Hvilket æbletræ har jeg i haven?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-07 14:52

Hej

Jeg har et æbletræ i haven. Det er ikke ret stort, men der har godt
nok været mange æbler på det.

Desværre har jeg ikke noget kamera, så I må nøjes med en beskrivelse:

Æblerne er helt mørkerøde og det røde fortsætter ind i kødet, som
ellers er næsten hvidt. Kernehuset er ret stort. Æblet smager lidt
syrligt og er ret melet.

Er der nogen der har en ide?

Mvh Trine

Også sendt til dk.kultur.mad+drikke

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Sanne

Dato : 30-09-07 15:24

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
> Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Hejsa.

Er det ikke et Ingrid Marie æble ??

Mvh
Sanne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-07 15:35

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> writes:

> Er det ikke et Ingrid Marie æble ??

Jo, det tror jeg også, efter at have slået det op og set billeder.

Lige nu står der en portion og bliver til grød ude på komfuret, så det
dufter skønt i hele huset.

Mvh Trine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-07 16:04

> Jo, det tror jeg også, efter at have slået det op og set billeder.
>
> Lige nu står der en portion og bliver til grød ude på komfuret, så det
> dufter skønt i hele huset.

Håber det smager godt, for det gør grød af spiseæbler sjældent - men godt
dufter det.
Ingrid Marie er bedst til at se godt ud.

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-07 18:04

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Håber det smager godt, for det gør grød af spiseæbler sjældent - men godt
> dufter det.

Det smager helt fantastisk. En anelse kanel og en smule sukker og det
er ikke til at lade stå!

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 18:35

Måske er det et skovfogedæble, som er rødt og kan være lidt melet. Til
sammenligning med Ingrid Marie er Skovfoged æblet lidt mere konisk, hvor
Ingrid Marie er lidt mere rund. Desuden mener jeg, at Ingrid Marie først
er moden om et par uger. På den anden side, hvis den er helt rød, så kan
det måske være en Karen Schneider. Jeg mener, at Karen Schneider er en
meget rød variant af Ingrid Marie.

Lidt uklart svar, men håber du kommer lidt videre,
mvh.
Klaus Eriksen

--
Advarsel - spejlslibning kan være stærkt vanedannende!
http://www.aigis.dk/webdocastro/telescope_2007.html

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-07 19:11

On Sun, 30 Sep 2007 19:34:37 +0200, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

>Måske er det et skovfogedæble, som er rødt og kan være lidt melet. Til
>sammenligning med Ingrid Marie er Skovfoged æblet lidt mere konisk, hvor

Skovfoged - det er da efterhånden længe siden de faldt af træerne, er
det ikke?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-07 19:13

Klaus Eriksen <" <nospam> writes:

> Måske er det et skovfogedæble, som er rødt og kan være lidt melet. Til
> sammenligning med Ingrid Marie er Skovfoged æblet lidt mere konisk,
> hvor Ingrid Marie er lidt mere rund.

Det er helt sikkert ikke et skovfogedæble. Mine forældre har et
skovfogedæbletræ og disse æbler er meget større.

> Desuden mener jeg, at Ingrid Marie først er moden om et par uger.

Dem her smager fint modne. Alle de æbler jeg har fået fra det træ, har
været nedfaldsæbler. Vi har også et andet træ, men æblerne er
mugnede/rådnede inden de blev modne, så vi aner ikke hvordan de ville
have set ud eller smagt.

> På den anden side, hvis den er helt rød, så kan det måske være en
> Karen Schneider. Jeg mener, at Karen Schneider er en meget rød
> variant af Ingrid Marie.

Den bliver også kaldt Rød Ingrid Marie eller Karin Schneider. Og den
ligner også fint de æbler jeg har hentet i haven i dag.
http://www.pometet.kvl.dk/Aeblehistorier/KarinSchneider.htm

> Lidt uklart svar, men håber du kommer lidt videre,

Indtil jeg har et kamera næste efterår, vil jeg vælge at kalde dem
Ingrid Marie af en art. Og de smager jo sådan set lige fint, uanset
hvad de hedder. :)

Mvh Trine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-07 22:13

Klaus Eriksen" < wrote:
> Desuden mener jeg, at Ingrid
> Marie først er moden om et par uger.

Sådan plejer det at være, men alting kommer 2-3 uger tidligere i år.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-07 18:39

> Det smager helt fantastisk. En anelse kanel og en smule sukker og det
> er ikke til at lade stå!

Kunne være at jeg skulle forsøge - jeg har vel 30 kg af dem på træet, men
fuglene plejer at få dem.

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-07 22:10

Maria Frederiksen wrote:

> Ingrid Marie er bedst til at se godt ud.

Det er det bedste spiseæble. Og de er store og mange i år, vi er begyndt at
høste ind til konsum.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-07 08:06

> Det er det bedste spiseæble. Og de er store og mange i år, vi er begyndt
> at høste ind til konsum.

To dage efter det er plukket er de melede, så det er jeg ikke enig i. De
smager fint nok direkte fra træet, men der er mange æbler, der smager lige
så godt, og som er mere holdbare - efter min mening.

Mvh Maria

Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-10-07 10:36

> [...]
>
> Æblerne er helt mørkerøde og det røde fortsætter ind i kødet, som
> ellers er næsten hvidt. Kernehuset er ret stort. Æblet smager lidt

Det lyder som en beskrivelse af vores Discovery-æbler.
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/billedar.nsf/IDLookup/X008B8CE11B14FFB6C1256F24002D380E/$file/De_sidste_Discovery_229.jpg

Tomas