet så skal løses - jeg
mener ikke at der er et problem udover manglende tolerance. Det er IMHO
ekstremt sjældent at en bilist sinkes målbart af en flok cyklister. Men
det er ret ofte at blodtrykket stiger målbart hos samme bilist.

For nu at have begge kasketter på, så forstår jeg heller ikke de
motionsryttere der stædigt holder fast ved klumpformationen uanset
vejens belastning og flokkens tempo - men erfaring har lært mig at det
oftest er gamle ryttere hvor det bare er "second nature" at køre sådan.
Personligt gider jeg ikke at køre i klump - men det er nu mest fordi jeg
kører liggecykel, så jeg har intet problem med vind, og bakker foregår i
en anden rytme på sådan en.

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-09-07 18:26

On Wed, 26 Sep 2007 08:46:32 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Det lader ikke til at du har motionscyklet meget? Eller set cykelløb i
>fjernsynet?

Jeg har ikke motionscyklet, men jeg har da set en del cykelløb i
fjernsynet.

>Udover at det er praktisk umuligt og desuden helt imod formålet med
>cykelturen

Praktisk umuligt?
Forklar venligst. Jeg kan kun blive klogere.

Imod formålet?
Jeg antog at formålet var kredsløbstræning, men jeg tager åbenbart
grueligt fejl.

> tillader jeg mig at tvivle på at det ville hjælpe bilister
>at de skal op og ned i fart gentagne gange.

Vil en bilist foretrække at kunne komme (nogenlunde) sikkert forbi,
eller ikke at kunne? Jeg tror det første.

>Derudover ville det gøre
>turen farligere for cyklisterne. En mindre gruppe er ikke meget nemmere
>at overhale end en stor.

Mon dog?
En personbil er nemmere at overhale end en lastbil (alt andet lige),
alene fordi den er kortere. På samme måde er en mindre gruppe
cyklister nemmere at overhale end en større.

<snip>

> [...]
>ekstremt sjældent at en bilist sinkes målbart af en flok cyklister. Men
>det er ret ofte at blodtrykket stiger målbart hos samme bilist.

Hvis vi et kort øjeblik vælger at holde fast på at cyklister ikke må
køre to og to hvis de er til ulempe, men at det rutinemæssigt sker at
motionscyklister gør, så synes jeg egentlig det *er* et problem.

I modsætning til hvad mange motionscyklister tror, er der *ikke*
dispensation til træningsture, selvom de er medlemmer af en eller
anden tilfældig idrætsforening.

>For nu at have begge kasketter på, så forstår jeg heller ikke de
>motionsryttere der stædigt holder fast ved klumpformationen uanset
>vejens belastning og flokkens tempo

Og det er præcist der min anke ligger.

<snip>

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 06:25

Per K. Nielsen wrote:

> Praktisk umuligt?
> Forklar venligst. Jeg kan kun blive klogere.

Små grupper vil ikke blive liggende med samme afstand - der vil konstant
være nogen der falder bagud, eller kommer op til næste gruppe. Praktisk
umuligt at lave en fællestur på den måde.

> Imod formålet?
> Jeg antog at formålet var kredsløbstræning, men jeg tager åbenbart
> grueligt fejl.

Ja da. Kredsløbstræning kan du få i et tilfældigt træningscenter -
træning i at køre i et felt kan du kun få ét sted. Desuden er der en
stor social del der plejes.

> Vil en bilist foretrække at kunne komme (nogenlunde) sikkert forbi,
> eller ikke at kunne? Jeg tror det første.

Jeg har _aldrig_ oplevet at en bil ikke kunne komme forbi en flok. Det
er vist en grov overdramatisering du er ude i. En kortvarig
hastighedsnedsættelse for en enkelt bilist er det der reelt er "problemet".

> Mon dog?
> En personbil er nemmere at overhale end en lastbil (alt andet lige),
> alene fordi den er kortere. På samme måde er en mindre gruppe
> cyklister nemmere at overhale end en større.

