IHC og varmestyring
Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-10-07 08:26

Hej derude,

Vi skal have installeret IHC styring i vort hus og i den forbindelse vil jeg
lige høre Jer omkring varmestyring. Vi laver samtidig gulvvarme i 2
badeværelser, bryggers og mellemgang samt om ca. 1 år i køkkenet.. Herudover
har vi radiatorer på øvrige værelser.

Ulempem ved gulvvarme i relation til styring er jo den langsomme responstid.
Men vi jeg kunne få en fordel ved at lade gulvvarmen styre via IHC´en idet
jeg jo ikke kan styre på dagsniveau, men mere over en længere periode?

Radiatorerne vil jeg også koble på IHC´en med baggrund i rumfølere.

Hvad vil Jeres kommentarer være i forhold til ovennævnte ?

Mange hilsener Torben Brøndum

Fra : Anders Majland

Dato : 03-10-07 13:20

> Radiatorerne vil jeg også koble på IHC´en med baggrund i rumfølere.
> Hvad vil Jeres kommentarer være i forhold til ovennævnte ?

At det ikke er ligetil at strikke en løsning sammen ...

Nu er det godt nok et gammelt hus jeg har og derfor er mulighederne for at
lave noget smart (skjult) lidt mindre

IHC'en styrer kun strøm
Wirsbo gulvarme styring til de fleste rum i stueplan. Bad og entre har en
simpel returventil
Conrad motortermostater og styring på radiatorerne på første sal
(www.conrad.de - søg på fhz 1000 og fs20)

Det har ikke givet den integrede løsning jeg kunne drømme om, men det virker
nu godt alligevel.

Gulvarmen ændrer vi kun meget sjældent på. Jeg har prøvet at måle på hvor
hurtigt temperaturen falder i løbet af natten hvis jeg slukker for
gulvvarmen og det er så lidt at det ikke er noget at spare. Mener at jeg
målte et fald på 1,5grad over 8timer fra 21grader inde og ~5grader ude) I
stuerne hvor vi kun "behøver" varme eftermiddag og aften kan der måske
spares en smule. Men istedet lader vi gulvvarmen holder 19-20 grader og
putter så en pind i brændeovnen for lidt komfortvarme. En brændeovn er jo
dejlig nem at regulere på i modsætning til gulvarmen

På førstesalen med radiatorne bruger vi derimod meget. Den store central
(fhz 1000) giver også nem mulighed for at se temperaturen i de enkelte rum
(4 rum med hver en radiator og 1 rum med to. Dvs en fhz1000 og 4 fht80

Men fortæl endelig hvordan du løser det ...

"Engang" vil jeg have en integreret løsning af både stokerfyr, radiatorer,
gulvvarme, aflæsning af vand og el, brandalarmer mm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-07 14:13

On 3 Okt., 14:20, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> "Engang" vil jeg have en integreret løsning af både stokerfyr, radiatorer,
> gulvvarme, aflæsning af vand og el, brandalarmer mm

Det samme her, heldigvis arbejder jeg et sted hvor vi har noget eget
produceret elektronik som jeg laver software til.
Der er al den I/O (både analog og digital) man kan ønske sig, alle de
komunikationsprotocoller som man har brug for og web adgang og gsm.
Så sådan en kommer hjem når vi er ovre prototyperne.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-10-07 14:41

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i

[snip]

Pointen i mit indlæg er problemet omkring varmestyringen idet der jo vel
ikke er meget ide at styre noget der har meget lang responstid......men i
IHC ´en kan man jo da så aflæse temp. i rummene, når LK får færdigudviklet
rumfølerne. Men det irriterer mig, at responstiden er lang på
gulvvarme.....får mig til at tænke på, om gulvvarme er det rigtige i
relation til styring/besparelsesstyring!?

> [...]
>komunikationsprotocoller som man har brug for og web adgang og gsm.
>Så sådan en kommer hjem når vi er ovre prototyperne.

Hvilke muligheder er der egentlig idag for elektronisk aflæsning via pc på
varme og vand mon - har i en ide herom?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-10-07 16:25

Torben Brøndum wrote:

> [...]
> at responstiden er lang på gulvvarme.....får mig til at tænke på, om
> gulvvarme er det rigtige i relation til styring/besparelsesstyring!?

det er altså vigtigere for dig med "besparelsesstyring" end herlig komfort?
gulvvarme er den eneste _rigtige_ opvarmningsform... om det så var dyrere
kunne jeg aldrig drømme om at vælge andet ved totalrenovering/nybyg...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Anders Majland

Dato : 03-10-07 19:39

> [...]
> IHC ´en kan man jo da så aflæse temp. i rummene, når LK får færdigudviklet

Imho så er de meget langsomme og meget konservative ... Men der var lavet
ihc i stueetagen så det var ligesom naturligt at fortsætte med det på
førstesalen ...

Men selvom noget har en meget lang responstid skal det jo stadig styres.
Problemet med gulvvarme er nærmere at det ikke er særligt egnet som eneste
varmekilde hvis man f.eks har et stort solindfald. Men gulvvarmen giver en
god jævn opvarmning...

Skulle jeg bygge nyt ville jeg udoiver gulvvarme spekulere i et alternativ
til hurtig regulering. I et nyt hus kommer man næsten ikke udenom mekanisk
ventilation og varmegenvinding. Der burde være muligt at lave noget smart
med at trække varmen fra de sydvendte rum til de nordlige når solfaldet
eller ville gøre det for varmt. Og så skal der nok også lige nogle styrede
markiser/skodder til at lukke af på de meget varme dage

> Men det irriterer mig, at responstiden er lang på gulvvarme.....får mig
> til at tænke på, om gulvvarme er det rigtige i relation til
> styring/besparelsesstyring!?

I et moderne isoleret hus er varmetabet til omgivelserne så lille at der
ikke er ret meget at hente i at sænke temperaturen et par grader... Men
gulvvarme er bestemt bedst til rum hvor man ønsker en konstant temperatur.

Sønnike har varme på værelset fra skoletid til aftensmaden. Derefter
natsænkning og da det er på førstesal i en let konstruktion falder
temperaturen (evt med hjælp af et åbnet vindue 5min) til en mere behagelig
nattemperatur.

> Hvilke muligheder er der egentlig idag for elektronisk aflæsning via pc på
> varme og vand mon - har i en ide herom?

Men en pc kan man "alt" og bruge for >500kr strøm om året imens ... Der skal
imho ned i noget mindre og mere energieffektivt for at der er ide i det.

Men mange forbrugsmålere har f.eks en diode der blinker eller lign man kan
taste på. Men ellers kan der da fåes flowmålere til ethvert krav og
pengepung ... Jeg har lige monteret en til benzin på den ene mc. Fra bilen
er jeg blevet vandt til at vide ret præcist hvor meget der er tilbage og på
mc'en varierer forbruget temmeligt meget med vind, vejr og højre hånd så der
kan køre mellem 325 og 440km på en tankfuld.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-07 14:58

On 3 Okt., 15:40, "Torben Brøndum" <t...@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:
> [...]
> gulvvarme.....får mig til at tænke på, om gulvvarme er det rigtige i
> relation til styring/besparelsesstyring!?

Måske ikke i forhold til natsækning, men man kan jo holde en
fremløbstemp. som er lidt lavere og dermed spare.
Med det kan joogså blive så besparende så ens fyr er alt for stort og
ikke kører ordentligt.

- Forskel på temp, kan vel give effekt
- flowmålere