Gulvspørgsmål - fjernelse af gulv
Fra : Leif Hesselberg

Dato : 27-09-07 10:22

Hej

Jeg skal i gang med at renovere en tidligere bageribygning.

Indvendigt areal er 33 m2.
Loftshøjde lige nu er 2.80.
Den tidligere ejer har støbt beton på gulvet.
Jeg ønsker i det færdige rum en højde på min. 2.55.
Pga af loftisolering ryger der 35 cm der.
Endvidere skal der gulvvarme.
Kort sagt: Det nuværende gulv må væk.
Betonlaget er 15 cm. Nedenunder er der terrazzogulv.
Er er det en opgave man selv kan klare?
Såfremt man har det rigtige værktøj.
Jeg vil leje en container til brokkerne da jeg mener at det må blive
for meget at køre det væk selv.
Er der nogen der har erfaring med fjernelse af disse to typer materialer?
Er der bud på hvor lang tid det vil tage for en mand?

Jeg ved det er et surt arbejde, men er det også vanskeligt?

mvh

Leif

Fra : Leonard

Dato : 27-09-07 10:38

On Thu, 27 Sep 2007 11:22:22 +0200, Leif Hesselberg wrote:

> Kort sagt: Det nuværende gulv må væk.
> Betonlaget er 15 cm. Nedenunder er der terrazzogulv.
> Er er det en opgave man selv kan klare?
> Såfremt man har det rigtige værktøj.

En minigraver med en hydralikhammer på til at slå gulvet istykker og
derefter en stor skovl på og en motorbør på bælter til at køre brokkerne
ud i containeren med.
2 mands arbejde i en weekend.

1 container er ikke nok, der bliver nemt 12-15 kubikmeter og jeg tror
ikke der må være mere end 6-7 i en container før den bliver for tung.

--
Leonard
Minigraver: http://leonard.dk/micrograver/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-09-07 16:44

Leif Hesselberg wrote:
> [...]
> Endvidere skal der gulvvarme.
> Kort sagt: Det nuværende gulv må væk.
> Betonlaget er 15 cm. Nedenunder er der terrazzogulv.
ja da... det tager bare tid...

> Jeg vil leje en container til brokkerne da jeg mener at det må blive
> for meget at køre det væk selv.
det kommer an på hvor lang tid du vil bruge på det...
husk i så fald at være omhyggelig med ikke at blande affaldstyper i
containerne... en "blandet" container koster kassen...

jeg ville fjerne alt så du er nede ved sand/jordlaget og derefter bygge op
med nyt isolering - nok mindst 300 mm og så 10 cm betongulv med gulvvarme i

> Jeg ved det er et surt arbejde, men er det også vanskeligt?

det er tungt...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Thomas

Dato : 27-09-07 18:06

On 27 Sep., 11:22, Leif Hesselberg <leifb...@post8.tele.dk> wrote:
> [...]
> Er der bud på hvor lang tid det vil tage for en mand?
>
> Jeg ved det er et surt arbejde, men er det også vanskeligt?

Hvis adgangsforholdene er ok så er det hverken særligt vanskeligt
eller særligt surt jeg ville dog supplere minigraveren med en Kango
hammer så er det væsentligt hurtigere at komme til de svære steder.

VH

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 29-09-07 12:41

> Hvis adgangsforholdene er ok så er det hverken særligt vanskeligt
> eller særligt surt jeg ville dog supplere minigraveren med en Kango
> hammer så er det væsentligt hurtigere at komme til de svære steder.

Ordnede 40 kvm med en kangohammer, ingen problemer - det gik ganske hurtigt,
havde to trailere i pendulfart til genbrugspladsen (5 km væk) og det var væk
på en weekend

/tue

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 29-09-07 22:45

Nygaard (4330) wrote:

> [...]
> havde to trailere i pendulfart til genbrugspladsen (5 km væk) og det var væk

Hej Tue

Hvor tykt var betonlaget?

mvh

Leif

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 16-10-07 20:12

Fortsættelese

Rum 33 m2. Jeg har på to dage fået brudt næsten det hele op.
Mangler dog bortskaffelse.
Bruger Bosch 27 kg betonhammer. Effektiv, men giver vabler og ømme
muskler for en fysisk utrænet person.
Nu viser det sig at der er "flamingo isolering" under betonen. Det er
vel næppe
vanskeligt at fjerne. Men herunder er der terrazzogulv.
Er der nogen her der har erfaring med nedbrydning af terrazzo??

mvh

Leif Hesselberg

Fra : Søren Kring

Dato : 16-10-07 20:38

Det er meget hårdt materiale (i modsætning til en sej beton), der revner
let. Efter min erfaring gik det hurtigere med en stor forhammer end med en
Bosch-hammer. Men nu kender jeg ikke din 'undergrund' er det på etage eller
støbt på jorden? Mit var et relativt tyndt lag (ca. 3 cm) støbt ovenpå
stampet ler.

hilsen Søren

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 17-10-07 04:43

Søren Kring wrote:
> [...]
> støbt på jorden? Mit var et relativt tyndt lag (ca. 3 cm) støbt ovenpå

Hej
Tak for svaret.
Det er et nedlagt bageri. Ved endnu ikke tykkelsen.
Men det er selvfølgelig stueplan. Forhammer er det med håndkraft?!

mvh

Leif

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-10-07 09:12

Leif Hesselberg wrote:

> Det er et nedlagt bageri. Ved endnu ikke tykkelsen.
> Men det er selvfølgelig stueplan. Forhammer er det med håndkraft?!

hehe... ja det er med håndkraft... (fornemmer panikken i dine øjne.. hehe)
du kan sikkert godt bruge Bosch hammeren, men husk beskyttelsesbriller...
det kan godt "springe"...