Skift af ventil i slangeløs fælg
Fra : Per Olsen

Dato : 30-09-07 15:50

Hej

Min scooter taber luft omkring ventilen i fælgen.
Er det muligt at afmontere og efterfølgende montere en ny ventil uden
spicelt aftrækker værktøj?

Jeg kan se at Thansen har vinkel ventiler, men også en spivel aftrækker for
ventiler, kan man ikke volde den gamle af med en vandpumpetang, og trykke
den nye i med lidt dæk sæbe omkring?

eller er det en opgave hvor der skal spicial væktøj til?

(jeg går ud fra at jeg ikke behøver at rykke dækket af fælgen for en sådan
opgave?, for har lige monteret det uden at checke for utæt heder omkring
ventilen

Hvad sir i andre??

Mvh Per Olsen
Dæket er et 12" hvis det skulle ha noget at sige

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-09-07 16:26

Per Olsen skrev:
> Hej
>
> Min scooter taber luft omkring ventilen i fælgen.
> Er det muligt at afmontere og efterfølgende montere en ny ventil uden
> spicelt aftrækker værktøj?

Jeg ville hive den gamle af, skubbe dækket til side og sætte ventilen på
indefra og hive den på plads. Andet er for bøvlet.

Mikkel

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-09-07 16:29

Mikkel Lund skrev:
> [...]

Spøgsmålet var del egentligt om man kunne gøre det med en vandpumpe
tang. Det vil jeg ikke anbefale. Man kan nok hive ventilen af, men man
kommer måske til at smadre gevindet på den nye. Det går det rigtige
værktøj ikke.

Mikkel Lund

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-09-07 18:28

Per Olsen wrote:
> Hej
>
> Min scooter taber luft omkring ventilen i fælgen.
> Er det muligt at afmontere og efterfølgende montere en ny ventil uden
> spicelt aftrækker værktøj?

Løsn dækket, så du kan komme til ventilen fra bagsiden.
Skær den indvendige krave af med en skarp/spids kniv.
Smør den nye ventil med lidt margarine eller lignende og træk den i. Med
lidt vriden til siderne og tryk fra bagsiden, kan du sikkert trække den i
uden brug af værktøj, ellers læg en klud omkring og brug en vandpumpetang
med stor forsigtighed.
Det rigtige værktøj er en stang med et gevind i enden, der skrues på
ventilen, men sådan en har man jo normalt ikke lige i køkkenskuffen.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-10-07 07:57

Per Olsen wrote:

> Hvad sir i andre??

Jeg har prøvet og fejlet da jeg skulle montere ventiler - men hjulet
under armen og ned til nærmeste dækmontør, så kan han klare det for et
beskedent bidrag til kaffekassen.

Det rigtige værktøj er som andre har nævnt en stålventilhætte monteret
hængslet på et håndtag - en stærk ståltråd igennem en stålhætte og en
træpind som håndtag kan sikkert også klare opgaven.

--
vh
Torben