Vi er enige om at enhver overhaling indebærer en risiko, ikke? Ved
overhaling af cyklister bærer cyklisterne en stor del af risikoen. Hvis
du kigger på ulykkesstatistikkerne er det ret sjældent at en gruppe er
ude for uheld - mens enlige cyklister ofte er "svinget ud foran bilen" -
en ulykke jeg tolker som for lille sideafstand ved overhaling - eller at
cyklisten simpelthen bliver overset.

> Hvis vi et kort øjeblik vælger at holde fast på at cyklister ikke må
> køre to og to hvis de er til ulempe, men at det rutinemæssigt sker at
> motionscyklister gør, så synes jeg egentlig det *er* et problem.

Jamen lovovertrædelser meldes til politiet hvis de er tilstrækkeligt
grove. Helt alvorligt - ville du foretrække 30 cyklister på hjul på en
smal, snoet landevej? Tror du det ville være sikkert for cyklisterne?

> I modsætning til hvad mange motionscyklister tror, er der *ikke*
> dispensation til træningsture, selvom de er medlemmer af en eller
> anden tilfældig idrætsforening.

Næh, lovbruddet har vi slået fast - jeg troede vi var igang med at
diskutere alternativer?

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-07 08:17

Torben skrev:
>Næh, lovbruddet har vi slået fast - jeg troede vi var igang med at
>diskutere alternativer?

Alternativet troede jeg vi havde fået af Steen Gruby.
Forbyd cykelløb på offentlig vej!

Michael Dahlberg

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 09:06

Michael Dahlberg wrote:

> Alternativet troede jeg vi havde fået af Steen Gruby.
> Forbyd cykelløb på offentlig vej!

Lige så konstruktivt som at forbyde fornøjelseskørsel på MC og i bil.
Kom nu ind i kampen - se begge sider af sagen i stedet for bare at
polarisere problemet.

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-07 12:22

Torben skrev:
>Lige så konstruktivt som at forbyde fornøjelseskørsel på MC og i bil. Kom
>nu ind i kampen - se begge sider af sagen i stedet for bare at polarisere
>problemet

Det er muligt, at jeg ikke er konstruktiv, men lad mig så redegøre for
min grund til at kommenter denne debat.

Jeg mener, at vores infrastruktur, i dette tilfælde vores vejnet, er
beregnet
til transport af passagerer, gods, og i øvrigt være en del af vores
kommunikations netværk.
Eventuel overkapacitet kan anvendes på anden vis, men kun hvis det kan
ske uden at være til gene for hovedformålet. Transport ved hjælp af cykel
hører under hovedformålet, men det gør konkurrencer, træning til
konkurrencer, samt fritidsinteresser ikke, men de kan i begrænset omfang
finde sted,
hvis det ikke er til gene.
En enkelt eller to cyklister der motionerer, eller kører fornøjelsestur, er
yderst
sjældent til nogen som helst gene, på samme måde, som enkelte biler eller
MC'er heller ikke er det, hvis de kører fornøjelsesturer.

Det skal naturligvis være muligt , efter aftale med lokale
politimyndigheder,
nogle få gange om året, at arrangere forskellige begivenheder, der
ekstraordinært går ud over disse hovedregler, og plejer en eller anden
interessegruppe, men det skal være absolut få og enkeltstående
arrangementer,
og en eventuel træning til vedkommende arrangement er ikke en undtagelse
for den almindelige brug af infrastruktur!
(Kan nogen af jer forestille sig, hvis der de sidste 3 weekends op til
Bakkens
åbning blev arrangeret en landsdækkende "træning til Bakkeåbning").

Jeg er muligvis ikke den skarpeste kniv i skuffen, men jeg forstår ikke
cyklisternes tankegang. Man forlanger cykelstier, men bruger dem ikke!
Der anlægges cykelstier langs flere og flere veje, men når der arrangeres
cykelløb på strækninger med cykelsti, kører de alligevel på kørebanen.
Min hustru arbejdede for år tilbage i et firma, der tilmeldte firmahold til
"Sjælsø rundt". Af loyalitet overfor min hustru, deltog jeg med hendes
firma.
Folk overhaler i 3. og 4. position på vejen.

