Sokkel til hytte.
Fra : JPK

Dato : 23-09-07 06:23

Hejsa.

Jeg får en byg-selv træhytte (15 kvm) om et par uger.
Selve træarbejdet er jeg ikke så nervøs for.
Men, men, men: Jeg skal have lavet en eller anden let sokkel til skidtet.
Det er jo begrænset hvad det skal holde til.

Hvordan bygger man lettest sådan en sokkel op?
Er det nogle Lecablokke eller Fundablokke man skal have gang i?

-Jesper.

Fra : Max

Dato : 23-09-07 08:18

Hej JPK

> Hvordan bygger man lettest sådan en sokkel op?

Behøves der nogen sokkel ? Jeg har et på 9 m2, det har
i en del år bare stået på fliserne. Jeg fik lavet en flisebelagt
firkant det står på, det er hævet 6 cm op ved hjælp af en
masse 10x20 cm sten der er fordelt ligeligt på alle strøerne
det står på.

--
Mvh Max

Fra : JPK

Dato : 23-09-07 11:59

> [...]
> firkant det står på, det er hævet 6 cm op ved hjælp af en
> masse 10x20 cm sten der er fordelt ligeligt på alle strøerne

Nej, hytten er jo sådan set selvbærende.
Men jeg vi gerne have et pænt lag Styrolit smidt under gulvet.
Hytten skal bruges som værksted, så i visse perioder skal den opvarmes -
også om vinteren.
Væggene vil også få lidt isolering.
Men en firkant med fliser, hvor jeg graver Styrolit'en ned i midten kunne jo
sådan set godt bruges.

-J

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-09-07 12:53

"JPK" <jesper.p@knudsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Væggene vil også få lidt isolering.
> Men en firkant med fliser, hvor jeg graver Styrolit'en ned i midten kunne

Hvis du bare sætter hytten løst oven på nogle fliser skal du være opmærksom
på om den står et sted hvor vinden kan få fat i stormvejr.
Det vil jo være trist hvis hytten blæser om kuld i en kraftig vinterstorm.

Fra : Carsten

Dato : 23-09-07 16:15

Et eksempel...

http://www.rosenvej-88.dk/album/udhus/index.html

Carsten

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-09-07 09:15

> Hvordan bygger man lettest sådan en sokkel op?

Du laver et punktfundament.
Tag ned til dit byggemarked, de sælger nogle sokkelsten på 70 cm længde.

De graves ned og fastgøres til hyttens bundramme.
hvor mange du skal bruge afhænger af hyttens dimensioner, så spørg i
byggemarkedet.

Mvh. Jesper

Fra : JPK

Dato : 23-09-07 11:58

> Du laver et punktfundament.
> Tag ned til dit byggemarked, de sælger nogle sokkelsten på 70 cm længde.

Tak for forslaget.
Det er desværre ikke nok her.
Hytten er bygget op på en masse kraftige lægter, så der skal være
understøttelse på minimum begge de længste sider.

-J

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-09-07 13:02

> [...]
> Hytten er bygget op på en masse kraftige lægter, så der skal være
> understøttelse på minimum begge de længste sider.

Jamen så skal de lægter bare understøttes af et antal sokkelsten. Er der
ikke en ramme af bjælker som resten af hytten står på ?

Fra : kep

Dato : 23-09-07 14:04

> [...]
>
> Hvordan bygger man lettest sådan en sokkel op?
> Er det nogle Lecablokke eller Fundablokke man skal have gang i?

Hej
Jeg ville bruge punktfundament med indstøbte sko, gravet
ned til fast og frostfri dybde ( 90 cm. ) ellers risikerer du bare
at huset kommer ud af vatter, hvor døre og vinduer bliver skæve
Så ville jeg placere en 4x4" trykimprægneret bjælke i de
indstøbte sko, så er huset hævet og du risikerer ikke råd og svamp
af den grund. Du kan så fastgøre huset til den trykimprægnede
bjælke, så det kan klare hårdt vejr. Vis uheldet er ude kan
Forsikringsselskabet ikke pege fingre af noget og det er
ret så væsentlig skulle jeg mene.
Hvis du vil have trægulv er det nemt at lave et bjælkelag fastgjort
til de trykimprægnerede bjælker. Gulvet er hævet fra jorden
og det er nemt at isolere.
Sådan ville jeg gøre det.