Svømmende gulv i lejlighed
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-10-07 14:10

Lejlighed på 4. sal fra dengang mellem 1. og 2. verdenskrig.

Der er idag det sædvanlige trægulv man finder i de fleste ældre
lejligheder, og det er sikkert det originale, der er blevet slidt og har
nogle år på bagen uden at have fået kærlig pleje.

Plankerne flosser, gulvet knirker og nogen steder dykker det når man lægger
sin vægt på.

Min plan var at lægge nyt svømmende parket gulv, men er i tvivl om
underlaget.

De fleste byggemarkeder har hver deres tilbud på underlag til sådanne
gulve, der både er fleksible for ujævnheder og støjdæmpende.
Men hvor meget skal jeg forvente af et underlag i forbindelse med knirk og
evt ujævnheder, især ved dyk?

Er løsningen istedet at smide krydsfiner ud over hele gulvet først,
underlag og derefter gulv?

Det stykke der skal være mellem væg og gulv nævnes som oftest på 10mm, men
har osse set tal som 5-8mm. Er de 10mm tommelfingerregel uanset
rumstørrelse, eller er der en anden matematisk formel?
Der er tale om 45kvm fordelt på 20/20/5.
Og er afstanden osse gældende for underlag og krydsfiner eller kun selve
gulvet?

Andre ting jeg bør være opmærksom på?

--
Bjarke Andersen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-10-07 16:20

Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> Der er tale om 45kvm fordelt på 20/20/5.
> Og er afstanden osse gældende for underlag og krydsfiner eller kun

generelt skal det du lægger det nye gulv på være *plant*!
det må godt falde/stige et par mm, men bløde gamle gulve osv. er ikke slet
ikke optimalt at lægge nyt gulv på...
og sørg hellere for at have rigeligt med afstand til væggen - f.eks. 10 mm
end for lidt... typisk er der jo heller ikke noget problem i den afstand du
skal vel alligevel have andre fodlister ikke? afstanden til væggene er
gældende for gulvet uanset underlag... men ikke for underlaget...
gammeldags plankegulve arbejder også meget mere som funktion af temperatur
og fugt i forhold til parketgulve der som regel er lavet af flere
forskellige stykker træ der er limet sammen...
de underlag byggemarkederne sælger er for at tage små ubetydelige ting i
f.eks. betongulv...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-10-07 16:32

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> crashed Echelon writing

> typisk er der jo heller ikke noget problem i den afstand du
> skal vel alligevel have andre fodlister ikke?

Nopes, havde regnet med at bibeholde fodlisterne og så dække mellemrummet
med kantliste.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-10-07 18:53

Bjarke Andersen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> crashed Echelon writing

> Nopes, havde regnet med at bibeholde fodlisterne og så dække
> mellemrummet med kantliste.

kommer da til at se underligt ud... gulvet er jo lige med et blevet 12-14 mm
højere

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-10-07 07:25

> kommer da til at se underligt ud... gulvet er jo lige med et blevet
> 12-14 mm højere

Det ved jeg ikke om det gør.

Idag er der allerede en kantliste langs fodlisten, og det føler jeg ikke
ser underligt ud.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henning

Dato : 05-10-07 11:47

On 04 Oct 2007 13:09:30 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> [...]
>sin vægt på.
>
>Min plan var at lægge nyt svømmende parket gulv, men er i tvivl om

Det skal være plant og stabilt! Det mest rigtige vil være at fjerne de
gamle planker, lægge et nyt lige gulv (evt. bare en gang 22mm
spånplade?) og derpå kan du lægge stort set hvad du vil. Så bliver det
nye gulv heller ikke højere end det gamle originale.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-10-07 13:51

Henning wrote:

> [...]
> spånplade?) og derpå kan du lægge stort set hvad du vil. Så bliver det
> nye gulv heller ikke højere end det gamle originale.

enig!