|
| Tech spørgsmål - Peugeot Speedfigt 2 LC Fra : Nighthawk |
Dato : 08-10-07 16:54 |
|
Hey gruppe
Jeg har købt mig en Speedfight 2 LC fra 2001 - den med skive for og bag.
(EU45 km/t)
Jeg har lige et par spm.
1. Den er meget svær at starte på elstart, når den har stået et par
dage, men er nem nok at starte på kick med 1 til 2 spark. Jeg har
skiftet tændrør, tømt bundkarret i karb for at undgå vand, og jeg har
karbsprit i benzinen. What else?
2. Kickstarteren takker over med et "skrasss" hvis ikke jeg rammer det
helt rigtige taw, og kan nogen gange sidde fast ca halvvejs nede, så jeg
skal hive den op med hånden - jeg har haft dækslet af, og jeg kan ikke
umiddelbart se noget galt - hvad kan det skyldes?
3. Der er lige skiftet temperaturføler på scooteren da den anden var
defekt. Denneher måler nu kun ganske lav temperatur, selvom både
cylinder og køler er godt varm. Er der en termostat et sted som kan
være defekt, og hvor sidder den?
4. Det er som om der kommer en knurren nede fra vandpumpen, hørbar. Den
dæmpes, når jeg holder hånden på plastikken over pumpen. Er der et leje
i pumpen som kan sige sådan, eller er det helt normalt, eller hvad kan
det skyldes?
Derudover kører den fantastisk.
Håber på nogen sidder inde med et par guldkorn.
NH
| |
Martin Johansen [600~ (08-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-10-07 23:11 |
|
>1. Den er meget svær at starte på elstart, når den har stået et par
>dage, men er nem nok at starte på kick med 1 til 2 spark. Jeg har
>skiftet tændrør, tømt bundkarret i karb for at undgå vand, og jeg har
>karbsprit i benzinen. What else?
Nyt batteri. Der er volt nok men ingen spænding.
Har selv problemet på min når batteri er ved, at være færdi.
>2. Kickstarteren takker over med et "skrasss" hvis ikke jeg rammer det
>helt rigtige taw, og kan nogen gange sidde fast ca halvvejs nede, så jeg
>skal hive den op med hånden - jeg har haft dækslet af, og jeg kan ikke
>umiddelbart se noget galt - hvad kan det skyldes?
Af med dækslet igen og rens kickstarterhjul mv rigtig godt og smør med
fedt. Hvad smører godt kører godt
>Derudover kører den fantastisk.
Jep - det er jo en speedfight
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Martin Johansen [600~ (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-10-07 00:07 |
|
>Nyt batteri. Der er volt nok men ingen spænding.
Det er sent, jeg er træt.
Der er SPÆNDING nok, men ingen strøm.. det var det jeg mente
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Hekto (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 09-10-07 15:08 |
|
on 09-10-2007, Martin Johansen [6000] supposed :
>> Nyt batteri. Der er volt nok men ingen spænding.
>
> Det er sent, jeg er træt.
>
> Der er SPÆNDING nok, men ingen strøm.. det var det jeg mente
Næææ ... det omvendte!
Der er strøm nok til at tørne starteren; men ikke
spænding nok til at den laver en ordentlig gnist!
Hvor meget der kommer ud af en tændspole styres
af spændningen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Martin Johansen [600~ (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-10-07 21:12 |
|
>Næææ ... det omvendte!
>
>Der er strøm nok til at tørne starteren; men ikke
>spænding nok til at den laver en ordentlig gnist!
Ej enig.
Hvis jeg måler er der spænding nok (12v+) men ikke strøm (A) nok.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Hekto (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-10-07 11:52 |
|
Martin Johansen [6000] expressed precisely :
>> Næææ ... det omvendte!
>>
>> Der er strøm nok til at tørne starteren; men ikke
>> spænding nok til at den laver en ordentlig gnist!
>
> Ej enig.
>
> Hvis jeg måler er der spænding nok (12v+) men ikke strøm (A) nok.
Strømmen afhænger af den indre modstand i
batteriet. Prøv at måle på batteriet mens
starteren tørner motoren. Det kan fint vise 12,6
volt i 'tomgang' men falder det til under 10 volt
når starteren tørnes, starter en Peugeot ikke.
Den skal have over 10,5 volt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Martin Johansen [600~ (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 10-10-07 13:33 |
|
>Strømmen afhænger af den indre modstand i
>batteriet. Prøv at måle på batteriet mens
>starteren tørner motoren. Det kan fint vise 12,6
>volt i 'tomgang' men falder det til under 10 volt
>når starteren tørnes, starter en Peugeot ikke.