De steder hvor ruten blev ført langs med helsingeør-motorvejen, på cykelsti,
blev man forhindret i at komme forbi, af folk der kørte 3 og 3, og når man
så ventede, blev man bagfra "skamringet", og derefter overhalet af folk, der
kørte af cykelstien, ud i rabatten, fordi de havde travlt.
Det var annonceret som et motionsløb, så hvorfor så travlt, at man ikke kan
overholde færdselsloven. Det var netop inden start blevet indskærpet, at
færdselsloven skulle overholdes!
Jeg tilmeldte mig igen året efter, det var om muligt værre endnu.
Jeg gennemførte igen, men nægtede at deltage det næste år.

De fleste større etape-cykelløb indeholder enkeltstart. Hvis cykelsportens
folk indskrænkede sig til kun at træne netop den disciplin på offentlig vej,
så ville
generne sandsynligvis være så små og overskuelige, at alle ville kunne
acceptere det..

Så kom jeg af med den bøvs.

Til slut vil jeg gerne bemærke, at jeg indtil for 5 år siden boede i det
tidligere
nævnte hjørne af Sjælland(Stenløse-Ballerup-Smørum, m.m.), og at jeg derfor
har mærket at det virkeligt kan være generende. Der hvor jeg bor nu, har jeg
kun set cykelløb på offentlig vej en eneste gang på 5 år, så nu føler jeg
mig
ikke længere personligt generet. Her er flere motorcyklister til gengæld
(Jubii!)

Michael Dahlberg

(Læg mærke til, at jeg ikke har nævnt navne, herunder øgenavne
eller generelliserende bemærkninger om indtagelse af forskellige stimuli)

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 13:01

Michael Dahlberg wrote:

> Det er muligt, at jeg ikke er konstruktiv, men lad mig så redegøre for
> min grund til at kommenter denne debat.

Det var bedre

> [...]
> sjældent til nogen som helst gene, på samme måde, som enkelte biler eller
> MC'er heller ikke er det, hvis de kører fornøjelsesturer.

Så du vil også forbyde grupper af MC at benytte vejene for sjov? Og hvis
ikke - hvad er så forskellen?

> [...]
> og en eventuel træning til vedkommende arrangement er ikke en undtagelse
> for den almindelige brug af infrastruktur!

Lyder temmelig DDR'sk i mine ører. Af praktisk erfaring kan jeg nævne at
politiet er rystende ligeglade med at man ønsker at holde et DM for en
cykelminoritet på offentlig vej. I hvert fald i Hillerød politikreds.

> (Kan nogen af jer forestille sig, hvis der de sidste 3 weekends op til
> Bakkens
> åbning blev arrangeret en landsdækkende "træning til Bakkeåbning").

Det er der da heldigvis mulighed for - så længe vi ikke ønsker at
begrænse os via flere love.

> [...]
> firma.
> Folk overhaler i 3. og 4. position på vejen.

Bilister og MC'ister overhaler gerne en flok cyklister - i 4. og 5.
position. Jeg forstår ikke din harme?

> [...]
> Jeg tilmeldte mig igen året efter, det var om muligt værre endnu.
> Jeg gennemførte igen, men nægtede at deltage det næste år.

Ja, de store motionsløb er et ragnarok. Prøv et brevet næste gang - det
foregår langt mere roligt : http://www.audax-club.dk/

> [...]
> så ville
> generne sandsynligvis være så små og overskuelige, at alle ville kunne

Og hvor ville du så finde den næste danske tourvinder? Skal vi helt
forbyde cykelsport? Hvad med ridning på offentlig vej? EU Knallert?
Traktorer? Hvor stopper det?

Trafik er for _alle_. Af og til kan man som hurtig trafikant med friskt
hovede komme afsted uden at skulle afpasse hastigheden efter andre
trafikanter - men man er saftsusemig nød til at tage højde for laveste
fællesnævner - det være sig hastighed, opfattelsesevne eller alder.

