jordskokker
Fra : Arne Jensen

Dato : 23-09-07 16:43

nu er det snart høsttid for jordskokker. hvordan opbevarer man dem bedst???

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-09-07 19:11

"Arne Jensen" <arne.jensen@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> nu er det snart høsttid for jordskokker. hvordan opbevarer man dem
> bedst???

Lader dem være i jorden.
De tåler frost, eneste ulempe er, at man ikke kan tage dem op i frostvejr,
men man kan evt. dække med halm, vintermåtte eller lign.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-07 19:32

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev

> Lader dem være i jorden.
> De tåler frost, eneste ulempe er, at man ikke kan tage dem op i frostvejr,
> men man kan evt. dække med halm, vintermåtte eller lign.

Det vil så også forhindre at de øverste tager frostskade, for det gør de med
tiden.

Om ikke andet så lægge lidt jord over.

Jordskokkesuppe med halvt kartoffel, tilsat hvidløg og fløde, kan også løse
problemet med opbevaringen.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Arne Jensen

Dato : 24-09-07 15:33

Tak for Jeres gode råd, det lyder jo dejligt nemt.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-07 00:47

"Arne Jensen" <arne.jensen@newmail.dk> skrev i en meddelelse news

> Tak for Jeres gode råd, det lyder jo dejligt nemt.

Det er det osse.
Væsentligt nemmere end at forhindre jordskokkerne i at brede sig til hele
haven.
Hvis jeg skulle have dem i min nuværende have (overvejer det), ville det
være noget med at plante dem i en nedgravet murerbalje uden bund.

Og undgå for himlens skyld at bruge fræser der, hvor de vokser

Hilsen Inger

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 25-09-07 20:53

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og undgå for himlens skyld at bruge fræser der, hvor de vokser

- og spis ikke jordskokkesuppe før I skal i byen

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 26-09-07 19:36

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Hvis jeg skulle have dem i min nuværende have (overvejer det), ville det
> være noget med at plante dem i en nedgravet murerbalje uden bund.

Hvor langt ned skal den murbalje sådan ca gå hvor at hindre dem i at
brede sig? - JEg har spekuleret på at sætte nogle i haven men har også
hørt at de breder sig værre end kvikgræs.

/lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-07 19:52

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev
> Hvor langt ned skal den murbalje sådan ca gå hvor at hindre dem i at
> brede sig? - JEg har spekuleret på at sætte nogle i haven men har også
> hørt at de breder sig værre end kvikgræs.

Altså man sætter en afgrøde, vel vidende at der skal høstes op til 40 cm fra
planterne(også i en hård havegang). Gør man det, og gør det grundigt, kan
jeg ikke se det uoverkommelige at grave de enkelte svipsere op der måtte
komme. Hvis man også holder en planteafstand på ca 30-40 cm bliver høsten
også mere overskuelig, med færre og større knolde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen