Nyt listeloft på det gamle
Fra : Joachim

Dato : 29-09-07 14:38

Hej
Jeg overvejer at skifte mit listeloft ud med et nyt, i stedet for at
male det. Den eneste forskel er bredden på brædderne samt at de
selvfølgelig ser 30 år nyere ud.
Kan jeg montere det nye loft ovenpå det gamle (eller nedenunder, som
det jo rent faktisk er) eller skal det andet pilles ned først? Det er
et 1-plans hus.

MVH

Joachim

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-09-07 15:29

Joachim wrote:

> Kan jeg montere det nye loft ovenpå det gamle (eller nedenunder, som
> det jo rent faktisk er) eller skal det andet pilles ned først? Det er
> et 1-plans hus.

Jeg har netop fået nyt loft. Dog gips. Det monterede snedkeren direkte
under det gamle træloft. Dog mente han at det gamle skulle skrues godt
fast først, for at det kunne holde til det nye.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-07 16:03

>Kan jeg montere det nye loft ovenpå det gamle (eller nedenunder, som
>det jo rent faktisk er) eller skal det andet pilles ned først? Det er
>et 1-plans hus.

Nej, det kan du nok ikke. Normalt er den slags lofter sat op med stifter,
hovedløse søm eller sømpistol. Det går fint til at holde et par brædder, men
ikke til at sætte et nyt fast på.
Jeg ville enten hivet det ned, eller skrue det gamle fast med en skrue i
hvert andet / tredie brædt og i 60 cm mellem rækkerne. Du vil dog nok få
noget bøvl med at du rammer de gamle søm eller skruerne, når du sætter det
nye loft op.

Mvh Maria

Fra : Jørgen E.

Dato : 29-09-07 16:08

"Joachim" <trop.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Så ville jeg i hvert fald være sikker på, at de nye også blev sømmet op
i spær eller lister som holder det gamle. Det er vel ikke så farligt at
tage det gamle ned. Så har du også mulighed for at forny den hullede
dampspærre og undgår problemer med loftdåser, hvor ledninger ikke
er lange nok.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 30-09-07 11:20

[...]

S'følgelig rykker man det gamle ned først, det kan virkeligt få mig op i det
røde felt at folk er så "dovne" at de ikke gider gå i bund når man sætter
nyt op. Det gør sig gældende både med tag/lofter/vægge etc. Det er noget
klamp at sætte ovenpå og ovenpå og ovenpå. Gå i bund, så er det også nemmere
at rette evt. skævheder etc. og din samvitighed er renere!

Stef
Der har rykker op til 5 lofter der var under hinanden ned i sit hus!