> [...]
> mig
> ikke længere personligt generet. Her er flere motorcyklister til gengæld

Hvis du lægger generne sammen, hvor mange minutter har du så ofret på
den konto? Hvor mange cykelryttere har nydt en dejlig træningsdag på de
fede veje? At en motoriseret bliver en anelse forsinket på vej mod
kaffebordet mod at masser af folk får deres søndagsmotion er en
fantastisk god byttehandel IMHO. Og jo, jeg er da også irriteret når jeg
ligger bag en traktor, oldingen i Kadett'en eller en gruppe cyklister et
kort stykke, men jeg bryder mig ikke om det alternativ du tegner op.

> Michael Dahlberg
>
> (Læg mærke til, at jeg ikke har nævnt navne, herunder øgenavne
> eller generelliserende bemærkninger om indtagelse af forskellige stimuli)

Generelt :
Jeg er rystende uenig i at der bør lovgives mod fornøjelsesbrug af
vejnettet, og jeg tager afstand fra dine generaliseringer - "Man
forlanger cykelstier, men bruger dem ikke!". Du kan tro de bruges. Især
når de er et fornuftigt alternativ - f.eks. som langs kongevejen fra
Hillerød. Når cykelstien er lavet dårligt fravælges den af nogle - hvis
man f.eks. skal køre 10 km på en landevej og cykelstien er spærret af
bomme og kun strækker sig over 100m stykker dårlig asfalt - eller hvis
cykelruten går i en uforudsigelig retning. Skiltningen på mange
cykelruter lader meget tilbage at ønske, så af og til må man følge
landevejens skiltning. Og så er der mindretallet - grupperne af
cyklister der ser stort på regler - meld dem dog, men der er ikke brug
for indskrænkning af rettighederne for en hel gruppe af trafikanter på
den baggrund.

Jeg kan forøvrigt berette om at i frankrig har trafikanterne en kolossal
forståelse for cyklisternes behov - man bremser gerne ned bag en enkelt
cyklist hvis der er modkørende - selvom der ville være plads til en
overhaling. I august deltog jeg i Paris-Brest-Paris (1200km) uden at
registrere mere end 2-3 situationer hvor jeg blev lidt arrig på en
motoriseret trafikant. Det tal kommer jeg sjældent igennem Hillerød uden
at overstige. Pragtfuld oplevelse af hvad gensidig respekt og
hensyntagen kan gøre. Selvfølgelig medfører det også at jeg vinker folk
forbi, når jeg kan se længere frem end dem. Man bliver sgu' helt rørt

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 16:40

On Thu, 27 Sep 2007 14:00:31 +0200, Torben Scheel wrote:

> Og hvor ville du så finde den næste danske tourvinder? Skal vi helt
> forbyde cykelsport?

På lukket bane/afspærret vej. Der køres ikke motorsport på vejene heller,
ikke lovligt ihvertfald.

> Trafik er for _alle_.

Jup, men ikke for konkurencer, eller træning til do. Vi har også heromkring
et lille motionscykelløb op til byfesten, dette motionsløb ændrer sig i
startskudsøjeblikket til en konkurence, som ikke afviger fra roadracing. Al
koncentration lægges i at vinde, med besynderlige handlinger til følge.

Alt dette har ikke det fjerneste med en "hyggetur" at gøre, og sådan skal
der heller ikke køre mc-"ræsture". I det hele taget skal der slet ikke
køres konkurence på andet end afspærrede områder IMO.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 19:52

Orla Pedersen wrote:

> På lukket bane/afspærret vej. Der køres ikke motorsport på vejene heller,
> ikke lovligt ihvertfald.

Landevejsløb foregår i sagens natur ikke på lukket bane. Skal vi
udelukke danske cykelsportshåb fra enhver chance for at gøre sig gældende?

> [...]
> der heller ikke køre mc-"ræsture". I det hele taget skal der slet ikke
> køres konkurence på andet end afspærrede områder IMO.

