Vandrør eller slange?
Fra : Leif Neland

Dato : 06-10-07 23:25

Jeg skal have ført vand gennem laden til hestestalden.

Gør man det nu om stunder med plastslange, eller skal man bruge metalrør?

Der er vel 20m, og det er ikke frostfrit, specielt der, hvor vandet skal
igennem laden.

Kan plastslange tåle et varmekabel?

Leif

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 07-10-07 06:58

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er vel 20m, og det er ikke frostfrit, specielt der, hvor vandet skal

Kan du ikke grave røret eller slangen ned i frostfri dybde?
Skal det føres gennem en lukke lade, så skal det ikke ret langt ned for at
være frostfri.
Hilsen Matthias

Fra : Leif Neland

Dato : 07-10-07 11:54

Matthias H Matthiessen skrev:

> Kan du ikke grave røret eller slangen ned i frostfri dybde?
> Skal det føres gennem en lukke lade, så skal det ikke ret langt ned for at
> være frostfri.
> Hilsen Matthias

Det er lidt svært at grave i et betongulv

Leif

Fra : Ralph

Dato : 07-10-07 14:00

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Gør man det nu om stunder med plastslange, eller skal man bruge metalrør?

Brug et PEL-rør 3/4 tomme med +3mm godstykkelse - det brugte jeg tilat lave
en vandhane i baghaven.

> Kan plastslange tåle et varmekabel?

Jeps, det findes på tusindvis af minkfarme.

--
Ralph

Fra : Leif Neland

Dato : 09-10-07 13:45

> Brug et PEL-rør 3/4 tomme med +3mm godstykkelse - det brugte jeg tilat
lave
> en vandhane i baghaven.

> Jeps, det findes på tusindvis af minkfarme.

Kan PEL-rør tåle at ligge udendørs i frostvejr? Dvs kan jeg trække det ud
til folden, uden der sker andet end at de fryser, uden at de sprænges?

Leif

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-07 15:03

On Tue, 9 Oct 2007 14:45:14 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote:

>Kan PEL-rør tåle at ligge udendørs i frostvejr? Dvs kan jeg trække det ud
>til folden, uden der sker andet end at de fryser, uden at de sprænges?

Jeg har aldrig oplevet et frostsprængt PEL-rør.
Jeg har en del til vanding liggende udendørs, og de sidste par år har
jeg ikke fået pillet endepropperne af disse. Der sidder selvfølgelig en
række mikrosprinklere på hver streng, så vandet er ikke lukket helt
inde, og slangerne står ikke med tryk. Men under disse forhold ser jeg
næsten hver vinter galvaniserede rør få frostsprængninger, men ikke
PEL-slangerne.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 09-10-07 18:43

> [...]
>>

> Kan PEL-rør tåle at ligge udendørs i frostvejr? Dvs kan jeg trække det ud
> til folden, uden der sker andet end at de fryser, uden at de sprænges?

Så vidt jer er orienteret, må de ikke få sollys, så bliver de skøre. Men det
er måske en selvfølge at de bliver kapslet ind? To vandrør brækkede ved
svigerfars vandingsanlæg. Det var lidt træls....

?
Mvh
Mads K

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-07 18:53

On Tue, 9 Oct 2007 19:42:40 +0200, "Mads Kristiansen"
<madsk.fjernes.@webspeed.dk> wrote:

>Så vidt jer er orienteret, må de ikke få sollys, så bliver de skøre. Men det
>er måske en selvfølge at de bliver kapslet ind? To vandrør brækkede ved
>svigerfars vandingsanlæg. Det var lidt træls....

Jeg har PEL-slanger som har lagt oven på jorden i 8+ år uden problemer.
De virker hverken møre, sprøde eller specielt anderledes end et nyt
PEL-rør.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-10-07 14:15

On 9 Okt., 14:45, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> metalrør?

> lave

> Kan PEL-rør tåle at ligge udendørs i frostvejr? Dvs kan jeg trække det ud
> til folden, uden der sker andet end at de fryser, uden at de sprænges?

Med vand i eller tomme ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : TG

Dato : 11-10-07 06:54

> [...]
>
> Kan PEL-rør tåle at ligge udendørs i frostvejr? Dvs kan jeg trække det ud
> til folden, uden der sker andet end at de fryser, uden at de sprænges?

PEL-rør har ikke problemer med at tåle frosten, men jeg har flere gang
oplevet at samlinger på rørerene er blevet presset fra hinanden af når
vandet i rørene fryser. derfor bør du lave det med nogle endepropper,
som nemt kan tages af når frosten sætter ind, og så monteres igen når
foråret kommer og det begynder at tø.

/TG