>Den skal have over 10,5 volt.
Så meget har jeg slet ikke målt på så jeg må nok bøje mig i støvet.
Jeg har bare oplevet på min gamle bil, at der var spænding nok (også
under startforsøget), men svinet gad ikke starte. Med lader på ville
den gerne.
Der var det strøm den manglede og ikke spænding.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Hekto (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-10-07 14:49 |
|
Martin Johansen [6000] presented the following
explanation :
>> Strømmen afhænger af den indre modstand i
>> batteriet. Prøv at måle på batteriet mens
>> starteren tørner motoren. Det kan fint vise 12,6
>> volt i 'tomgang' men falder det til under 10 volt
>> når starteren tørnes, starter en Peugeot ikke.
>> Den skal have over 10,5 volt.
>
> Så meget har jeg slet ikke målt på så jeg må nok bøje mig i støvet.
>
> Jeg har bare oplevet på min gamle bil, at der var spænding nok (også
> under startforsøget), men svinet gad ikke starte. Med lader på ville
> den gerne.
>
> Der var det strøm den manglede og ikke spænding.
Det er spænding over tændspolerne der mangler.
Når der trækkes stor strøm falder spændingen. Når
der skiftes batteri, plejer der ikke at være
problemer.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Nighthawk (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Nighthawk |
Dato : 10-10-07 20:24 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in news:mn.53b57d7a3c3d2ec0.41842
@urxgb.qxROT13:
>
> Det er spænding over tændspolerne der mangler.
> Når der trækkes stor strøm falder spændingen. Når
> der skiftes batteri, plejer der ikke at være
> problemer.
>
Hey Hekto
Selv med et 12V 12A batteri (har et stående) fuldt ladet op som spark-
igang-batteri driller den stadig.
Men nu er den røget på værksted. Noget i vandpumpen knurrer. Jeg tør ikke
køre med en måske defekt vandpumpe.
Forresten, 10 mille tak for din hjemmeside www.hekto.dk/speedfight. Det
var en af årsagerne til at jeg købte sådan en fætter
Tak for alle jeres svar
NH
| |
Martin Johansen [600~ (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 10-10-07 21:51 |
|
>Det er spænding over tændspolerne der mangler.
>Når der trækkes stor strøm falder spændingen. Når
>der skiftes batteri, plejer der ikke at være
>problemer.
Det hele hænger måske sammen.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Det Lille Værksted (26-02-2008)
| Kommentar Fra : Det Lille Værksted |
Dato : 26-02-08 07:50 |
|
Strømmen til tændingen har ABSOLOT INTET med batteriet at gøre. Strøm til
tændingen genereres af en separat spole i statoren, "lagres" i CDI-boksen
indtil et signal fra aftasterspolen sender strømen til tændspolen, hvor den
omdannes til højspænding.
Hvis tændingen var afhængig af batteristrømmen, hvordan vil du så forklare
at man kan kickstarte helt uden batteri
M.v.h.
Knud
<
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.4bc87d7a888a33e1.41842@urxgb.qxROT13...
> on 09-10-2007, Martin Johansen [6000] supposed :
>>> Nyt batteri. Der er volt nok men ingen spænding.
>>
>> Det er sent, jeg er træt.
>>
>> Der er SPÆNDING nok, men ingen strøm.. det var det jeg mente
>
> Næææ ... det omvendte!
>
> Der er strøm nok til at tørne starteren; men ikke
> spænding nok til at den laver en ordentlig gnist!
>
> Hvor meget der kommer ud af en tændspole styres
> af spændningen.
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
> Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
> Elefanter!
>
>
| |
Nighthawk (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Nighthawk |
Dato : 09-10-07 15:58 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in
news:tudlg3lpd1f5afmbeid6cggfulr6jdl20m@4ax.com:
>
>>Nyt batteri. Der er volt nok men ingen spænding.
>
> Det er sent, jeg er træt.
>
> Der er SPÆNDING nok, men ingen strøm.. det var det jeg mente
>
Den trækker fint nok starteren rundt, den virrer rundt som det var en
lyst, og jeg kan også høre den trækker motoren rundt, men den starter
bare ikke.
1-2 start på kick og bum, så er den i gang.
Weird problem, men anyhu, nu ryger den på værksted i morgen, for
kickstarteren er smurt godt og grundigt, men den krasser tænder. Tror
der er noget der er slidt.
Der er vist også noget galt med vandpumpen og temperaturføleren, så nu
bliver den tjekket igennem.