Jeg taler ikke om konkurrence. Træningsture skal der være plads til,
ligesom der skal være plads til MC-guldkurser og andre fællesture.

Mener du virkelig at der bør lovgives mod træningsture på cykel? Jeg
troede at du var i "vi har love nok" lejren

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 20:36

On Thu, 27 Sep 2007 20:51:46 +0200, Torben Scheel wrote:

> Landevejsløb foregår i sagens natur ikke på lukket bane. Skal vi
> udelukke danske cykelsportshåb fra enhver chance for at gøre sig gældende?

Tjae, skulle vi så ikke give road-racing kørerne en chance for at træne på
landevej også ?

> Mener du virkelig at der bør lovgives mod træningsture på cykel? Jeg
> troede at du var i "vi har love nok" lejren

Næe, vi har rigeligt med love, men fakta er at der køres konkurence på åbne
uafspærrede landeveje, jeg har endda været med til at hjælpe med det
praktiske ved det, der skulle være et "motionsløb/tur". Tro mig, det er
ikke det eneste, og når først adrenalinen pumper, så ser de ikke andet end
bagud for at se konkurenterne :-/

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 20:45

Orla Pedersen wrote:

> Tjae, skulle vi så ikke give road-racing kørerne en chance for at træne på
> landevej også ?

Jeg kan ikke se sammenhængen. Cykelryttere kan træne med udbytte
indenfor lovens rammer.

> [...]
> ikke det eneste, og når først adrenalinen pumper, så ser de ikke andet end

Ja, der findes tosser af alle slags i trafikken. De problemer der måtte
være ved motionsløb må løses af arrangørerne og politiet. Decideret ræs
skal selvfølgelig foregå ved hjælp af flydende afspærringer som i f.eks.
post Danmark rundt.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 09:12

On Thu, 27 Sep 2007 21:45:24 +0200, Torben Scheel wrote:

> Jeg kan ikke se sammenhængen. Cykelryttere kan træne med udbytte
> indenfor lovens rammer.

Måske, og _kun_ måske..... Hvornår går koncentrationen væk fra trafikken ?

> Ja, der findes tosser af alle slags i trafikken.

Og alle andre steder også vel, det ene gør ikke det andet bedre. Jeg ved at
Du har en brist for cykler, meget lig min brist for udendørskoncerter. Når
den slags drives for vidt, (væddeløb på vej, eller koncertstøj i Skovdalen
hver week-end sommeren igennem), så generes en helvedes masse mennesker :-/
og det ér ikke disse mennesker, som er hysteriske, det ér os, som står midt
i fornøjelsen, der har taget skyklapper på, for vi ved jo godt at vi også
er medvirkende til gene.

Orla Pedersen, som ikke vil forsvare koncertarrangører, der gentagent ikke
kan finde ud af at overholde støjkravene.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-07 09:20

Orla Pedersen wrote:

> Måske, og _kun_ måske..... Hvornår går koncentrationen væk fra trafikken ?

Jeg fastholder at de kan - dem der ikke gør det forsvarer jeg ikke.

> [...]
> i fornøjelsen, der har taget skyklapper på, for vi ved jo godt at vi også

Jeg agiterer skam ikke for at holde løb uden afspærringer - jeg reagerer
blot på at folk taler om forbud osv. - og undrer mig over at nogen kan
være firkantede overfor cyklisme når de selv tilhører en sammenlignelig
minoritet.

Som med MC-udstødninger er der de regler der er behov for i dag, en
strengere håndhævelse har jeg ikke noget imod.

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-07 23:39

Torben skrev:
>Så du vil også forbyde grupper af MC at benytte vejene for sjov? Og hvis
>ikke - hvad er så forskellen?

Ja! Hvis det har karakter af væddeløb, eller træning til det.

>Lyder temmelig DDR'sk i mine ører. Af praktisk erfaring kan jeg nævne at
>politiet er rystende ligeglade med at man ønsker at holde et DM for en
>cykelminoritet på offentlig vej. I hvert fald i Hillerød politikreds.

