Kan man få en forlænger stykke til boremas~
Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 10:44

Jeg kunne godt bruge en slags forlænger til min boremaskine, som jeg kan
sætte mine stålbørste skiver fast på.
Findes der sådan en standard anordnin?
Eller kan man købe sådan ogle stålbørste skiver med lang arm på?

Den skal bruges i forbindelse med rensning af min kedel, hvor jeg gerne
skulle rundt i alle kringelkroge og få børstet sod og aske af. Men det
kræver en forlænger så jeg kan få skiven derind.

pft
Kåre

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 04-10-07 10:48

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle rundt i alle kringelkroge og få børstet sod og aske af. Men det
> kræver en forlænger så jeg kan få skiven derind.

Tror det vil blive for farligt. Hvis stangen er det mindste skæv, eller du
belaster den skævt, og ved >500 o/min, vil du få nogen rimeligt store
udslag. Hvad med at købe en alm. træstålbørste og så forlænge skaftet?
Eller hvis det er en mulighed, så pille den af og fylde nogen sten i og så
ryste kedlen.

Mvh
Mads K

Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 12:16

> [...]
> udslag. Hvad med at købe en alm. træstålbørste og så forlænge skaftet?
> Eller hvis det er en mulighed, så pille den af og fylde nogen sten i og så

Den behøver ikke køre hurtigt. Det kunne sagtens være en skruemaskine jeg
ville bruge til det.
Træstålbørste har jeg, men den er ikke god. Kedlen består af moduler hvor
der er ribber imellem, og der er ret store kedel flader jeg ikke kan komme
ind til med en sådan børste.

Kedlen vejer 175 kg...Den ryster man ikke bare sådan lige..

mvh
Kåre

Fra : Mads

Dato : 04-10-07 16:14

On Thu, 4 Oct 2007 13:15:32 +0200, "Kåre"
<kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

>Den behøver ikke køre hurtigt. Det kunne sagtens være en skruemaskine jeg
>ville bruge til det.

Kig i det lokale byggemarked. De har sikkert en fleksibel forlænger.
Det har de ihvertfald i Bauhaus her i Aalborg. En slags stålwire inde
i en fleksibel slange som så ender i en bore patron. Den er ca en halv
meter lang og kan vrides i alle retninger.
Jeg har selv brugt en sammen med en akku-boremaskinen til at bore
huller på steder hvor hele boremaskinen ikke kunne komme til og
det virkede fortrinligt.

mvh Mads

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 10:56

On 4 Okt., 11:47, "Mads Kristiansen" <madsk.fjern...@webspeed.dk>
wrote:

> Tror det vil blive for farligt. Hvis stangen er det mindste skæv, eller du
> belaster den skævt, og ved >500 o/min, vil du få nogen rimeligt store
> udslag. Hvad med at købe en alm. træstålbørste og så forlænge skaftet?

Eller en af de børster som skortensfejeren har ?

> Eller hvis det er en mulighed, så pille den af og fylde nogen sten i og så
> ryste kedlen.

Ryste en 2-300 kg gammel Tasso kedel ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Kim S

Dato : 04-10-07 11:22

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

>Ryste en 2-300 kg gammel Tasso kedel ?

Ja... Hvad er problemet ??

Mvh, Kim

Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 12:19

> [...]
> udslag. Hvad med at købe en alm. træstålbørste og så forlænge skaftet?

Eller en af de børster som skortensfejeren har ?

Jeg har haft en stang til at rense med, hvor hovedet var en gang
ståljaverter. Ligner lidt sådan en som skorstensfejeren bruger.
Men den er slidt op, og efter jeg har haft en lygte med ind i kedlen kan jeg
se at den slet ikke kommer ind i hjørnerne og sprækkerne.
Derfor vil jeg gerne have noget der drejer rundt om sin egen akse, i stedet
for en jeg skal "save" frem og tilbage.
Lidt som med en tandbørste. Den gamle sav kan være svær at skrubbe med når
man kommer helt ind bagved. En roterende eltandbørste kan meget bedre.

mvh
Kåre

Fra : Ivan

Dato : 04-10-07 11:23

> [...]
> skulle rundt i alle kringelkroge og få børstet sod og aske af. Men det
> kræver en forlænger så jeg kan få skiven derind.

