Optænding i brændeovn
Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 25-09-07 12:43

Hej gruppe,

nu nærmer fyringssæsonen sig jo igen med hastige skridt.

Vi er de lykkelige ejere af en Hwam brændeovn. Problemet er at den er
alt for effektiv Dvs når jeg fyrer op med mine tre stykker brænde
(to i bunden og et stykke over) bliver der hurtigt (for) varmt. Luft osv
er justeret.

Derfor tænkte jeg at jeg ville nøjes med at fyre med to stykker brænde
ad gangen. Men så er det jo straks lidt mere besværligt at tænde op.

Jeg overvejede om man kunne bruge et eller andet stykke ikke brændbart
materiale til at løfte de to stykker brænde i den ene ende og så lægge
optændingsposer derunder...kan det lade sig gøre?

Eller andre gode forslag?

Mikkel Lautrup

Fra : Ann

Dato : 25-09-07 15:14

On 25 Sep., 13:43, Mikkel Lautrup <n...@way.jose> wrote:
> [...]
> materiale til at løfte de to stykker brænde i den ene ende og så lægge
> optændingsposer derunder...kan det lade sig gøre?

Hej

Kan du ikke lægge det ene stykke brænde oven på det andet som T og
lægge optændingsposerne under det løftede stykke brænde... det
fungerer fint her...

hilsen
Ann

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-09-07 15:22

"Mikkel Lautrup" <no@way.jose> wrote in message
> [...]
> materiale til at løfte de to stykker brænde i den ene ende og så lægge
> optændingsposer derunder...kan det lade sig gøre?

Hvad med noget optændings pinde, og derefter det egentlige brænde. Bruge dog
også selv 3 stykker. Hvis det skal lykkes med 2 stykker, skal de helst have
nogle store flader, og så hvile dem op imod hinanden.

Ellers kan du vel bare lade en mursten agere det 3. stykke. Det gør det bare
lidt besværligere at rengøre brændeovnen.

Bjarne K.

Bjarne K.

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-09-07 13:57

> [...]
> materiale til at løfte de to stykker brænde i den ene ende og så lægge
> optændingsposer derunder...kan det lade sig gøre?

Du kunne jo kløve alle stykkerne så de kun blev halv størrelse. Jeg har af
nogenlunde samme grund fyret med opskårne paller indtil nu, da 3 stykker
birk giver en lidt for voldsom varme i stuen. Nu går vi heldigvis koldere
tider i møde så man kan få lov at grovfyre

Keller