Tak for svaret
NH
| |
C.C (11-10-2007)
| Kommentar Fra : C.C |
Dato : 11-10-07 04:35 |
|
Og hvad de to herre ikke har fortalt er, at når batteriet er nede på 10,5
volt så er det tiden at det skal lades op, ellers går det i stykker.Kommer
det længre ned, er det ikke sikkert din hobbylader kan lade det op. Men
bortset fra det, så kan det knurren godt være fra den lille ring med takker
som sidder i centeret af yderskålen på variatoret ( den med takkerne ) Det
var det på min Peugeot Speedfight Lce 2. Det er den kickstarteren går i
indgreb på når du træder. Til sidst vil jeg lige sige, at hvis jeg vidste
det jeg gør i dag om scooteren, da jeg købte den, havde jeg købt en anden
scooter. Det var nok blevet en Italiener. Flere af mine arbejdskollegaer
køre Italienske scootere, og der har aldrig været noget i vejen. Fra 2ooo og
til nu, har den nok stået sammenlagt 2 måneder på værksted.
Mht. vandpumpen. Min siger intet endnu, og den er fra 2000. Så den kan godt
være et leje der er gået.
"Nighthawk" <nighthawk@no.valid.email> skrev i meddelelsen
news:Xns99C3B60695B87Nighthawkxxxxxxxxxxx@212.104.200.36...
> Hey gruppe
>
> Jeg har købt mig en Speedfight 2 LC fra 2001 - den med skive for og bag.
> (EU45 km/t)
>
> Jeg har lige et par spm.
>
> 1. Den er meget svær at starte på elstart, når den har stået et par
> dage, men er nem nok at starte på kick med 1 til 2 spark. Jeg har
> skiftet tændrør, tømt bundkarret i karb for at undgå vand, og jeg har
> karbsprit i benzinen. What else?
>
> 2. Kickstarteren takker over med et "skrasss" hvis ikke jeg rammer det
> helt rigtige taw, og kan nogen gange sidde fast ca halvvejs nede, så jeg
> skal hive den op med hånden - jeg har haft dækslet af, og jeg kan ikke
> umiddelbart se noget galt - hvad kan det skyldes?
>
> 3. Der er lige skiftet temperaturføler på scooteren da den anden var
> defekt. Denneher måler nu kun ganske lav temperatur, selvom både
> cylinder og køler er godt varm. Er der en termostat et sted som kan
> være defekt, og hvor sidder den?
>
> 4. Det er som om der kommer en knurren nede fra vandpumpen, hørbar. Den
> dæmpes, når jeg holder hånden på plastikken over pumpen. Er der et leje
> i pumpen som kan sige sådan, eller er det helt normalt, eller hvad kan
> det skyldes?
>
> Derudover kører den fantastisk.
>
> Håber på nogen sidder inde med et par guldkorn.
>
> NH
| |
Martin Johansen [600~ (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-10-07 10:34 |
|
>Og hvad de to herre ikke har fortalt er, at når batteriet er nede på 10,5
>volt så er det tiden at det skal lades op,
Det burde den vel gøre selv når motoren kører?
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Nighthawk (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Nighthawk |
Dato : 11-10-07 19:37 |
|
"C.C" <79370503fjernes@pc.dk> wrote in
news:470d9a0b$0$48628$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> Og hvad de to herre ikke har fortalt er, at når batteriet er nede på
> 10,5 volt så er det tiden at det skal lades op, ellers går det i
> stykker.Kommer det længre ned, er det ikke sikkert din hobbylader kan
> lade det op. Men bortset fra det, så kan det knurren godt være fra den
> lille ring med takker som sidder i centeret af yderskålen på
> variatoret ( den med takkerne ) Det var det på min Peugeot Speedfight
> Lce 2. Det er den kickstarteren går i indgreb på når du træder. Til
> sidst vil jeg lige sige, at hvis jeg vidste det jeg gør i dag om
> scooteren, da jeg købte den, havde jeg købt en anden scooter. Det var
> nok blevet en Italiener. Flere af mine arbejdskollegaer køre
> Italienske scootere, og der har aldrig været noget i vejen. Fra 2ooo
> og til nu, har den nok stået sammenlagt 2 måneder på værksted.
> Mht. vandpumpen. Min siger intet endnu, og den er fra 2000. Så den kan
> godt være et leje der er gået.
Kan fortælle at jeg fik maskinen tilbage fra mekkeren i dag.
1 pakdåse blev skiftet, og en kickstarteraksel og drev, rem og ruller +
nylonstyrene i varioen. Det var det hele.
Vandpumpen fejler ikke noget, sådan siger den bare.
Mht startproblemerne ved jeg ikke endnu, men jeg vil nok prøve med et nyt
batteri senere.
Tak for alle svarene
NH
| |
|
|