Radiator termostat-føler knækket af
Fra : Kåre

Dato : 09-10-07 17:56

Sønnike er komet til at kappe wiren over til mit halvgamle Danfoss
termostat.
Den har det nu med at åbne ret meget op selvom der ikke er koldt.
Det er altså af den type hvor føleren sidder eksternt, forbundet til
termostaten via en wire.
Umiddelbart troede jeg bare at jeg kunne sno enderne godt sammen og så var
det det. Men det fungerer ikke rigtigt.
Kan man reparere sådan en?

pft
Kåre

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-10-07 18:57

Kåre wrote:
> [...]
> Umiddelbart troede jeg bare at jeg kunne sno enderne godt sammen og
> så var det det. Men det fungerer ikke rigtigt.

Nej, det er et kapillarrør.

Køb en ny termostat med føler, den kan umiddelbart afmonteres fra
ventilen (metoden afhænger at type).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kåre

Dato : 09-10-07 19:36

> Nej, det er et kapillarrør.
>
> Køb en ny termostat med føler, den kan umiddelbart afmonteres fra ventilen
> (metoden afhænger at type).
>
> --

OK. Jeg købte også en anden termostat, men den passer ikke. J&F har åbenbart
ikke lige den gamle type jeg skal bruge.

mvh
Kåre

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-10-07 23:14

Kåre wrote:

> OK. Jeg købte også en anden termostat, men den passer ikke. J&F har
> åbenbart ikke lige den gamle type jeg skal bruge.

hvordan kunne du forvente det...
køb nu din thermostat et ordentlig sted og ikke i en eller anden J&F
amatørbutik...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-10-07 23:16

Kåre wrote:
> Den har det nu med at åbne ret meget op selvom der ikke er koldt.

så sidder føleren et "forkert" sted... altså hvor der enten er koldt eller i
træk...

> Umiddelbart troede jeg bare at jeg kunne sno enderne godt sammen og
> så var det det. Men det fungerer ikke rigtigt.

haha... det er en klassiker... jeg har flere steder set røret samlet med
kronemuffer...
det er et kapillarrør der indeholder en væske som udvider sig når
temperaturen stiger og på den måde styrer thermostaten...

Fra : Kåre

Dato : 10-10-07 06:03

> [...]
> det er et kapillarrør der indeholder en væske som udvider sig når
> temperaturen stiger og på den måde styrer thermostaten...

Jaja jeg ved det godt. Jeg tænkte mig ikke om da jeg gjorde forsøget... (og
endnu mindre da jeg skrev at jeg faktisk havde forsøgt...).
Det minder lidt om da jeg som barn stak to søm i stikkontakten for at se om
lampen så også lyste...
Det dummeste var bare at jeg ikke nåede at se om den faktisk gjorde det,
inden jeg lå på gulvet og skreg...

Man bliver jo klogere med alderen.
Og så alligevel ikke, for det der med J&F det er ved at drive mig til
vanvid.
9 ud af 10 gange jeg er i den biks, så råber jeg til mig selv at jeg ALDRIG
går derud igen, for jeg ender altid i det "rigtige" byggemarked, hvor man
får langt bedre service (selvfølgelig, for J&F har absolut 0 service), de
har det man skal bruge, og det koster squ ikke ret meget mere end i J&F.
Men jeg gjorde det altså igen, og de havde to at vælge imellen. En med stor
"fatning" og en med lille. Jeg skulle bruge en med lille, så jeg tænkte at
der nok ikke var andet at vælge mellem i hele verden...

Jeg må i byggemarkedet igen, og konstatere at et besøg i J&F resulterede i
at varen blev dobbelt så dyr, fordi jeg nu har en termostat som ikke kan
byttes (JA, kvitteringen er smuttet igen...).

mvh
Kåre

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 11:02

Kåre wrote:

> Jaja jeg ved det godt. Jeg tænkte mig ikke om da jeg gjorde
> forsøget... (og endnu mindre da jeg skrev at jeg faktisk havde
> forsøgt...).

hehe... du ka' ta' lidt røg...

> Det minder lidt om da jeg som barn stak to søm i stikkontakten for at
> se om lampen så også lyste...
> Det dummeste var bare at jeg ikke nåede at se om den faktisk gjorde
> det, inden jeg lå på gulvet og skreg...

hehe... helt så galt gik det ikke - men da jeg var 5 tror jeg, lavede jeg en
fin punktsvejsning af to af de gamle 25-ører med hul i... en ned over hvert
ben på hanstikket og så i stikkontakten... uhh ha jeg blev forskrækket og
skyndte mig op til min moar...

> [...]
> havde to at vælge imellen. En med stor "fatning" og en med lille. Jeg
> skulle bruge en med lille, så jeg tænkte at der nok ikke var andet at
hehe... ja det er en møg-biks...

> Jeg må i byggemarkedet igen, og konstatere at et besøg i J&F
> resulterede i at varen blev dobbelt så dyr, fordi jeg nu har en
> termostat som ikke kan byttes (JA, kvitteringen er smuttet igen...).

har du kigget i bilen? der plejer mine "forsvunde" kvitteringer at ligge...

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-10-07 18:15

Kåre wrote:

> Man bliver jo klogere med alderen.

Næh, med erfaringerne - hvis man når at blive gammel nok.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-07 08:21

On 10 Okt., 00:13, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> hvordan kunne du forvente det...
> køb nu din thermostat et ordentlig sted og ikke i en eller anden J&F
> amatørbutik...

Danfoss er vel Danfoss, om det er købt det ene eller det andet sted.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Kåre

Dato : 10-10-07 08:34

> hvordan kunne du forvente det...
> køb nu din thermostat et ordentlig sted og ikke i en eller anden J&F
> amatørbutik...

Danfoss er vel Danfoss, om det er købt det ene eller det andet sted.
Jo men J&F havde ikke den Danfoss termostat jeg skulle bruge.
Det har XL sandsynligvis.

mvh
Kåre