Valnødder hvordan ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 24-09-07 16:45

Vi har et valnøddetræ som i år giver nødder, men hvordan skal vi "høste" ?

Nødderne er begyndt at falde af, men sidder stadig i skallen som for det
meste er ved at blive sort.
Dem der sidder på træet er stadig grønne og bestemt ikek nemme at få ud af
skallen.

Så hvordan gør man - plukker eller samler op ?
- og hvad bagefter - skal de ud af skrællen og vaskes eller hva' ?

mvh Michael

Fra : Ad Infinitum

Dato : 24-09-07 17:20

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-09-07 17:32

Ad Infinitum <Nakskov4900@gmail.com> wrote:

> [...]

Ja, og så er der noget med at de skal skrubbes og skylles i noget
desinficerende, det man bruger når man henkoger - jeg kan ikke huske
hvad det hedder.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Jens Johansen

Dato : 24-09-07 19:21

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og så er der noget med at de skal skrubbes og skylles i noget
> desinficerende, det man bruger når man henkoger - jeg kan ikke huske
> hvad det hedder.
> mvh - Ole-J - Aalborg

De skal skylles i Atamon og tørres
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/58.html

/Jens

Fra : Thomas

Dato : 24-09-07 20:52

On 24 Sep., 17:45, "Michael Schrøder" <news4m...@schroeder.dk> wrote:
> [...]
>
> Så hvordan gør man - plukker eller samler op ?
> - og hvad bagefter - skal de ud af skrællen og vaskes eller hva' ?

Vent med at tage dem til de falder ned. Rens dem grundigt og tør dem
af med noget desinficerende Atamon er en mulighed men man kan lige så
godt bruge noget brintoverilte eller ligende. Derefter så stjæler du
tilpas mange af konens nyloner og fylder dem deri og hænger dem i
fyrkælderen. Dem du ikke har fået gjort ordentligt rene kan du kende
på at de er rådne indeni

Vh

Thomas