Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af CCD???
Fra : Tigeren

Dato : 10-07-01 23:43

jeg har et lille problem med skidt på CCD'en på mit digitale kamera. Jeg har
prøvet at puste det væk men uden held. Er det muligt på en eller anden måde
at rense CCD'en på anden måde. Der står godt nok i brugsforvirringen at de
ikke anbefaler at man selv renser den. Jeg har hørt at hvis kameraet skal på
værksted kan det komme til at koste en milliard-million....

Mvh Lasse

Fra : U. Pedersen

Dato : 10-07-01 23:54

On Wed, 11 Jul 2001 00:43:05 +0200, "Tigeren" <tiger@image.dk> wrote:

> [...]
>ikke anbefaler at man selv renser den. Jeg har hørt at hvis kameraet skal på
>værksted kan det komme til at koste en milliard-million....

Er det ikke din skærm (LCD) du mener ?
Den pudser jeg med en blød klud tilsat noget opvaskemiddel, som jeg så
har vredet hårdt op, og tører efter med et viskestykke.
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 11-07-01 06:04

Hvilket kamera er der tale om her? Når du overhovedet kan
komme til CCD'en lyder det som en DSLR type som D30 eller D1.
Jeg har selv haft lidt snavs på min D1 imager, men det kunne
snildt blæses væk. Jeg købte en dåse komprimeret luft or brugte
en akrylslange fra et plasmadrop sammen med en tilhørende
kanyle. Lidt af en dramatisk udseende storm-P løsning, men tricket
var at få trykket højt nok til at løsne snavs og samtidigt gøre
det forsigtigt nok til at dysen ikke rører ved CCD'en (eller
rettere sagt, filteret foran.) - og så er det meget vigtigt at
dåsen med komprimeret luft holdes fuldstændigt vandret så der ikke
kommer noget drivgas i flydende form med ud. Derfor brugte
jeg den slange. Jeg har dog siden hørt at visse mærker af dåser
med komprimeret luft har nogle kemiske biprodukter som kan 'fedte'
kamera optik til. Taget i betragtning hvad sådan et DSLR er værd,
bør man bestemt undersøge sådanne muligheder før man selv forsøger
at rense det. Det kostede iøvrigt omkring 700 kroner at få mit D1
renset og kalibreret hos et Nikon værksted.

Mvh.
Sonny