Du kan få armen ind i kedlen, hvad så med en flexsibel dims til at sættte i
boremaskinebatronen.
Kun et bud

Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 12:22

> Du kan få armen ind i kedlen, hvad så med en flexsibel dims til at sættte
> i boremaskinebatronen.
> Kun et bud

Jeg kan kun få den ind i selve kedel rummet: men der er også nogle varme
kanaler jeg ikke kan komme ind i med armen. Samtidig er kedelfladerne bygget
op af modulere så det ligner en gammeldags radiator. Jeg har svært ved at
gøre rent imellem ribberne.

Fleksibel dims dur desværre ikke. Så kan jeg ikke styre den inde i
kanalerne.

mvh
Kåre

Fra : Armand

Dato : 04-10-07 20:55

Kåre skrev:

> [...]
> op af modulere så det ligner en gammeldags radiator. Jeg har svært ved at

Er der ikke udvendige service-lemme til kanalerne?
Det er jeg næsten sikker på, og dé skal blot have en manuel tur med en
lang "flaskerenser" stålbørste!

--
Armand.

Fra : Kåre

Dato : 05-10-07 07:09

> Er der ikke udvendige service-lemme til kanalerne?
> Det er jeg næsten sikker på, og dé skal blot have en manuel tur med en
> lang "flaskerenser" stålbørste!

Man åbner to låger i fronten, og renser den vej.
Jo jeg har også en lang "flaskerenser" men den er slidt op. Og som sagt så
renser den ikke særlig godt inde mellem ribberne, og slet ikke inde i
kanalerne hvor jeg ikke kan få noget vinkel på, fordi jeg ikke kan få
hænderne derind.

mvh
Kåre

Fra : Armand

Dato : 05-10-07 14:54

Kåre skrev:

> [...]
> renser den ikke særlig godt inde mellem ribberne, og slet ikke inde i
> kanalerne hvor jeg ikke kan få noget vinkel på, fordi jeg ikke kan få

Vil det sige at der ikke er lemme for oven over kanalerne hvorigennem
man kan komme til at rense "oven-ned" ??

--
Armand.

Fra : Kåre

Dato : 09-10-07 06:52

> Vil det sige at der ikke er lemme for oven over kanalerne hvorigennem man
> kan komme til at rense "oven-ned" ??
>
> --
> Armand.
Ja. Der er kun de to låger i fronten.
Det er en ROCA P27-3 heder den vist. 27kW støbejerns kedel.

mvh
Kåre

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 04-10-07 11:24

> [...]
> skulle rundt i alle kringelkroge og få børstet sod og aske af. Men det
> kræver en forlænger så jeg kan få skiven derind.

hvad med en bøjelig aksel
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5561&n=10

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 12:23

> hvad med en bøjelig aksel
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5561&n=10

Dur desværre ikke. Jeg kan ikke styre den inde i kanalerne hvor jeg ikke kan
få hånderne ind.
Ellers et udmærket bud.

Det jeg havde tænkt mig var noget der ligner sådan en rørepind man sætter på
sin boremaskine når man skal blande en spand cement i sådan noget.
Bare med børster for enden i stedet for en røre-hoved.

mvh
Kåre

Fra : Max

Dato : 04-10-07 13:37

Hej Kåre

> Bare med børster for enden i stedet for en røre-hoved.

Find en bøste med 10 eller 12 mm hul i, i det lokale
byggemarkede køber du så en 10 eller 12 mm gevindstang,
nogle møtrikker og skiver og så er du kørende.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 13:16

On 4 Okt., 13:23, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:

> [...]
> sin boremaskine når man skal blande en spand cement i sådan noget.
> Bare med børster for enden i stedet for en røre-hoved.

Man kan ikke spænde en af de slibebrøste til en vinkelsliber på sådan
et rørehovede ?

Hvad så med en gevindstand med http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7678&n=30100
?

Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 13:43

> [...]
> Bare med børster for enden i stedet for en røre-hoved.

Man kan ikke spænde en af de slibebrøste til en vinkelsliber på sådan

Ja det kunne nok være en ide. Havde ikke tænkt på at der er gevind i dem når
de er til vinkelsliberen.
Kan man få en M14 gevindstang? Er det standard for gevindstænger?

Får måske nok problemer med at få en M14 gevindstang ned i min borepatron,
så der skal nok slibes lidt på den.

mvh
Kåre

Fra : Max

Dato : 04-10-07 14:00

Hej Kåre

> Kan man få en M14 gevindstang? Er det standard for gevindstænger?

Der findes ikke rigtigt noget der hedder M14 i dagligdagen så
brug M12 og lav nogle ringe i 1MM tråd.

> Får måske nok problemer med at få en M14 gevindstang ned i min
> borepatron, så der skal nok slibes lidt på den.

