Gangbro over vand - materialevalg
Fra : Jørgen

Dato : 08-10-07 18:07

Jeg skal lave to gangbroer over et lille vandbassin, og søger inspiration
til materialevalg. Spændet er 3 m, færdig højde helst ikke over 10 cm. Der
vil formentlig ikke komme en belastning på mere ned 100kg

Gangbroerne skal være i hver sin side af bassinet, så det er muligt at
understøtte ind mod en langside.

I første omgang tænkte jeg på at lave det hele i træ, men eftersom en
aluminiumsstige hen over bassinet har vist, at det også kan holde, er jeg
tiltrukket af en kompositløsning (aluminiumsprofiler + træ til gangareal).

Bassinet befinder sig inde i et drivhus, så der vil til tider være høj
luftfugtighed, men ingen regn.

Er der steder på nettet hvor man kan handle aluminiumsprofiler (eller se
priser og egenskaber på samme)? Jeg har sikkert googlet forkert, for jeg
har ikke fundet noget brugbart selv.

Hilsen
Jørgen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-10-07 18:11

Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk> writes:

> Jeg skal lave to gangbroer over et lille vandbassin, og søger inspiration
> til materialevalg. Spændet er 3 m, færdig højde helst ikke over 10 cm. Der
> vil formentlig ikke komme en belastning på mere ned 100kg

100 kilo er godt nok ikke ret meget. En stor, stærk mand med en fyldt
vandkande i hånden kommer nemt derop. Er du helt sikker på, at det er
nok?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Jørgen

Dato : 08-10-07 18:39

Trine Kornum Christiansen wrote:

> 100 kilo er godt nok ikke ret meget. En stor, stærk mand med en fyldt
> vandkande i hånden kommer nemt derop. Er du helt sikker på, at det er
> nok?
>
> Mvh Trine

OK, så siger vi 150 kg

- jørgen

Fra : Henning Lund

Dato : 08-10-07 18:42

Trine Kornum Christiansen tastede:

> [...]
> fyldt
> vandkande i hånden kommer nemt derop. Er du helt sikker på, at

Rigtige mænd behøver ikke vandkanden

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : GoFuckingGoogelIt

Dato : 08-10-07 21:21

> Rigtige mænd behøver ikke vandkanden

Rigtige mænd sysler ikke med havearbejde ,-)

/Ths

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 07:34

> Rigtige mænd sysler ikke med havearbejde ,-)

Nej de "knokler" med de større linier - og overlader vandkanden til
"lillemor"

/A - der har sat nogle ton marksten som bedafgrænsning i lørdags

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-10-07 14:00

Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk> wrote:

> Jeg skal lave to gangbroer over et lille vandbassin, og søger inspiration
> til materialevalg. Spændet er 3 m, færdig højde helst ikke over 10 cm. Der
> vil formentlig ikke komme en belastning på mere ned 100kg

Det er ikke meget højde og du skal give osse din gangbro lidt "pil
højde". Hvis den bare er lige vil den se ud som at den "hænger med
maven" og det virker grimt.

Hvor brede har du tænkt dig dine gangbroer skulle være.

> Gangbroerne skal være i hver sin side af bassinet, så det er muligt at
> understøtte ind mod en langside.

Du mener i hver ende - og understøttet på siderne - ikke?

> I første omgang tænkte jeg på at lave det hele i træ, men eftersom en
> aluminiumsstige hen over bassinet har vist, at det også kan holde, er jeg
> tiltrukket af en kompositløsning (aluminiumsprofiler + træ til gangareal).

Når du laver en gangbro i metal; stål aluminium etc så skal du osse
checke broens egensvingninger. Det skal helst ligge et stykke over 2 - 4
Hz som er det der svare til ganghastigheden. Ellers vil broen være
ubehagelig at gå på.

Og som andre har skrevet så er en enkeltkraft (midtpå) på100 kg alt for
lidt.

> Bassinet befinder sig inde i et drivhus, så der vil til tider være høj
> luftfugtighed, men ingen regn.

Det må alligevel betragtes som aggressivt miljø for metal. Aluminium
korroderer meget hurtigt, men korrosionen på aluminium danner et hardt
og uigennemtrængelig hinde der forhindre yderlig korrossion.

> Er der steder på nettet hvor man kan handle aluminiumsprofiler (eller se
> priser og egenskaber på samme)? Jeg har sikkert googlet forkert, for jeg
> har ikke fundet noget brugbart selv.

Det var mærkeligt.

Results 1 - 10 of about 307,000 Danish pages for aluminium profiler.

Fra : Jørgen

Dato : 09-10-07 16:38

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk> wrote:
>

> Hvor brede har du tænkt dig dine gangbroer skulle være.
Jeg tænker i omegnen af 50 cm

> Du mener i hver ende - og understøttet på siderne - ikke?
Understøtter i hver ende, og den ene gangbro understøttet på den ene side.

> Og som andre har skrevet så er en enkeltkraft (midtpå) på100 kg alt for
> lidt.
De 100 kg kunne være mig med en vandkande, og var tænkt som udgangspunkt for
at fastlægge den korrekte beregningsmæssige vægt.

> Det var mærkeligt.
>
> Results 1 - 10 of about 307,000 Danish pages for aluminium profiler.
Ja, mange hits er nemme at få, men hvis jeg vil se hvad det koster, sådan
cirka, så synes jeg det bliver lidt svært. Jeg forestillede mig at finde
prisproportioner, for derefter at detailprojektere.

Et svar på det oprindelige spørgsmål kunne være aluminiumsprofiler ilagt
lamineret 25 mm glas. Det har jeg fundet ud af at mirrit.dk kan levere.

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 09-10-07 22:09

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisproportioner, for derefter at detailprojektere.
>
> Et svar på det oprindelige spørgsmål kunne være aluminiumsprofiler ilagt

Hej
Hvis det ikke må være højere end ca. 10 cm, hvorfor så ikke bare bruge alm
H-profil jern?
Hvis du går til en skrot handler, kan du vel godt få dem forholdsvis
billigt.
Så kan du bare bolte nogle trætrin ovenpå.

Jeg tænker bare, at aluprofiler bliver voldsomt dyre.

Ja, det kan ruste, men hvis du maler dem, er det jo ikke noget problem.
Eller du kan bore hullerne og få det varmgalvaniseret bagefter.

Lyder ellers som et spændende projekt.

Prøv evt. hj hansen, hvad de tager for sådan nogen.
Alternativt dba.dk: 5 meter 12x12 500 kr. / 2 stk galvaniserede på hver 4,8
meter 9300,- osv.

Med venlig hilsen
Mads K