Jeg må jo tage dit ord for det, og så se hvad der sker, hvis de finder på,
at flytte Post Danmark Rundt (hedder det vist) til Hillerød uden at
spørge politimesteren, eller i det mindste orientere ham om det
forestående ryk-ind!

>Bilister og MC'ister overhaler gerne en flok cyklister - i 4. og 5.
>position. Jeg forstår ikke din harme?

Jeg ved ikke hvad "Bilister og MC'ister" gør, men jeg overhaler dem
ikke, for det tør jeg ganske simpelt ikke, når der er 4-5 lag af dem,
og de to yderste allerede har overskredet de fuldt optrukne midterlinjer,
er kørt over spærrefladen over på den "anden " side af en helle.

>Ja, de store motionsløb er et ragnarok. Prøv et brevet næste gang - det
>foregår langt mere roligt : http://www.audax-club.dk/

Det er jo det, jeg prøver at forklare dig: De store motionsløb er
Ragnarok!
Lige så snart, at der er mere end en eller to på cykel sammen, glemmer
de almindelig rimelig (læs som lovlydig) opførsel, og så går der
konkurrence i den. Dette gælder ikke kun for cykelsportsfolk,
og konkurrenceånd er skam ok, men hører ikke til på offentlig vej.

>Og hvor ville du så finde den næste danske tourvinder? Skal vi helt forbyde
>cykelsport? Hvad med ridning på offentlig vej? EU Knallert? Traktorer? Hvor
>stopper det?

Jeg vil faktisk slet ikke lede efter ham. Allerede da en eller anden
cyklist fra Herning vandt et cykelløb i udlandet for nogle år siden,
sagde jeg : Han er dopet.
Det har de været lige siden, og det har alligevel ikke noget med sport at
gøre. Nej, vi skal ikke forbyde Cykelsport. Men den hører stadig ikke
til på offentlig vej. Hvis det imidlertid alligevel skal afholdes der, så
bør
vejen være afspærret for anden trafik, som ledes helt udenom.
Og dette gælder Store enkeltstående væsentlige sportsbegivenheder.
Hvorfor skulle EU-knallerter og traktorer blandes ind i det. Det er
transportmidler. De anvendes jo netop til transport af passagerer
(Føreren) og/ eller gods., men hvis du spørger, om knallerter må køre
væddeløb, eller traktorerne må konkurrere i traktortræk på offentlig vej,
er svaret naturligvis NEJ. Heste er som cykler. Ikke i flok, og ikke
træning med karakter af løb.

> [...]
>trafikanter - men man er saftsusemig nød til at tage højde for laveste
>fællesnævner - det være sig hastighed, opfattelsesevne eller alder

Nej, trafik er ikke for alle. Der er krav til såvel alder , helbred, og
opfattelsesevne. Der er også regler for hvilke transportmidler, der må
anvendes. Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra motoriserede køretøjer,
samt handikap-hjælpemidler så kan jeg i flæng nævne : Løbehjul,
rulleskøjter, cykel og skateboard, af hvilke nogle endda har
undergrupper. Cyklen er det eneste af disse transportmidler der
må anvendes til transport på offentlig vej. Ingen af disse
transportmidler burde anvendes til sport på offentlig vej.
Når cyklen anvendes til sport, eller kald det bare "for sjov",
er den i mine øjne ligestillet med BMX cykler, skateboards og
rulleskøjter, både two by two, og in-liner's.
Og ja, naturligvis skal hastigheden sættes i forhold til langsomste
og blødeste trafikant. Det er netop derfor jeg ikke ser det rimelige
i at hælde cykel-ejere ud over alle landets større og mindre veje,
fordi de skal øve sig i at cykle. Al øvelse bør foregå på steder,
hvor man ikke er til gene. (Jeg ved ikke hvorfor, men jeg
forsøger virkeligt at forklare det på et niveau, hvor jeg håber
at debattører med en alder og opfattelsesevne, der retfærdiggører
fører-ret, forstår det.).

