forsatsrude i bondehusvindue med buede top
Fra : Per H

Dato : 27-09-07 14:44

Hvordan laver jeg er forsatsramme, der skal være til hurtig
afmontering, når toppen er buede?

Vh Per
skype

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-07 14:59

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg er forsatsramme, der skal være til hurtig
> afmontering, når toppen er buede?

Du mener staldvindue? Hvordan er lysningen lavet? Hvad er "hurtig
afmontering"? -et snuptag for udluftning, eller kan et par skruer
accepteres?

Martin

Fra : Per H

Dato : 27-09-07 16:25

On Thu, 27 Sep 2007 15:58:32 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:

> [...]
>>

>Du mener staldvindue? Hvordan er lysningen lavet? Hvad er "hurtig
>afmontering"? -et snuptag for udluftning, eller kan et par skruer

alle sider i lysning er pudset, og ca 40 cm dybe.

nogle af vinduerne skal kunne åbnes da der i staldvinduerne er en klap
som kan åbnes. Et par skruer som i koblede rammer er ganske fint.

Målene er ca 90 cm bred, 44 sm høj i siderne, og 52 cm på midten.

jeg regner med at kunne bruge akrylglas.

Vh Per
skype

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-07 21:53

> [...]
>

> Målene er ca 90 cm bred, 44 sm høj i siderne, og 52 cm på midten.
>
> jeg regner med at kunne bruge akrylglas.

Her er et bud på en løsning:

Du skal først og fremmest have lavet en træramme i lysningerne. Du kan bruge
en firkantliste til de lige sider og da din bue er så forholdsvis flad, kan
du skære den ud af et enkelt 4" bræt. [1]

Saml delene så du får en hel ramme der nemt går ind i lysningshullet. Lim
rammen fast i hullet med PU-lim, eventuelt bistået af et par MontaFlex
skruer. Den bedste (varme) isolering får du, hvis du opnår at der er 28 mm.
mellem ruderne.

Lav endnu en ramme med din rude imonteret og fastgør denne ramme til den
ramme der sidder i lysningen. De vinduer der skal kunne åbnes kan du med
fordel dele vandret med en hængslet dobbelt sprosse, så den øverste klap kan
foldes ned hvorved du kan åbne selve staldvinduet.

Normalt skal der være ventilation af mellemrummet mellem fortsatsruder og
vinduer ud til det fri for at undgå kondensdannelse. Det kan du ikke så nemt
med et fastmuret staldvindue. Hvordan det kan løses må afhænge af
situationen.

[1] VI BRINGER ET TIP:

De færreste har vel en båndsav stående i værkstedet. Og mange har prøvet at
få stiksaven til at lave et pænt stykke arbejde når en opgave som denne skal
løses. Og mange har nok også oplevet at det ikke er helt ligetil. Her er en
måde der gør det meget nemmere, og en hel del sjovere.

Tag en pladestump. Skær med stiksaven et snit på omkring 5 cm. Vend
stiksaven 180 grader, som om den skulle til at save tilbage i sit eget spor.
Gør stiksaven fast i denne position, nok lettest med nogle stykker fladjern
der skrus fast i pladen mens de rager ind over stiksavens sål.

Vend pladen med stiksaven fastmonteret på hovedet, så saven nu hænger nede
under pladen med klingen stikkende op igennem pladen. Gør pladen fast med
skruetvinger eller lignende så det er helt stabilt.

Nu kan man bruge stiksaven som et præcisionsinstrument. Næsten som med en
stationær maskine kan man skære de flotteste kurver ud helt præcist og passe
til osv hvis der lige skal tages en halv mm. Tilmed kan man tegne op på
forsiden af emnet, og hele tiden uden de mindste problemer se sin streg og
manøvrere emnet i forhold til klingen.

Jeg har selv "opfundet" metoden, i forbindelse med arbejde med gerigter hvor
der var var mange tilpasninger ved gamle bjælker osv. Siden har mangt en
tømrerkollega gloet en ekstra gang når jeg har lavet tricket. Ingen har set
det før, men alle er blevet imponerede over hvor effektivt det er.

Metoden er specielt velegnet når det er brædder, gerigter osv. der skal
skæres i. Til plader vil jeg ikke anbefale det.

Martin

Fra : Per H

Dato : 28-09-07 18:08

On Thu, 27 Sep 2007 22:53:15 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Her er et bud på en løsning:

det var også noget i den retning jeg havede regnet med..

utroligt hvad man gør for at spare på varmen.

tak for hjælp.
Vh Per
skype