Pæretræ
Fra : Margit

Dato : 10-10-07 10:44

Jeg har et pæretræ som espalie. Nu har vi boet her i 9 år
og det har endnu aldrig båret hverken blomster eller
derfor frugter. Vi har et andet pæretræ, så det det kan da
ikke være det.

Hilsen Margit

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-10-07 11:50

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og det har endnu aldrig båret hverken blomster eller
> derfor frugter. Vi har et andet pæretræ, så det det kan da

Prøv at se denne
http://www.dr.dk/DR2/seerneshave/Havens+planter/Frugttr%C3%A6er+og+-buske/20060308151707.htm

Eller at google: pærer+bestøvning

Flemming Svendsen

Fra : Kim S

Dato : 10-10-07 12:52

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i meddelelsen

> Eller at google: pærer+bestøvning

Hvorfor bestøvning når der nu ikke er blomster ?

Mvh, Kim

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-10-07 16:33

> [...]

> og det har endnu aldrig båret hverken blomster eller
> derfor frugter. Vi har et andet pæretræ, så det det kan da

Hvad er det for en sort?
Nogle er længere om at komme i bæring end andre.

- og hvordan beskærer I det? Hvis I klipper næste års blomsterknopper af,
såe...

Hilsen Inger

Fra : Margit

Dato : 11-10-07 10:51

Vi har overhovedet ikke forstand på det, så
vi klipper bare de nye skud af som stritter
ud. Det er måske derfor.

Hilsen Margit

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-10-07 14:55

> Vi har overhovedet ikke forstand på det, så
> vi klipper bare de nye skud af som stritter
> ud. Det er måske derfor.
>
> Hilsen Margit

Fundet på nettet:
"Har man fået etableret sit træ, kan det hele ødelægges ved en forkert og
for voldsom beskæring. Beskæring betyder større, men færre frugter. Pærer
behøver kun én udtynding, men også her må man være forsigtig. Der må ikke
tages for mange af de overhængende grene, da det er herpå, frugterne kommer.

I første omgang skal man nøjes med at fjerne syge grene, krydsende grene,
grene som vokser ind i kronen, og evt. nogle af de lodrette. Men beskær med
måde, beskær om sommeren, og husk altid at skære/klippe helt ind til
grenkraven og ikke ind i kraven."

Se selv mere på
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/169.html

-----

Pærertræer voksemåde er Opad opad opad På et tidspunkt, når stigen ikke
længere slår til bliver det nødvendigt at kappe toppen.

Har tidligere haft pæreespalieer, det gør det nemmere at høste, men man skal
være der med saksen ofte.

Flemming Svendsen