> [...]
>traktor, oldingen i Kadett'en eller en gruppe cyklister et kort stykke, men
>jeg bryder mig ikke om det alternativ du tegner op.

Nu er det vel ikke et spørgsmål om, hvor længe jeg sammenlagt er
blevet forsinket, holdt op mod den samlede bestand af danske
cyklister. Jeg tillader mig at antage, at der er andre trafikanter end
mig, der bliver generet, og måske endda bare ganske lidt forsinket.
Du må lide af en eller anden form for proportionsforvrængning. Én
motoriseret, skriver du! En anelse forsinket, skriver du! Når man
har kørt bag sådan et felt, der breder sig ud over midterlinjen på de
små veje fra Risby-studierne, og først kan komme forbi lidt efter
Hove-masten, så er man ikke blevet en anelse forsinket.
Man er så meget forsinket at "hende der må adlydes" spørger
hvad der sket, siden man først kommer nu. Der er ingen grund til,
at blive ophidset over traktoren, den er der fordi der arbejdes.
Enten udfører den en transportopgave, eller flyttes til et andet sted,
hvor der er brug for den. Oldingen , som du så respektløst kalder
den ældre herre i kadetten, har sikkert for nyligt fået fornyet sit
kørekort, og er godt klar over, at han kører lidt langsomt, så han
trækker sandsynligvis ind til siden, lige så snart han kan komme til det.
Hvis han alligevel ikke gør det, så fylder en Kadet B-model ikke
3½ meter i bredden, som cyklisterne gør, så der er en til vished
grænsende sandsynlighed for, at han kan overhales sikkert og helt
uden risiko hverken for skader eller lovovertrædelser.

> [...]
>mindretallet - grupperne af cyklister der ser stort på regler - meld dem
>dog, men der er ikke brug for indskrænkning af rettighederne for en hel

Jeg er ikke imod fornøjelsesbrug af vejnettet. Jeg er imod at
offentlig vej anvendes til konkurrencer, og til at øve sig på.
Jeg synes det er overordentlig dejligt at køre på cykel.
Du må meget gerne tage konen og dine børn med ud på
cykel fordi I gerne vil i skoven eller på stranden, eller bare
gerne vil cykle en tur. Jeg vil ligefrem opfordre folk til at finde
cyklerne frem og bruge dem til at køre fornøjelsesturer familievis.
Det er virkelig en fornøjelse at opleve den danske natur på den
måde.
Men lige så snart at mere end to til tre mænd med cykler med
"udvendigt gear" er samlet, går der væddeløb i det.. Når
vindermentaliteten får overhånd, forsvinder omtanken.
Til din bemærkning om generalisering, så har du misforstået
hvad jeg skrev. (Det var heller nøjagtigt formuleret).
Min omtale af cykelstier gik ikke på hverdagen, men igen
på motionscykelløb hvor der indskærpes at færdselsloven
SKAL overholdes, og så er der ufatteligt mange, der ikke
bliver på cykelstien, hvor denne findes. Det er, for at bruge
dit eget udtryk: Rent anarki. Der køres i flere lag ude på
kørebanen, for at overhale de relativt få, der overholder
færdselsloven.
Og prøv så lige at se lidt nøgternt på det. Dette er ikke et en
hetz mod dig, eller mod cyklister. Jeg gør blot opmærksom på,
at min opfattelse af verdenen er, at det offentlige vejnet er
anlagt med det formål at foretage såvel erhvervsmæssig som
privat transport. Der er udenfor myldretrafikken rigelig
kapacitet til kørsel med lystkøretøjer såvel pedal- som
motorkraftdrevne. Men offentlig vej er ikke beregnet til
væddeløb!
Ikke til gadeløb på rulleskøjter, Ikke til Drag-race! Ikke til
Cykelløb! Ikke til MC-kapløb indenom bybusser!
Og det er ikke for at indskrænke nogen som helst i
deres interesser.
Det er først og fremmest et spørgsmål om gener og om
sikkerhed.!
Du kan med nogen ret, spørge hvad jeg mener med
sikkerhed, og mene at du kan henvise til hvor få uheld
der er i forbindelse med landevejsløb.
Grunden til at der ikke er flere uheld, er flere.
1. Når større cykelløb afholdes, bliver strækningen
de afholdes på afspærret, eller der udstilles i det mindste
poster som foretager trafikregulering.
2. Når organiseret klub-arrangeret træning foregår,
er samme poster aktiveret.
3. (Dette står for min regning) når en normalt tænkende
motoriseret trafikant ser et større opbud af cyklister
larmer alle hans alarmklokker. Han husker noget
om objektivt ansvar, og han forestiller sig overskrifterne
i næste morgens aviser. Nu kører han utroligt
forsigtigt og påpasseligt, idet han er overbevist om,
at cykel-ejere i flok, er lig med en flok individer, der
alle sammen vil foran de andre for hver en pris.
Motoristen ved godt at de fleste cykel-ejere er
flinke normale og hensynsfulde ægtemænd og endda
familiefædre, der bare har en midlertidig kortslutning
i knolden. Det er "rent anarki". Ingen passer på sig selv,
alle vil foran. Den færdselslov de alle sammen har
indskærpet for deres børn, er skubbet i baghovedet.
De tænker ikke på egen sikkerhed. De er, for nu at
sige det ligeud, "Helvedes farlige", men alt det VED
motoristen, så der sker meget sjældent noget derude.
At motoristen så er død-udmattet når han kommer
hjem, fordi det er ham der har måttet tage ansvaret
for mødet helt alene, det er jo naturligvis ikke til større
gene!
Nej, det er ikke en hetz mod cykel-ejere, det er
et spørgsmål om der bør tillades nogen som helst
form for konkurrence på offentlig vej.
Min opfattelse er nej!