En af de store borepatroner kan normalt klare 12,7 mm.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-10-07 21:24

Kåre wrote:

> Kan man få en M14 gevindstang? Er det standard for gevindstænger?

M14 er standardiseret, men svære at skaffe.

Rækken hedder ...
M3-(M3,5)-M4-(M4,5)-M5-(M5,5)-M6-(M7)-MM9)-M10-(M11)-M12-(M14)-(M15)-M16-(M17)-(M18)-M20-(M22)-M24-(M25)-(M26)-M27-(M28)-M30-(M32)-M33-(M35)-M36
.... hvor de i parantes angivne størrelser er meget lidt brugt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 14:04

On 4 Okt., 14:43, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> Ja det kunne nok være en ide. Havde ikke tænkt på at der er gevind i dem når
> de er til vinkelsliberen.
> Kan man få en M14 gevindstang? Er det standard for gevindstænger?

Helt sikkert, Randers Tekniske Forretning har dem næsten helt sikkert,
og det er jo tæt på hvor du bor ikke ?

> Får måske nok problemer med at få en M14 gevindstang ned i min borepatron,
> så der skal nok slibes lidt på den.

Det er så noget andet

Fra : Kåre

Dato : 04-10-07 20:41

> [...]
> Kan man få en M14 gevindstang? Er det standard for gevindstænger?

>Helt sikkert, Randers Tekniske Forretning har dem næsten helt sikkert,

Jo, det er ikke langt fra. Man kan da heller ikke gemme sig nogen steder
mere
Men jeg smuttede forbi Jem og Fix da jeg alligevel var i området, og de
havde en 12 mm stang til 18 kroner så den snuppede jeg med, og må se om ikke
jeg kan fuske noget sammen.
Købte et sæt stålbørster i THansen og en lidt sjov nylon børste i Harald
Nyborg som jeg synes ser god ud til formålet.

Tak for alle råd!
Håber jeg kan få det til at du i praksis.

mvh
Kåre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-07 08:53

On 4 Okt., 21:40, "Kåre" <ka...@raffish.dk> wrote:

> [...]
> Nyborg som jeg synes ser god ud til formålet.
>
> Tak for alle råd!
> Håber jeg kan få det til at du i praksis.

Så må du vise billeder etc hvis det kommer til at virke, vi er andre
som har kedler som også skal renses

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 16:00

"Christian B. Andresen" skrev

Så må du vise billeder etc hvis det kommer til at virke, vi er andre
som har kedler som også skal renses

Smid et stykke Zinktagrende i kedlen når der er godt blus på, så er
den næsten som ny efter nogen timer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-07 19:11

On 5 Okt., 17:00, "Kai" <No> wrote:
> [...]
> som har kedler som også skal renses
>
> Smid et stykke Zinktagrende i kedlen når der er godt blus på, så er

3 spørgsmål til det:

1) Kan man risikere skorstensbrand ved det ?
2) hvad siger skorstensfejeren til det ?
3) jeg har nogle blanke aflejringer, hjælper det mod det ?

--
Christian

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 05-10-07 19:36

On 5 Okt., 17:00, "Kai" <No> wrote:

1) Kan man risikere skorstensbrand ved det ?
2) hvad siger skorstensfejeren til det ?
3) jeg har nogle blanke aflejringer, hjælper det mod det ?

man risikerer ikke skorstens brand nærmere tværtimod.

skorstensfejeren siger fy det må man ikke.

tror det virker mod de blanke glas agtige aflejringer også.

i vores lokale pejse butik kan man købe et pulver der skulle virke på samme
måde, som er lovligt, men også så dyrt at det æder alt det der er sparet ved
at fyre med træ.

der er noget, med noget sink pulver man bruger i svineavl, der skulle være
skide godt, men har ikke brøvet det selv.

jens

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 05-10-07 19:40

> [...]
> skulle rundt i alle kringelkroge og få børstet sod og aske af. Men det
> kræver en forlænger så jeg kan få skiven derind.

Måske dette kan bruges, hvis ikke du allerede har fundet en løsning.

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/index.php/cPath/839_816

Jens

Fra : Kåre

Dato : 09-10-07 06:55

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> Måske dette kan bruges, hvis ikke du allerede har fundet en løsning.

> [...]

Jeg har købt ind til en løsning, men har ikke fået den bygget færdig og
afprøvet endnu, så jeg ved ikke om jeg har fundet løsningen endnu...

mvh
Kåre