Ombygge minifadølsanlæg
Fra : Keld Nygaard

Dato : 02-10-07 14:10

Hej

Jeg er ved at lave mig en lille slyngel-stue med lædermøbler, storskærm, bar
osv., og har i den forbindelse arvet en flot gammel fadølshane i
messing/keramik. Der er alt hvad der skal være af slanger og dimser for at
kunne koble den på et køleanlæg og en almindelig fustage. Jeg har så ikke en
pladekøler, og det er måske også lige rigeligt at slå hul på en stor fustage
for at skænke et par fadbamser i ny og næ....

Så var det jo jeg tænkte, at de der OBH Draughtmaster man kunne købe til en
formue sidste jul så småt er ved at være tilgængelige for under en plovmand.
i DBA.
Velvidende at øllet er dyrt, og maskinerne bruger en bunke el, så kunne det
jo være et alternativ, hvis;

1) Det er muligt stadig at tappe en fornuftig øl, efter man har "forlænget"
tappehanen med 1½ m slange og en ekstra tappehane.
2) Der er muligt at hacke sig ind på køleanlægget, og få noget cirkulation
op i den nye tappehane. Der ligger en køleslange med op (og ned) sammen med
ølslangen, for at undgå at man skal tappe en varm øl af hver gang anlægget
har stået stille i 20 min.

Er der mon nogen der har gjort sig nogle erfaringer med ovenstående, gode
som dårlige, eller evt. nogen der kan komme på en alternativ løsning??

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Holst

Dato : 02-10-07 14:28

Keld Nygaard wrote:

> Er der mon nogen der har gjort sig nogle erfaringer med ovenstående, gode
> som dårlige, eller evt. nogen der kan komme på en alternativ løsning??

Måske skulle du også prøve news:dk.kultur.mad+drikke, hvor der måske
sidder nogle ølentusiaster, der kan hjælpe. Jeg kender ikke gruppe, som
om den er et godt bud for hjælp, ved jeg ikke.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 02-10-07 14:35

> Måske skulle du også prøve news:dk.kultur.mad+drikke, hvor der måske
> sidder nogle ølentusiaster, der kan hjælpe. Jeg kender ikke gruppe, som om
> den er et godt bud for hjælp, ved jeg ikke.

Tak for tippet -
Jeg var dk-hierarkiet igennem for at se om der skulle findes en
dk.ombyg.fadølsanlæg gruppe, men der var ikke lige noget der sprang i
øjnene, så jeg tog den universielle opsamlingsgruppe for alt hvad der kan
stå i et hus, eller gro i en have....

Jeg prøver den anden gruppe, hvis der ikke er "bid" i denne gruppe.

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Linde

Dato : 02-10-07 15:58

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op i den nye tappehane. Der ligger en køleslange med op (og ned) sammen
> med ølslangen, for at undgå at man skal tappe en varm øl af hver gang

OBH´s maskine kan ikke køle øllen ned. Den skal være kold, når du sætter den
ind, og maskinen kan så holde den koldere end omgivelserne. Det bliver nok
noget værre grat at rode med sådan en. Der findes alternativer, feks
Biermaxx, der kan køle, og som passer til de 5 liters "minikeg" eller
"partyfass" øltønder, man kan købe rundt omkring.
Men nu, du gerne vil lave noget med slanger til din fine ølhane, tror jeg,
det nemmeste vil være at få fat i sådan en her:
http://53005.shop05.dandomain.dk/shop/tappehane-til-5-2234p.html, og så
modificere den efter behov. Den passer også til de standard 5 liters fad,
som du enten kan købe fyldte eller tomme, og evt. servere dit eget bryg.
Hanen bruger de små 8 grams CO2-patroner. Som køling vil det mest effektive
nok være at få fat i et lille, gammelt køleskab, og så bore et hul til
slangen...så kan du også efterlade øllen, selvom i ikke skulle vælte det
hele i hovedet samme aften

Mvh
Linde