> [...]
>gøre. Selvfølgelig medfører det også at jeg vinker folk forbi, når jeg kan
>se længere frem end dem. Man bliver sgu' helt rørt

Det er noget lodret vrøvl! I Frankrig har trafikanterne en helt anden
forståelse for trafik. (Punktum)
Jeg har i ungdommens kådhed, for over 35 år siden, lavet en
U-vending i bil på Champs-Elyssé midt på dagen en hverdag!
Ikke så meget som et lille dyt, bare forstående smil til den unge turist!
(Nej, det var måske den kønne lyshårede danske pige på 19 år,
der sad på sædet ved siden af, de smilede til)
Det har ikke en døjt med forståelse for cyklister at gøre,
det er en holdning til trafik og medmennesker.
Det er Frankrig!

Michael Dahlberg

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-07 07:54

Michael Dahlberg wrote:

> [...]

> Og prøv så lige at se lidt nøgternt på det. Dette er ikke et en
> hetz mod dig, eller mod cyklister. Jeg gør blot opmærksom på,

Du må føle dig angrebet, sådan som du langer ud. Jeg holder her.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-07 07:14

Steen Gruby wrote:
> Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

Alle egoister mener vel at de alene skal have vejene til rådighed. Prøv
et tolerancekursus, du skulle nødigt få stress.

--
vh
Torben

Fra : Henning

Dato : 30-09-07 09:12

> [...]
> cykelryttere?
> Cykelløb på offentlig vej burde forbydes.

Det værste er tilfældige cykelklubber som ikke kender diverse færdselsregler
om blandt andet at køre i en række, men absolut skal køre i 3-4 rækker og
somme tider i venstre side, og man skal være ret heldig hvis de trækker ind
til siden når man overhaler dem (de ser jo nok ikke man kommer).
Jeg er forbavset over at der ikke sker flere uheld med disse cyklister end
der gør.
I et cykelløb er jeg da også ret overbevist om at den almindelige
færdselsløb gælder hvis ikke vejen er spærret af, at den så ikke bliver
fulgt eller håndhævet af ordensmagten er noget helt andet.
MVH
Henning